Polkupyörän renkaan venttiilistä tuli sopiva letkunnippa pyykkikoneen vedenkorkeusanturin letkulle.
Vanha letkunnippa lohkesi irti tyhjennyspumpun kotelosta, p*rkele kun pitää nykyajan pyykkikoneidenkin olla jo vähintään puoliksi jotain hajoavaa muovia.
Pieni pistemäinen reikä renkaan kyljessä:
Lasketaan ilmat pois.Ruuvataan kontaktiliimaan kastettu tasakantainen ruuvi reikään ja kierretään pois.Annetaan vähän aikaa liiman kuivua.Ruuvataan ruuvi lopullisesti paikoilleen.
Pumppukärryä voi käyttää potkulautana.Jos haluaa tehokkaan etupyöräjarrutuksen niin vetoaisa pitää kääntää jarrutuksen aikana nopeasti 90 astetta kulkusuuntaa vastaan.Hidas kääntö ainoastaan kaataa kääntäjän.Harjoittelemalla oppii...etenkin yli 50 vuotiaille kuten minä
Jaska HKI kirjoitti:Pumppukärryä voi käyttää potkulautana.Jos haluaa tehokkaan etupyöräjarrutuksen niin vetoaisa pitää kääntää jarrutuksen aikana nopeasti 90 astetta kulkusuuntaa vastaan.Hidas kääntö ainoastaan kaataa kääntäjän.Harjoittelemalla oppii...etenkin yli 50 vuotiaille kuten minä
On tuota hommaa aikoinaan harrastettu. Silloin oltiin vielä alle kolmekymppisiä.
Aloin tekemään tuolle nappisilmän kaasarin vivustolle sopivaa tappia koska tuohon hihnakoneeseen ei sopinu ketjukoneisen venttilinkoppa. Katoin että siinä muka on kierteet siinä tapissa ja väänsin sitä mutta tappi antoi ennemmin periksi kuin minä Joten Hain saman paksusen pultin, katkaisin siitä pään, Ja hitsasin tuolle puolelle kiinni, Toimii
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Jaska HKI kirjoitti:Pumppukärryä voi käyttää potkulautana.Jos haluaa tehokkaan etupyöräjarrutuksen niin vetoaisa pitää kääntää jarrutuksen aikana nopeasti 90 astetta kulkusuuntaa vastaan.Hidas kääntö ainoastaan kaataa kääntäjän.Harjoittelemalla oppii...etenkin yli 50 vuotiaille kuten minä
On tuota hommaa aikoinaan harrastettu. Silloin oltiin vielä alle kolmekymppisiä.
Siitä hyvä potkulauta, että tuossa kulkee helposti enemmänkin porukkaa. Kolmella henkilöllä on vielä ihan ok
vanhaa vesikiertopatteriventtiiliä ei kannata väkisin rutata jos se ei käänny.Kannattaa ottaa aluksi nuppi irti ja yrittää koputella runkoa jollakin työkalulla josko se irtoaisi.Yksi konsti jos patteri on liian kuuma on säätää kuristusta alhaalta.Jos venttiili alkaa vuotaa on tarkkailtava tilannetta.Jo reipas tippuminen aiheuttaa vuodon jonka tuotto saattaa olla jopa 20l/12 tuntia,joten astia alle ja putkimies apuun.
Puretuista teollisuusputkistoista,jossa on käytetty hitsattuja laippaliitoksia saa hyviä portin tolppia.Kun valaa betonianturan ja anturaan tökkää 4 kpl kierretankoja niin niillä tangolla saa tolpan kohtisuoraan putkilaippaa apuna käyttäen.Jos antura myöhemmin kallistuu,voi porttia edelleen säätää.Helppoa kuin heinänteko.
Lämmitettyä paineilmaa saa seuraavalla tavalla:
Laitetaan vesisaaviin kymmenen metrin kieppi kupariputkea,johon paineilmaletku liitetään.Saaviin kuumaa vettä kraanasta;noin 50 asteista.Pistoolilla voi kuivata esimerkiksi huurtuvia ajovaloumpioita kun polttimo on on poistettu.
Uusin patenttini: Vaihdoin koulun ruohonleikkuriin (niitä oli jäänyt nurkkiin) Saman tyyppisen kaasarin mutta siinä oli täysin eri vivusto. Joten vanha vivustonsiirrin mikä lie se oli pois. Sitten kaivoin puretusta kopiokoneesta pienen jousen ja ison jousen, otin mutterin, pujotin isomman jousen siihen, ja pienemmän jousen kiinni isompaan jouseen. Ruuvasin mutterin kiinni, laitoin pienemmän jousen päähän rautalankaa, laitoin sen siihen missä oli ennen se normaali vaijerinpää. Näin rakensin läpän automaattisen sulkijan. Sitten nyysin kopiokoneen tms vaijerin, pujotin samasta reijästä jossa on se läpän sulkujousi sen, ja testasin nykäsemällä sitä vaijeria, toimii. Eli siis kun höllää siitä vaijerista, jousi vetää läppää kiinni.. (Turhan vaikeasti selitetty??)
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
köhmä kirjoitti:Kuulimpa tämän tässä männä viikonloppuna ja väittivät vielä ihan todeksi:
Vanhasta Toyota Crownista oli katkennut katkojankärkisillan "alasin". Oli otettu pari pitkää sähköjohtoa koppiin, toisen päähän hakaneula ja toisen pää kiinni moottorisahan ketjuviilaan. Apukuski oli "raapinut" hakaneulaa viilassa, joka toimi ikään kuin katkojan kärkinä. Olivat legendan mukaan ajaneet tällä tavoin 30 km kotiin ja autohan oli toiminut vain tietyllä kierosalueella, ihan riippuen siitä mihenkä tahtiin kartturi raapi muniansa, eikun siis sitä hakaneulaa
Tervehdykset toivottelen.
Tulipa viilajutusta mieleen toinen vanha konsti. Eräällä automieheltä oli särkynyt kulkupelistään kondensaattori. Kaveri oli katkaissut konkanjohdon konkan puoleisesta päästä ja tökännyt johdon raakaan perunaan. Oli toiminut niin kauan kun peruna oli kuivunut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet