Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Moottorista alkoi kuulua ensin nakutusta,sitten kronksutusta.Ääni kuuluu kiihdyttäessä kone käy tyhjäkäynnillä lämpimänä 500-800 rpm.CE valo ei pala.Uudet öljyt,-öljynsuodatin,sytytystulpat,ilmanputsari,kaasuläpän asentotunnistin,puhdistettu tyhjäkäyntimoottorin kartio imusarjassa.Onko muilla ollut vastaavaa? Autolla ajettu 57400km.Nokkahihna ja rulla vaihdettu vuosi sitten Deltassa.
Peuhu

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Jaska HKI kirjoitti:Moottorista alkoi kuulua ensin nakutusta,sitten kronksutusta.Ääni kuuluu kiihdyttäessä kone käy tyhjäkäynnillä lämpimänä 500-800 rpm.CE valo ei pala.Uudet öljyt,-öljynsuodatin,sytytystulpat,ilmanputsari,kaasuläpän asentotunnistin,puhdistettu tyhjäkäyntimoottorin kartio imusarjassa.Onko muilla ollut vastaavaa? Autolla ajettu 57400km.Nokkahihna ja rulla vaihdettu vuosi sitten Deltassa.
Oletko saanut lisävalaistusta, mikä vaivaa? Ei kai vaan ole venttiilit saanut kipeää?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Deltassa on,en tiedä vielä.Miten ne automaattisäätöiset venttiliit huippuöljyillä nuin vain menisi ja noilla kilometreillä?
Peuhu

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Saattaahan ne hydrauliset venttiilinnostimet jumia (ainakin ooppeleissa) tai venttiili kärähtää väärän (laihan) seoksen takia (toivottavasti ei näin).
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Malmin Deltasta soitettiin että kaksi pyttyä on pimeänä.Korjausksen hinta 1500€ tai siitä ylöspäin.Arvatkaa mitkä on tunteet tuota romua kohtaan :?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Osanottoni ja pahoitteluni asian johdosta. Saakohan se Delta-auto sitä 1500 eurolla edes kuntoon kuitenkaan?? Yksi vaihto-ehto voisi olla ostaa toinen auto tuolla summalla, esim. samaran ja poistaa se satakymppi toistaiseksi liikenteestä/rekisteristä ja korjata se itse ajan kanssa myöhemmin kerholaistenkin materiaali/tietotaito avustuksella???
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jaska HKI kirjoitti:Malmin Deltasta soitettiin että kaksi pyttyä on pimeänä.Korjausksen hinta 1500€ tai siitä ylöspäin.Arvatkaa mitkä on tunteet tuota romua kohtaan :?
Tuo on oire, ei aiheuttaja. Mikä sen aiheuttaa?
Avatar
pressa
Viestit: 10422
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja pressa »

ääneen en tohdi ottaa kantaa (voihan periaatteessa kampiakselin asentotunnistin olla löysällä ja hinkata rikkeripyörään) mutta
puolan pimetessä on kaksi pyttyä pois pelistä.
Toki ulkoinen tarkistus ja sitten puristusten tarkistus (öljyn kanssa ja ilman) antaa paljon tietoa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

audiq kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Malmin Deltasta soitettiin että kaksi pyttyä on pimeänä.Korjausksen hinta 1500€ tai siitä ylöspäin.Arvatkaa mitkä on tunteet tuota romua kohtaan :?
Tuo on oire, ei aiheuttaja. Mikä sen aiheuttaa?
En tarkkan muista puhelinkeskustelua "pimeänä" voi tarkoittaa myös vailla puristusta.Jotain sekavaa se puhui myös jakohihnasta (joka on myös Malmin Deltassa vaihdettu).En tiedä tarkkaan voiko remmin hypähdys rikkoa venttiilit/moottorin? Miten se on satakympissä?
Peuhu

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Jouska kirjoitti:Moi,

Osanottoni ja pahoitteluni asian johdosta. Saakohan se Delta-auto sitä 1500 eurolla edes kuntoon kuitenkaan?? Yksi vaihto-ehto voisi olla ostaa toinen auto tuolla summalla, esim. samaran ja poistaa se satakymppi toistaiseksi liikenteestä/rekisteristä ja korjata se itse ajan kanssa myöhemmin kerholaistenkin materiaali/tietotaito avustuksella???
Samaa mieltä Jouskan kanssa. Etsi vaikka muutaman satasen arvoinen Samara (saastemalli) käyttöön ja katsele 112:lle halvempi korjauspaikka.
Jos jako on hypännyt, niin eikö Malmin Deltalla ole jonkinlainen vastuu asiasta, koska hihna on vaihdettu hyvissä ajoin siellä.
Miten vesipumppu, vaihdettiinko?
16- venttiilisessä tulee vahinkoja, jos jako menee pieleen.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja audiq »

Peuhu kirjoitti: Jos jako on hypännyt, niin eikö Malmin Deltalla ole jonkinlainen vastuu asiasta, koska hihna on vaihdettu hyvissä ajoin siellä.
Miten vesipumppu, vaihdettiinko?
Jos ei vika vanhasta pumpusta johdu, niin äkkiä siellä Delta on maksumiehenä. Siis jos vika on aiheutunut vaihdetuista osista tai manuaalisesti tehdyistä säädöistä (yleensä korjaamon virhevastuu ei koske säätötöitä, mutta nokkahihna on luultavasti eri asia.).

Deltan tuntien eivät korvaa mitään ilman kuluttaja-asiamiestä, mutta sinne sitten vaan valittamaan, jos aihetta löytyy.
Itse juuri tappelin Bilian kanssa turhaan vaihdetuista osista. Kyllä sieltä korvauksia saa, kun vaan tietää oikeutensa ja vaatii niiden mukaan korvauksia.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mikähän on kuluttajavastuu näissä hommissa?Keneltä minä kysyisin lupaa mennä luumuileen toisten työpaikalle (Delta-autoon)ja katsomaan onko hihnapyörän merkit kohdallaan.Lisäksi pitäisi ottaa rokulia töistä.Mutta kuitenkin jos niihin luottaa (empä luota) niin takuulla vaihdattavat ylimääräistäkin osaa jota ei tarvitsisi vaihtaa.Lisäksi kun firma on venäläisomistuksessa niin pysyväisohjeistuksena varmaan on ottaa kaikessa mahdollisessa suomitsuhnalta rahat pois.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Jaskan viimesessä viestissähän tuo olennainen jo tulikin. Eikös tuolla rahakasalla saa jo kunnon koneen vaikkapa hajottamolta, kunnostaa sitten paikallaan nyt olevan ,jos on tarvista.
Harmittaa Jaskan hankaluudet, ei ainakaan huonosta huolenpidosta ladan kone hiljennyt...
warre 353w sedan,
rotsi4

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Monesti kyllä cheg engine alkaa palaa jos koneessa on isompaa vikaa, menee seokset sen verran pieleen jos autolla väkisin ajetaan.

Vie johonkin pikkukorjaamolle missä saa itse seistä asentajan seläntakana kun se katsoo mikä koneessa mättää. Helsingissä kai työtehoseuran aikuiskoulutuskeskus korjaa myös autoja.


Vaikuttaako kytkimen painaminen ääneen ja vetääkö moottori normaalisti ajossa?

Jos puristukset sylinteristä kateissa/ reilusti alle 9kg kuumana niin se meinaa isompaa remonttia. Ei ole paha homma jos on jonkinlaista taitoa ja ohjeet löytyvät jostain. Öljypohjan avaisin kanssa itse ennen korjaamolle menoa ja katsoisin että kaikki on ok.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiihdyttäessä Kronk,Kronk,Kronk Lada 122 16V

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jaska HKI kirjoitti:Mutta kuitenkin jos niihin luottaa (empä luota) niin takuulla vaihdattavat ylimääräistäkin osaa jota ei tarvitsisi vaihtaa.
Siitä Bilian kanssa juuri tappelin.
Volvossa oli sähkövikaa, niin vaihtoivat arvalla osia, mutta kansihommissa on ne perusjutut -Väljät ohjurit vaihtoon, venttiilit hiotaan ja tarvittaessa vialliset vaihdetaan (alkuperäiset yleensä laadukkaampia) ja kansi plaanataan ja tarvittaessa koeponnistetaan. Nokat tietysti kanssa tarkistetaan ja nostajat, mutta pääsääntöisesti niitä ei tarvitse vaihtaa.
Toki vanhat osat kannattaa pyytää ja selvitys, miksi ne on vaihdettu uusiin.
Vastaa Viestiin