
Vesipumpun vaihto 16v 110:n
Vesipumpun vaihto 16v 110:n
Avasin tässä tuon muovisuojan jakohihnan edestä ja tutkin minkalainen homma olisi vaihtaa hihna rullineen + vesipumppu tuohon itse. Tässä on tainnut venäläinen insinööri tehdä yllättäen sitten vaikeaksi tuon homman. Jotta pumpun saisi irti olisi nähtävästi irrotettava myös se taustamuovi ja jotta muovin saisi irti on ensin irrotettava nokka-akselien rattaat ja nuo hihnan rullat. Tapahtuisiko tuossa muuten kauheita jos noita nokka-akseleita ei lukitse mitenkään ja ottaisi hammaspyörät irti? Siellähän näyttäisi olevan kiilat kuitenkin akseleiden päissä? Tuossapa muuten kuvitusta jakopäästä:


Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Vesipumpun vaihto 16v 110:n
8 venttiilisen vesipumpun vaihdossa pitää myös irrottaa tausta. Vaihtoa tehdessä on tärkeää ettei akseleita pyöritä, ja kun hihnan laittaa takaisin pitää katsoa että merkit ovat varmasti kohdillaan.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vesipumpun vaihto 16v 110:n
Kyllä niissä nokkapyörissä kiilat jotka kohistaa ne paikalleen eli voi huoletta ottaa nokkapyörät irti pumpunvaihdon ajaksi. Se taustamuovi pitää tosiaan ottaa irti että pääsee pumppuun käsiksi. Samalla kun on irti se taustamuovi niin kannattaa tarkistaa onko nokka-akselin stefoissa vuotoa. Yleensä ei ole mutta tuossa vaiheessa ne on helppo vaihtaa. Ja tässä vaiheessa kannattaa myös venttiilikopan liimaus uusia jos tulpan poteroissa on öljyä.
Ja ne nokkapyörien pultit kannattaa varmuuden vuoksi uusia ja vetää kunnolla kiinni. Jotkut turat on onnistunu jättämään liian löysälle!
Ja ne nokkapyörien pultit kannattaa varmuuden vuoksi uusia ja vetää kunnolla kiinni. Jotkut turat on onnistunu jättämään liian löysälle!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129