ajoneston avaimen uudelleenkoodaus
ajoneston avaimen uudelleenkoodaus
hävitin toisen lakun punainen on tallella sekä nippu jossa on 2 mustaa ja 1punainen voiko mustat koodata uudelleen?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: ajoneston avaimen uudelleenkoodaus
Terve!
Ymmärtääkseni uudelleen voi koodata vain joko "neitseellisen" mustan tai sellaisen mustan, jota on käytetty saman ajonestolaitteen kanssa aiemmin.
Katso http://www.ladakerho.fi/info/muut/elektro.htm#005
Kokemusta minulla ei asiasta ole.
menestystä
SvS
Ymmärtääkseni uudelleen voi koodata vain joko "neitseellisen" mustan tai sellaisen mustan, jota on käytetty saman ajonestolaitteen kanssa aiemmin.
Katso http://www.ladakerho.fi/info/muut/elektro.htm#005
Kokemusta minulla ei asiasta ole.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: ajoneston avaimen uudelleenkoodaus
Boschin järjestelmään voi koodata minkä hyvänsä mustan avaimen, ei kuitenkaan gm-järjestelmän mustaa avainta. Boschin järjestelmään pystyy kaikkiaan koodaamaan yhteensä neljä avainta. Eli aikansa kun niitä hukkaa niin tämän jälkeen järjestelmä ei anna enää koodata uusia lakuja.
Ja ihan vihjeenä että jos uuden avaimen koodaus ei onnistu niin uutta avainta kehiin. Noista on jostain syystä iso osa mykkiä uutuuttaan..
Ja ihan vihjeenä että jos uuden avaimen koodaus ei onnistu niin uutta avainta kehiin. Noista on jostain syystä iso osa mykkiä uutuuttaan..

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: ajoneston avaimen uudelleenkoodaus
et sitten linkistä lukenut??? no kopioidaan tähän:jyrivainio kirjoitti:mitenkä koodataan?
Koodaustoimenpiteet
Käynnistyksenesto mahdollistaa siirtymisen teknisen huollon toimintatilaan ja poistumisen siitä. Tässä toimintatilassa käynnistyksenesto käyttäytyy ikään kuin sitä ei olisi, toisin sanoen, se ei estä moottorin käynnistystä. Tämä toimintatila saattaa olla hyödyllinen silloin, jos autoa lainataan jollekin toiselle henkilölle, antamatta hänelle koodiavaimia, samoin silloin kun autoon suoritetaan korjaustoimenpiteitä, kun käynnistykseneston automaattinen päälle kytkeytyminen häiritsee töitten suorittamista.
Siirtyminen huoltotoimintatilaan ja poissiirtyminen siitä tapahtuu punaisen avaimen avulla. Tätä varten on suoritettava huolellisesti seuraavat toimenpiteet: 1. Kytke sytytysvirta, valodiodin tulee vilkkua taajuudella kaksi välähdystä sekunnissa. 2. Vie oma punainen avain merkkivalodiodin läheisyyteen ja pitäen sitä siinä, kytke sytytysvirta pois päältä. Valodiodin tulee syttyä ja summeri antaa lyhyen äänimerkin. Poista avain (punainen) merkkivalodiodin läheisyydestä. 3. Noin 3-5 sekunnin kuluttua sytytyksen poiskytkennän jälkeen valodiodin tulee alkaa vilkkua taajuudella 10 välähdystä minuutissa (pitäisiköhän olla sekunnissa?), katkoen vilkutussarjaa aina sekunnin välein. 4. Siirrä jälleen punainen avain merkkivalodiodin eteen. Merkkivalodiodin tulee syttä ja summeri antaa äänen, jonka pituus on noin yksi sekunti. 5. Viimeistään 10 sek kuluttua siitä, kun valodiodi on alkanut palaa on kytkettävä ja 1-5 sekunnin sisällä katkaistava sytytysvirta. Jos tiedon vaihto ECM:n kanssa on onnistunut niin 1-5 sekunnin kuluttua valodiodi sammuu ja summeri antaa lyhyen äänimerkin
Jos mikä tahansa tämän toimenpiteen vaihe on suoritettu väärin tai viiveaikoja ei ole noudatettu, niin käynnistyksenesto palautuu normaaliin toimintatilaan, toisin sanoen sellaiseen, ikään kuin koko toimenpidettä ei olisi suoritettu.
Tällaisen virheellisesti suoritetun toimenpiteen jälkeen valodiodi vilkkuu kahden sekunnin ajan taajuudella 2 kertaa sekunnissa. Jos toimenpide on suoritettu oikein, niin käynnistyksenesto siirtyy teknisen huollon toimintatilaan.
Käynnistykseneston opetus ja poistuminen huollon tilasta
Siirryttäessä huollon toimintatilaan pyyhkiytyvät samalla pois normaalien käyttöavaimien taltioidut koodit. Tällöin poistuttessa huoltotoiminnosta on käynnistyksenesto on "opetettava" sen avaimen avulla, jota tullaan käyttämään normaalin käytön aikana. "Opetuksen" voi suorittaa joko puhtaille avaimille, ts. sellaisille, joita ei ole opetettu aikaisemmin, tai niille joita on jo käytetty nimenomaan tämän käynnistykseneston kanssa.
Opetuksen suorittamiseksi ja huoltotoiminnosta poistumiseksi tulee suorittaa seuraavat toimenpiteet:
1. Kytke sytytysvirta, merkkivalodiodin tulee syttyä ja palaa jatkuvasti, indikoiden kytkettynä olevaa huoltotoimintoa.
2. Vie oma punainen avain toimintatilan merkkivalon eteen ja pidä sitä siinä, kytke sytytysvirta pois päältä. Valodiodin tulee edelleen palaa ja summerin antaa lyhyt äänimerkki.
3. Poista avain toimintatilan merkkivalon edestä. Suurin piirtein 3-5 sekunnin kuluttua sytytysvirran poiskytkennän jälkeen valodiodin tulee aloittaa vilkuttaminen taajuudella 10 väläystä sekunnissa, ilmoittaen että on siirrytty "opetustoimintoon"
4. Seuraavien 10 sekunnin aikana käynnistyksenestolaite odottaa opetettavan, "harmaan" avaimen vientiä merkkivalodiodin läheisyyteen. Opetuksen päätyttyä summeri antaa merkkiäänen, jonka pituus on noin 1 sekunti, valodiodi puolestaan sammuu täksi ajaksi.
5. Ensimmäisen käyttöavaimen opetuksen jälkeen opetustoiminto jatkuu vielä 10 sek ajan, mahdollistaen näin myös toisen käyttöavaimen opetuksen.
6. Opetustoimien päätyttyä, 10 seuraavan sekunnin aikana käynnistyksenesto on edelleen opetustoiminnossa (valodiodi vilkkuu 10 väläystä sekunnissa). Tämän ajan kuluessa on merkkivalon eteen siirrettävä "punainen" avain ja pidettävä sitä siinä niin kauan kunnes summeri antaa noin sekunnin pituisen äänimerkin. Valodiodi syttyy ja palaa jatkuvasti 10 sekunnin ajan.
7. Näiden 10 sek aikana, niin kauan kuin valodiodi palaa, on sytytysvirta kytkettävä päälle ja poiskytkettävä. Jos yhteydenotto ECM:n on onnistunut, niin valodiodi sammuu, käynnistyksenesto antaa lyhyen äänimerkin ja siirtyy pois opetus- ja huoltotoiminnosta.
Jos mikä tahansa näistä toimenpiteistä on suoritettu väärin tai odotusaika ylittyy, niin käynnistyksenesto palaa huoltotilaan ja koko toimenpideohjelma on suoritettava uudelleen. Tällaisen virheellisen suorituksen osoittaa merkkivalodiodin vilkkuminen, se vilkkuu 2 sekunnin ajan 2 taajuudella 2 väläystä sekunnissa.
Jos toimenpiteet suoritettiin, mutta niiden aikana ei opetettu yhtään harmaata avainta niin käynnistyksenesto siirtyy pois huoltotilasta, mutta sitä ei pysty poistamaan estotoiminnosta, koska ei ole yhtään opetettua avainta. Tässä tapauksessa tulee jälleen siirtyä huoltotilaan ja poistua siitä kun sitä ennen on opetettu tarpeellinen määrä mustia avaimia.
HUOMAUTUS. Sytytysvirran kytkennän jälkeen ensimmäisten 20 sek aikana merkkivalodiodi saattaa vilkuttaa erilaisia toimintatilanteita:
* Jos merkkivalodiodi vilkkuu tällöin kerran sekunnissa ja sen jälkeen sammuu, niin se merkitsee, ettei ohjainlaite (ECM) ole antanut lupaa moottorin käynnistämiseen. Tämä on mahdollista silloin, jos käynnistykseneston ohjainlaitteessa on jokin vika tai huono yhteys sen ja ECM:n välillä.
* Jos tänä aikana valodiodi vilkkuu 5 kertaa sekunnissa ja tämän jälkeen sammuu, niin se merkitsee, että käynnistykseneston ohjainlaite on löytänyt sisäisen virheen. Virheen poistaminen tapahtuu irrottamalla akkukaapelin kenkä akun navalta. Jos vika toistuu, niin silloin käynnistyksen eston ohjainyksikkö tulee vaihtaa jopa silloinkin, jos moottori lähtee käyntiin.
* Jos valodiodi palaa tällöin jatkuvasti sitten sammuu merkitsee se sitä, että moottori käynnistyy ilman, että käynnistyksenesto kytketään pois päältä, tässä tapauksessa tulee suorittaa ECM:n opetustoimet.
* Jos valodiodi jää päälle 20 s viiveen loppuessa merkitsee se sitä, että käynnistyksen eston ohjainyksikkö on jäänyt "neitseelliseen" tilaan tai se on huoltotoimintotilassa.