Laturi tarttis iskeä autoon kiinni, mutta 1 liitin jää tyhjäksi, toisinsanoen autosta puuttuu 1johto.
Tuohon ylempään(1) nuolella kuvattuun liittimeen tulee sulakerasialta oranssin värinen johto, ilmeisesti laturin herätevirta?
Mutta entäpä tuo jännitteensäätimessä oleva liitin(2), mitä siihen tulee?
Viimeksi muokannut lada_r, 22.4.2008 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laturin herätevirtajohto tulee säätimen persiiseen eli tuohon kakkoseen, ykköseen taasen kytketään latauksen merkkivalon releen johto jos autossa semmoinen rele on.
2 on Laturin magnetointi virta eli siihen sähkö virtalukolta
1 on muistaakseni staatorikäämityksen tähtipisteeseen liitetty, eli siitä saa ohjauksen vaikka valoautomatiikalle tai latausvalolle (mitä ei kaikissa ladoissa vakiona ole)
edit: hieman olin hitaampi, tarkennetaan vielä että tuo 2 ei siis ole heräte vaan laturi tarvitsee siihen ihan täyden sähkön koko ajan, heräte tarkoittaisi sitä että laturi jatkaisi latausta vaikka se katkaistaisiin.
Tossa oli kaverilla latausongelma 2105(? kanttilada kuitenkin sähkökaasarilla), vaihtoivat uuden laturin, ei lataa eikä syty latausvalo muuten kuin maadoittamalla heräte(?) johdon. Laturin päässä säätimellä napa 15(yleensä virtalukkojännite sillä numeroinnilla!) Pitääkö siihen tulla heräte merkkilampun kautta vai suora VL15 jännite? Miten latausvalo on näissä kytketty? Laturi on melkein saman näköinen kuin ylhäällä olevassa kuvassa, samat navat löytyy. Ei olis kaaviota latausjärjestelmästä missään?
No uutena lueskelin latausaiheet läpi ja VL15 jännitehän sinne vain pitäisi säätimelle saada suoraan lukolta ja ilmeisesti sulake on välissä. Kaveri oli vetänyt mittarin takaa jo uuden johdon merkkivalolta. Ilmeisesti tässä ei ole merkkivalon tarkoituskaan toimia tai ainakaan se ei ole tarpeellinen eikä alunperin edes kytketty, vaikka valmius siihen olisi. Täytyy tutkia VL 15 jännitteen moitteeton tulo laturille, sen kaveri pli tarkistanut jännitemittarilla irroitetun johdon päästä, mutta silloinhan ei ole kuormaa eikä mahdollinen huono kontakti tule silloin ilmi, epäilys kohdistuu nyt sitten sinne sulakerasialle.
No joo vastailenpa itse.. eli eihän sinne mitään jännitettä tullutkaan siihen VL15 karvaan, eikä edes sulakkeelle(oliko se nyt 9 ja merkinnällä G67 ?). Eipä ilman kaaviota tiennyt mistä karvasta tulee sulake rasialle että jäi selvittämättä onko vika sulakerasian pohjassa vai ennen sitä. Ainakaan sulakerasian alapuolisten liittimien heiluttelu ei auttanut asiaa. Hyppyjohto vain suoraan virtalukolta laturille ja lataus rupesi pelaamaan. Auto olikin 1200S kantikas mutta ei sittenkään sähköisellä kaasuttimella, ei ollutkaan katalysaattori malli.