Viiksen vaihto
Viiksen vaihto
Nonniin. Nyt sitten pitäisi saada uusioviiksi (pyyhkijöiden) paikalleen. Kuinka ratti irrotetaan? Sen alapuolella näyttäisi olevan 1 reikä, jonka pohjalla eli tässä tapauksessa katossa taitaa olla ruuvi. Lisäksi on kaksi pienempää kuilua, joiden katon salaisuuksista ei ole aavistustakaan. Availenko siis näitä onkaloruuveja ja sittenkö ratti jää käteen? Entä mitä sitten? Apua! Tässä käy oletettavasti niin, että jos saan viiksen vaihdettua ja kaikki osat takaisin paikoilleen, niin ensi kerran toimenpiteen suorittamisen jälkeen ajaessani ratti jää vauhdissa käteen, niin kuin enolla (moottori)veneessä ja ruumiita tulee...
PS. En ole idiootti, olen vain nainen.
Lada 110/111 vm. 2000.
PS. En ole idiootti, olen vain nainen.
Lada 110/111 vm. 2000.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Viiksen vaihto
onko ratin irroitus välttämätön? en koskaan 110:n ole vaihtanut mutta samaraan muistaakseni vaihtui ratti paikallaan ja niissä kai aika samat vivustot?
eikös ratin koristelista jossa lukee lada lähde pois käsin ja sen alla on ruuvit jotka kiinnittää äänimerkkin painikkeen rattiin ja kun se on ruuvattu pois, niin sitten se iso mutteri ohjausakselin päästä
eikös ratin koristelista jossa lukee lada lähde pois käsin ja sen alla on ruuvit jotka kiinnittää äänimerkkin painikkeen rattiin ja kun se on ruuvattu pois, niin sitten se iso mutteri ohjausakselin päästä

Re: Viiksen vaihto
Voi karmeeta, hui hirveetä. Täytynee kokeilla sitä listaa josko sen pois saisi että mitä sieltä alta löytyy. Entäs sitten?
Re: Viiksen vaihto
Ei viiksikytkimen vaihdossa mitään ohjauspyörää irroteta, vaan ratin alla oleva muovisuoja, joka on viidellä ristipääruuvilla kiinni. Kun ruuvit on irti, niin nostetaan ylempi muovisuoja myös pois. Sitten päässään painamaan viiksikytkimen kahta pikaliitintä, ja vedetään kytkin pois. Sen jälkeen vain nykäistään viiksikytkin sokeripalasta pois. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä, ja katso, että virtalukon ympärillä oleva kumi tulee muovisuojien väliin kunnolla.
Re: Viiksen vaihto
ratissa olevan listan alta pitäisi löytyä kaksi tai kolem ruuvia jolla keskiö/äänimerkki kiinni. Irrotat sen ja sen alla on ratin akseli ja siinä iso mutteri joka pitää ratin paikallaan. Löyhdytä mutteria ja kiskaise rattia irti pooreilta. Älä missään tapauksessa irrota mutteria ensin, jos akselilla ei ole mutteria kun riuhtaiset ratista, on otsassa ratin kuva.
Re: Viiksen vaihto
APUA! Siis irrotanko ratin vai en? Nyt pitäisi tuonne auton luo kömpiä homma hoitamaan.
Re: Viiksen vaihto
Riippuuko se, että täytyykö ratti irrottaa vai ei siitä, kumpaa viikseä vaihdan? Nyt on kyse siis pyyhkijöiden viiksestä. Mitä työkaluja tarviin? Saanko ratin yms. osat varmasti kunnolla takaisin?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Viiksen vaihto
mielestäni se menisi näin kun tupolev asian ilmaisi, näin se kävi Samarassa ja uskoisin että 110:ssä on samaTupolev kirjoitti:Ei viiksikytkimen vaihdossa mitään ohjauspyörää irroteta, vaan ratin alla oleva muovisuoja, joka on viidellä ristipääruuvilla kiinni. Kun ruuvit on irti, niin nostetaan ylempi muovisuoja myös pois. Sitten päässään painamaan viiksikytkimen kahta pikaliitintä, ja vedetään kytkin pois. Sen jälkeen vain nykäistään viiksikytkin sokeripalasta pois. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä, ja katso, että virtalukon ympärillä oleva kumi tulee muovisuojien väliin kunnolla.

Re: Viiksen vaihto
Jasso ja homma bueno. Ruuveja oli kuusi. Kumisuojus saattoi jäädä vähän vinksalleen, väliäkö tuolla? Vai? Kumma juttu, kun tuossa ylemmässä muovikotelossa oli neljä ruuvin paikkaa, muttei ruuveja lainkaan. Säästö se on pienikin säästö. Nyt on siis viiksi vaihdettu ja hyvin pelaa, muttei silti lakannut pyyhkijäsulakevaiva. Eli sulake paloi heti kun pyyhkijät liikahtivat 5 cm. Mutta ainakin nyt on ehjä viiksi ja vaihtokin sujui suhteellisen helposti. Vauriot jäivät hyvin pieniksi eli kaksi kuraantunutta oikean puolen housunpolvea.
Kiitoksia kaikille neuvojille ja viiksikauppiaalle!

Kiitoksia kaikille neuvojille ja viiksikauppiaalle!
Re: Viiksen vaihto
Olisiko sulakkeen polttaja itse moottori sitten...
Tai maadoittava virtajohto..
voisin veikata moottoria jos pyyhkimet kuitenkin kerkeävät vähän liikahtamaan ensin,olisiko ankkuri sökö tjsp
Tai maadoittava virtajohto..
voisin veikata moottoria jos pyyhkimet kuitenkin kerkeävät vähän liikahtamaan ensin,olisiko ankkuri sökö tjsp

Re: Viiksen vaihto
Moottorihan tuo oli, sen tänään vaihtoi ammattilainen ja nyt elämä siltä osin hymyilee. Varsinkin kun aurinkokin paistaa. 
