Vielä Samaran vikakoodeista
Vielä Samaran vikakoodeista
Tervehdys!
Tänään saatiin sitten Samaraan (vm -01 Boschin järjestelmällä) vaihdettua nopeustunnistin. Vikamuistiin oli kuitenkin ilmestynyt uusia hetkellisiä vikakoodeja, jotka eivät kuitenkaan näytä sytyttävän häiriövaloa.
Koodeja oli:
P0172 Järjestelmä liian rikkaalla lohko 1
P0123 Kaasupolkimen asentotunnistimen A- piirin korkea syöttö
P0300, P0302 ja P0304 sytytyskatkoksia
Voisiko nämä johtua tuosta epäkunnossa olleesta nopeustunnistimesta ja pitäisikö näistä olla huolissaan?
Tänään saatiin sitten Samaraan (vm -01 Boschin järjestelmällä) vaihdettua nopeustunnistin. Vikamuistiin oli kuitenkin ilmestynyt uusia hetkellisiä vikakoodeja, jotka eivät kuitenkaan näytä sytyttävän häiriövaloa.
Koodeja oli:
P0172 Järjestelmä liian rikkaalla lohko 1
P0123 Kaasupolkimen asentotunnistimen A- piirin korkea syöttö
P0300, P0302 ja P0304 sytytyskatkoksia
Voisiko nämä johtua tuosta epäkunnossa olleesta nopeustunnistimesta ja pitäisikö näistä olla huolissaan?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Terve!
P0123 (kaasuläpän asentotunnistimen jännite liian suuri) saattaa olla satunnainen häiriö, joka ei toistu. Kyse on siitä, että asentotunnistimella tulee moottorinohjausyksikölle yli 4,8 V:n jännite (anturin syöttöjännite on 5 V).
Nollaisin vikakoodin ja seuraisin 1) tuleeko asentotunnistinta koskevia uusia vikakoodeja 2) toimiiko moottori normaalisti.
P0172 (liian rikas seos sylinteririvissä nro 1 / Ladassahan ei sitten useampia sylinteririvejä olekaan/) voi johtua mm. nokeentuneesta happitunnistimesta (ns. lambda-anturi) tai kontaktihäiriöistä (myös maadoitukset). Onko happitunnistimen johdotus sulanut pakoputkistoon? Tässä tapauksessa saattaisi koodi P0172 olla seurausta myös edellisestä kaasuläpän asentotunnistimen häiriöstä (tämä on enemmänkin arvaus kuin tieto).
Sytytyshäiriöt kakkos- ja nelossylinterissä voivat johtua esimerkiksi jommankumman sylinterin sytytystulppa- tai -johdinviasta tai sytytyspuolaviasta. Sytytysjärjestelmä on autossasi sellainen, että toisaalta 2. ja 4. sylinteri ja toisaalta 1. ja 4. sylinteri on kytketty sarjaan ja sytyttävät yhtäaikaa. Katkos yhdessä sytytysjohtimessa tms. pimentää siis kaksi sylinteriä.
OBD-järjestelmä ei tosin suoraan valvo sytytystä, vaan moottorin käyntinopeuden hetkellistä vaihtelua, joten vika voi olla muussakin kuin sytytyksessä. Mutta käyntihäiriö nimenomaan 2. ja .4. sylinterissä yhtäaikaa viittaa sytytyspuolelle.
***
Millään mainitsemistasi vioista (P0123, P0172, P030X) ei ymmärtääkseni ole mitään yhteyttä nopeusanturiin.
Ladalla ajo on hengen voitto materiasta -terveisin ja menestystä toivottaen
SvS
P0123 (kaasuläpän asentotunnistimen jännite liian suuri) saattaa olla satunnainen häiriö, joka ei toistu. Kyse on siitä, että asentotunnistimella tulee moottorinohjausyksikölle yli 4,8 V:n jännite (anturin syöttöjännite on 5 V).
Nollaisin vikakoodin ja seuraisin 1) tuleeko asentotunnistinta koskevia uusia vikakoodeja 2) toimiiko moottori normaalisti.
P0172 (liian rikas seos sylinteririvissä nro 1 / Ladassahan ei sitten useampia sylinteririvejä olekaan/) voi johtua mm. nokeentuneesta happitunnistimesta (ns. lambda-anturi) tai kontaktihäiriöistä (myös maadoitukset). Onko happitunnistimen johdotus sulanut pakoputkistoon? Tässä tapauksessa saattaisi koodi P0172 olla seurausta myös edellisestä kaasuläpän asentotunnistimen häiriöstä (tämä on enemmänkin arvaus kuin tieto).
Sytytyshäiriöt kakkos- ja nelossylinterissä voivat johtua esimerkiksi jommankumman sylinterin sytytystulppa- tai -johdinviasta tai sytytyspuolaviasta. Sytytysjärjestelmä on autossasi sellainen, että toisaalta 2. ja 4. sylinteri ja toisaalta 1. ja 4. sylinteri on kytketty sarjaan ja sytyttävät yhtäaikaa. Katkos yhdessä sytytysjohtimessa tms. pimentää siis kaksi sylinteriä.
OBD-järjestelmä ei tosin suoraan valvo sytytystä, vaan moottorin käyntinopeuden hetkellistä vaihtelua, joten vika voi olla muussakin kuin sytytyksessä. Mutta käyntihäiriö nimenomaan 2. ja .4. sylinterissä yhtäaikaa viittaa sytytyspuolelle.
***
Millään mainitsemistasi vioista (P0123, P0172, P030X) ei ymmärtääkseni ole mitään yhteyttä nopeusanturiin.
Ladalla ajo on hengen voitto materiasta -terveisin ja menestystä toivottaen
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Kiitos neuvoista!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
P0123 (kaasuläpän asentotunnistimen jännite liian suuri) saattaa olla satunnainen häiriö, joka ei toistu. Kyse on siitä, että asentotunnistimella tulee moottorinohjausyksikölle yli 4,8 V:n jännite (anturin syöttöjännite on 5 V).
Nollaisin vikakoodin ja seuraisin 1) tuleeko asentotunnistinta koskevia uusia vikakoodeja 2) toimiiko moottori normaalisti.
P0172 (liian rikas seos sylinteririvissä nro 1 / Ladassahan ei sitten useampia sylinteririvejä olekaan/) voi johtua mm. nokeentuneesta happitunnistimesta (ns. lambda-anturi) tai kontaktihäiriöistä (myös maadoitukset). Onko happitunnistimen johdotus sulanut pakoputkistoon? Tässä tapauksessa saattaisi koodi P0172 olla seurausta myös edellisestä kaasuläpän asentotunnistimen häiriöstä (tämä on enemmänkin arvaus kuin tieto).
Ladalla ajo on hengen voitto materiasta -terveisin ja menestystä toivottaen
SvS
Vikakoodit on nollattu ja meno oli hiukan nykivää koodien nollauksen jälkeen. Tosin mielestäni Samara on aiemminkin nykinyt sen jälkeen, kun vikakoodit on nollattu. Tuli vaan mieleen, että meneekö järjestelmä jollekkin oletusarvoille koodien nollauksen jälkeen ja alkaa hakemaan optimaalisia säätöjä ajossa saamiensa anturitietojen perusteella.
Korjaamolla kyllä sanoivat, että ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Pitääpä käytellä hakua ja etsiä ohjeita lambda-anturin testaukseen. Olen sellaisiinkin joskus foorumilla törmännyt.
Vikakoodien lukukin helpottuu, jahka saan ajotietsikan asennettua Samaraan.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Terve!
Kun moottorinohjausyksiköstä katkaistaan virransyöttö, osa sen muistista nollautuu.
Näitä nollautuvia ovat mm. polttoainesyötön korjauskertoimet (tyypillisesti muutamia prosentteja). Nollautumisen jälkeen polttoainetta syötetään taulukkoarvoilla, kunnes ohjausyksikkö oppii korjaukset uudelleen, lähinnä ennen katalysaattoria olevan happitunnistimen avulla. Pääosa "oppimisesta" tapahtuu melko nopeasti, tarvittava ajomatka on luokkaa kymmeniä kilometrejä.
Jos asia kiinnostaa, hakukoneilla voisi löytyä tietoa sanoilla "fuel trim long term" ja "fuel trim short term".
***
Etumaisen happianturin pikakoe:
Jännitemittari anturiin, väliotot liittimestä, liitin kiinni.
Mitattavat navat vasemmalla ylhäällä ja oikealla alhaalla, kun katsot anturin liitintä sen toisen liitinpuoliskon suunnasta ja liittimen lukitusnasta osoittaa ylös.
Kun anturi on kylmä, jännite on n. 0,45 V. Kun pelit lämpiää ja lambdasäätö toimii, vaihtelee jännite noin 0,1 V ja 0,8 V välillä lähes sinimuotoisesti, taajuus noin 0,5...1 Hz.
Moottoria reippaasti kiihdytettäessä jännite kohoaa hetkeksi lähelle maksimia (0,9 V) "kiihdytyspumpun" rikastuksen takia.
Nokinen tai ikääntynyt anturi toimii hitaasti, ja jännitteen vaihtelu pienenee.
Jos homma ei toimi kuin edellä selostettu, voi vika tietysti olla muuallakin kuin happianturissa.
OBDII-järjestelmä kylläkin hoitaa samantyyppistä testausta koko ajan.
***
HUOM! Älä vahingossakaan kytke anturin signaalijohtimiin resistanssi- tai diodinkoetusmittausta. Anturin tuhoutumisvaara.
parhain terveisin
SvS
Kun moottorinohjausyksiköstä katkaistaan virransyöttö, osa sen muistista nollautuu.
Näitä nollautuvia ovat mm. polttoainesyötön korjauskertoimet (tyypillisesti muutamia prosentteja). Nollautumisen jälkeen polttoainetta syötetään taulukkoarvoilla, kunnes ohjausyksikkö oppii korjaukset uudelleen, lähinnä ennen katalysaattoria olevan happitunnistimen avulla. Pääosa "oppimisesta" tapahtuu melko nopeasti, tarvittava ajomatka on luokkaa kymmeniä kilometrejä.
Jos asia kiinnostaa, hakukoneilla voisi löytyä tietoa sanoilla "fuel trim long term" ja "fuel trim short term".
***
Etumaisen happianturin pikakoe:
Jännitemittari anturiin, väliotot liittimestä, liitin kiinni.
Mitattavat navat vasemmalla ylhäällä ja oikealla alhaalla, kun katsot anturin liitintä sen toisen liitinpuoliskon suunnasta ja liittimen lukitusnasta osoittaa ylös.
Kun anturi on kylmä, jännite on n. 0,45 V. Kun pelit lämpiää ja lambdasäätö toimii, vaihtelee jännite noin 0,1 V ja 0,8 V välillä lähes sinimuotoisesti, taajuus noin 0,5...1 Hz.
Moottoria reippaasti kiihdytettäessä jännite kohoaa hetkeksi lähelle maksimia (0,9 V) "kiihdytyspumpun" rikastuksen takia.
Nokinen tai ikääntynyt anturi toimii hitaasti, ja jännitteen vaihtelu pienenee.
Jos homma ei toimi kuin edellä selostettu, voi vika tietysti olla muuallakin kuin happianturissa.
OBDII-järjestelmä kylläkin hoitaa samantyyppistä testausta koko ajan.
***
HUOM! Älä vahingossakaan kytke anturin signaalijohtimiin resistanssi- tai diodinkoetusmittausta. Anturin tuhoutumisvaara.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Tervehdys taas!
Nyt on Samara jälleen liikenteessä reilun kuukauden tauon jälkeen.
Ongelmia on edelleen. Auto nykii tasakaasulla. Kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnissä ei mitään ongelmaa.
Voiko kyseinen oire aiheutua viallisesta kaasuläpän asentotunnistimesta? Ko. vika näkyi vikamuistissa.
Kuinkahan kallis osa on tuo kaasuläpän asentotunnistin, jos varulta vaihtaisi? Ei näyttänyt olevan purettavaa mallia.
Pekka
Nyt on Samara jälleen liikenteessä reilun kuukauden tauon jälkeen.
Ongelmia on edelleen. Auto nykii tasakaasulla. Kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnissä ei mitään ongelmaa.
Voiko kyseinen oire aiheutua viallisesta kaasuläpän asentotunnistimesta? Ko. vika näkyi vikamuistissa.
Kuinkahan kallis osa on tuo kaasuläpän asentotunnistin, jos varulta vaihtaisi? Ei näyttänyt olevan purettavaa mallia.
Pekka
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
En kyl ymmärrä, jokuisen kerran yrittäny kommentoida mut ei tuu kommentit näkyviin. Kyllä voi jouhtua itsellä asettui tunnistimen vaihdolla vika. Tunnistin kävi onneksi suoraan kaverin 95.vm varaosa Saranasta, deltassa kyseisestä muovi palikasta halusivat reilun satasen.
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Eilen ainakin foorumi tökki aika pahasti, mutta parani iltasella.edviina kirjoitti:En kyl ymmärrä, jokuisen kerran yrittäny kommentoida mut ei tuu kommentit näkyviin. Kyllä voi jouhtua itsellä asettui tunnistimen vaihdolla vika. Tunnistin kävi onneksi suoraan kaverin 95.vm varaosa Saranasta, deltassa kyseisestä muovi palikasta halusivat reilun satasen.
Tänään soitin paikalliseen Delta-autoon ja kyselin kaasuläpän tunnistimen hintaa. Hinta oli tosiaan reilun satasen, mutta tasarahaan lupasivat myydä. Pitää vielä koittaa katsastella halvempaa vaikka jostain purkuvehkeestä.
Onkohan tuo mötikkä sama kaikissa ruisku-samaroissa vai onkohan eroja GM:n ja Boschin systeemien välillä?
Re: Vielä Samaran vikakoodeista
Käsittääkseni on sama kaikissa. Ellen ihan väärin muista niin joku yritti mulle täälläkin kaupata kyseistä palikkaa. Kannattais varmaan yrittää myös "ostetaan" palstan kautta kysellä.Peuhu kirjoitti:Eilen ainakin foorumi tökki aika pahasti, mutta parani iltasella.edviina kirjoitti:En kyl ymmärrä, jokuisen kerran yrittäny kommentoida mut ei tuu kommentit näkyviin. Kyllä voi jouhtua itsellä asettui tunnistimen vaihdolla vika. Tunnistin kävi onneksi suoraan kaverin 95.vm varaosa Saranasta, deltassa kyseisestä muovi palikasta halusivat reilun satasen.
Tänään soitin paikalliseen Delta-autoon ja kyselin kaasuläpän tunnistimen hintaa. Hinta oli tosiaan reilun satasen, mutta tasarahaan lupasivat myydä. Pitää vielä koittaa katsastella halvempaa vaikka jostain purkuvehkeestä.
Onkohan tuo mötikkä sama kaikissa ruisku-samaroissa vai onkohan eroja GM:n ja Boschin systeemien välillä?