110 käynnistyy, mutta ei heti
110 käynnistyy, mutta ei heti
Satakymppi, 8 v., vm.2002, vajaat 130 000 km:
Akku on tuliterä ja vaikuttaa täydeltä, mutta käynnistäessä käy usein niin, että kuuluu vain napsahdus. Kun sitten pitää avainta muutaman sekunnin väännetyssä asennossa, niin hörähtää käyntiin. Näin on toistaiseksi käynyt.
Pitää vain nyt kysyä: kuinka kauan? Pelottaa vain tilanne, jolloin hörähdystä ei kuulukaan. Ladan moottorissahan on tunnetusti vika ongelma silloin, kun siitä ei kuulu mitään, vaikka pitäisi kuulua.
Onko käynnistysmoottori nyt vanhenemassa vai mistä mahtaa olla kyse? Mitä voisi asialle ehkä tehdä?
Jos pitää hankkia käynnistysmoottori, pitääkö olla merkkikohtainen?
Akku on tuliterä ja vaikuttaa täydeltä, mutta käynnistäessä käy usein niin, että kuuluu vain napsahdus. Kun sitten pitää avainta muutaman sekunnin väännetyssä asennossa, niin hörähtää käyntiin. Näin on toistaiseksi käynyt.
Pitää vain nyt kysyä: kuinka kauan? Pelottaa vain tilanne, jolloin hörähdystä ei kuulukaan. Ladan moottorissahan on tunnetusti vika ongelma silloin, kun siitä ei kuulu mitään, vaikka pitäisi kuulua.
Onko käynnistysmoottori nyt vanhenemassa vai mistä mahtaa olla kyse? Mitä voisi asialle ehkä tehdä?
Jos pitää hankkia käynnistysmoottori, pitääkö olla merkkikohtainen?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
solenoidi ei lyö ihan päähän asti. Jos ja kun tässä on samalainen startti kuin Samarassa, solenoidin voi helposti tekohengittää parilla prikalla ja santapaperilla.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Kiitos neuvosta! Pelätty mahdollisuus ehtikin jo tapahtua: autoa ei enää lähtenyt liikkelle.
Mahtaako kuitenkaan onnistua maallikolle, joka tiedä edes solenoidin sijaintia??
Jos korjaamo tarpeen, pitänee vielä lavalla
Mahtaako kuitenkaan onnistua maallikolle, joka tiedä edes solenoidin sijaintia??
Jos korjaamo tarpeen, pitänee vielä lavalla
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Tervehdykset toivottelen.
Solenoidi on se ylempi ja pienempi pötkylä moottorin etupuolella vähän keskilinjan kuskinpuolella olevassa 15cm pitkässä 8-10cm paksussa jötkäleessä, johon tulee akusta päävirtakaapeli +navalta. Laita vaikka vaimo, kaveri tai tyttöystävä starttaamaan ja koputtele sitä pienempää ja vuoroin isompaa jöötikkää, niin aika useasti se starttaa ja käynnistyy. Monesti auttaa myös kun joku starttaa ja samalla ruuvimeisselillä yhdistää ne kaksi isompaa napaa siinä solenoidissa, mutta tässä täytyy olla varovainen ja aika huolellinen. Jos virtalukosta startatessa ei napsahdakkaan, niin akun + navalta syöttää virtaa siihen solenoidin ohuenjohdon napaan. On olemassa erilaisia konsteja moottorin käynnistämiseen, näiden konstien jälkeen työntämällä, hinaamalla ja mäkistartilla. Toivotaan ja uskotaan, että joku näistä konsteista tepsii.
Solenoidi on se ylempi ja pienempi pötkylä moottorin etupuolella vähän keskilinjan kuskinpuolella olevassa 15cm pitkässä 8-10cm paksussa jötkäleessä, johon tulee akusta päävirtakaapeli +navalta. Laita vaikka vaimo, kaveri tai tyttöystävä starttaamaan ja koputtele sitä pienempää ja vuoroin isompaa jöötikkää, niin aika useasti se starttaa ja käynnistyy. Monesti auttaa myös kun joku starttaa ja samalla ruuvimeisselillä yhdistää ne kaksi isompaa napaa siinä solenoidissa, mutta tässä täytyy olla varovainen ja aika huolellinen. Jos virtalukosta startatessa ei napsahdakkaan, niin akun + navalta syöttää virtaa siihen solenoidin ohuenjohdon napaan. On olemassa erilaisia konsteja moottorin käynnistämiseen, näiden konstien jälkeen työntämällä, hinaamalla ja mäkistartilla. Toivotaan ja uskotaan, että joku näistä konsteista tepsii.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Joku tuolla joskus aiemmin kritisoi tuota solenoidin naputtelukonstia. Saattahan se olla ,ettei se teoriassa toimi, mutta käytännössa olen sillä keinolla selviytynyt enemmän kuin kymmenen kertaa ja ainakin viidellä eri autolla liikkeelle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Kiitos, Ukki ja Pavlovits, kun pääsen Ladan äärelle, niin kokeilenpa keinoa.
Näkee, että Lada-mies ja (eikä varmaan -nainenkaan) ei ihan vähällä Ladan takia pulaan joudu (tuskin muutenkaan); pystyy ja haluaa auttaa vielä pulaan joutunuttakin.
Näkee, että Lada-mies ja (eikä varmaan -nainenkaan) ei ihan vähällä Ladan takia pulaan joudu (tuskin muutenkaan); pystyy ja haluaa auttaa vielä pulaan joutunuttakin.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Ohkanen johto joka tulee startille, se tulee virtalukosta ja antaa herätyksen, jotta starttimoottori lähtee pyörimään.
Ei mitenkään harvinaista, että tämän ohkasen johdon liitin on hapettunut/löystynyt ja siksi aiheuttaa häiriötä.(moottoritilassa)
Tarkasta, että liitin on puhdas ja tiukanoloinen, kun työnnät sen takaisin.
Katalysaattorilla olevaa autoa ei saa hinata tai työntää käyntiin, vaan ainoastaan tilapäis tapauksissa lisävirtaa antamalla, voidaan suorittaa käynnistys, jos auton oman akun varaustila on riittämätön.
Ei mitenkään harvinaista, että tämän ohkasen johdon liitin on hapettunut/löystynyt ja siksi aiheuttaa häiriötä.(moottoritilassa)
Tarkasta, että liitin on puhdas ja tiukanoloinen, kun työnnät sen takaisin.
Katalysaattorilla olevaa autoa ei saa hinata tai työntää käyntiin, vaan ainoastaan tilapäis tapauksissa lisävirtaa antamalla, voidaan suorittaa käynnistys, jos auton oman akun varaustila on riittämätön.
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Tervehdykset toivottelen.
Puhutaan, että katalysaattorilla varustettua ajokkia ei saa vetämällä käynnistää. Mutta tuumitaampa asiaa näinpäin, että mikä siinä on ero, jos kampiakselia pyörittää starttimoottori tai kytkinakseli. Jos näissä hienoissa systeemeissä on sellainen kontrolli joka erottaa nämä kaksi eri vaihtoehtoa. Mutta sitähän voi juksata siten, että hinattavassa autossa oleva kääntää virta-avaimen starttaus asentoon kun nostaa kytkimen ylös. Silloinhan tämä kontrollaattori luulee, että käynnistys tapahtuu normaalisti ja säätelee systeemit sen perusteella. Ja masina pörähtää tulille.
Tämä näin 180 asteen puolelta tuumiskeltu. Saattaa olla väärää tuumailua.
Puhutaan, että katalysaattorilla varustettua ajokkia ei saa vetämällä käynnistää. Mutta tuumitaampa asiaa näinpäin, että mikä siinä on ero, jos kampiakselia pyörittää starttimoottori tai kytkinakseli. Jos näissä hienoissa systeemeissä on sellainen kontrolli joka erottaa nämä kaksi eri vaihtoehtoa. Mutta sitähän voi juksata siten, että hinattavassa autossa oleva kääntää virta-avaimen starttaus asentoon kun nostaa kytkimen ylös. Silloinhan tämä kontrollaattori luulee, että käynnistys tapahtuu normaalisti ja säätelee systeemit sen perusteella. Ja masina pörähtää tulille.
Tämä näin 180 asteen puolelta tuumiskeltu. Saattaa olla väärää tuumailua.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
hinaamalla käynnistämis kielto on siksi ettei katalysaattoriin menisi bensaa. ei ole eroa käynnistyykö avaimesta vai heti pienellä nyppäyksellä. Vaurio tapahtuu kun hinataan satoja metrejä, koko ajan polttoainetta ruiskutetaan sylintereihin ja se palamattomana pakoputkistoon. Viimein kun auto käynistyy ja katalysaattorissa on palamatonta seosta vois se poksahtaa paskaksi...
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Tervehdykset toivottelen.
Samanhan se tekee startatessakin, jos startatessa ei mene polttoainetta sylintereihin eihän se käynnisty. Jos menee p-aine ja ei tule kipinää mene se myös katalysaattoriin. Jos on yritelty pitempään käynnistämistä ja saadaankin vika nopeasti korjattua, niin silloinhan se katalysaattori myös poksahtaa. Eli sama tilanne, mutta tilanteeseen johtava aihe oli akun vähätehoisuus ja konstit käynnistämiseen. Sillä ei ollut muuta vikaa kuin ei jaksanut startata. Nyt pitää erottaa starttaus ja käynnistyminen. Täytyy startata, että käynnistyy. Jos on vika ei käynnisty vaikka kuinka starttaa.
Olenko oikeassa siinä, että näillä palstoilla on erikäsityksiset merkitykset starttamisella ja käynnistymisellä?
Samanhan se tekee startatessakin, jos startatessa ei mene polttoainetta sylintereihin eihän se käynnisty. Jos menee p-aine ja ei tule kipinää mene se myös katalysaattoriin. Jos on yritelty pitempään käynnistämistä ja saadaankin vika nopeasti korjattua, niin silloinhan se katalysaattori myös poksahtaa. Eli sama tilanne, mutta tilanteeseen johtava aihe oli akun vähätehoisuus ja konstit käynnistämiseen. Sillä ei ollut muuta vikaa kuin ei jaksanut startata. Nyt pitää erottaa starttaus ja käynnistyminen. Täytyy startata, että käynnistyy. Jos on vika ei käynnisty vaikka kuinka starttaa.
Olenko oikeassa siinä, että näillä palstoilla on erikäsityksiset merkitykset starttamisella ja käynnistymisellä?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Ei se akun tyhjäksikään starttaaminen pitkää hinausmatkaa vastaa.
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Tervehdykset toivottelen.
Eli vetoapu käynnistettäessä ei sinänsä ole haitallista, vaan matkan pituus on se tekijä. Jos autossa ei ole muuta vikaa, kuin vähäVirtaisuus, niin sehän parskahtaa tulille jo muutaman metrin matkalla. Silloin siellä on muuta vikaa, jos hinausmatka alkaa olla satojametrejä ja tilanne on ihan toinen.
Tämä taitaa mennä jankutukseksi ja vähän inttämiseksi, mutta minä ajattelen asiaa ns. kentän toiselta laidalta. Jolloin sinun vasen puoli, jos meillä on nokat vastakkain, on minun oikean käden puolella.
Eli vetoapu käynnistettäessä ei sinänsä ole haitallista, vaan matkan pituus on se tekijä. Jos autossa ei ole muuta vikaa, kuin vähäVirtaisuus, niin sehän parskahtaa tulille jo muutaman metrin matkalla. Silloin siellä on muuta vikaa, jos hinausmatka alkaa olla satojametrejä ja tilanne on ihan toinen.
Tämä taitaa mennä jankutukseksi ja vähän inttämiseksi, mutta minä ajattelen asiaa ns. kentän toiselta laidalta. Jolloin sinun vasen puoli, jos meillä on nokat vastakkain, on minun oikean käden puolella.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 käynnistyy, mutta ei heti
Terve!
Ainakaan GM-ohjaimisissa, sen enempää kuin Bosch 7.0 -ohjaimisissakaan Ladoissa ei ole mitään "hinauskäynnistyksenestoa". Eli hyvin lähtevät narusta tai mäestä.
Sitä katalysaattorin vaurioitumisasiaa hinauskäynnistyksessä pidän hieman teoreettisenpuoleisena mahdollisuutena. Ylikuumenemista en oikein pidä todennäköisenä, vaikka palamatonta bensiiniä olisi paljonkin. Pakosarjassa tapahtuva bensiinihöyryn räjähdys saattaisi mekaanisesti murtaa jo valmiiksi tukkiutunutta kat-kennostoa, mutten nyt pidä hinauskäynnistystä sen kummempana pakosarjaräjähdyksen aiheuttajana.
Tarvittaessa olen omat kat-vehkeeni hinauskäynnistänyt aivan epäröimättä.
menestystä
SvS
Ainakaan GM-ohjaimisissa, sen enempää kuin Bosch 7.0 -ohjaimisissakaan Ladoissa ei ole mitään "hinauskäynnistyksenestoa". Eli hyvin lähtevät narusta tai mäestä.
Sitä katalysaattorin vaurioitumisasiaa hinauskäynnistyksessä pidän hieman teoreettisenpuoleisena mahdollisuutena. Ylikuumenemista en oikein pidä todennäköisenä, vaikka palamatonta bensiiniä olisi paljonkin. Pakosarjassa tapahtuva bensiinihöyryn räjähdys saattaisi mekaanisesti murtaa jo valmiiksi tukkiutunutta kat-kennostoa, mutten nyt pidä hinauskäynnistystä sen kummempana pakosarjaräjähdyksen aiheuttajana.
Tarvittaessa olen omat kat-vehkeeni hinauskäynnistänyt aivan epäröimättä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!