Terve ongelmana ovat samaran vm.2000 takajarrut ja niiden toimivuus. Jarrut joko ottavat ennen etujarruja tai sitten vain oiken puolen takanen vasen silloin vain vähän jarrutuksen lopussa.Paineenrajoittimelta jousen ja vivun välystä säätämällä voi toimia jotenkin muutaman jarrutuksen verran muttei tasaisesti niin kuin pitäisi.
Aiemmin on vaihdettu vas.takajarru sylinteri (ei vaikutusta), tänään paineerajoitusventtiili ja pääsylinteri. Jarrut on ilmattu aiemminkin tänään useampaan kertaan ei ole ilmoja, mutta ei sen kummempi kuin ennenkään. 1,5 pulloa on nestettä mennyt ompahan ainakin nesteet vaihtuneet.
Onko ollut samanlaisia ongelmia kuinka korjaantui?
Tämä päivä meni kahdestaan jarruja ährätessä ja taitaa säätö jatkua huomennakin.
Ajattelin että 111:sen joskus laittais, mutta siinähän taitaa olla samanlainen ns.toimii paperilla periatteen paineenrajoitusventtiili käytännössä kuitenkin on/off mallia.Taitaa hermot loppua ennen kuin jarrut toimivat tasaiseen.
Samaran takajarrut
Samaran takajarrut
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samaran takajarrut
Tervehdykset toivottelen.
Koetappa vanhaa konstia, vaihda jarrukengät ristiin takana siten, että yhden pyörän kengät molemmille puolille etumaisiksi ja toisen pyörän kengät molemmille puolille takimmaisiksi.
Koetappa vanhaa konstia, vaihda jarrukengät ristiin takana siten, että yhden pyörän kengät molemmille puolille etumaisiksi ja toisen pyörän kengät molemmille puolille takimmaisiksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Onko jarrurummut suorat (ei soikeat)? Ainakin mulla 112 :ssa jarrut on toimineet moitteetta.
Kengät on vaihdettu,käsijarru ottaa kyllä tasaisesti.Takajarrut ei ota tasaisesti jos ne ottavat tasaisesti ne ottavat ennen etusia jos säätää että etuset ottavat ensin niin silloin ottaa vain oikean puolen takanen vasemmasta häviää teho kokonaan. Näkyy myös ilmatessa oikeaan tulee nestettä oikealla tavalla vasempaan vain vähän,poljinkaan ei juuri painu.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Tervehdykset toivottelen.
Miten mahtaa olla jaettuna Samarassa jarrupiirit, onko taka- ja etupiiri erillään vai onko ristiin. Onko jarruventtiililtä pyörään lähtevä jarruputki litistynyt jostakin. Jos on huomattava ero nestevirtauksessa on jossakin kuristuma, joka estää nesteen virtausta.
Miten mahtaa olla jaettuna Samarassa jarrupiirit, onko taka- ja etupiiri erillään vai onko ristiin. Onko jarruventtiililtä pyörään lähtevä jarruputki litistynyt jostakin. Jos on huomattava ero nestevirtauksessa on jossakin kuristuma, joka estää nesteen virtausta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Ristikkäinen systeemi pitäisi olla. Vas.takajarrusylinterissä oli hieman ruostetta joka aiheutti takertelua toiseen puoleen. Ihme homma uusi sylinteri on vaihdettu vuosi sitten eikä toiminut sen kummemmin kuin entiselläkään,vaikka männät liikkuivat hyvin.Nyt kuitenkin rupesivat ottamaan tasaisesti saa nähdä kuinka pitkään. Ilmauksen yhteydessä nesteen tuloon vaikutti paineenrajoittimen säätö eli välys vivun ja jousen välillä nestettä tuli hyvin kun säätö oli asennossa takaset ennen etusia ja vain tippa vasemmalle sylinterille ,mutta oikealle hyvin kun on¨normaali¨ säädössä.
Täytynee käyttää katsastuksessa kun vielä toimivat on tosin joulukuulle asti aikaa jos pysyvät siihen asti. Kesällä menee noinkin,mutta talveksi pitää varmaan löysätä jos nyt eivät itse ¨säädy¨ eli muutu kolmipyörä jarruiseksi taas.
Täytynee käyttää katsastuksessa kun vielä toimivat on tosin joulukuulle asti aikaa jos pysyvät siihen asti. Kesällä menee noinkin,mutta talveksi pitää varmaan löysätä jos nyt eivät itse ¨säädy¨ eli muutu kolmipyörä jarruiseksi taas.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Minkä ohjeen mukaan paineenrajoitinta säädät? ainakin korjauskirjan mukaan se on tarkka homma.
Itselläni samara puoltaa jonkin verran, paineenrajoitusventtiilin en ole kajonnut. Sylinterit olen herkistellyt ja myöhemmin vaihtanut, ja liinat on uusia. Männän etäisyys säädetään ilmeisesti mäntää pyörittämällä jos olen oikein ymmärtänyt, omassa ei tarvinnut säätää, pelasi heti hyvin.
Itselläni samara puoltaa jonkin verran, paineenrajoitusventtiilin en ole kajonnut. Sylinterit olen herkistellyt ja myöhemmin vaihtanut, ja liinat on uusia. Männän etäisyys säädetään ilmeisesti mäntää pyörittämällä jos olen oikein ymmärtänyt, omassa ei tarvinnut säätää, pelasi heti hyvin.
Samaran,199 ja 11x:n takajarrujen säädön periaattella http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... takajarrut
Säätö on kyllä tarkkaa puuhaa ei tarvitse kuin vähän kiinnitysta löysätä niin on jo muuttunut
Käytännössä säätö tapahtui kuitenkin kiristys kokeilu löysäys periaatteella välys on pieni tällä hetkellä ei mitattu enää kun kerran ottavat. Niin ja tulihan vaihdettua samalla takaäänenvaimennin ajosilloilla ollessa putki oli ruostunut liitoskohdasta ja tarkemmin tutkiessa pöntön sisuksetkin olivat irti.
Säätö on kyllä tarkkaa puuhaa ei tarvitse kuin vähän kiinnitysta löysätä niin on jo muuttunut
Käytännössä säätö tapahtui kuitenkin kiristys kokeilu löysäys periaatteella välys on pieni tällä hetkellä ei mitattu enää kun kerran ottavat. Niin ja tulihan vaihdettua samalla takaäänenvaimennin ajosilloilla ollessa putki oli ruostunut liitoskohdasta ja tarkemmin tutkiessa pöntön sisuksetkin olivat irti.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00