
Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Eli olen vuosi sitten käyttänyt samaraani leimalla ja arvot oli hyvät. Nyt kun vein taas autoo näytille niin ei inssin mittarit riittänyt niihin savuihin mitä putkesta tulee. co arvo oli jotain 11,858 hc 850 ja o2 eli jäännöshappi 14,79. koitin ensin vaan säätää seoksia mutta eihän sen seosruuvin pyörittely vaikuta mitään mihinkää. Purjin kaasuttimen osiin ja putsasin kaikki paikat mutta en sieltä mitään erikoista löytäny. kokosin sen takasin kasaan ja paikalleen mutta eipä arvot muuttunu mihinkään suuntaan. Koitin vielä sitä säädellä mutta ei vaikutusta. Siinä rassatessani huomasin että vaikka sähköisen tyhjäkäytisuuttimen johdon nyppää irti ja vääntää seosruuvin kiinni niin seokset ei putoo oikeestaan yhtään. eli jotain on nyt vialla ja pahasti. tietäis vaan että MITÄ!!! Olen vaihtanut autoon uudet tulpat ja ilmanpuhdistimen eli nekin on eliminoitu vioista pois. lisäksi mittasin puristukset koska epäilin jo venttiili vikaakin. puritukset olivat mielestäni aika tasaiset kun joka sylinterissä oli 16-17kg painetta. auttakaa nyt ihmeessä miestä mäessä! 

Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Joo sori! piti kyllä nää tiedot laittaa mut jotenkin unohtu.
eli auto on lada samara 1,3 vm-1987. ja en tiedä tuosta axtec nimestä mitään mut kaasuttimen kyljessä lukee licensed solex made in ussr.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Terve!
Lukemat on tosiaan mahtavat. Yksi mahdollisuus on, että sytytysjärjestelmässä on vikaa. (Jäännöshappi ja HC-arvo suuria > sytytyskatkoja?)
Kun autosi on jo tuonkin ikäinen, uusisin mitään ihmettelemättä tulpanjohdot, virranjakajan ja puolan välisen johtimen sekä jakajan kannen ja pyörijän. Ainakin, jos niitä ei ole viime aikoihin vaihdettu.
Tietysti myös sytytyspuola voi olla viallinen, samoin kuin rintapellissä oleva sytytyksen ohjainyksikkö (ainakin, jos se on alkuperäinen, joka ei ole maailman luotettavin)
Autosi ei ole axtec. Se tyhjäkäyntisuuttimelle tuleva johdin käyttää venttiiliä, joka sulkee tk-suuttimen moottorijarrutuksessa. Kyseinen venttiili ei vaikuta katsastusmittaukseen mitään.
menestystä
SvS
Lukemat on tosiaan mahtavat. Yksi mahdollisuus on, että sytytysjärjestelmässä on vikaa. (Jäännöshappi ja HC-arvo suuria > sytytyskatkoja?)
Kun autosi on jo tuonkin ikäinen, uusisin mitään ihmettelemättä tulpanjohdot, virranjakajan ja puolan välisen johtimen sekä jakajan kannen ja pyörijän. Ainakin, jos niitä ei ole viime aikoihin vaihdettu.
Tietysti myös sytytyspuola voi olla viallinen, samoin kuin rintapellissä oleva sytytyksen ohjainyksikkö (ainakin, jos se on alkuperäinen, joka ei ole maailman luotettavin)
Autosi ei ole axtec. Se tyhjäkäyntisuuttimelle tuleva johdin käyttää venttiiliä, joka sulkee tk-suuttimen moottorijarrutuksessa. Kyseinen venttiili ei vaikuta katsastusmittaukseen mitään.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Pitäisi sammua tuossa vaiheessa, jos tyhjäkäynnillä.rokkiisa kirjoitti:Siinä rassatessani huomasin että vaikka sähköisen tyhjäkäyntisuuttimen johdon nyppää irti ja vääntää seosruuvin kiinni niin seokset ei putoo oikeestaan yhtään. eli jotain on nyt vialla ja pahasti.
Että pääset vielä rassaamaan uudestaan kaasaria. Etsi säätöarvot ja säädä niiden mukaan. Vaihda samalla uusi neulaventtiili tai ainakin tarkista vanha huolella.
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Ihan hakuammuntaa,mutta voisko läppä olla sen verran auki,että käy pääsuuttimella,eikä tyhjäkäyntipiirillä?
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Sytytys osat olen jo kaikki vaihtanut usiin eikä auttanut mitään. mielestäni tuo hc arvo on vielä ihan siedettävä kun sen pitää vaan pysyä alle tuhannessa. mutta jäännöshappi ja co-arvo on korkealla. Kaasutin ei myöskään tulvi joten epäilen ettei vika ole neulaventtiilissä tai yleensäkkään bensapinnan korkeudessa. Joo no eipä se säätöarvojen etsintä mitään auta kun mikään säätö ei vaikuta seoksiin vaikka kuinka ruuvais. eli en ainakaan enään tiedä mitä säätäis vaikka kuinka olis arvot joiden mukaan säätäis. en myöskään usko että kaasu läpät ovat niin paljon auki että kävis pääsuutin piirillä koska auto käy kierrosten puolesta normaalia tyhjäkäyntiä. epäilen että kaasutin päästää jostain bensaa ohi tyhjäkäyntipiirin, kaasuläppien alapuolelle mutta tietäis vaan mistä. pitäis olla edes joku kaavio tai räjäytyskuva tuosta kaasuttimesta niin vois siitä katsoa mistä se vois vuotaa. ei kellään olis myydä kaasutinta?!!!!!
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Josko nyt ensin aloittaisit säätämisen kohokammiosta. Jokuhan sulla on täysin hanurista siellä, kun arvot on noin korkeat.rokkiisa kirjoitti:Joo no eipä se säätöarvojen etsintä mitään auta kun mikään säätö ei vaikuta seoksiin vaikka kuinka ruuvais. eli en ainakaan enään tiedä mitä säätäis vaikka kuinka olis arvot joiden mukaan säätäis.
Se HC pitää olla lähellä 300. Lähellä tuhatta oleva ei ole siedettävää nähnytkään.
Ja tarkista se kaasuläpän perussäätö, ja ettei sulla ole joutokäyntiruuvi kiinni siellä.
Eli uudestaan, käy se koko kaasari läpi ja säädä kaikki ohjearvoihin.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Samaran pakokaasut päin peetä?!!
Jos samppi on -87, niin hc saa olla 600 ppm. Ja sekin on aika paljon se.