Samaran puhallin.
Samaran puhallin.
Onko kukaan koskaan perehtynyt Samaran puhaltimeen. Saako sitä mitenkään tehokkaammaksi tai edes puhaltamaan suunnilleen mihin haluais. Tuntuu et vipujen säätäminen ei juurikaan vaikuta mihinkään. Lehtiä ja siemeniä tulee kyl joka aukosta hyvin. Puhaltimen moottori kyl kuullostaa tehokkaalta mut itse se puhallus vaikuttaa aika tehottomalta. Myöskin talvella tuuppaa apparin puoli sulamaan tuulilasista paljon nopeammin kuin kuskin puoli. Eli onko kellään samoja ongelmia ja onko kukaan keksiny niille ratkaisua???
Re: Samaran puhallin.
Moi,
Pistänpä näitä omia kokemuksia. Kyllähän se niin on, että niillä vivuilla ei paljoa vaikutusta ole. Puhallin on yksi Samaran epäonnistuneista konstruktioista. Yleensä puhallin puhaltaa lämmintä ilmaa keskelle tuulilasia eniten ja vain pikkuisen sivu-, ja keskiraoista. Jos puhallin sulattaa ensin sen apparinpuolen niin kannattaa yrittää katsoa mistä se johtuu ja voisko saada enemmän kuskin puolelle. Puhallin on tosiaan teholtaan aika heikkotehoinen ja äänekäs. Olisi hienoa jos voisi jotenkin saada puhallin tehokkaammaksi ja äänettömämmäksi. Kävisköhän siihen jonkun länsiauton puhallin?? Mutta ei varmaankaan minkään muun automerkin puhallin sovi heittämällä.
Jos on käytettävissä lämpötolppapaikka, niin silloin kannattaa käyttää sisätilan-, ja lohkolämmitintä. Itse käytin viime talvena ensimmäistä kertaa sisätilanlämmitintä ja oli hienoa mennä aamupakkasilla töihin lämpimällä samaralla. Eikä tarvinnut rassata jäätä pois tuulilasilta.
Kerran eräänä kesänä tein raitisilmasuodattimen samaraan kärpäsverkosta ja kotipuutarhurien käyttämästä harsosta. Siinä oli vaan se ongelma että se harso oli pikkuisen liian tiivistä. Puhallusteho heikkeni suodattimen ansiosta mutta toisaalta autosta tuli tosi hiljainen. Konehuoneen puolelta tuleva moottorin ääni lakkasi kuulumasta ja eikä siemeniä ja muita roskia tullut sisään. Vähän oli kuin olisi ajanut jollain muulla automerkillä. Suodatin oli paikallaan kolmisen kuukautta jonka jälkeen vanha puhaltimen moottori ei kestänyt rasitusta ja hajosi. No, ei sillä suodatin viritelmällä olisi pärjännyt enää talvella.
Pistänpä näitä omia kokemuksia. Kyllähän se niin on, että niillä vivuilla ei paljoa vaikutusta ole. Puhallin on yksi Samaran epäonnistuneista konstruktioista. Yleensä puhallin puhaltaa lämmintä ilmaa keskelle tuulilasia eniten ja vain pikkuisen sivu-, ja keskiraoista. Jos puhallin sulattaa ensin sen apparinpuolen niin kannattaa yrittää katsoa mistä se johtuu ja voisko saada enemmän kuskin puolelle. Puhallin on tosiaan teholtaan aika heikkotehoinen ja äänekäs. Olisi hienoa jos voisi jotenkin saada puhallin tehokkaammaksi ja äänettömämmäksi. Kävisköhän siihen jonkun länsiauton puhallin?? Mutta ei varmaankaan minkään muun automerkin puhallin sovi heittämällä.
Jos on käytettävissä lämpötolppapaikka, niin silloin kannattaa käyttää sisätilan-, ja lohkolämmitintä. Itse käytin viime talvena ensimmäistä kertaa sisätilanlämmitintä ja oli hienoa mennä aamupakkasilla töihin lämpimällä samaralla. Eikä tarvinnut rassata jäätä pois tuulilasilta.
Kerran eräänä kesänä tein raitisilmasuodattimen samaraan kärpäsverkosta ja kotipuutarhurien käyttämästä harsosta. Siinä oli vaan se ongelma että se harso oli pikkuisen liian tiivistä. Puhallusteho heikkeni suodattimen ansiosta mutta toisaalta autosta tuli tosi hiljainen. Konehuoneen puolelta tuleva moottorin ääni lakkasi kuulumasta ja eikä siemeniä ja muita roskia tullut sisään. Vähän oli kuin olisi ajanut jollain muulla automerkillä. Suodatin oli paikallaan kolmisen kuukautta jonka jälkeen vanha puhaltimen moottori ei kestänyt rasitusta ja hajosi. No, ei sillä suodatin viritelmällä olisi pärjännyt enää talvella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran puhallin.
samarassa on jo niin hieno systeemi, että säätöjä riittää joka suuntaan, eli enemmän vikaherkkiä paikkoja. melkein kannattaa ottaa kojetaulu ja lämppäri kotelo käteen ja puhdistaa roskat lämppäristä, varmistaa vaijerien kiinnitys ja toiminta sekä itse ilmanohjaus luukkujen toiminta. ilmaputkien liitoksiin voi varmaan laittaa jotain lisäeristettä, sellainen pieni vaahtomuovinauha siellä kiertää ja sekin yleensä irronnut paikaltaan, joten varmaan puhaltaa osittain ohitse.

Re: Samaran puhallin.
Taitaa olla aika tuskainen projekti, jos pitää koko hemmetin koetaulu irroittaa...Lada-Jussi kirjoitti:samarassa on jo niin hieno systeemi, että säätöjä riittää joka suuntaan, eli enemmän vikaherkkiä paikkoja. melkein kannattaa ottaa kojetaulu ja lämppäri kotelo käteen ja puhdistaa roskat lämppäristä, varmistaa vaijerien kiinnitys ja toiminta sekä itse ilmanohjaus luukkujen toiminta. ilmaputkien liitoksiin voi varmaan laittaa jotain lisäeristettä, sellainen pieni vaahtomuovinauha siellä kiertää ja sekin yleensä irronnut paikaltaan, joten varmaan puhaltaa osittain ohitse.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran puhallin.
on siinä paljon näpertelyä, mutta ei ihan mieletön homma vaikka alkuun siltä tuntuisedviina kirjoitti:Taitaa olla aika tuskainen projekti, jos pitää koko hemmetin koetaulu irroittaa...

Re: Samaran puhallin.
Lehdet ja muut roskat lämppärikennon päältä saa pois helposti kun irroittaa puhaltimen moottorin. Samalla sen kunto tulee testattua, jos siivet on irti niin ei se kovin tehokas voi olla.
Korkeakojetauluisissa nuo säätövaijerien kiinnitykset kannatta ainakin tarkistaa, keskikonsolista pari ekaa muovia irti ja vaijerien alkupäät näkyy, loppupäät näkyy kontatessa.
Monesti tämän vian voi korjata parilla nippusiteellä, vaijerien päät kiinni katkenneisiin muoveihin. Itselläni ainakin nippariviritys kestänyt jo kolme vuotta ja sen jälkeen on ajeltu
-35 lämpötiloissa.
Hyttysverkko puhaltimen imussa on hyvä estämään roskien tulon kabiiniin, ei ole vaikea asentaa.
Viritysosiassa on ohjeita lämppärin tehostamiseksi, kiertovesipumppua ym. Ehkä puhaltimen moottorinkin voi vaihtaa tehokkaampaan tai laittaa apupuhaltimen ensin. Silloin kyllä pitää lämmitystehoakin lisätä suhteessa lisääntyneeseen ilmaan.
Pakokaasuja hyödyntämällä saa kanssa auton lämpimäksi, mutta samalla rahalla tulee kaasukammio..
Täytyy muuten olla tosi tehoton puhallin tai kylmä kesä jos juhannuksena pitää sitä penkoa
Korkeakojetauluisissa nuo säätövaijerien kiinnitykset kannatta ainakin tarkistaa, keskikonsolista pari ekaa muovia irti ja vaijerien alkupäät näkyy, loppupäät näkyy kontatessa.
Monesti tämän vian voi korjata parilla nippusiteellä, vaijerien päät kiinni katkenneisiin muoveihin. Itselläni ainakin nippariviritys kestänyt jo kolme vuotta ja sen jälkeen on ajeltu
-35 lämpötiloissa.
Hyttysverkko puhaltimen imussa on hyvä estämään roskien tulon kabiiniin, ei ole vaikea asentaa.
Viritysosiassa on ohjeita lämppärin tehostamiseksi, kiertovesipumppua ym. Ehkä puhaltimen moottorinkin voi vaihtaa tehokkaampaan tai laittaa apupuhaltimen ensin. Silloin kyllä pitää lämmitystehoakin lisätä suhteessa lisääntyneeseen ilmaan.
Pakokaasuja hyödyntämällä saa kanssa auton lämpimäksi, mutta samalla rahalla tulee kaasukammio..
Täytyy muuten olla tosi tehoton puhallin tai kylmä kesä jos juhannuksena pitää sitä penkoa

Re: Samaran puhallin.
Juhannus menee kyl hienosti töissä.rotsi4 kirjoitti:
Täytyy muuten olla tosi tehoton puhallin tai kylmä kesä jos juhannuksena pitää sitä penkoa
