Samaran sähköistä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Samaran sähköistä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Katselin tossa samaran konepellin alle ja paikallistin sieltä diagnostiikka pistokkeen. Kyseessä siis isosaaste kaasari 1300S vm. 90. Katselin sitten Haynessiä ja totesin, että kyllä siellä semmonen pitää ollakkin. Mutta se mihin sitten kiinnitin huomiota oli se, että tossa mallissa pitäis olla kaasuläppäkytkin. Mitäs sillä sitten tehdään. Polttoaineen katkaisusolenoidin ymmärrän, mutta kaasuläppäkytkin?!?! Pitääkö tässä nyt oikeesti ruveta kikkaileen kun ajattelin webrun laittaa kun olis tossa yks 32 DGR vapaana...

Toinen kysymys. Varoitusvilkut. Kun painan varoitusvilkkujen kytkintä, niin kojetauluun syttyy vain suuntavilkkujen valo, se ei vilku. Auton ulkona yksikään vilkku ei pala. Missähän voisi olla vika. Retuuttelin sulakkeet ja releen, mutta ei apua...

Sitten on vielä kolmaskin kysymys. Puhaltimesta. Samasta Haynessista kattelin taas kytkentäkaavioita. Hitain pyörimisnopeus ilmeisesti saadaan aikaan siten, että puhaltimen moottorin kanssa sarjassa on 2 vastusta, keskimmäisellä nopeudella on 1 vastus ja nopeimalla mosaa ajetaan "raakana". Nytkun hitain ja nopein asetus toimii, niin voidaan olettaa että molemmat vastukset on ehjät, mutta joku liitos prakaa? Am I right?

Ja jotta varmasti kaikki turhautuisi, niin kysytään nyt vielä neljäskin kysymys. Miten tulisi toimia pissapojan? Nyt se toimii siten, että kun vetää viiksestä sisäänpäin, niin pyykijät pyhkii pari kertaa ja vettä tulee niin kauan kuin viiksestä vetää. Sitten jos painaa takalasin pyhkijän päälle ja painaa vielä viiksestä eteenpäin, niin vettä suihkuaa niin kauan kunnes vetää takalasin pyyhkijän pois päältä ja vetää viikseä itseään kohden (siis asentoon jossa etulasin pesu pyyhintä automatiikka toimii...) Tämä ei varmaankaan ole ihan se mitä Volgan mutkassa on ajateltu? Arvatkaa vain menikö kauan tajuta, että missä asennossa tuo veden tulo loppuu kun sitä alkoi tulemaan... :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samaran sähköistä

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noi muut on iha jotenkin tollai kun ite ajattelit, mut toi kaasuläpän kytkin taitaa olla se johto joka menee tyhjäkäyntiruuvin juureen, se tunnistaa kaasuläpän asennon (auki/kiinni) ja sen tiedon ja kierrosluvun mukaan ohjaiboxi rintapellissä ohjaa sitä kaasuttimen tyhjäkäyntisuutinta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Samaran sähköistä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Samaran lämmityslaitteen puhallin toimii näin:
Ykkösnpeus ........molemmat vastukset sarjassa
Kakkosnopeus yksi vastus käytössä,piuha menee edellämainittujen vastusten väliin
Kolmosnopeus......jännite menee suoraan moottorille

Jos kakkosnopeus ei toimi niin johto on irti kytkimen kakkosnavalta vastusten väliin tai jännite ei tule kakkosasennossa eli virtakytkin rikki.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Samaran sähköistä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

DGR tuli myytyä, joten sitä ei tarvi laittaa paikoilleen. Toimii se tuolla omallakin kaasarilla niin hienosti, että ei mitään järkee vaihtaa.

Eilen illalla ihmettilin noita sähköjä muuten yleisesti lisää, kaksi kysymystä kirposi:

1) Miten ajovaloautomatiikan saa pois pelistä? Koitin irrotella releistä johtoja ym. mutta aina on joku vika. Sillai sen mun mielestä pitäs kumminkin toimia, että aina (virta-avaimen asennosta riippumatta) pitäis saada parkit päälle ja kun virta on päällä, niin silloin valokytkimen ollessa asennossa nolla ei pitäisi palaa mitään valoja.

2) Varoitusvilkut ihmetyttää edelleen. Sama vika kuin ekassa viestissä. Nyt on koitettu retuuttaa liittimiä releeltä ja kytkimestä. Myös sulakkeet on "herkistelty".
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran sähköistä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Terve.Kyllä parkit pitäisi saada päälle virta-avaimen asennosta riippumatta, mutta virta (sytytys) asennossa ajovalot palavat vaikka katkaisija olisi nollilla. Näin ainakin omassa varaosa-autossa 1300s 5d vm.89
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin