Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ongelma on tällainen:

Skenaario 1:
1. Peräkontissa olevasta akusta tulee plus-johto ohjaamon kautta konetilaan.
2. Ohjaamossa on päävirtakytkin, jonka kautta tuo em. plus-johto kulkee.
3. Kun virrat on kytketty päälle päävirtakytkimestä ja tämän jälkeen virta-avaimesta latauksen valo syttyy.
4. Kun väännän päävirtakytkimestä virrat poikki, niin latauksen merkkivalo sammuu.

Eli tässä skenaariossa kaikki toimii oletettavasti OK.

Skenaario 2:
1. Peräkontissa olevasta akusta tulee plus-johto ohjaamon kautta konetilaan.
2. Ohjaamossa on päävirtakytkin, jonka kautta tuo em. plus-johto kulkee.
3. Kun virrat on kytketty päälle päävirtakytkimestä ja virta-avaimesta latauksen valo syttyy.
4. Käynnistän auton --> latauksen merkkivalo sammuu.
5. Kun väännän päävirtakytkimestä virrat poikki, niin mitään ei tapahdu eli auto ei sammu.
6. Kun käännän virta-avaimesta virrat poikki, niin auto sammuu.

Eli kysymys kuuluu, missä vika, kun skenaario 2:ssa auto ei sammu kohdassa 5.?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja Jankos »

En kyllä ymmärtänyt mitä eroa noilla skenaariolla on? auton käynti?

Se miksi se ei sammu kun laitat päävirran poikki johtuu siitä että laturi tuottaa sähköä ja näin kaikki sähkövehkeet saa tarvitsemansa sähkön. Tässä tilanteessa latausjännite yleensä sekoilee oikein huolella ja todennäköisesti hajottaa lamppuja jne.

Eli sun pitää vetää latausjohto suoraan akkuun ja kaikki muut sähköjohdot sinne päävirtakatkaisimen katkaisevalle puolelle.

Jos on jokin kilpailuvehje niin sitten ei täytä sääntöjä ja kuuluisikin käyttää sellasta päävirtakatkaisijaa missä on ylimääräiset kärjet tuolle lataukselle. Toinen vaihtoehto on laittaa kaksi halpaa päävirtakatkaisijaa vierekkäin joiden väliin tanko mikä kääntää molemmat samanaikaisesti.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kiitos! Pitää tuota miettiä vielä. Ero tosiaan on tuossa tuo, että toisessa auto on käynnissä. Ihmettelen vaan, että miksi joku on tehnyt tällaisen kytkennän, kun mitä tässä nyt löytyi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja START »

akku ei tyhjene kun kääntää päävirran pois, ei tarvitse akun kenkää käydä ruuvaamassa jos haluaa virtojen säilyvän jos jättää auton seisomaan isoiksi ajoiksi, siinä varmaan yksi hyvä syy tehdä tuommonen viritelmä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja Qulle »

START kirjoitti:akku ei tyhjene kun kääntää päävirran pois, ei tarvitse akun kenkää käydä ruuvaamassa jos haluaa virtojen säilyvän jos jättää auton seisomaan isoiksi ajoiksi, siinä varmaan yksi hyvä syy tehdä tuommonen viritelmä
Meillä ihan vastaava kytkentä konehuoneessa juurikin yllämainitusta syystä.
...kaveripiirissä siitä käytetään nimeä venäläinen ajonesto :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niin, sitä varten kai päävirtakytkin yleensä on, ettei hukkaa virtoja seistessä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä päävirtakytkimestä pitää auton sammua ja muuttua "kuolleeksi" eli sen pitää katkaista kaikki virrat.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja Mara »

^ No sehän riippuu siitä mitä haluaa sen tekevän.
Kilpa-autoissa sen pitää katkaista virrat ja sammuttaa moottori, mutta kyllä siviililiikenteessä riittää hienosti tollainen "helppo" kytkentä, mulla on sellainen mikä katkaisee maadoituksen muualta paitsi mankalta.
Ei purkaudu akku(ei kyllä pura muutenkaan), eikä varkaat vie niin helpolla.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja START »

joo jos vaikka on sähköt yhtä sekasi kuin tossa meijän jäärata kilpurissa niin kyllä tommonen akun maadotuksen katkaseva päävirta kytkin on ihan kiva jos meinaa seuraavanakin päivänä saada avaimesta käyntiin (no ei sen puoleen että se siihen vialliseen starttiin vaikuttaisi, eli joutuu sen vetämällä joka tapauksessa käyntiin laittaa)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Niin oletin, että se katkaisee kaikki virrat ja konekkin sitä myöten sammuu. Se kai sitten on vaan tuollainen akun varauksen säilytin nyt. En sitten tiedä, että miten nopeasti akku tyhjenisi ilman sitä. On sen verran omituisia kytkentöjä varmaankin kanssa, että voi tuo olla ihan tarpeellinen. Olisi se vaan parempi ollut, kun olisi katkaissut kaikki virrat.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Päävirtakytkin ei katkaise virtoja auton käydessä

Viesti Kirjoittaja START »

modifioit sitä siihen tyylin mitä jankos ehdotti eli lataus piuha akkuun ja kaikki virta piuhat kytketään sen virta katkasimen jälkeen (eli ei akun napoihin mitään piuhoja paitsi ne pakolliset)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin