Kiitos neuvoista! Saa poistaa!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
nappi-lada

Kiitos neuvoista! Saa poistaa!

Viesti Kirjoittaja nappi-lada »

KIITOKSET kaikille kerholaisille!
Nappiin saatiin takajarrut uudella paineentasaajalla ja yksilö pyöriskelee hämeenlinnan korkeudella taas liikenteessä ihastuttamassa ja vihastuttamassa väkeä!! ;)

T:Ville
Viimeksi muokannut nappi-lada, 16.6.2008 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Takajarrut kateissa.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laite on jarrupaineen säätöventtiili eli oikealta nimeltään jarrupaineenrajoitusventiili. Sepä on melko tärkeä vehje. Muistaakseni jarrupääsylinteriltä tulee pitkä putki juuri siihen. Siitä lähtee putki ns. T-kappaleelle, joka jakaa nesteen molemille takajarruille. Jos venttiili ei päästä nestettä virtaamaan ollenkaan, jarrut eivät voi toimia.

Jos korin ja akselin etäisyys kasvaa, kuten terävässä jarrutuksessa tapahtuu etupään niiatessa, niveltanko laskee mäntää ulos ja takapyörien jarrupaine alenee. Tämä estää jarrujen lukkiutumista.

Siis jos mäntä on täysin ulkona, mitään painetta ei synny eivätkä jarrut toimi. Paineensäätöventtiilin voi vaihtaa tai kunnostaa. Itse kunnostin. Tietenkin samalla menee melko varmasti putkia uusiksi. Ne ovat usein niin jumissa että käänneltäessä hapettuneet putket repeävät. Tämä on hyvä niin eipä pääse katsastuspoika rikkomaan niitä ja lätkäisemään välitöntä ajokieltoa. Ja tunnetusti lämmön antaminen jarruputkiliittimille helpottaa niiden avaamista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja onko jarrut säädetty kohilleen niillä epäkeskoilla? Kun nappiksessahan ei automaattisäätöä ole vaan jarrukilvessä on muistaakseni 17 millin tai 19 millin kannalla olevat pultit joilla pystyy pyöräyttään kenkiä lähemmäs rumpua. Onko käsijarrussa kuin pitkä veto ennenkuin ottaa? Jos pitkä niin voi olla tuota vikaa että kengät liian kaukana rummusta. Eli tarkista tuo ainakin ensin ennenkuin isompaa alkaa epäileen.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kaukana olevat jarrukengät eivät kyllä käsittääkseni aiheuta sitä, että jarrut eivät toimisi lainkaan, vaan sen että jarrumäntien on tehtävä pitempi liike. Eli jarrupedaali painuu vain syvempään.

Vaikuttaisi siltä että jarrupaineensäädin olisi väärin säädetty eli se alentaa paineen joka jarrutuksella, joten takajarrut eivät välttämättä kevyessä jarrutuksessa liiku lainkaan ja sylinterit saattavat siten jumittua käyttämättömyyttään.
Kai siihen murkulaan menee taka-akselilta se tanko?

Suosittelisin tarkistamaan vaikka jommankumman takajarrun ilmausroppua narauttamalla, tuleeko perille lainkaan nestepainetta. :idea:
Jos ei tule, tarkistakaa paineensäätimen suojakumin alta, liikkuuko sen mäntä jarrua painettaessa. Jos liikkuu, estäkää liike tunkemalla sinne väliin jotain. Sitten pitäisi tulla täysi paine takajarruun. :arrow:
Jos nestettä tulee mutta jarrut eivät silti toimi, ovat männät juntturassa.
nappi-lada

Viesti Kirjoittaja nappi-lada »

Jarrupaineensäätimen mäntä ei näytä liikkuvan mihinkään kun koria nostetaan niin että akselin välys koriin kasvaa, kokeiltiin jarru pohjassa ja ilman.
Säätimen tanko on paikallaan.

Kokeilin naputtaa säätimen runkoon, jos saisi sisuksiin liikettä, ei onnistunut.
Kumpaankaan takajarruun ei tule jarrutaessa painetta, yritettiin ilmata.
Käsijarrun liike on ihan hyvä 5 napsua.
Jarrukengät tuntuvat olevan lähellä, hankaa kevyesti rumpuun. (käsin pyöriteltävissä)
jarrupoljin tuntuma hyvä, etujarrut ilmattu.

Näyttää mun silmään että mäntä olisi aivan ylhäällä ja säätimen tanko lähtenyt irti hahlostaan,
Paineensäätimen alla näkyy tangon mentävä hahlo ja itse tanko on noin 10mm tätä alempana ihan hahlon kärkien välissä.. tangonhan on tarkoitus vetää mäntää alaspäin?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

nappi-lada kirjoitti:Näyttää mun silmään että mäntä olisi aivan ylhäällä ja säätimen tanko lähtenyt irti hahlostaan,
Paineensäätimen alla näkyy tangon mentävä hahlo ja itse tanko on noin 10mm tätä alempana ihan hahlon kärkien välissä.. tangonhan on tarkoitus vetää mäntää alaspäin?
Tanko ei ole mitenkään kiinnitetty siihen mäntään eikä se siis liikuta sitä mitenkään. Mäntä liikkuu nestepaineella jarrua painettaessa jos tanko antaa periksi. Tangon tarkoitus on siis estää mäntää liikkumasta, silloin kun auto on raskaasti kuormattu, eli silloin kun tarvitaan se täysi nestepaine.
PöyhöinKuusaalt

Lelut takaa irti. Ei niitä naputelemalla saa herkistettyä. Vaatii muita toimenpiteitä.

Perä ylös. Oikea takaiskari irti. Tanko mekanismeineen irti. Lämpöä tai muuta irrottavaa jarruputkien liittimiin. Jos putket pahoin syöpyneet, kannattaa heittää H...vettiin! Tangot ja mekanismi herkistelyyn. Jarrupainesäädin tai rajoitusventtiili viinaan lillumaan. Lillutetaan kunnolla 2vuorokautta. Jos on erikoistyökalu, sen säätimen saa purettuakin. Niissä on kahdenlaisia alakansia, joista toiseen tarvitaan erikoistyökalu, jossa on kaksi "sormea" niihin pieniin reikiin tai reiän alkuihin. Alakansi on kierteellä tiivisteen kanssa kiinni säätimen rungossa. Avaamalla saa tietenkin todettua värkin kunnon. Viinallakin se herkistyy.

Tietenkin joku ostaa heti uuden rajoitusventtiilin ja se onkin oikein, mutta korjatakin sen voi. Iskarin poisotto helpottaa työskentelyä ja varsinkin jarruputkien kiinnittäminen säätimeen on iskarin ollessa paikoillaan aivan hemmetinmoinen ellei mahdoton saavutus.

Lue tuolta minun juttuni TakaJarruputkien räjähtäminen ja putkien vaihto. Siellä se on jossain Teknisissä. Takajarrupainesäätimellä pitäisi löytyä teknisistä. En jaksa linkitellä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
lada combi

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tietenkin joku ostaa heti uuden rajoitusventtiilin ja se onkin oikein, mutta korjatakin sen voi. Iskarin poisotto helpottaa työskentelyä ja varsinkin jarruputkien kiinnittäminen säätimeen on iskarin ollessa paikoillaan aivan hemmetinmoinen ellei mahdoton saavutus.
Eipä noita kannata korjailla, kun ovat niin halpoja :D

Itse kun olen laitellut säädintä, niin en ole kylläkään ottanut iskaria irti ja kivuttomasti on lähtenyt ja mennyt paikalleen 8)
PöyhöinKuusaalt

Kyllä sen saa iskarinkin kanssa vaihdettua. Minä vaan poika räppäsin moista hommaa ensi kertaa, niin oli vähän purettava enemmän. Hyvin sen sain liikkuvaksi sen männän viinaliotuksella. Ja kyllä poijaat pelaa.

Minä nyt ehkä harrastuksen vuoksi yritän aina korjailla ja värkätä kaikkia vekottimia kuntoon ennen uuden ostamista. Joskus onnistuu, usein epäonnistuu, mutta oppiipahan sen, että mikä härpäke kannattaa korjata ja mikä vaihtaa suosiolla. Hinnalla ei niin väliä vaan harrastuneisuus vaatii yrittämään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
kommari2105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Uusit sen ni ei tarvii korjaila vanhaan.

Enempi joskus maksaa osat siihe ku koko p-ska.
Eikä motonetillä oo niitä, kumija.

Jarrupaineen säädin Esim; motonet 12,90e

Aina on näissä ladan osissa riskit et jokin osa on syöpyny ja
sit ottaa pattiin jos vanhaa korjaa.
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
PöyhöinKuusaalt

Koulukunta eroja on. Kuten kirjoitin, minun sähläämiseeni kuuluu, että aina yritetään korjata vanha. Siinä oppii. Minulle nämä vehkeet eivät ole niin upeita, että niitten kanssa viitsisi vain ajaa, vaan on päästävä kiroamaan omia hölmöilyjä ja tuulettamaan onnistumisia.

Ja se paineenrajoitusventtiili on niin yksinkertainen toiminnaltaan, että jos sen männän saa liikkeelle se tosiaankin toimii. Eikä ViinanPirulainen sieltä mitään hajota.

Mutta vaihtaatten ihmeessä koko värkki. Eihän se kallis ole, ainakaan minulle. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
kommari2105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Jaa tee sie niin mie teen näin. :lol:

Tai mie en oo tehny ku aikasempi omistaja pani kaikki uutta.
Ni ne myös toimii.
Harvempi vanhempi naine korjaa itse ladaasa.
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
Vastaa Viestiin