Kyselisin sellaista, että mikä teillä on 110:ssä "normaali" käyntilämpötila?
Mulla on nyt kaupunkiajossa ja matka-ajossa vaihdellut 90 ja arvioisinko 100 välillä. Joskus ruuhkassa seistessä saattaa nousta sinne asti, että tuuletinkin lähtee käyntiin oisko 107 astetta. Varsinkin, kun käynnistyksen jälkeen kun kone lämpiää se nousee sinne yli 100 asteen ja sitten vakiintuu ehkä 92-95 väliin. Riippuen vauhdista lämpötila vaihtelee.
Liittymäajossa (30-40km/h) nousee korkeammaksi ja 80km/h ajettaessa yleensä 92-95 toisinaan tipahtaa 90 ja toisinaan nousee yli 95, mutta ei kuitenkaan niin korkealle kuin hitaassa ajossa.
Eli välillä nousee sinne 100 tuntumaan ehkä ylikin sitten laskeutuu taas tuonne 92-95 alapuolelle. Aika harvakseltaan enää 90 asteeseen. Ei ole mitään älyttömän nopeaa vaihtelua.
Siihen justiin pari viikkoa sitten vaihdettiin parit tunnistimet ja anturit (nokka-akselin asennon tunnistin ainakin oli yksi) ja sitten gravitaatio ja huuhtelu venttiilit (385 €). Kun check engine valo syttyi.
Ennen korjausta ainakin mitä nyt on sattunut seurailemaan, niin lämpötila on aika vakaasti ollut 90 tuntumassa.
Lähinnä olen miettinyt onko tarpeen olla huolissaan vai sopeudunko uuteen lämpötasoon. Kuitenkin ilman lämpötila on ollut 0-6 astetta pääasiassa lähempänä nollaa.
Lada huollosta kotiin ja hetimiten syttyi CHECK ENGINE -valo
Re: Lada huollosta kotiin ja hetimiten syttyi CHECK ENGINE -valo
Minulla 16 venttiilisessä on normaali ajolämpö siinä 90 astetta, eikä hirveästi riipu vauhdista. Ajon jälkeen tyhjäkäynnillä nousee lämmöt tasan 100:n, jolloin tuuletin pärähtää pyörimään.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lada huollosta kotiin ja hetimiten syttyi CHECK ENGINE -valo
Lada 111 (vm 2000) 108'000 km ajetussa autossani lämmöt ovat maantieajossa ajotietokoneen mukaan 87 astetta ja lämpömittarin mukaan 90. Minulta hajosi termostaatti tasan 100'000 km kohdalla mökille mennessäni. Hauskinta asiassa oli, että minulla oli digikamera kädessä valmiina, kun halusin muistoksi ottaa kuvan, kun kilometrit vaihtuvat- ei sitä joka päivä 100'000 km vaihtu! Mökille pääsin laittamalla lämmityslaitteen täysille ja ikkunat auki.
Re: Lada huollosta kotiin ja hetimiten syttyi CHECK ENGINE -valo
Otin tuossa veljeni Samaran Vm00 käyttöön tänään. Seisoi tuossa talven yli. Tarkastin kaikki nesteet lähtiessä, mutta hoksasin moottorietiellä ajaessa, että tuo check engine valo palaa. Lämmöt oli siinä 90-130 asteikon puolessa välissä eli 100-110 asteen tietämillä, muttei lähelläkään punarajaa. Olisiko nyt tuosta veljen autosta mennyt termostaatti? Sinänsä naurattaa, kun 20 vuotta vanhemmassa ladassa ei ikinä ollut tuollaisia ongelmia. Kävi talven jälkeen lyömässä bensaa tankkiin ja akun paikoilleen ja käyntiin. Venäläinen ja sähköt ei sovi samaan lauseeseen 
