Sukset moottoripyörässä
Sukset moottoripyörässä
...ja muita talvivarusteita.
Siihen aikaan, kun moottoripyörä oli jokapäiväinen ja ympärivuotinen kulkuväline, oli talviajoon saatavana mukavuutta lisääviä varusteita. Eräs erikoisempi oli jalkatappien tilallle asennettavat, nivelöidyt ja jousitetut puolimetriset peltisukset. Ne olivat lepoasennossa vähän tienpinnan yläpuolella ja painuivat jalan alla tiehen kiinni.
Turkisvuoriset nahkatakit ja -housut, lentäjänlakki, pitkävartiset, kyynärpäihin asti yltävät turkisrukkaset sekä saappaat, joiden varsi kaksinkerroin käännettynä jäi polven alapuolelle, ja varsi suorana ylsi melkein muniin asti.
Yksi erikoisuus oli visiiri, ei kuitenkaan nykyisenlainen. Se oli läpinäkyvästä pleksistä oleva kartiomainen tötterö, joka painui tiiviisti kasvojen reunoille ja esti ajoviiman puhaltamisen naamalle.
Myöhemmin yleistyi tuulisuoja, pleksinen tuulilasi/ilmanohjain, joka kiinnitettiin ohjaustankoon, ja joissakin malleissa oli vielä jalkojakin suojaava muovilärpäke. Mopoissahan näitä oli varmaankin joka toisessa.
Jawaan oli vielä saatavana tehdastekoiset polvisuojat, vähän samännäköiset kuin alkuperäisessä Vespassa.
Siihen aikaan, kun moottoripyörä oli jokapäiväinen ja ympärivuotinen kulkuväline, oli talviajoon saatavana mukavuutta lisääviä varusteita. Eräs erikoisempi oli jalkatappien tilallle asennettavat, nivelöidyt ja jousitetut puolimetriset peltisukset. Ne olivat lepoasennossa vähän tienpinnan yläpuolella ja painuivat jalan alla tiehen kiinni.
Turkisvuoriset nahkatakit ja -housut, lentäjänlakki, pitkävartiset, kyynärpäihin asti yltävät turkisrukkaset sekä saappaat, joiden varsi kaksinkerroin käännettynä jäi polven alapuolelle, ja varsi suorana ylsi melkein muniin asti.
Yksi erikoisuus oli visiiri, ei kuitenkaan nykyisenlainen. Se oli läpinäkyvästä pleksistä oleva kartiomainen tötterö, joka painui tiiviisti kasvojen reunoille ja esti ajoviiman puhaltamisen naamalle.
Myöhemmin yleistyi tuulisuoja, pleksinen tuulilasi/ilmanohjain, joka kiinnitettiin ohjaustankoon, ja joissakin malleissa oli vielä jalkojakin suojaava muovilärpäke. Mopoissahan näitä oli varmaankin joka toisessa.
Jawaan oli vielä saatavana tehdastekoiset polvisuojat, vähän samännäköiset kuin alkuperäisessä Vespassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Sukset moottoripyörässä
70 luvulla talvella, oli eräs kaveri jättänyt moponsa Tunturi max:in kerrostalon pihalle ja laittanut etupyörän lukkoon ketjulla ja riippulukolla.
Veljeni laittoi etupyörän alle minisuksen kiinni ja ajeli sillä lumisella parkkipaikalla.
Veljeni laittoi etupyörän alle minisuksen kiinni ja ajeli sillä lumisella parkkipaikalla.

Re: Sukset moottoripyörässä
Tervehdykset toivottelen.
Moottoripyörä iässä olessani oli minulla 350cm/3 Jawa Sport 18hv. Täytyy sanoa, että oli heikko laite. Kiertokangen alapäänlaakerit söivät itsensä kampiakselin limppuihin. 8000km ja laakerointi. Jawan talvihuolto oli jäähdytysnestettä takajarruvaijerin sisälle. Muuten olisi ollut koko talven jäässä. Ajoin ympäri vuoden normaalit talvivaatteet päällä. Pönttö naamalla oli hyvä, mutta jos jäi pieninkin vuotokohta, niin siitä naama jäätyi alta aikayksikön. Talviaikaan ajon jälkeen vessassa käydessä putosi kilahtaen pyttyyn 5-6cm:n jääpuikko. Suksia ei ollut eikä mitään muita lisävarusteita. Monet tosiaankin käyttivät niitä. Jawa oli ketjusyöppö verrattuna IC:n ja MZ:in. Joiden ketjusuojat olivat melkein ilmatiiviit, Jawa taas oikein imi sisälleen pölyä ja hiekkaa. Toisaalta pitää myös kehua, että saa moittia. Kehut:" Jawa 350:ssä oli nätti ja hyvä käyntiääni, ja oli helppo ja hyvä polkaista käyntiin. Toinen erittäin hyvä asia oli kytkin joka toimi vaihdepolkimen kanssa synkronissa, ei välttämättä tarvinnut käsikytkinkahvaa käyttää ollenkaan. Jawan historia loppui kohdaltani, kun tulin autonajo ikään ja vaihdoin Jawan VW 1200 vm.52:een, joka on tarina ihan erikseen.
Moottoripyörä iässä olessani oli minulla 350cm/3 Jawa Sport 18hv. Täytyy sanoa, että oli heikko laite. Kiertokangen alapäänlaakerit söivät itsensä kampiakselin limppuihin. 8000km ja laakerointi. Jawan talvihuolto oli jäähdytysnestettä takajarruvaijerin sisälle. Muuten olisi ollut koko talven jäässä. Ajoin ympäri vuoden normaalit talvivaatteet päällä. Pönttö naamalla oli hyvä, mutta jos jäi pieninkin vuotokohta, niin siitä naama jäätyi alta aikayksikön. Talviaikaan ajon jälkeen vessassa käydessä putosi kilahtaen pyttyyn 5-6cm:n jääpuikko. Suksia ei ollut eikä mitään muita lisävarusteita. Monet tosiaankin käyttivät niitä. Jawa oli ketjusyöppö verrattuna IC:n ja MZ:in. Joiden ketjusuojat olivat melkein ilmatiiviit, Jawa taas oikein imi sisälleen pölyä ja hiekkaa. Toisaalta pitää myös kehua, että saa moittia. Kehut:" Jawa 350:ssä oli nätti ja hyvä käyntiääni, ja oli helppo ja hyvä polkaista käyntiin. Toinen erittäin hyvä asia oli kytkin joka toimi vaihdepolkimen kanssa synkronissa, ei välttämättä tarvinnut käsikytkinkahvaa käyttää ollenkaan. Jawan historia loppui kohdaltani, kun tulin autonajo ikään ja vaihdoin Jawan VW 1200 vm.52:een, joka on tarina ihan erikseen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Sukset moottoripyörässä
Eikös suksia käytetty traktoreissakin? Toiseen takapyörään suksi ja toiseen ketjut. Kun suksessa kiinni oleva rengas ei päässyt pyörimään, pyöri ketjullinen rengas tuplanopeutta ja näin oli talvisin joutuisa kulkuneuvo.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Sukset moottoripyörässä
On suksia käytetty autoissakin vuosisadan alussa
Leninin käyttämä suksiRolssi löytyy Lenin-museosta Moskovasta:
http://i26.servimg.com/u/f26/11/33/73/84/lenin_10.jpg
pienoismalli myynnissä
http://www.tin-soldier.com/sg/rrw.htm
Nikolai II:n suksiauto:
http://www.home.no/migreg/Bilder/Das%20 ... gresse.jpg
tuolla sivustolla väitetään totakin Rolssiksi, mutta itsestä se kyllä on samanlainen Panhard-Levassor, mihin Nikolai II tässä nousee Helsingin rautatieasemalla 1915
http://www.yle.fi/player/player.jsp?nam ... %2F00034_1#

Leninin käyttämä suksiRolssi löytyy Lenin-museosta Moskovasta:
http://i26.servimg.com/u/f26/11/33/73/84/lenin_10.jpg
pienoismalli myynnissä

http://www.tin-soldier.com/sg/rrw.htm
Nikolai II:n suksiauto:
http://www.home.no/migreg/Bilder/Das%20 ... gresse.jpg
tuolla sivustolla väitetään totakin Rolssiksi, mutta itsestä se kyllä on samanlainen Panhard-Levassor, mihin Nikolai II tässä nousee Helsingin rautatieasemalla 1915

http://www.yle.fi/player/player.jsp?nam ... %2F00034_1#
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Sukset moottoripyörässä
Jawa oli ihan yleinen kulkuneuvo ainakin maaseudulla ajanlaskun alussa (-50... -60 luvula). Savon puolessa eräillä tuttavilla veljeksillä oli Jawat, toisella oli suksivarustus talvisin. Viikonloppuisin ajelivat pitkiäkin reissuja kyläilemässä, siis parikin tuntia suuntaansa. Akka tarakallle ja menoksi.
warre 353w sedan,
Re: Sukset moottoripyörässä
Husqvarna taitaa edelleenkin tehdä tällaista suksilla varustettua MC 258 sotilasmoottoripyörää :
http://www.ifem.at/linkhusk.htm
Husqvarnan mp-teollisuushan on ollut jo monta vuotta Italiassa(Gagivalla) ja tänä vuonna sen osti BMW.
http://www.ifem.at/linkhusk.htm
Husqvarnan mp-teollisuushan on ollut jo monta vuotta Italiassa(Gagivalla) ja tänä vuonna sen osti BMW.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Sukset moottoripyörässä
joku talvi sit laitettii mankiin eteen minisuksi ja taakse ketju renkaan ympärille,meni hyvin järvellä
autoton.. vielä
Re: Sukset moottoripyörässä
No niin mulla on tommoinen armeijan Jawa typ:579 jossa on suksi varustus käsijarru joka vaikuttaa takapyörään ja lisäsi käsivaihdevipu, koska jos jalat nostaa suksilta ne nousevat ylös, mukava peli näin liukkailla 

Re: Sukset moottoripyörässä
Tässä kuvia K-750 tavarankuljetus- mp:stä, jonka varusteisiin kuuluu keulasuksi.
http://s143.photobucket.com/albums/r128 ... 0%20trike/
http://s143.photobucket.com/albums/r128 ... 0%20trike/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Sukset moottoripyörässä
Tuolla tallisani odottaa inspiraatiota K750, vm59 jospa tuosta rakentelis triken, ne hirveät tehot vain arveluttaa 26hv
ainakin yhden version olen nähnyt ja aika onnistuneen, pohjanmaalla rakennettu, tiedä sitten saako täällä periferiassa rekisteröityä

Re: Sukset moottoripyörässä
Jos en nyt ihan väärin muista, niin olen kyllä nähnyt trikejä hiljattain jossain Suomen kilvissä
-olisko toi homma helpottunut entisistä ajoista? Ei niitä ennen nähnyt kuin Ruotsissa.
Kannattaa varmaan miettiä pari kertaa ensin, ennenkuin alkaa runkoa sahaamaan. Orkkista siitä ei sen jälkeen saa enää koskaan.


Kannattaa varmaan miettiä pari kertaa ensin, ennenkuin alkaa runkoa sahaamaan. Orkkista siitä ei sen jälkeen saa enää koskaan.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»