Nokka-akselin asennontunnistin
Nokka-akselin asennontunnistin
Samaran ajotietokone ilmoittelee vikakoodia 0340.
Syttyy silloin tällöin, joskus, lähtee kuittauksella pois, tulee taas joskus...
Ajoon en ole huomannut vaikuttavan mitenkään - viisaammat täällä viestivätkin, että toimintahäiriössä moottori menee jotenkin tehdasasetuksille ja jakelee sitten bensaa mekaanisesti - kai tuo noin oli, mutta kuulemma ei nyt järin suuri vika.
Mieli tekisi silti saada valo pysyvästi pois.
Voiko tuota hoitaa kotikonstein?
Miten anturi toimii, nuuskii kierroksia?
Putsaus...?
Ainoa keino vaihtaa anturi?
Kalliita ovat Deltassa, olisikohan jollain naapurissa vierailevalla ylimääräisiä hyllyllä?
Kiitos
ja kesää
Syttyy silloin tällöin, joskus, lähtee kuittauksella pois, tulee taas joskus...
Ajoon en ole huomannut vaikuttavan mitenkään - viisaammat täällä viestivätkin, että toimintahäiriössä moottori menee jotenkin tehdasasetuksille ja jakelee sitten bensaa mekaanisesti - kai tuo noin oli, mutta kuulemma ei nyt järin suuri vika.
Mieli tekisi silti saada valo pysyvästi pois.
Voiko tuota hoitaa kotikonstein?
Miten anturi toimii, nuuskii kierroksia?
Putsaus...?
Ainoa keino vaihtaa anturi?
Kalliita ovat Deltassa, olisikohan jollain naapurissa vierailevalla ylimääräisiä hyllyllä?
Kiitos
ja kesää
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
On kyllä järin suuri vika ja vikamuistia ei kannata tyhjennellä jos asentotunnistin on paskana. Just tän takia ajotietokone on paska laite kun sillä saa aikaan harmia jos ei tiedä mitä tekee.
Vaikka muuten loistava laite onkin.
Ainut mikä auttaa on uusi tunnistin. yleensä vika ilmenee kun auto ajetaan kuumaksi.
Kannattaa äkkiä vaihtaa se anturi ja ostaa vaikka deltasta niin siinä säästää paljon rahaa kun säästyy isommilta remonteilta... Katalysaattorikaan ei ole halpa.

Ainut mikä auttaa on uusi tunnistin. yleensä vika ilmenee kun auto ajetaan kuumaksi.
Kannattaa äkkiä vaihtaa se anturi ja ostaa vaikka deltasta niin siinä säästää paljon rahaa kun säästyy isommilta remonteilta... Katalysaattorikaan ei ole halpa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Niin paljon säikähdin larssi21074 kommenttia, että ohiajaessani poikkesin Kouvolan Deltassa hikeä pyyhkimässä ja valittamassa.
Ystävällinen korjaamopäällikkö valisti ja näytti kuvia. Hämmästelin hänelle, että mikä se tuollainen anturi on jolla ei ole mitään virkaa, koska piuhan irrottaminen ei vaikuta mitään auton käynnistykseen eikä käyntiin - korva ei erota eikä silmä huomaa tärinän lisääntyneen.
Oliko Lada-tehtaalla huomattu varastolinen ylimääräisiä antureita, ja johonkinhan ne piti survaista...
Anturi todella säätää ruiskutapahtuman optimaalisesti kullekin sylinterille oikeaan aikaan; anturin ollessa rikki ruisku ruiskauttaa seosta yhtä paljon jatkuvasti sylintereihin - näin sen taas ymmärsin.
Viallisesta anturista seurauksena on, teoreettisesti ainakin, polttoaineen kasvu, mahdollinen sisuskalujen likautuminen, jotain tuollaista pientä. Ettei katalyytti rikkoudu, ei mies tietenkään voinut mennä takuuseen, ei luvata ettei niin tapahtuisi, piti sitä hyvin epätodennäköisenä ja kaukaa haetulta.
Ei pitänyt aivan elintärkeänä osan vaihtamista (kunnon liikemies!), ja samaan tulokseen tulin minäkin kuultuani hinnan. 104 euroa muistitikun kokoisesta mutikasta, en edes uskalla alkaa laskea kilohintaa. Mutta kai jokin jotain avaruusteknologiaan rinnastettavaa se sisältää.
Nyt puhdistin anturin ja seuraan tilannetta.
Kun seuraavan kerran valo syttyy otan anturin piuhan irti ja katselen minkälainen koodi alkaa rullata seuraavaksi.
Ystävällinen korjaamopäällikkö valisti ja näytti kuvia. Hämmästelin hänelle, että mikä se tuollainen anturi on jolla ei ole mitään virkaa, koska piuhan irrottaminen ei vaikuta mitään auton käynnistykseen eikä käyntiin - korva ei erota eikä silmä huomaa tärinän lisääntyneen.
Oliko Lada-tehtaalla huomattu varastolinen ylimääräisiä antureita, ja johonkinhan ne piti survaista...
Anturi todella säätää ruiskutapahtuman optimaalisesti kullekin sylinterille oikeaan aikaan; anturin ollessa rikki ruisku ruiskauttaa seosta yhtä paljon jatkuvasti sylintereihin - näin sen taas ymmärsin.
Viallisesta anturista seurauksena on, teoreettisesti ainakin, polttoaineen kasvu, mahdollinen sisuskalujen likautuminen, jotain tuollaista pientä. Ettei katalyytti rikkoudu, ei mies tietenkään voinut mennä takuuseen, ei luvata ettei niin tapahtuisi, piti sitä hyvin epätodennäköisenä ja kaukaa haetulta.
Ei pitänyt aivan elintärkeänä osan vaihtamista (kunnon liikemies!), ja samaan tulokseen tulin minäkin kuultuani hinnan. 104 euroa muistitikun kokoisesta mutikasta, en edes uskalla alkaa laskea kilohintaa. Mutta kai jokin jotain avaruusteknologiaan rinnastettavaa se sisältää.
Nyt puhdistin anturin ja seuraan tilannetta.
Kun seuraavan kerran valo syttyy otan anturin piuhan irti ja katselen minkälainen koodi alkaa rullata seuraavaksi.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Kukin tavallaan..
mutta yleensä tuosta viasta aiheutuu myös sytytyskatkoksia MIKÄLI VIAN KUITTAA POIS!! Eli sitten ei kannata mi-valoa sammuttaa jos ei anturia halua vaihtaa.
Kone saattaa silloin käydä hetkellisesti laihalla tai rikkaalla ja molemmista aiheutuu sytytyskatkoksia. Laihalla käy yleensä ja tästä aiheutuu nykiminen ja tämä on pahempaa kuin rikkaalla käyminen.
Ja sytytyskatkokset on pahinta myrkkyä katalysaattorille nykypäivänä.
Sori en jaksa korjata mutta että sytytyskatkokset = palamiskatkokset ettei joku ymmärrä väärin.

mutta yleensä tuosta viasta aiheutuu myös sytytyskatkoksia MIKÄLI VIAN KUITTAA POIS!! Eli sitten ei kannata mi-valoa sammuttaa jos ei anturia halua vaihtaa.
Kone saattaa silloin käydä hetkellisesti laihalla tai rikkaalla ja molemmista aiheutuu sytytyskatkoksia. Laihalla käy yleensä ja tästä aiheutuu nykiminen ja tämä on pahempaa kuin rikkaalla käyminen.
Ja sytytyskatkokset on pahinta myrkkyä katalysaattorille nykypäivänä.
Sori en jaksa korjata mutta että sytytyskatkokset = palamiskatkokset ettei joku ymmärrä väärin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
nii ajotietokoneen koodistossa puhutaan sytytyskatkoksista, mutta eikös ne tarkoita noita palamiskatkoksia, mutta tota kuinka paljon toi polttoaineen turharuittaaminen pyttyihin haittaa, kun Euro-2 malleissa ei vielä ollut tuota tunnistinta ja ruittas kahteen sylinteriin samanaikaisesti eli toiseen ihan turhaa ja sen oli ihan niin tarkoitettukin toimimaan

Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Tuli ostettua etelänaapurista joskus tohon 110:iin vahingossa tuollainen tunnistin jonka varaosanumero on 2111-3708040. Onkohan se juuri tämä Samaran tunnistin?Pertti kirjoitti: Kalliita ovat Deltassa, olisikohan jollain naapurissa vierailevalla ylimääräisiä hyllyllä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Minun 110:sta tuo tunnistin löytyy vaikka on Euro-2 mallinen. Mutta minulla oli samaa ongelmaa lähes pari vuotta. Ajotietokone näytti tuota samaista vikakoodia, mutta minullakaan ei ajossa eroa huomannut. Laitoin paikalle Vennäältä tuodun uuden osan ja vikakoodi ja CE-valo katosivat. Edelleenkään eroa ei ajossa huomannut eikä katsastuksen päästömittauksissakaan.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Joo 110:n euro-2:ssa toi on jo, mutta muistaakseni vain 16-venttiilisessä

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Terve!
Kysymyksiä ja vastauksia nokka-akselin asentotunnistimesta
Miksi moottorissa on moinen?
Kampiakselin asentotunnistin antaa moottorinohjausyksikölle tarkan tiedon kampiakselin asemasta, mutta nelitahtimoottorissa kampiakselin asento ei vielä kerro esimerkiksi sitä, onko jossain sylinterissä menossa puristus- vaiko poistotahti tai onko jokin männistä kaasunvaihto- vaiko sytytysyläkuolokohdassa.
Nokka-akselin asentotunnistimen tarkoitus on antaa tämä puuttuva tieto.
OBDII-järjestelmää ei voi toteuttaa ilman nokka-akselin asentotunnistusta.
Mihin moottorinohjausyksikkö tätä tietoa tarvitsee?
Useampaankin asiaan:
Sylinterikohtaiseen polttoaineen ruiskutukseen, jolloin kullekin sylinterille voidaan ruiskuttaa bensiiniä juuri silloin, kun se on kulutuksen ja päästöjen kannalta optimaalista. Ilman nokka-akselin asentotunnistinta nelisylinterisessä rivimoottorissa bensiinin ruiskutus tapahtuu yhtä aikaa 1. ja 4. sylinterille ja toisaalta yhtä aikaa 2. ja 3. sylinterille. Nokka-akselin asentotunnistimen vikatapauksessa moottorinohjausyksikkö siirtyy toimimaan kuten ilman asentotunnistinta.
Vikadiagnoosiin. Moottorinohjausyksikkö tarkkailee mm. kampiakselin pyörimisen tasaisuutta (kampiakselin asentotunnistimen avulla). Jos käynti on epätasaista, saadaan nokka-akselin asentotunnistimen avulla tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi oikein. Tämä helpottaa vianetsintää. Jos jokin sylintereistä ei sytytä, lopettaa moottorinohjausyksikkö bensiinin ruiskutuksen kyseiseen sylinteriin. Tällä saadaan vikatapauksessa minimoiduksi hiilivetypäästöt (HC) ja suojellaan katalysaattoria palamattomalta bensiiniltä.
Sylinterikohtaiseen sytytykseen samaan tapaan kuin sylinterikohtainen bensiinin ruiskutus. Moottorin nakuttaessa voidaan sytytysennakkoa pienentää vain nakuttavasta sylinteristä. Nämä ominaisuudet eivät ole käytössä ainakaan niissä Ladoissa, joissa on kaksoissytytyspuola (1. ja 4. syl. sytyttävät samaan aikaan, samoin 2. ja 3.)
Mitä tapahtuu, jos nokka-akselin asentotunnistin ei toimi?
Moottorinohjausyksikkö siirtyy varamenetelmään, jossa moottori toimii kuten vanhemmissa järjestelmissä. MI-valo (vikavalo) syttyy. Pakokaasupäästöt kasvavat hieman, samoin bensiinin kulutus, mutta käyttäjä ei näitä eroja todennäköisesti havaitse.
Autoa ei hyväksytä määräaikaiskatsastuksessa. Autolla voi ajaa, eikä mitään erityistä katalysaattorin tai muunkaan osan rikkoutumisriskiä ole.
menestystä
SvS
Kysymyksiä ja vastauksia nokka-akselin asentotunnistimesta
Miksi moottorissa on moinen?
Kampiakselin asentotunnistin antaa moottorinohjausyksikölle tarkan tiedon kampiakselin asemasta, mutta nelitahtimoottorissa kampiakselin asento ei vielä kerro esimerkiksi sitä, onko jossain sylinterissä menossa puristus- vaiko poistotahti tai onko jokin männistä kaasunvaihto- vaiko sytytysyläkuolokohdassa.
Nokka-akselin asentotunnistimen tarkoitus on antaa tämä puuttuva tieto.
OBDII-järjestelmää ei voi toteuttaa ilman nokka-akselin asentotunnistusta.
Mihin moottorinohjausyksikkö tätä tietoa tarvitsee?
Useampaankin asiaan:
Sylinterikohtaiseen polttoaineen ruiskutukseen, jolloin kullekin sylinterille voidaan ruiskuttaa bensiiniä juuri silloin, kun se on kulutuksen ja päästöjen kannalta optimaalista. Ilman nokka-akselin asentotunnistinta nelisylinterisessä rivimoottorissa bensiinin ruiskutus tapahtuu yhtä aikaa 1. ja 4. sylinterille ja toisaalta yhtä aikaa 2. ja 3. sylinterille. Nokka-akselin asentotunnistimen vikatapauksessa moottorinohjausyksikkö siirtyy toimimaan kuten ilman asentotunnistinta.
Vikadiagnoosiin. Moottorinohjausyksikkö tarkkailee mm. kampiakselin pyörimisen tasaisuutta (kampiakselin asentotunnistimen avulla). Jos käynti on epätasaista, saadaan nokka-akselin asentotunnistimen avulla tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi oikein. Tämä helpottaa vianetsintää. Jos jokin sylintereistä ei sytytä, lopettaa moottorinohjausyksikkö bensiinin ruiskutuksen kyseiseen sylinteriin. Tällä saadaan vikatapauksessa minimoiduksi hiilivetypäästöt (HC) ja suojellaan katalysaattoria palamattomalta bensiiniltä.
Sylinterikohtaiseen sytytykseen samaan tapaan kuin sylinterikohtainen bensiinin ruiskutus. Moottorin nakuttaessa voidaan sytytysennakkoa pienentää vain nakuttavasta sylinteristä. Nämä ominaisuudet eivät ole käytössä ainakaan niissä Ladoissa, joissa on kaksoissytytyspuola (1. ja 4. syl. sytyttävät samaan aikaan, samoin 2. ja 3.)
Mitä tapahtuu, jos nokka-akselin asentotunnistin ei toimi?
Moottorinohjausyksikkö siirtyy varamenetelmään, jossa moottori toimii kuten vanhemmissa järjestelmissä. MI-valo (vikavalo) syttyy. Pakokaasupäästöt kasvavat hieman, samoin bensiinin kulutus, mutta käyttäjä ei näitä eroja todennäköisesti havaitse.
Autoa ei hyväksytä määräaikaiskatsastuksessa. Autolla voi ajaa, eikä mitään erityistä katalysaattorin tai muunkaan osan rikkoutumisriskiä ole.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Olipa taas tyhjentävä vastaus. Tuossa ei tarvitse miettiä, pitääkö juttu paikkansa, vai arvaileeko kaveri, kuten usein täällä tapahtuu.
Mistä hitosta sinä kaikki nuo asiat tiedät?
Mistä hitosta sinä kaikki nuo asiat tiedät?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
En täysin allekirjoita.. Joskus tuo asentotunnistin aiheuttaa melkoisesti nykimistä ja epätasaista käyntiä ja se EI OLE IKINÄ katalysaattoriautolle hyväksi. Näyttää olevan yksilökohtaista mitkä ovat oireet. Yleensähän tuo nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa laihalla käyntiä hetkellisesti => palamiskatkoksia ja nykimistä joka johtuu syttymiskelvottomasta seoksesta => kattiin pääsee palamatonta polttoainetta ja HAPPEA! Ei hyvä yhdistelmä.. Pelkkä pensa kun ei kattia tuhoa vaan pitää olla myös happea.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Kysymyksiä ja vastauksia nokka-akselin asentotunnistimesta
Miksi moottorissa on moinen?
Kampiakselin asentotunnistin antaa moottorinohjausyksikölle tarkan tiedon kampiakselin asemasta, mutta nelitahtimoottorissa kampiakselin asento ei vielä kerro esimerkiksi sitä, onko jossain sylinterissä menossa puristus- vaiko poistotahti tai onko jokin männistä kaasunvaihto- vaiko sytytysyläkuolokohdassa.
Nokka-akselin asentotunnistimen tarkoitus on antaa tämä puuttuva tieto.
OBDII-järjestelmää ei voi toteuttaa ilman nokka-akselin asentotunnistusta.
Mihin moottorinohjausyksikkö tätä tietoa tarvitsee?
Useampaankin asiaan:
Sylinterikohtaiseen polttoaineen ruiskutukseen, jolloin kullekin sylinterille voidaan ruiskuttaa bensiiniä juuri silloin, kun se on kulutuksen ja päästöjen kannalta optimaalista. Ilman nokka-akselin asentotunnistinta nelisylinterisessä rivimoottorissa bensiinin ruiskutus tapahtuu yhtä aikaa 1. ja 4. sylinterille ja toisaalta yhtä aikaa 2. ja 3. sylinterille. Nokka-akselin asentotunnistimen vikatapauksessa moottorinohjausyksikkö siirtyy toimimaan kuten ilman asentotunnistinta.
Vikadiagnoosiin. Moottorinohjausyksikkö tarkkailee mm. kampiakselin pyörimisen tasaisuutta (kampiakselin asentotunnistimen avulla). Jos käynti on epätasaista, saadaan nokka-akselin asentotunnistimen avulla tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi oikein. Tämä helpottaa vianetsintää. Jos jokin sylintereistä ei sytytä, lopettaa moottorinohjausyksikkö bensiinin ruiskutuksen kyseiseen sylinteriin. Tällä saadaan vikatapauksessa minimoiduksi hiilivetypäästöt (HC) ja suojellaan katalysaattoria palamattomalta bensiiniltä.
Sylinterikohtaiseen sytytykseen samaan tapaan kuin sylinterikohtainen bensiinin ruiskutus. Moottorin nakuttaessa voidaan sytytysennakkoa pienentää vain nakuttavasta sylinteristä. Nämä ominaisuudet eivät ole käytössä ainakaan niissä Ladoissa, joissa on kaksoissytytyspuola (1. ja 4. syl. sytyttävät samaan aikaan, samoin 2. ja 3.)
Mitä tapahtuu, jos nokka-akselin asentotunnistin ei toimi?
Moottorinohjausyksikkö siirtyy varamenetelmään, jossa moottori toimii kuten vanhemmissa järjestelmissä. MI-valo (vikavalo) syttyy. Pakokaasupäästöt kasvavat hieman, samoin bensiinin kulutus, mutta käyttäjä ei näitä eroja todennäköisesti havaitse.
Autoa ei hyväksytä määräaikaiskatsastuksessa. Autolla voi ajaa, eikä mitään erityistä katalysaattorin tai muunkaan osan rikkoutumisriskiä ole.
menestystä
SvS
Ja voipi olla että jos vikaa ei kuittaa pois niin ohjainlaite oppii uudet korjauskertoimet ja auto toimii tyydyttävästi. Mutta itse pidän kyllä melkoisen tärkeänä anturina tuota ja riskiä muille vaurioille pidän todennäköisenä pitkällä aikavälillä.
Mut jos pitää joka penni säästää ni ajakaa ihan niiku haluatte. Eipä se minun ongelma ole.. Itse kun pidän autoni kunnossa niin en voi ymmärtää tuollasta ihmeellistä nuukailua. MUTTA KUKIN TAVALLAAN.
Ja edelleen olen sitä mieltä että vikaa EI KANNATA KUITATA POIS!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Terve!
Olen täsmälleen samaa mieltä, että totta kai viallinen auto on syytä korjata. Totesin vain, että autolla voi ajaa, lähinnä siksi, että useat autonkäyttäjät huolestuvat kovin MI-valon palamisesta.
Lienee sanomattakin selvää, että toimimaton anturi ei anna niitä hyötyjä, jotka toiminnasta on.
***
Tiedossani ei ole, millä mekanismilla tai syy-seuraussuhteella nokka-akselin asentotunnistimen toiminta tai toimimattomuus aikaansaisi bensiini-ilmaseossuhteen muutoksia.
SvS
Olen täsmälleen samaa mieltä, että totta kai viallinen auto on syytä korjata. Totesin vain, että autolla voi ajaa, lähinnä siksi, että useat autonkäyttäjät huolestuvat kovin MI-valon palamisesta.
Lienee sanomattakin selvää, että toimimaton anturi ei anna niitä hyötyjä, jotka toiminnasta on.
***
Tiedossani ei ole, millä mekanismilla tai syy-seuraussuhteella nokka-akselin asentotunnistimen toiminta tai toimimattomuus aikaansaisi bensiini-ilmaseossuhteen muutoksia.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Ilmeisesti sieltä jää ruiskutuksia välistä pois.. Mutta näin kuitenkin on että vetää mm kiihytyksessä laihalle ja nykii.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Kiitos hyvistä ja asiantuntevista, tietävistä vastauksista.
Kuten -Pavlovits- totesi -Sdelano v SSSR- (ja -larssi21074-) vastauksesta:
Olipa taas tyhjentävä vastaus. Tuossa ei tarvitse miettiä, pitääkö juttu paikkansa, vai arvaileeko kaveri, kuten usein täällä tapahtuu.
Mistä hitosta sinä kaikki nuo asiat tiedät?
Joiltakin kavereilta näköjään olisi löytynyt mahdollinen varaosakin.
Ehdin vainjo ostaa ko. anturin, sain hinnan tingittyä 104. eurosta 90:een. Varaosanumero ei nyt ole käsillä, mutta tarkistan joskus.
Joskushan se kuitenkin olisi ollut edessä, ja vaikkei näköjään aivan ilmeistä kiirettä olisikaan ollut, onhan se sinne tarpeelliseksi osaksi jympätty.
Nyt tietokone näyttää rauhoittavaa "no error", ainakin parisataa kilsaa on hyvin mennyt. Ja jos oikein korviani ja muistiani höristän saatan havaita käynnin hieman pehmenneen. Kuten täältä vastauksista käy ilmi, niin onhan tuolla mukkulalla tärkeä tehtävä.
Hienoa lukea miten jotkut todella tietävät ja haluavat myös oppinsa muille jakaa!!
Mittasin dioni-mittauksella napoja, ja uudessa uloimpien kesken löytyy n. 0.6 voltin kynnysjännite. Toiseen suuntaan ja muiden napojen (kun sieltä kolme piikkiä löytyy) O.L. eli ääretön eli ei mitään vuotoja.
Vanhasta eli viallisesta löytyi mittauksella tuota kynnysjännitettä ja joidenkin napojen kesken myös n. 1.8 voltin 'vuoto'näyttöjä. En alkanut laittamaan ylös mitä minkinkin navan kesken, koska ehjästä löysin vain tuon kahden navan diodin normaalin kynnysjännitteen.
Tuosta voisi anuslysoida että vääriä arvoja muita piuhoja myöten syöksähteli keskusyksikköä sekoittamaan, valoja sytyttelemään, ruiskuja automaatille säätämään.
Joskus autoon syttyi tuo kojetaulun vika-valo, toisinaan ei, tietokone vain rullasi vikakoodia. Ja joskus meni pitkiäkin aikoja että anturi ei herjannut häiriöstä. Ehkä se ei ollut täytin poissa pelistä, täysin oikosulussa, tiedä sitä.
Vielä jos joskus inspis iskee yritän purkaa tuon vanhan eli saada pakeliitit mitkä lie syrjään jotta näkisin minkälaisia diodeja ynnä muuta sinne mahtaa olla valettu.
Parisen kuukautta tuolla 'vialla' ajelin ja kuittailin valoa pois, koska minkäänlaista nykimistä tai muutakaan ajoon vaikuttavaa negatiivistä en huomannut, ei edes anturin piuhojen irrotus aiheuttanut haittaa ajoon tai käynnistykseen.
Näiden vastauksen ansiosta olen taas viisaampi, ja jos seuraavan kerran tuon anturin temppuillessa en heti taaskaan ryntää autohoitoon, en myöskään aja takavako koskeana että mitäköhän tästä taloudellisesta ajosta mahtaakaan seurata - vaan voin seurata rauhallisin mielin pankkikorttini painoa, ja vaikka kysellä kavereilta täältä onko hyllyssä vielä jotain.
Kiitos
hyvää kesää
Kuten -Pavlovits- totesi -Sdelano v SSSR- (ja -larssi21074-) vastauksesta:
Olipa taas tyhjentävä vastaus. Tuossa ei tarvitse miettiä, pitääkö juttu paikkansa, vai arvaileeko kaveri, kuten usein täällä tapahtuu.
Mistä hitosta sinä kaikki nuo asiat tiedät?
Joiltakin kavereilta näköjään olisi löytynyt mahdollinen varaosakin.
Ehdin vainjo ostaa ko. anturin, sain hinnan tingittyä 104. eurosta 90:een. Varaosanumero ei nyt ole käsillä, mutta tarkistan joskus.
Joskushan se kuitenkin olisi ollut edessä, ja vaikkei näköjään aivan ilmeistä kiirettä olisikaan ollut, onhan se sinne tarpeelliseksi osaksi jympätty.
Nyt tietokone näyttää rauhoittavaa "no error", ainakin parisataa kilsaa on hyvin mennyt. Ja jos oikein korviani ja muistiani höristän saatan havaita käynnin hieman pehmenneen. Kuten täältä vastauksista käy ilmi, niin onhan tuolla mukkulalla tärkeä tehtävä.
Hienoa lukea miten jotkut todella tietävät ja haluavat myös oppinsa muille jakaa!!
Mittasin dioni-mittauksella napoja, ja uudessa uloimpien kesken löytyy n. 0.6 voltin kynnysjännite. Toiseen suuntaan ja muiden napojen (kun sieltä kolme piikkiä löytyy) O.L. eli ääretön eli ei mitään vuotoja.
Vanhasta eli viallisesta löytyi mittauksella tuota kynnysjännitettä ja joidenkin napojen kesken myös n. 1.8 voltin 'vuoto'näyttöjä. En alkanut laittamaan ylös mitä minkinkin navan kesken, koska ehjästä löysin vain tuon kahden navan diodin normaalin kynnysjännitteen.
Tuosta voisi anuslysoida että vääriä arvoja muita piuhoja myöten syöksähteli keskusyksikköä sekoittamaan, valoja sytyttelemään, ruiskuja automaatille säätämään.
Joskus autoon syttyi tuo kojetaulun vika-valo, toisinaan ei, tietokone vain rullasi vikakoodia. Ja joskus meni pitkiäkin aikoja että anturi ei herjannut häiriöstä. Ehkä se ei ollut täytin poissa pelistä, täysin oikosulussa, tiedä sitä.
Vielä jos joskus inspis iskee yritän purkaa tuon vanhan eli saada pakeliitit mitkä lie syrjään jotta näkisin minkälaisia diodeja ynnä muuta sinne mahtaa olla valettu.
Parisen kuukautta tuolla 'vialla' ajelin ja kuittailin valoa pois, koska minkäänlaista nykimistä tai muutakaan ajoon vaikuttavaa negatiivistä en huomannut, ei edes anturin piuhojen irrotus aiheuttanut haittaa ajoon tai käynnistykseen.
Näiden vastauksen ansiosta olen taas viisaampi, ja jos seuraavan kerran tuon anturin temppuillessa en heti taaskaan ryntää autohoitoon, en myöskään aja takavako koskeana että mitäköhän tästä taloudellisesta ajosta mahtaakaan seurata - vaan voin seurata rauhallisin mielin pankkikorttini painoa, ja vaikka kysellä kavereilta täältä onko hyllyssä vielä jotain.
Kiitos
hyvää kesää
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Nokka-akselin asennontunnistin
Terve!
En ole koskaan minkään auton nokka-akselin asentotunnistinta purkanut, mutta veikkaisin, että kärjen lähistöltä löytyy pieni eletroniikkapiiri ja sen vierestä sauvamagneetti.
Asentotunnistus perustuu Hall-ilmiöön.
Liittimen toisessa reunassa (vaalenpuna-musta johdin) on anturin syöttöjännite (akkujännite), keskimmäinen liitin on signaaliulostulo (maadoittuu, kun anturin eteen laitetaan magnetoituva kappale), kolmas liitinnapa on maa.
Jos anturia haluaa tutkia, sahaisin sen varovasti auki kiinnityslaipan vierestä anturikärjen puolelta.
***
En tiedä, tiedänkö näistä asioista "aikuisten oikeasti". Jo natiaisena olin mopoista ym kiinnostunut, opiskelin hieman autoalaa ja olin välillä autokorjaamolla töissä (silloin, kun korkeatasoista autoelektroniikkaa edusti parhaiten autoradio).
Niistä ajoista jäi kiinnostus lukea ja räplätä omia kulkupelejä. Teknillisen saksan opettelusta on ollut suuri hyöty, harmittaa, kun en osaa venättä.
Internet ja verkkokirjakaupat ovat suuri apu.
SvS
En ole koskaan minkään auton nokka-akselin asentotunnistinta purkanut, mutta veikkaisin, että kärjen lähistöltä löytyy pieni eletroniikkapiiri ja sen vierestä sauvamagneetti.
Asentotunnistus perustuu Hall-ilmiöön.
Liittimen toisessa reunassa (vaalenpuna-musta johdin) on anturin syöttöjännite (akkujännite), keskimmäinen liitin on signaaliulostulo (maadoittuu, kun anturin eteen laitetaan magnetoituva kappale), kolmas liitinnapa on maa.
Jos anturia haluaa tutkia, sahaisin sen varovasti auki kiinnityslaipan vierestä anturikärjen puolelta.
***
En tiedä, tiedänkö näistä asioista "aikuisten oikeasti". Jo natiaisena olin mopoista ym kiinnostunut, opiskelin hieman autoalaa ja olin välillä autokorjaamolla töissä (silloin, kun korkeatasoista autoelektroniikkaa edusti parhaiten autoradio).
Niistä ajoista jäi kiinnostus lukea ja räplätä omia kulkupelejä. Teknillisen saksan opettelusta on ollut suuri hyöty, harmittaa, kun en osaa venättä.
Internet ja verkkokirjakaupat ovat suuri apu.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!