Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Alotetaan nyt tämä keskustelu tai kokemusosio teknisistä. Tämä liittyy tuohon aiemmin porinoituun kytkimensäätösarjaan, josta en päässyt puusta pitkään. Siinähän todettiin erilaisten säätöjen vaikutuksia ja säätöstrategioita, muttei päästy ns. väärinsäätämisen seurauksiin. Niitähän on lukemattomia, paineasetelmien hajoamisista, levyjen kulumiseen ja varmaankin laatikkovikoihin.

Kyseessä on 1600 SL IIZI. Siinä epäillään olevan pääsylinterin sisäinen vuotovika. Tämä kenties aiheuttaa kytkimen kiinnittämisen ja irrottamisen varsin alhaisessa polkimen tasossa eli lähellä lattiaa. Nyt kun työsylinterin työntötangon ja haarukkavivun välinen välys on säädetty oikeaksi, niin kytkinpoljin ei palaudu yläasentoonsa. Kytkin ei kuitenkaan jää luistamaan ja se irrottaa koko lailla hyvin.

En ole tyytyväinen tällaiseen kytkimen toimintaan. Minusta tuntuu, että noin toimiva kytkin aiheuttaa enemmän kulumista itse kytkimessä kuin manipuloitu, väärin säädetty kytkimen poljinvoiman välitysmekanismi.

Ehdottomasti minulla on tarkoitus vaihtaa se pääsylinteri tai ainakin romplata sitä. Nyt vain en jouda. Tulen siis säätämään kytkimen väärin toimivaksi siten että se mielestäni toimii hyvin ja oikein.

Tässä juttusarjassa seurataan tuollaisen säädön vaikutuksia, mahdollisia vaurioita tai väärinsäädön vaikuttamattomuutta muuhun, kuin siihen, että saan itselleni mieleisen toimivan kytkimen aikaan.

Älkää ärsyyntykö turhaa Ystävät. En vain saanut täältä haluamiani vastauksia vaikka kuinka anelin. Siksi on koeiltava itse. Tulette kuulemaan kuinka Äijän kävi :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Jos poljin ei nouse takaisin rajoittimeensa (Ladassa säädetävä) asti, niin epäilen palautusjousen olevan poikki tai kokonaan otettu pois. Eihän tämäkään ole vaarallista jos työsylinteri palautuu siihen perusasentoon jossa välys on säädetty. Joissakin automalleissa poljin ei palaudukaan kun siihen asentoon johon kytkinhaarukan palautusliike sen työntää. Tällöin painelaakeri jää hiuksenverran hipomaan paineasetelmaa, joka sekään ei ole vaarallista. Toisinsanoen on vaarallista ainoastaan se jos kytkin jää ns. kantamaan, eli se ei pääse palautumaan perusasentoonsa. Jos näin tapahtuu on siihen monen monta syytä. Pääsylinteri jumettaa, lyvy niin kulunut, että säätövarat loppu, työsylinteri jumii, polkimen yläasennon rajoitin väärin säädetty, kytkinnesteen seassa vettä jäätyy talvella ruostuu kesällä, nesteen seassa öljyä sylinterien kumit turvonneet. Tässä muutamia, keksiikö joku vielä lisää. Sinuna lähtisin tarkastelussa siitä ylärajoittimesta ja palautusjousesta liikkeelle.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Rajoittimet ja palautusjouset ovat kunnossa. Tuolla aiemmassa kykimensäätö osiossani oli paljon porinaa tuosta.

Oletan, että siis pääsylinteri vuota sisäisesti. Tällöinhän poljinvoima ei välity hydraulisesti tehokkaasti työsylinteriin ja sitä kautta työntötankoon. Työntötangon liike jää täten vähäiseksi eikä haarukka liiku tehokkaasti painamaan painelaakeria paineasetelmaa vasten kun vasta polkimen suuren liikkeen jälkeen.

Jos pidennän työntötangon niin pitkäksi, että painelaakeri ottaa pinemmällä poljinliikkeellä kiinni asetelmaan on vaarana tuo kytkimen jääminen kantamaan tai luistamaan. Kun tanko on pitkä ei haarukka pääse palautumaan täydelliseen lepoasentoonsa, vaan se jää sorkkimaan sitä painelaakeria.

Kysymys: Onko vaarallista, jos haarukka on kiinni painelaakerissa tai siirtää sitä hieman asetelmaan päin? Aiheuttaako tämä painelaakerin kulumista vaikkei se asetelmaan osuisikaan?

Tulen säätämään siis tämän kytkimen sellaiseksi, että siinä on selkeä raja (polkimesta tunnustellen) jolloin se irrottaa ja kiinnittää. Mitään luistamista tai kantamista ei tulla sallimaan. Jo aiemmistä säätösähläyksistä tiedän, että välystä ei silloin haarukan ja työntötangon pallokantamutterin väliin jää. Tässä piilee se mitä tehdään VÄÄRIN.

Tästä kirjoitan siksi, että kytkimen säätö ei ole kaikille ihan tuttu homma. Huomasin se Etsi-toiminnolla haeskellessani. Minullekin se oli täysin vieras. Tästä siis toivon apua itselleni ja muille.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, nyt on taas säädelty. Työsylinteri tihkuttaa eli vuotaa. Työsylinterin työntötangon suojakumi oli aivan seula. Onneksi on sylinteri tuolla jemmassa. Työntötanko on pidennetty. Mutta katsellessani niitä välyksiä aloin ajatella, että ehkä se välys onkin nyt oikea. Enhän ole sitä millään mitalla koskaan mitannut.

Kytkin on nyt tarkka, ei kanna eikä luistele. Ei täristä eikä ääntele. Peli lähtee liikkeelle ykkösellä lähes tyhjäkäynnillä. Kiihdytettäessä ei tapahdu luistamista. Kytkimen nimi on nyt hyvä! Täytyy joskus näyttää sitä jollekkin ammattilaiselle. Saavat katsoa välyksen. Sitten ollaan viisaampia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2026
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tietohan ei tyhmennä,vaikka se tuskaa lisääkin.Jos huomenna olet Joen kummallakaan puolen,voisin esitellä Nappiksen korjaamo-ohjeistuksen kytkimen osalta 7-80-lukujen vaiheilta.Tähän asti on pätenyt myös Kanttiksiin.
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllähän ne ohjeistukset kelpaa. On minulla tuo korjausopas 1971-1991 ja romppu tietenkin. Mutta sitä välystä en ole mitalla mitannut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Huomio se myös että jos sylinteri vuotaa,se vuotaa koko ajan paineen kanssa.
Eli vähän aikaa kun pitää kytkintä pohjassa,se rupeaa itestään takertumaan kiinni koska vuoto painaa mäntää takaisin ja puristaa levyä asetelmaa vasten.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kytkimen säätäminen VÄÄRIN oman mielensä mukaisesti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuo oli hyvä kommentti aropupu! Sitähän paranee kokeilla. Paineethan tietenkin laskevat hydraulijärjestelmässä, jos se vuotaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin