tulpan poraus..

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
pappa-ladailija

tulpan poraus..

Viesti Kirjoittaja pappa-ladailija »

joo elikkäs ongelma on seuraavanlainen: ykköspytyn tulppa on jumissa kun joku valopää on laittanut siihen 16mm tulpan. ei lähde kääntämällä on jyrsitty lohkostakin ainetta pois mutta on niin pehmee tulppa että avain pyörähtää aina ympäri. mistä tietää että ykköspytty on yläkuolokohdassa ja venttiilit kiinni, kun eikös siihen silloin vois porata reiän ja puristaa sitä pihdeillä kasaan että sen sais käännettyä pois?
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: tulpan poraus..

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Jakopäänmerkit kohdalleen, niin 4:ssa on puristus. Siitä kun pyöräyttää yhden kierroksen kampuraa, niin ykkösessä pitäs olla puristus eli venttiilit kiinni.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: tulpan poraus..

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervedykset toivottelen.
Kannattaa ennen porailemista katkaista posliini ja kolauttaa vasaralla tuurnan avulla tulppaa jolloin tiiviste antaa senverran periksi, että tulppa irtoaa melko helposti. Jos taas joku laittanut kartiotulpat hätäpäissään, niin sama homma.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Vastaa Viestiin