Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Larsoni

Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Moro,

onko normaalia, että hiilipöntön kannessa oleva ventiilli nakuttaa auki kiinni auki kiinni?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Riippuu tilanteesta. :wink:

Huuhtelutilassa sen kuuluukin nakuttaa. Se toimii kuin suutin eli jakaa pieninä annoksina polttoainehöyryt imusarjaan lambdan tarkkaillessa ettei seokset mene rikkaalle. Ilmeisesti myös moottorin pyörimisnopeutta ohjainlaite seuraa..?

Antaako ohjainlaite virhekoodeja hiilipöntön venttiilistä?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Allekirjoittaneen venttiili on naputellut viimeiset 30 tkm, ei loppunut venttiilin vaihdolla Toljatissa. Sinne saakka piti mennä vaihtamaan :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Samasta aiheesta on täällä:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=19021

Omassani on nyt ½ vuotta ja 33.000 km ollut Opelin venttiili. Niiden menekki on kuuleman mukaan hyvin pieni, joten toivottavasti delcoremyläinen on Ladassakin ongelmaton.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jeps tuo "melko romu" eli delco remy on paljon laadukkaampi ja ihan samanlainen kuin ladan venttiili! Ja hintaa muistaakseni alta 40€ kun ladan venttiili maksaa 130€.

Meillä mikkelin deltassa käytetään ensisijaisesti noita ooppelin venttiileitä hinnan ja laadun takia. Yhteenkään ei ole joutunut vaihtamaan joihin on opelin venttiili laitettu. Voin laitella joku päivä sen osanumeronkin niin sitten joku vois sen säilöä tuuning vinkkinä tuonne usein kysyttyihin ni jäis tieto talteen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

GM-varaosanumero on: 1#1997199 807446.

Hinta Espoon Länsi- (ja Itä-) Autossa vuoden 2007 toukokuussa 40 euroa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Larsoni

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

larssi21074 kirjoitti:Riippuu tilanteesta. :wink:

Huuhtelutilassa sen kuuluukin nakuttaa. Se toimii kuin suutin eli jakaa pieninä annoksina polttoainehöyryt imusarjaan lambdan tarkkaillessa ettei seokset mene rikkaalle. Ilmeisesti myös moottorin pyörimisnopeutta ohjainlaite seuraa..?

Antaako ohjainlaite virhekoodeja hiilipöntön venttiilistä?
Enpä tiedä noista virhekoodeista vielä, sain vasta äsken printattua nuo listat. Aiheen ulkopuolelta, mutta kuitenkin sivuten kysyn, että luetaanko 110:ssä samoin nuo koodit kuin 1.5i Samarassa? Eli testiliittimen napa kytketään maihin ja katsotaan check engine- valon vilkutukset...
Ilmeisesti tuo venttiilli sitten ainakin toimii, kerran se pitää ääntä. Huomasin tuon naputuksen, kun koneen lämpimänä käydessä pihassa parkissa painoin hieman kaasua. Se naksutteli hetken aikaa kun päästin kaasupolkimen.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Satakympissä DT-koodeja ei voi lukea kuin ajotietokoneella tai testerillä. Yleensä venttiili antaa muistaakseni vikakoodin P0443 tai jonkun muun 04-- alkuisen koska tuon nelonen kertoo että vika on polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmässä.

En muista missä "tilassa" tuon venttiilin kuuluisi aueta. Se on kuitenkin varmaa että se ei saa naputtaa jos kone ei ole täysin lämmennyt.

Se naputus ei vielä kerro että venttiili on kunnossa. Jos ei ole kunnossa niin kyllä sulla kohta syttyy MI-valo palamaan että ei huolta. Ajotietokone kannattaa ostaa ladasopista.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hiilipöntön venttiilin toiminta (110)

Viesti Kirjoittaja jta »

Mikäli oikein muistan niin tuon aktiivihiilisäiliön tuuletus hoidetaan yleensä tasaisella kaasulla tasaista nopeutta ajaessa. Näin ainakin boschin ruisku systeemeissä mutta tuskinpa noissa on hirveemmin eroa valmistajasta riippumatta.
Vastaa Viestiin