Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
onse perä aika hieno mekaaninen.. jokainen lautas ja pieni vetopyörä on pari etä sillain aika tarkkaa hommaa se on. tokkopa jos nykyaikana on varaa ostella niittä ni antaa mennä vaa sahanpurulla, mielummin se parin euron stefa sinne...
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Ja ellen ihan väärässä ole niin eikös tuo myöskin vaikuta hieman pienen ja ison lautaspyörän väliseen asentoonkin kun pääsee lommahtaan tuo holkki? Itellä syystä tai toisesta kun tuon stefan vaihdoin tuonne perän ja kardaanin väliin niin loppui tuo perän ulvominen. Liekkö asento muuttui sen verran ettei enää ulise tai sitten vain kuulo on huonontunut niin paljon etten kuule enää tuota ulinaa.Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Sitten kun rupeat vaihtamaan perän stefaa merkitse pienenvetopyörän mutterin asento, että voit kiristää mutterin samaan asentoon. Tämä siksi, että laakereiden esijännitys on saatu aikaan ns. kutistusholkilla laakereiden välissä. Usein tulee mutteri vedettyä liian tiukalle ja laakereilla on vaarana tuhoutua.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Kun luet tuon minun ensimmäisen vastauksen niin itsekin kerroin stefan vaihdon olevan ainut ratkaisu. Mutta kun täällä taas alettiin jauhamaan sahanpuruista niin satuinpa vaan kertomaan että joskus niitä on käytetty PAKON takia kun se on ollut PARAS vaihtoehto pitämään edes jonkulainen voitelu kohteessa ja vähentämään älyttömiä välyksiä._Roberto_ kirjoitti:onse perä aika hieno mekaaninen.. jokainen lautas ja pieni vetopyörä on pari etä sillain aika tarkkaa hommaa se on. tokkopa jos nykyaikana on varaa ostella niittä ni antaa mennä vaa sahanpurulla, mielummin se parin euron stefa sinne...
Ja siitä hienomekanisuudesta: Onkos Roberto ikinä purkanu 30-luvun kuorma-auton perää? Tai vaihteistoa? Esim vanhoissa jenkeissä ei ole uutenakaan niin kovin tarkat sovitukset ja se öljynpitävyyskin vähän niin ja näin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Vanhassa Jenkissä taitaa silti olla tarkemmat sovitukset kuin uudessa Ladassa.larssi21074 kirjoitti:...Esim vanhoissa jenkeissä ei ole uutenakaan niin kovin tarkat sovitukset ja se öljynpitävyyskin vähän niin ja näin.

Kyllä ne Jenkkien perät normaalilla huollolla toimiin ääneti ja pysyy kuivana.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Ei helevetti! Kuka teistä on nähny äänettömän 30 luvun jenkkikuorma-auton perän!!!!????
Ja kyllä muuten on aika paljon karkeemmat toleranssit kuin ladan perässä, ja kestää silti vaikka onkin.

Ja kyllä muuten on aika paljon karkeemmat toleranssit kuin ladan perässä, ja kestää silti vaikka onkin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Ei ainakaan 30-luvun Chevroletin perä näyttänyt mitenkään erityisen karkeasti tehdyltä.
Löytyi metsästä sellainen ja jotkut rasvakorkitkin pyöri vielä kevyesti, vaikka oli ollut siellä vuosia.
Eli kyllä 30-luvulla ainakin pystyttiin jo tekemään siistiä jälkeä. On sitten eri asia tehtiinkö sitä aina.
Tässä kuva 30-luvun karkeasta työnjäljestä. Tuo on vielä seissyt ainakin 35-vuotta metsässä.
Löytyi metsästä sellainen ja jotkut rasvakorkitkin pyöri vielä kevyesti, vaikka oli ollut siellä vuosia.
Eli kyllä 30-luvulla ainakin pystyttiin jo tekemään siistiä jälkeä. On sitten eri asia tehtiinkö sitä aina.
Tässä kuva 30-luvun karkeasta työnjäljestä. Tuo on vielä seissyt ainakin 35-vuotta metsässä.
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Stefan vaihto on varmasti järkevintä. Mietityttää silti voiko se perä olla niin hieno laite, että öljyn pitää olla täsmälleen suositeltua tyyppiä. Eli jos vaan löytyisi vaihteistoöljy, joka olisi astetta jäykempää ja pysyisi siksi sisällä. Kokonaan eri juttu toki on mikä tuollainen litku olisi. Ja jos stefa on kerran väljä, niin repiikö uusi öljy sen lopullisesti.
Väittävät ranskalaistehtaiden aikanaan käyttäneen kiintoisaa ratkaisua: kun tiivisteitä ei saatu pitämään, laitettiin akselille pieni potkuri. Tämä työnsi öljyä koko ajan tiivisteestä poispäin.
Väittävät ranskalaistehtaiden aikanaan käyttäneen kiintoisaa ratkaisua: kun tiivisteitä ei saatu pitämään, laitettiin akselille pieni potkuri. Tämä työnsi öljyä koko ajan tiivisteestä poispäin.
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
No emmä nyt tiedä onko se niin hieno laite, mut ei hypoidiperään mitä tahansa öljyä kannata tunkea, pintapaine rattaiden välillä on kova ja siksi öljystä pitää löytyä pintapaineenkestoa... Ladan tapauksessa vähintään GL-5 ja Volvossa sama juttu.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3664
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Eihän täällä järkevintä korjauskeinoa kysytty vaan vippaskonstia!
Noista banaaneista, mikähän mahtaa olla banaanimössön vaihtoväli? Ainakin kesähelteellä taitaa mössö alkaa käymään siellä perän sisällä, vaihdon yhteydessä saa sitten asentaja bonuksena kiljuannoksen. Entäs banaanimössön pakkaskestävyys? Joskus 80-luvulla muistan lukeneeni jostain lehdestä että rättäriin oli Afrikan reissussa laitettu vaihdelaatikkoon banaaneja kun oli öljyt tuleet pihalle.
Itse kyllä taidan jättää purut ja banaanit kokeilematta.
Noista banaaneista, mikähän mahtaa olla banaanimössön vaihtoväli? Ainakin kesähelteellä taitaa mössö alkaa käymään siellä perän sisällä, vaihdon yhteydessä saa sitten asentaja bonuksena kiljuannoksen. Entäs banaanimössön pakkaskestävyys? Joskus 80-luvulla muistan lukeneeni jostain lehdestä että rättäriin oli Afrikan reissussa laitettu vaihdelaatikkoon banaaneja kun oli öljyt tuleet pihalle.
Itse kyllä taidan jättää purut ja banaanit kokeilematta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Tervehdykset toivottelen.
Aluksi oli kysymys vippaskonsteista perän öljyvuotoo, eiköstä niin. Laajeni peränääniin ja tämä banaanikonsti oli jobbareiden käyttämä pikakorjaus ääntävään perään. En tiedä sen mistään ominaisuuksista ja tienneepä noita kukaan. Sen on ollut monelle käytetyn auton ostajalle epämiellyttävä yllätys, kun vaihtelee öljyt ja perästä tulee "palosireeni"
Kaveri joka vaihtoi stefan ja sai äänettömän perän. Selitys saattaa olla se, että aikaisempi vaihtaja ei ollut merkinnyt muteria ja jättänyt sen löysälle, siten on luultavasti pieneen vetopyörään jäänyt välystä. Muuten ei hammaskosketus muutu koska pikkupyörän tyvilaakerin ulkokuori on peränkuoressa pesässään ja korkeuden sovituslevyt ovat sisäkehän ja pikkurattaan välissä. Tämä on vain yksi arvaus tuhansien seasta. Peränkorjaus on sellainen työ joka vaatii erikoistyökaluja, mutta onnistuu ammattinsa osaavalta ilman niitäkin, kun kaveri tietää mitä tekee. Täytyy hänelläkin olla Laakerisiniä millä kosketuspinnan koko ja asema tarkastetaan. Monesti tahtoo olla niin, että ensimäisestä kerrasta tulee koeajon jälkeen heti toinen kerta. Kolmas kerta jo onnistuu ihan kerrasta. Perän korjaus vaatii kokemusta ja ammattitaitoa. Jotkut ovat mestareita ja toiset eivät saa äänetöntä perää tehtyä koskaan. Niin se vaan on, en tiedä miksi.
Aluksi oli kysymys vippaskonsteista perän öljyvuotoo, eiköstä niin. Laajeni peränääniin ja tämä banaanikonsti oli jobbareiden käyttämä pikakorjaus ääntävään perään. En tiedä sen mistään ominaisuuksista ja tienneepä noita kukaan. Sen on ollut monelle käytetyn auton ostajalle epämiellyttävä yllätys, kun vaihtelee öljyt ja perästä tulee "palosireeni"
Kaveri joka vaihtoi stefan ja sai äänettömän perän. Selitys saattaa olla se, että aikaisempi vaihtaja ei ollut merkinnyt muteria ja jättänyt sen löysälle, siten on luultavasti pieneen vetopyörään jäänyt välystä. Muuten ei hammaskosketus muutu koska pikkupyörän tyvilaakerin ulkokuori on peränkuoressa pesässään ja korkeuden sovituslevyt ovat sisäkehän ja pikkurattaan välissä. Tämä on vain yksi arvaus tuhansien seasta. Peränkorjaus on sellainen työ joka vaatii erikoistyökaluja, mutta onnistuu ammattinsa osaavalta ilman niitäkin, kun kaveri tietää mitä tekee. Täytyy hänelläkin olla Laakerisiniä millä kosketuspinnan koko ja asema tarkastetaan. Monesti tahtoo olla niin, että ensimäisestä kerrasta tulee koeajon jälkeen heti toinen kerta. Kolmas kerta jo onnistuu ihan kerrasta. Perän korjaus vaatii kokemusta ja ammattitaitoa. Jotkut ovat mestareita ja toiset eivät saa äänetöntä perää tehtyä koskaan. Niin se vaan on, en tiedä miksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Kyllähän perävälitys on suht tarkka laite mutta ne on vähän toista luokkaa sota-aikasissa vehkeissä. Esim yks vanha gemsun perä (en tiedä perän valmistajaa) on tullu purettua ja kasattua. Ei ihan yhtä tarkkaa homma kuin ladan perän säätö.
Audiq vois vielä mitata tuon letukan perän koneistuksen tarkkuutta..
Ja päätellä siitä toimiiko tuollanen välitys ääneti.
Se vaan on toinen juttu mitä kartiolaakeri tykkää kun se vedetään välyksettömäksi kuluneena. tämän takia itsee vaihdan aina kissanpääakseliin uudet laakerit ja rutistusholkin. Kyllähän kartiolaakeria voidaan tiukata esim pyöränlaakerissa mutta kuluneena sitä ei ole hyvä vetää ihan välyksettömäksi kuten perässä on pakko tehdä.
Tää taas ei liittyny mitenkään mihinkään öljyvuoto vippaskonstiin mutta kuitenkin..
Audiq vois vielä mitata tuon letukan perän koneistuksen tarkkuutta..

Itse uskoisin että jta:n perärempassa on käyni sillai että kissanpää akselin kartiolaakereissa on ollu pien välys josta ääni on tullu. Se noissa yleisesti sitä ääntä aiheuttaa koska kissanpää pääsee liikkumaan aksiaalisesti ja kosketuskulma hammaspyörässä muuttuu kuormituksen mukaan. Kun tuo on kasattu uudestaan stefan vaihon jälkeen niin laakerit on veetty pikkasen tiukempaan ja ääni on hävinny kun välys on hävinny.Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Aluksi oli kysymys vippaskonsteista perän öljyvuotoo, eiköstä niin. Laajeni peränääniin ja tämä banaanikonsti oli jobbareiden käyttämä pikakorjaus ääntävään perään. En tiedä sen mistään ominaisuuksista ja tienneepä noita kukaan. Sen on ollut monelle käytetyn auton ostajalle epämiellyttävä yllätys, kun vaihtelee öljyt ja perästä tulee "palosireeni"
Kaveri joka vaihtoi stefan ja sai äänettömän perän. Selitys saattaa olla se, että aikaisempi vaihtaja ei ollut merkinnyt muteria ja jättänyt sen löysälle, siten on luultavasti pieneen vetopyörään jäänyt välystä. Muuten ei hammaskosketus muutu koska pikkupyörän tyvilaakerin ulkokuori on peränkuoressa pesässään ja korkeuden sovituslevyt ovat sisäkehän ja pikkurattaan välissä. Tämä on vain yksi arvaus tuhansien seasta. Peränkorjaus on sellainen työ joka vaatii erikoistyökaluja, mutta onnistuu ammattinsa osaavalta ilman niitäkin, kun kaveri tietää mitä tekee. Täytyy hänelläkin olla Laakerisiniä millä kosketuspinnan koko ja asema tarkastetaan. Monesti tahtoo olla niin, että ensimäisestä kerrasta tulee koeajon jälkeen heti toinen kerta. Kolmas kerta jo onnistuu ihan kerrasta. Perän korjaus vaatii kokemusta ja ammattitaitoa. Jotkut ovat mestareita ja toiset eivät saa äänetöntä perää tehtyä koskaan. Niin se vaan on, en tiedä miksi.
Se vaan on toinen juttu mitä kartiolaakeri tykkää kun se vedetään välyksettömäksi kuluneena. tämän takia itsee vaihdan aina kissanpääakseliin uudet laakerit ja rutistusholkin. Kyllähän kartiolaakeria voidaan tiukata esim pyöränlaakerissa mutta kuluneena sitä ei ole hyvä vetää ihan välyksettömäksi kuten perässä on pakko tehdä.
Tää taas ei liittyny mitenkään mihinkään öljyvuoto vippaskonstiin mutta kuitenkin..

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Tervehdykset toivottelen.
Kissanpää akseli,,,---kissanpää akseli, löi tyhjää jonkun ajan, on esimmäinen kerta kun, näen tälläisen nimen pienelle vetopyörälle. En tosiaankaan ole ennen kuullut. Lautaspyörän ja lautaspyörä parin olen kuullut. Ladassa oleva vetopyörästö ei ole isotöinen korjattava sille joka sen osaa, mutta esim. Volgassa oleva vetopyörästö kaksioasaisessa jäykässä taka-akselissa eli banjossa on jo jonkun verran moni mutkaisempi. Isotöisin vetopyörästö, joita on tullut ikojensaatossa purettua ja kasailtua, on mielestäni Skaniassa ja Sisussa ollut kaksiportainen vetopyörästö eli perä. Kyllä käytettykin laakeri kestää välyksettömyyttä, mutta täyttyy oll huolellisempi esikireyttä säädettäessä. Mieluummin hieman löysemmälle kuin uusi. Toisaalta Ladassahan, nyt siinä perämallissa mistä puhutaan, ei voi vaihtaa pienen vetopyörän laakereita jos ei ota koko vetopyörästöä irti ja pura kokonaan. Tälläisessä tapauksessa kannattaa laakeroida koko perä, mutta sitten jo kysytään ammattitaitoa saada hammaskosketus samaksi mikä se on ollut. Jos kosketusta ei saa samaksi tuli ujeltava perä.
Kissanpää akseli,,,---kissanpää akseli, löi tyhjää jonkun ajan, on esimmäinen kerta kun, näen tälläisen nimen pienelle vetopyörälle. En tosiaankaan ole ennen kuullut. Lautaspyörän ja lautaspyörä parin olen kuullut. Ladassa oleva vetopyörästö ei ole isotöinen korjattava sille joka sen osaa, mutta esim. Volgassa oleva vetopyörästö kaksioasaisessa jäykässä taka-akselissa eli banjossa on jo jonkun verran moni mutkaisempi. Isotöisin vetopyörästö, joita on tullut ikojensaatossa purettua ja kasailtua, on mielestäni Skaniassa ja Sisussa ollut kaksiportainen vetopyörästö eli perä. Kyllä käytettykin laakeri kestää välyksettömyyttä, mutta täyttyy oll huolellisempi esikireyttä säädettäessä. Mieluummin hieman löysemmälle kuin uusi. Toisaalta Ladassahan, nyt siinä perämallissa mistä puhutaan, ei voi vaihtaa pienen vetopyörän laakereita jos ei ota koko vetopyörästöä irti ja pura kokonaan. Tälläisessä tapauksessa kannattaa laakeroida koko perä, mutta sitten jo kysytään ammattitaitoa saada hammaskosketus samaksi mikä se on ollut. Jos kosketusta ei saa samaksi tuli ujeltava perä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
Muistaako kukaan Mossen ujeltavia periä? Oli se ainakin turvatekijä kun jalankulkijat ja pyöräilijät tiesivät jo äänestä päätä kääntämättä takaa tulevan Mossen ja osasivat varoa.Ukki kirjoitti: Jos kosketusta ei saa samaksi tuli ujeltava perä.
Re: Peräöljyä vuotaa- vippaskonsteja?
En tiedä onko ihan legenda - ammoin kuulin Konelan Keravan piirimyyjältä (Autoliike M.Niemi), joka kertoi käydessään Konelan matkalla Mossen tehtailla, niin siellä oli oikein kysytty tehtaan edustajilta "miksi Mossen perä ulisee?" - niin olivat ihmetellen vain vastanneet, että "ulisee? - emme me ole todenneet". 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»