110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
kjs_82

110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kjs_82 »

Mistä kannattaisi etsiä vikaa kun 110 1.5 16v 2001 käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä, nykii kiihdyttäessä ja sammuu n.30 vauhdissa kun lähtee kiihdyttämään risteyksestä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kaukodiagnoosit aina hankalia ja kovin epävarmoja, mutta ensiarvauksena: kaasuläpän asentotunnistin on heittämässä henkensä.

Kyseinen tunnistin on hieman peukaloa isompi todennäköisesti musta mötikkä kaasuläpän akselilla, eri päässä kuin kaasuvaijeri.

Kolmijohtiminen liitin ja numero 2112-1148200. Osa ei ole tarkoitettu korjattavaksi.

Kiinnitysruuveina olen tavannut ristipääkantaisia (Phillips nro 2) ja torx-kantaisia (T25).

***

Toki monesta muustakin viasta voi tulla samankaltainen oirehtiminen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Minulta vaihdettiin Teltassa Bosch ilmamääräanturi, kun Lada 111 vm 2000 alkoi 110'000 km kohdalla käydä huonosti tyhjäkäyntiä, ja se kiihtyi myös huonosti. Käynnistyminenkin oli huonoa. Teltassa ilmamääräanturista veloitettiin 240 euroa, kun sen olisi saanut varaosaliikkeestä 88 eurolla. Vikakoodin luku voisi antaa viitteittä ongelmaan. Minulla vikakoodit olivat: P0101 ja P1602.
kjs_82

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kjs_82 »

Olisiko kellään myydä kaasuläpän asentoanturia? Tai mistä saa edullisimmin?
rotsi4

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tuo just samanlainen asentotunnistin taitaa olla sellainen ettei sitä saa halvalla muualta kuin venäjältä. Anturi maksaa jotain 100e merkkiliikkeessä, tarvikkeena en ole nähnyt sitä missään.

Täällä on ollut juttua että gm-samaran kaasuläpän tunnistin käy bosch-versioonkin jos kaksi singaalijohtoa kääntää päinvaistoin, mutta mene ja tiedä sitten onko näin.. Näitä gm-antureita taas löytyy tarvikeliikkeestä muutamalla kympillä.

Anturin kunnon pystyy mittamaan yleismittarilla jos autosähkömiehen taidot on hanskassa.

Jos ilmamäärämittari on viallinen niin auton pitäisi toimia asentotunnistimen perusteella ilman havaittavia ongelmia, ja toisinpäin ilmamäärämittari korvaa asentotunnistimen, edellyttäen että auton tietokone huomaa vian ja kytkee viallisen anturin pois. Tätä voi käyttää vianhaussa kokeilemalla autoa anturinjohdot vuorotellen irti. Voi korjaantuakin tälläkin.

Kuinkas on chec enginevalon laita?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

GM-Samaran kaasuläpän asentotunnistin käy Bosch-ohjaimisiin suoraan, ilman mitään muutoksia.

***

Jos ilmamassa-anturi (tai kaasuläpän asentotunnistin) on viallinen, mutta antaa silti "uskottavan" (vaikkakin vääränsuuruisen) signaalin, on moottorinohjain vaikeuksissa, kun ei oikein tiedä, mitä viestiä uskoa.

Eli ehjä anturi ei aina "korvaa" viallista. Vikaa voi tällaisessa tapauksessa todellakin yrittää paikallistaa irrottamalla vialliseksi arvellun anturin liittimen kokonaan.

Jos esimerkiksi moottori ei toimi kunnolla, kun kaikki piuhat ovat kiinni, mutta toimii paremmin, kun ilmamassa-anturin irrottaa, ja toimii huonommin, kun ilmamassa-anturi on kiinni ja kaasuläpän asentotunnistin irti, voisi epäillä ilmamassa-anturia vialliseksi.

Tällaista vian etsintää tosin hankaloittaa huomattavasti se, että ohjainyksikössä olevat polttoaineen syötön korjauskertoimet voivat olla vian vuoksi aika kaukana normaaliarvoista, eikä moottori siksi toimi heti järkevästi.

Kyseiset korjauskertoimet voi nollata irrottamalla akun hetkeksi.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
kjs_82

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kjs_82 »

ilmamassa anturi oli rikki...... Nyt taas kulkee.
rotsi4

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Mikähän tämän ilmamassamittarin oikein hajottaa?

Olen epäillyt syylliseksi joka sähköhitsausta jota on on tehty monelle autolle ennen ilmamassamittarin hajoamista. Kerran yhden samaran ilmansuodatinkotelo pestiin monitoimiaineella aika ronskisti, ja suodatin vaihdettiin, ja seuraavana päivänä autoon oli vaihdettava massamittari kun ei muuten toiminut. Vag-auto taas antoi korjausohjeen että putsarikotelon puhaltaminen paineilmalla rikkoo massamittarin..en ole kyllä kuullut moisesta minkään muun auton kohdalla.
Onkohan muita mahdollisia teorioita..?


Kiinalaiset mittarin todettu huonoiksi, eivät toimi kunnolla kuin muutaman kuukauden, pitää olla eurooppalainen että toimii jostain syystä. Ehkä nekin lisäävät hajoamisprosenttia kun niitä on autoihin vaihdettu ja vaihdetaan aina vaan uudestaan enempiä miettimättä. Ne tuntee helposti kun bosch-numerot puuttuu.
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pressa »

tiedän tapauksia kun fiiatteihin on kytkinlevy vaihdettu niin on ilmamassa-anturi hajonnut. Kytkinpölyä jos pääsee vähänkin anturille niin se hajoaa, eli kun jostain syystä on ilmanpuhdistin/kotelo poissa pitää anturi suojata muovipussilla. Paineilmahan nostaa pölyä ja kuumalanka-anturin lankaan ei pölyä saisi päästä.
kjs_82

Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kjs_82 »

Lopultakin löytyi vika. Ilmamassa anturilla toimi vähän aikaan jotenkuten. 3 suutinta oli aivan täynnä mustaa p.skaa.
Nyt toimii täytellisesti..... Ilmeisesti mennyt lika suodattimesta läpi?
Vastaa Viestiin