Onko kukaa pessyt likaantuneita heijastimia? Naarmuuntumisen ymmärrän. Umpiokin on mielenkiintoinen termi noille ei umpioiduille valovekottimille. No eiväthän ne nyt umpinaisia voisi ollakaan.
Se heijastimen hopeointi on niin ohut, että jos sitä rupeaa jollain jynssäämään, niin se häviää alta aikayksikön. Ja sitten kun se heijastin on siinä siinä kunnossa että se likaantunut ja tummunut ja täynnä rokkoa, niin se onkin jo aika pitkälti roskiskamaa.
Sitäpaitsi päästäksesi putsaamaan umpioita, joutuisit irrottamaan lasin, joka on kohtuullisen raivostuttavaa hommaa. Ja sitten se pitäisi vielä liimata takaisin. Ei todellakaan maksa vaivaa. Uudet/vähemmät tummuneet umpiot vaan keulille...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Tätäpä epäilinkin. Ovat kertakäyttötavaraa. Jos nyt kuitenkin joku olisi ajellut ilman umpioiden takamuovikoppaa tai sieltä olisi päässyt pölyä umpioihin, olisi kai mahdollista hellästi vedellä huljutella ylimääräinen pöly pois. Mutta siis remontointi ei kannata.
Ei se heijastinpintojen puhistus oikein onnistu, monesti ne ovat hapettuneet piloille ja pinttynyt lika ei oikein pelkällä vedellä lähe. Ja tinnerillä se hopeointi lähtee turhankin helposti, nimim. kokemusta on.
Ei niitä laseja kannata irrotella, jos ei harrasta tuninkia ja tee kirkkaita etuvilkkuja...
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Tuossa oli umpioiden hapettumisesta. Niin ja TINNERI käsittelystä! Joskushan näkee pahoin huurtuneita etuvaloja. Jopa kevyessä jäässä ovat parhaimmat sisäpinnaltaan. Lienee edistävän tuo umpioiden kosteus hapettumisia.
Itse olen pyrkinyt "tuulettamaan" kosteudet umpioista heti pois, jos sellaista havaitsen. Ei nyt varmaan aivan typerintä hommaa se.
Helppohan tuo lasi on irroittaa (ainakin samaran matkatelkkarimallin umpio..vähän lämpöä ja sitten ottaa pois.
Itse en ole alkanut edes kokeilemaan umpion putsaamista ajovaloissa, mutta voisi luulla että se pitäisi putsata jonkinlaisella hapolla, esim sitruunahapolla ja tislatulla vedellä ilman hankausta. Pitäisi sen mahdollista olla, varsinkin peltiumpioilla. Olen sitä mieltä että turha heittää menemään tavaraa jonka voi vielä korjata. Itselläni umpiot ovat syystä tai toisesta rikkoutuneet aina ennen ryytymistä.
Uudempien tienpäällä liikkuvien kapistuksien muoviumpiot sekä muovilisävalot ovatkin pikaryytymisen experttejä, kuulemma parhaimmillaan umpiot ovat jätettä kolmessa vuodessa, eikä auta mikään koska muovi on jo näkyvissä, paitsi ehkä muovin uusintakromaus. Samoin projektorityyppiset muovilinssit tummuvat joskus nopeasti. Ehkäpä osasyynä uv-valoa tuottavat polttimot,sehän ei pelliumpiota haittaa. Käytettyä autoa ostaessa ehkä ihan tarkistamisen arvoinen asia.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko kukaa pessyt likaantuneita heijastimia? Naarmuuntumisen ymmärrän. Umpiokin on mielenkiintoinen termi noille ei umpioiduille valovekottimille. No eiväthän ne nyt umpinaisia voisi ollakaan.
Nuo umpiot ovat oikeastaan puoliumpioita. Alunperinhän lasi, heijastin ja polttimo olivat kaikki erillisiä ja erikseen ostettavissa. Sitten japanilaiset kehittivät yleismallisen seitsemäntuumaisen pyöreän valaisimen, joka oli tosiaan umpio, eli polttimo, heijastin ja lasi olivat yhtä puuta. hehkulangan palaessa rikki, koko paketti oli uusittava. Ei se tosin paljon maksanutkaan ja tummumista ja naarmuuntumista ei juurikaan ehtinyt tapahtua.Tästä hyvästä systeemistä kuitenkin luovuttiin ja siirryttiin merkkikohtaisiin ja mitä ihmeellisimmän näköisiin ja mitä kalliimpiin luomuksiin, joita nykyisin umpioiksi kutsutaan.
Aikoinaan yritin Sunnyn tummunutta umpiota useampaankin kertaan ja eri menetelmillä polttimonreiästä käsin kirkastaa, mutta ei siitä ainakaan parempaa tullut.
Kyllä sieltä polttimon reiästä onnistuu pahimpien himmentymien putsaaminen. Omassa hehku oli räjähtänyt sisään ja himmentänyt pinnat. Pitää ottaa ensin pois edestä se metallikuppi tms ja sitten esim puutikku + kostea rätti yhdistelmällä varovasti pyyhkii lasin + heijastinpinnan. Laitoin tuossa hellan lisävalot ja huomasin kuinka paljon himmeämpi ladan oma umpio on. Liekkö himmentynyt tai alkujaan tumma? Onkohan kukaan verrannut orkkis umpioita motonetissä myytäviin onko paljonkin eroa?
Motonetin umpioista en tiedä mitä ovat, mutta jos vaihtoehtoina on Saturnus tai Hella, ei kannata miettiä. Hella.
Saa sieltä muuten niitä kirkaslasiumpioita(Sirius), jotka ovat kuvioltaan ja valoteholtaan hyvät ja onhan ne ihan hyvännäköisetkin.
Aikoinaan otin -90 Samarasta kylmästi umpiot keittiönpöydälle, lasi tipahti melkeinpä itsestään irti ja eikun hopeamaalia spraypurkista pintaan. Silikonilla lasi takaisin ja avot! Paitsi, että sen verran ryssin, etten saanut sitä korkeuden pikasäätöä enää pelaamaan. Katsastajalle kelpasi eikä omastakaan mielestäni valoteho pahemmin laskenut. Takavaloille joskus kauan sitten, olisikohan ollut tuo nimimerkin mukainen toyota, tein samantapaisen operaation.; maalasin punaista muovin takapintaan. Hyvä siitäkin tuli. Mutta tiedättekös miksi maalasin vain punaista, enkä myös oranssia?
corona kirjoitti:Aikoinaan otin -90 Samarasta kylmästi umpiot keittiönpöydälle, lasi tipahti melkeinpä itsestään irti ja eikun hopeamaalia spraypurkista pintaan. Silikonilla lasi takaisin ja avot! Paitsi, että sen verran ryssin, etten saanut sitä korkeuden pikasäätöä enää pelaamaan. Katsastajalle kelpasi eikä omastakaan mielestäni valoteho pahemmin laskenut.
Ei kyllä oo häävit umpiot enää ollu jos tuo ei valotehoa oo heikentäny.
Mitenkä lie onnistuu vahalla puhdistaa näitä ajovalon umpiota? Olen ainakin joitain työvalojen umpioita vahalla puhdistanu ja lähes uuden veroset on tullut kun pölyt ja tummentumat lähtee pois. Eikä hangatakkaan juuri tarvii. Niin ja umpion lasitkin olen samalla vahalla puhistanu. Kirkastuu kummasti.