Museorekisteröinnistä.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Antakaampa arviointinne tai tietonne. Mitenhän on tuon minun TEINIni kanssa. Ostin sen siis viime keväänä. Se on mielestäni priimakuntoinen. Sailöin sen talliin. Aion sitä jemmata ainakin 15 vuotta. Olisiko se sitten sellaisenaan museorekisterikuntoinen.

Siis, jos auto on alkuperäinen ja hyväuntoinen, niin voiko sen saada museorekisteriin vaaditun ajan kuluttua vaikkei sitä restauroida kokonaan?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Tatu Waloranta
Lada kerhon jäsen
Viestit: 391
Liittynyt: 25.4.2006 13:34
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta »

Tuolta löytyy tietoa museoautoista, tällä hetkellä museoauton on oltava lähes yhtä hyvässä kunnossa kun se on linjalta tullut http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm

Eikös ne ole kaavailleet, että jossain vaiheessa museoautoissa saisi olla ns. käytönjälkiä, samallalailla kuin museoesineissä... vai muistanko väärin :?
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Oliko niin, että museoajoneuvoikä muuttuu 15vuoteen? Ei hemmetti sehän tuo ikä on näköjään nousussa!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vastahan se nousi 30 vuoteen, ei kai ne sitä pienentämään ala.

joskus kuullut juttua että museotarkastuksessa odottaavat parempaa jälkeä kuin auto on ollut uutena, itäautoissa kun on pieniä mittavirheitä ja heittoja osien sovittelussa tms niin niistä saattaa tulla tuomio tarkastuksessa. Taitaa olla musoitavasta kohteesta ja tarkastajasta kiinni minkälainen pääsee lävitse.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Juuri näin.
Yleisesti kuitenkin museoitavassa autossa saa olla virheitä, kun on kysymyksessä käytetty auto.
Virheet määrittelee museotarkastaja. Kuitenkaan tarkastaja ei pysty ohittamaan katsastusmiestä, kun museo ajoneuvoa katsastetaan. Kaikki turvallisuuteen vaikuttavat asiat, ne ei tarvii olla alkuperäisiä. Esim. jarrukengät. Toimintatapa pitää olla alkuperäinen mutta ei tarvii olla asbesti nauhoja.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Museoauton ei tartte olla mikään priima laite, kunhan on alkuperäisen näköinen, alkuperäisillä varusteilla ja niin edespäin.
Ei ainakaan mikään täydellisyys ollut tuo Sakelle mennyt 1300S -80, kyllä siinäkin oli ruostetta, lommoja ja naarmuja eikä konetilakaan mun mielestä ollut edes alkuperäisen oloinen. Ja museoleimassa sekin on nyt.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Kyllä se aika tarkkaa on museoinnin suhteen...
Ei saa olla ruostetta, kaikki pitää olla hyvässä maalissa (mm. lohko ja taka-akseli) sekä kaikki varusteet (nippelit/nappelit) ehjänä. Itellä olis kova meininki ens kesänä museioida tuo oma käyttis, joten sittenhän sen tarkkuuden näkee...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Aika typerää touhua, mikä ilo tuosta loppuviimein on? Sama pistää seisontaan ja ottaa sitten ajoon 30 päiväksi :roll: Ja halutessaan voi sitten ajaa enemmänkin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin, mitäpä nykyään museorekisteröimään muuta kuin statuksen vuoksi. Lepäävästä autostahan ei nykyään ainakaan toistaiseksi juoksevia kuluja tule.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

^Onhan tuosta se hyöty että auto on aina rekisterissä ja ajokelpoinen. Esim. kauniina heinäkuun sunnuntaina päätäkin hieman käydä ulkoiluttamassa kaunotartasi ja käydä kahvilla, niin se onnistuu samantien. Jos auto on väliaikaisesti poistettu rekisteristä, niin missäs sen saat liikenne kelpoiseksi? Et missään. Ja sitten kun sen seuraavana päivänä käyt laittamassa sen takaisin väliaikaiseen rekisteristä poistoon, olet kahvikupposesta maksanut n. 25 €. Aika kallista sanoisin minä. No eipä tuo tietysti ainut etu museorekisteröidylle autolle ole.

No myönnetään että kesäisin oletettavasti tuo kaunotar olisi joka tapauksessa ajossa, mutta ei sillä kuitenkaan raaskisi päivättäin ajaa.

Mutta kaikesta huolimatta Lempeä tarjotaan museoleimalle heti kun se on mahdollista. Vakuutusmaksut kun on aivan toista luokkaa kuin norm
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Lisäksi pitää muistaa myös se, että mikäli autosi status on museoauto, niin sen todellinen arvo on aivan muuta kuin normaalin vastaavan käyttöauton. Tämä johtuu hyvin pitkälti juuri museotarkastuksen laadun tinkimättömyydestä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Kasperi

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Kasperi »

Tuo minun lapsenkakankeltainen nappis kelpasi melko pienellä fiksauksella. Museotarkastajat käyttivät aikaa toista tuntia ja olivat tärkeän oloisia. Työläitä ongelmia olisivat esim. kojelaudassa olevat reiät ja kaiutinten reiät. Niiden tukkeena pitää olla lisälaite, joka on samalta vuodelta kuin auto tai sitten ne osat on etsittävä ehjät. Kumimatot pitää olla puhtaat ja se tarkottaa painepesua. Verhoilu voi olla kulunutta mutta ei saa olla rispaantunutta. Ovien sisäpuolen n.s. kromilistat ovat usein hilseilleitä, eivätkä kelpaa. Maalipinnat konehuoneessakin on oltava ehjät. Alkuperäinen maalipinta kelpaa, vaikka se teinillä ei enää hehkuisikaan. Patinaa saa olla mutta ei virheitä. K.o. lain mukaanhan M-auto on alkuperäisenä säilynyt tai uutta vastaavaksi entisöity. Jos joitain puutteita huomaat nyt, hommaa ne nyt kun niitä vielä saattaa löytyä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Museorekisteröinnistä.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kasperi kirjoitti:Tuo minun lapsenkakankeltainen nappis kelpasi melko pienellä fiksauksella. Museotarkastajat käyttivät aikaa toista tuntia ja olivat tärkeän oloisia. Työläitä ongelmia olisivat esim. kojelaudassa olevat reiät ja kaiutinten reiät. Niiden tukkeena pitää olla lisälaite, joka on samalta vuodelta kuin auto tai sitten ne osat on etsittävä ehjät. Kumimatot pitää olla puhtaat ja se tarkottaa painepesua. Verhoilu voi olla kulunutta mutta ei saa olla rispaantunutta. Ovien sisäpuolen n.s. kromilistat ovat usein hilseilleitä, eivätkä kelpaa. Maalipinnat konehuoneessakin on oltava ehjät. Alkuperäinen maalipinta kelpaa, vaikka se teinillä ei enää hehkuisikaan. Patinaa saa olla mutta ei virheitä. K.o. lain mukaanhan M-auto on alkuperäisenä säilynyt tai uutta vastaavaksi entisöity. Jos joitain puutteita huomaat nyt, hommaa ne nyt kun niitä vielä saattaa löytyä.
....lapsenkakan keltaisen värikoodi 1035 yellow
Vastaa Viestiin