Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Tänään kun matelin Kehä 3:n ruuhkissa 20-30 km/t vauhdilla niin mistä mahtais johtua auton vaappuminen sivusuunnassa?Ilmiö oli todellinen,tuntui oikein vartalossa.Aivan kuin pyörät olisi soikeat ja vasemman puolen ollessa "alhaalla" niin oikea puoli nousis ja päinvastoin (horjuvaa kuin kamelilla ikään) kun vauhti alkaa nousta niin ilmiö vähenee ja poistuu yli 40:ssä.Ajossa ei vipota,täristä eikä mitään.Ei kait se tasapainotus voi olla? Renkaat voi sulkea pois kun viikonloppuna vaihdan talvirenkaat,kerron lisää jos joku osaa vastata.Auto Lada 112 62,4 tkm.Katsastettu 30.8 2008
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Kyllä tuo voisi olla.Ei varmaan iskarit ole uuden veroiset,mutta läpäisi katsatuksen.Kyllä nää syysmyrskyt kaikkea teettää 

Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Foorumin kello heitää kun vastauksiin voi kommentoida ennen ensimmäistä vastaustaSepi kirjoitti:Veikkaan ladan löysähköä jousitusta tai iskunvaimentimien heikkoutta. Ainakin itse olen huomannut, että kova tuulikin joskus auton paikallaan ollessa, saa sen hieman keinumaan.
Vauhdissa se menee kuitenkin kuin juna

Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Veikkaan ladan löysähköä jousitusta tai iskunvaimentimien heikkoutta. Ainakin itse olen huomannut, että kova tuulikin joskus auton paikallaan ollessa, saa sen hieman keinumaan.
Vauhdissa se menee kuitenkin kuin juna
Vauhdissa se menee kuitenkin kuin juna

Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Renkaassa runkovika. Välttämättä ei täristä (ainakaan vielä). Jos päästää ratista irti, niin todennäköisesti ratissa havaitsee pientä nykimistä. Mahdollisesti auto puoltaa viallisen renkaan puolelle.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Terve!
Mahdollisia:
1) Renkaassa muotovirhe tai rungon jäykkyys vaihtelee eri kohdissa.
2) Vanteessa muotovirhe.
3) Rengas epätasaisesti vanteella.
Muotovirheet ja renkaan epätasainen asennus näkyvät silmällä, jäykkyysvirhettä on vaikeampi havaita. Muotovirheet eivät aivan harvinaisia, jos kyseessä venäläinen valmiste, toki muotovirhe voi syntyä kovasta iskustakin. Varsinkin 1980-luvulla ja ennemmin oli venäläisellä suuriakin vanteiden muotovirheitä; paransivat valmistusmenetelmiään sittemmin.
Jos vaappuminen katoaa, kun rengas on ensin ajettu lämpimäksi, on mahdollista, että edellisen ajokerran jäljiltä lämmin rengas on pysäköinnin aikana hivenen lytistynyt, eikä oikene, ennen kuin lämmennyt uudelleen. Ei kovin harvinainen, eikä mitenkään vaarallinen ilmiö kylmänä vuodenaikana.
Tasapainotusvirheet ilmenevät suuremmissa nopeuksissa.
Autosi niin uusi, että iskunvaimennus lienee riittävän kunnossa, enkä ole moista käytöstä itse havainnut, vaikka vaimennusteho olisi ollut kovastikin vähissä. Renkaasta tai vanteesta aiheutuva vaappuminen on säännöllistä ja samantaajuista kuin pyörän pyöriminen, iskunvaimennusjutut eivät niinkään.
menestystä
SvS
Mahdollisia:
1) Renkaassa muotovirhe tai rungon jäykkyys vaihtelee eri kohdissa.
2) Vanteessa muotovirhe.
3) Rengas epätasaisesti vanteella.
Muotovirheet ja renkaan epätasainen asennus näkyvät silmällä, jäykkyysvirhettä on vaikeampi havaita. Muotovirheet eivät aivan harvinaisia, jos kyseessä venäläinen valmiste, toki muotovirhe voi syntyä kovasta iskustakin. Varsinkin 1980-luvulla ja ennemmin oli venäläisellä suuriakin vanteiden muotovirheitä; paransivat valmistusmenetelmiään sittemmin.
Jos vaappuminen katoaa, kun rengas on ensin ajettu lämpimäksi, on mahdollista, että edellisen ajokerran jäljiltä lämmin rengas on pysäköinnin aikana hivenen lytistynyt, eikä oikene, ennen kuin lämmennyt uudelleen. Ei kovin harvinainen, eikä mitenkään vaarallinen ilmiö kylmänä vuodenaikana.
Tasapainotusvirheet ilmenevät suuremmissa nopeuksissa.
Autosi niin uusi, että iskunvaimennus lienee riittävän kunnossa, enkä ole moista käytöstä itse havainnut, vaikka vaimennusteho olisi ollut kovastikin vähissä. Renkaasta tai vanteesta aiheutuva vaappuminen on säännöllistä ja samantaajuista kuin pyörän pyöriminen, iskunvaimennusjutut eivät niinkään.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Kiitos vastauksista.Mielenkiinnolla odotan miltä Pirelli Winter Carvingit taas alla tuntuu ja poistuuko vika?
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Jos renkaissa jotain vikaa on, niin luulisi sen vaikuttavan juuri suuremmissa nopeuksissa. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Olisiko sama ilmiö kuin pakkasella liikkeelle lähdettäessä kun renkaat on "nelikulmaiset"samarai kirjoitti:Jos renkaissa jotain vikaa on, niin luulisi sen vaikuttavan juuri suuremmissa nopeuksissa.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Ei olisi ensimmäinen kerta jos olisi jäänyt tehtaalla mutteri löysälle siitä etujoustintuen pitkittäistuesta.. Tai voi se löystyä muutenkin. Aiheuttaa tuonkaltaista vaappumista. Eli se neliönmuotoinen banaanin muotoinen tukitanko joka tulee alatukivarteen kiinni ja toisesta päästä korin etuosassa olevaan runkoputkeen.
Kannattaa tarkistaa se koska sen etukiinnityksen löysyys ei välttämättä kuulu edes kolinana koska siinä on niin hyvä kumipusla. Ja se tarvii paljon välystä että alkaa meno muuttumaan hurjaksi!
Se vaikuttaa casterin muutokseen ja sitä kautta auton itseohjautuvuuten riippuen olemassa olevasta vedosta.
Kannattaa tarkistaa se koska sen etukiinnityksen löysyys ei välttämättä kuulu edes kolinana koska siinä on niin hyvä kumipusla. Ja se tarvii paljon välystä että alkaa meno muuttumaan hurjaksi!
Se vaikuttaa casterin muutokseen ja sitä kautta auton itseohjautuvuuten riippuen olemassa olevasta vedosta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Tämä oli varteenotettava tieto.Tarkistetaan.larssi21074 kirjoitti:Ei olisi ensimmäinen kerta jos olisi jäänyt tehtaalla mutteri löysälle siitä etujoustintuen pitkittäistuesta.. Tai voi se löystyä muutenkin. Aiheuttaa tuonkaltaista vaappumista. Eli se neliönmuotoinen banaanin muotoinen tukitanko joka tulee alatukivarteen kiinni ja toisesta päästä korin etuosassa olevaan runkoputkeen.
Kannattaa tarkistaa se koska sen etukiinnityksen löysyys ei välttämättä kuulu edes kolinana koska siinä on niin hyvä kumipusla. Ja se tarvii paljon välystä että alkaa meno muuttumaan hurjaksi!
Se vaikuttaa casterin muutokseen ja sitä kautta auton itseohjautuvuuten riippuen olemassa olevasta vedosta.
Re: Auton vaappuminen sivusuunnassa hitaassa vauhdissa
Vaihdoin talvirenkaat,vika poistui.Kesärenkaiden vanteiden sisäpinnalla oli paksu kerros savihiekkaa.Täytyy tarkistaa vakaajatanko.