Alkoi kiinnostamaan Ruotsin rajan läheisyyden vuoksi, siellähän etanolilitra maksaa n 0,92 € bensiinin ollessa tänään 1,50 €.
Onko kellään kokemuksia etanolilla (E85) ajamisesta? Kestääkö venttiilit, toimiiko yleensäkään? Itsellä vm. -88 Samara jossa tuota voisi kokeilla. Aluksi ajattelin tankata puoli tankkia etanolia ja puolet bensaa, jos toimii niin sitten kokeilla pelkästään etanolilla.
Kaveri kertoi tankanneensa vanhaan Micraan jo pidemmän aikaa ja toimivan hyvin, joskus sammahtaa valoihin tullessa mutta muuta sivuvaikutusta ei maininnut.
Etanolia Samaraan.
Re: Etanolia Samaraan.
Tarkemmin ajateltuna eipä taida kannattaa kokeilla, näyttää olevan ajoneuvoveron alaista hommaa suomessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... voverolaki ja sieltä 11 §. Kaverin auto on ruotsalaisilla kilvillä. No voihan ...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Etanolia Samaraan.
Terve!
E85:n käyttäminen ei olisi mainituilla hinnoilla erityisen kannattavaa, vaikka ajoneuvoveroasiaa ei otettaisikaan huomioon.
E85:n energiasisältö on nimittäin vain noin 2/3 bensiinin energiasisällöstä, joten saman tehon saamiseksi E85:ttä on poltettava noin 1½-kertainen määrä bensiiniin verrattuna.
On hieman vaikea uskoa, että siirtyminen E85:n käyttöön sujuisi noin vain, sillä oikean polttoaine-ilmasuhteen saavuttaminen vaatinee muutoksia kaasuttimeen/polttoaineen ruiskutusjärjestelmään.
Lisäyksiä 18.8.2010:
Trafin tulkinnan mukaan etanolipolttoainetta käyttävää autoa verotettaneen kuten bensiinikäyttöistä. Polttoainemaksua tai käyttövoimaveroa ei maksuunpantane.
Etanolipolttoaineen käytöstä on lisää http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=1&t=28604
SvS
E85:n käyttäminen ei olisi mainituilla hinnoilla erityisen kannattavaa, vaikka ajoneuvoveroasiaa ei otettaisikaan huomioon.
E85:n energiasisältö on nimittäin vain noin 2/3 bensiinin energiasisällöstä, joten saman tehon saamiseksi E85:ttä on poltettava noin 1½-kertainen määrä bensiiniin verrattuna.
On hieman vaikea uskoa, että siirtyminen E85:n käyttöön sujuisi noin vain, sillä oikean polttoaine-ilmasuhteen saavuttaminen vaatinee muutoksia kaasuttimeen/polttoaineen ruiskutusjärjestelmään.
Lisäyksiä 18.8.2010:
Trafin tulkinnan mukaan etanolipolttoainetta käyttävää autoa verotettaneen kuten bensiinikäyttöistä. Polttoainemaksua tai käyttövoimaveroa ei maksuunpantane.
Etanolipolttoaineen käytöstä on lisää http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=1&t=28604
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 18.8.2010 1:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Etanolia Samaraan.
Ei Samara varmaankaan ole suunniteltu muulle kuin bensalle, mutta tuli mielenkiintoinen fakta mieleen... T-55:n käy ja kukkuu bensalla, dieselillä sekä myös kerosiinilla. Sen kun vaan konehuoneesta vääntää yhtä mutikkaa aina sen kirjaimen kohdalle mikä merkitsee mitäkin ainetta. Vielä kun osais venäläiset aakkoset... Mutta on se venäläinen oikeesti helvetin viisas... Toi sama ominaisuus oli Ladassa halvatun hyvä.
Re: Etanolia Samaraan.
Formula Ford-autoissahan on testattu E85:sta. Tässä hieman testituloksia siitä http://www.spoori.net/wp-content/upload ... otaulu.pdf
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/