110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Mistä kannattaisi etsiä vikaa kun 110 1.5 16v 2001 käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä, nykii kiihdyttäessä ja sammuu n.30 vauhdissa kun lähtee kiihdyttämään risteyksestä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Terve!
Kaukodiagnoosit aina hankalia ja kovin epävarmoja, mutta ensiarvauksena: kaasuläpän asentotunnistin on heittämässä henkensä.
Kyseinen tunnistin on hieman peukaloa isompi todennäköisesti musta mötikkä kaasuläpän akselilla, eri päässä kuin kaasuvaijeri.
Kolmijohtiminen liitin ja numero 2112-1148200. Osa ei ole tarkoitettu korjattavaksi.
Kiinnitysruuveina olen tavannut ristipääkantaisia (Phillips nro 2) ja torx-kantaisia (T25).
***
Toki monesta muustakin viasta voi tulla samankaltainen oirehtiminen.
menestystä
SvS
Kaukodiagnoosit aina hankalia ja kovin epävarmoja, mutta ensiarvauksena: kaasuläpän asentotunnistin on heittämässä henkensä.
Kyseinen tunnistin on hieman peukaloa isompi todennäköisesti musta mötikkä kaasuläpän akselilla, eri päässä kuin kaasuvaijeri.
Kolmijohtiminen liitin ja numero 2112-1148200. Osa ei ole tarkoitettu korjattavaksi.
Kiinnitysruuveina olen tavannut ristipääkantaisia (Phillips nro 2) ja torx-kantaisia (T25).
***
Toki monesta muustakin viasta voi tulla samankaltainen oirehtiminen.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Minulta vaihdettiin Teltassa Bosch ilmamääräanturi, kun Lada 111 vm 2000 alkoi 110'000 km kohdalla käydä huonosti tyhjäkäyntiä, ja se kiihtyi myös huonosti. Käynnistyminenkin oli huonoa. Teltassa ilmamääräanturista veloitettiin 240 euroa, kun sen olisi saanut varaosaliikkeestä 88 eurolla. Vikakoodin luku voisi antaa viitteittä ongelmaan. Minulla vikakoodit olivat: P0101 ja P1602.
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Olisiko kellään myydä kaasuläpän asentoanturia? Tai mistä saa edullisimmin?
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Tuo just samanlainen asentotunnistin taitaa olla sellainen ettei sitä saa halvalla muualta kuin venäjältä. Anturi maksaa jotain 100e merkkiliikkeessä, tarvikkeena en ole nähnyt sitä missään.
Täällä on ollut juttua että gm-samaran kaasuläpän tunnistin käy bosch-versioonkin jos kaksi singaalijohtoa kääntää päinvaistoin, mutta mene ja tiedä sitten onko näin.. Näitä gm-antureita taas löytyy tarvikeliikkeestä muutamalla kympillä.
Anturin kunnon pystyy mittamaan yleismittarilla jos autosähkömiehen taidot on hanskassa.
Jos ilmamäärämittari on viallinen niin auton pitäisi toimia asentotunnistimen perusteella ilman havaittavia ongelmia, ja toisinpäin ilmamäärämittari korvaa asentotunnistimen, edellyttäen että auton tietokone huomaa vian ja kytkee viallisen anturin pois. Tätä voi käyttää vianhaussa kokeilemalla autoa anturinjohdot vuorotellen irti. Voi korjaantuakin tälläkin.
Kuinkas on chec enginevalon laita?
Täällä on ollut juttua että gm-samaran kaasuläpän tunnistin käy bosch-versioonkin jos kaksi singaalijohtoa kääntää päinvaistoin, mutta mene ja tiedä sitten onko näin.. Näitä gm-antureita taas löytyy tarvikeliikkeestä muutamalla kympillä.
Anturin kunnon pystyy mittamaan yleismittarilla jos autosähkömiehen taidot on hanskassa.
Jos ilmamäärämittari on viallinen niin auton pitäisi toimia asentotunnistimen perusteella ilman havaittavia ongelmia, ja toisinpäin ilmamäärämittari korvaa asentotunnistimen, edellyttäen että auton tietokone huomaa vian ja kytkee viallisen anturin pois. Tätä voi käyttää vianhaussa kokeilemalla autoa anturinjohdot vuorotellen irti. Voi korjaantuakin tälläkin.
Kuinkas on chec enginevalon laita?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Terve!
GM-Samaran kaasuläpän asentotunnistin käy Bosch-ohjaimisiin suoraan, ilman mitään muutoksia.
***
Jos ilmamassa-anturi (tai kaasuläpän asentotunnistin) on viallinen, mutta antaa silti "uskottavan" (vaikkakin vääränsuuruisen) signaalin, on moottorinohjain vaikeuksissa, kun ei oikein tiedä, mitä viestiä uskoa.
Eli ehjä anturi ei aina "korvaa" viallista. Vikaa voi tällaisessa tapauksessa todellakin yrittää paikallistaa irrottamalla vialliseksi arvellun anturin liittimen kokonaan.
Jos esimerkiksi moottori ei toimi kunnolla, kun kaikki piuhat ovat kiinni, mutta toimii paremmin, kun ilmamassa-anturin irrottaa, ja toimii huonommin, kun ilmamassa-anturi on kiinni ja kaasuläpän asentotunnistin irti, voisi epäillä ilmamassa-anturia vialliseksi.
Tällaista vian etsintää tosin hankaloittaa huomattavasti se, että ohjainyksikössä olevat polttoaineen syötön korjauskertoimet voivat olla vian vuoksi aika kaukana normaaliarvoista, eikä moottori siksi toimi heti järkevästi.
Kyseiset korjauskertoimet voi nollata irrottamalla akun hetkeksi.
parhain terveisin
SvS
GM-Samaran kaasuläpän asentotunnistin käy Bosch-ohjaimisiin suoraan, ilman mitään muutoksia.
***
Jos ilmamassa-anturi (tai kaasuläpän asentotunnistin) on viallinen, mutta antaa silti "uskottavan" (vaikkakin vääränsuuruisen) signaalin, on moottorinohjain vaikeuksissa, kun ei oikein tiedä, mitä viestiä uskoa.
Eli ehjä anturi ei aina "korvaa" viallista. Vikaa voi tällaisessa tapauksessa todellakin yrittää paikallistaa irrottamalla vialliseksi arvellun anturin liittimen kokonaan.
Jos esimerkiksi moottori ei toimi kunnolla, kun kaikki piuhat ovat kiinni, mutta toimii paremmin, kun ilmamassa-anturin irrottaa, ja toimii huonommin, kun ilmamassa-anturi on kiinni ja kaasuläpän asentotunnistin irti, voisi epäillä ilmamassa-anturia vialliseksi.
Tällaista vian etsintää tosin hankaloittaa huomattavasti se, että ohjainyksikössä olevat polttoaineen syötön korjauskertoimet voivat olla vian vuoksi aika kaukana normaaliarvoista, eikä moottori siksi toimi heti järkevästi.
Kyseiset korjauskertoimet voi nollata irrottamalla akun hetkeksi.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
ilmamassa anturi oli rikki...... Nyt taas kulkee.
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Mikähän tämän ilmamassamittarin oikein hajottaa?
Olen epäillyt syylliseksi joka sähköhitsausta jota on on tehty monelle autolle ennen ilmamassamittarin hajoamista. Kerran yhden samaran ilmansuodatinkotelo pestiin monitoimiaineella aika ronskisti, ja suodatin vaihdettiin, ja seuraavana päivänä autoon oli vaihdettava massamittari kun ei muuten toiminut. Vag-auto taas antoi korjausohjeen että putsarikotelon puhaltaminen paineilmalla rikkoo massamittarin..en ole kyllä kuullut moisesta minkään muun auton kohdalla.
Onkohan muita mahdollisia teorioita..?
Kiinalaiset mittarin todettu huonoiksi, eivät toimi kunnolla kuin muutaman kuukauden, pitää olla eurooppalainen että toimii jostain syystä. Ehkä nekin lisäävät hajoamisprosenttia kun niitä on autoihin vaihdettu ja vaihdetaan aina vaan uudestaan enempiä miettimättä. Ne tuntee helposti kun bosch-numerot puuttuu.
Olen epäillyt syylliseksi joka sähköhitsausta jota on on tehty monelle autolle ennen ilmamassamittarin hajoamista. Kerran yhden samaran ilmansuodatinkotelo pestiin monitoimiaineella aika ronskisti, ja suodatin vaihdettiin, ja seuraavana päivänä autoon oli vaihdettava massamittari kun ei muuten toiminut. Vag-auto taas antoi korjausohjeen että putsarikotelon puhaltaminen paineilmalla rikkoo massamittarin..en ole kyllä kuullut moisesta minkään muun auton kohdalla.
Onkohan muita mahdollisia teorioita..?
Kiinalaiset mittarin todettu huonoiksi, eivät toimi kunnolla kuin muutaman kuukauden, pitää olla eurooppalainen että toimii jostain syystä. Ehkä nekin lisäävät hajoamisprosenttia kun niitä on autoihin vaihdettu ja vaihdetaan aina vaan uudestaan enempiä miettimättä. Ne tuntee helposti kun bosch-numerot puuttuu.
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
tiedän tapauksia kun fiiatteihin on kytkinlevy vaihdettu niin on ilmamassa-anturi hajonnut. Kytkinpölyä jos pääsee vähänkin anturille niin se hajoaa, eli kun jostain syystä on ilmanpuhdistin/kotelo poissa pitää anturi suojata muovipussilla. Paineilmahan nostaa pölyä ja kuumalanka-anturin lankaan ei pölyä saisi päästä.
Re: 110 sammuu kiihdyttäessä + huono tyhjäkäynti
Lopultakin löytyi vika. Ilmamassa anturilla toimi vähän aikaan jotenkuten. 3 suutinta oli aivan täynnä mustaa p.skaa.
Nyt toimii täytellisesti..... Ilmeisesti mennyt lika suodattimesta läpi?
Nyt toimii täytellisesti..... Ilmeisesti mennyt lika suodattimesta läpi?