Megasquirt 1.7i:hin?
Megasquirt 1.7i:hin?
Terve,
Ois tarkotuksissa alkaa laittamaan tota ladan tekniikkapuolta jokseenkin uusiksi, pitäis jonkunverran enemmän löylyä saada irti tosta koneesta, ja vähän myös luotettavuutta.
Toi GM:n ruisku nyt on mitä on, miltei ainoat viat omassa ladassa koskee juuri moottorinohjausta (map-anturi, kaasuläpän asentoanturi yms.)
Ajattelinpa siis tossa yks ilta että mitä jos siihen vaihtais kokonaan uuden moottorinohjauksen, megasquirttiin päädyin lähinnä hyvien kokemusten ja kilpailukykysen hinnan vuoksi.
Mitenkäs sit ladan "omat" anturit rokkaa ton squirtin kanssa? Jostain löysin moisen tekstin, lähinnä vain jäi mietityttämään termien nimitykset:
Täydellinen Megasquirtjärjestelmä vaatii tietysti vähä oheislaitteita että Megasquirt osaa toimittaa moitteeton määrä polttoaine kaikilla kuormituksilla, lämpötilalla, kierrosluvulla jne. Tähän tarvitaan ainakin seuraavat:
- Megasquirt ohjausyksikkö
- IAT anturi
- CLT anturi
- TPS anturi
- Elektrooniset suuttimet
- Elektrooninen korkeapaine-polttoainepumppu
- Sulaketeline
- Sekä vähä pikkuosia esim. Polttoaineletkut, klemmarit jne
Lähinnä nyt lambda-anturi, ja kampiakselin asentotunnistin mietityttävät.
Olisi myös mukavaa, jos joku joka on operaation omaan ladaansa tehnyt voisi hieman auttaa asian kanssa...
Ois tarkotuksissa alkaa laittamaan tota ladan tekniikkapuolta jokseenkin uusiksi, pitäis jonkunverran enemmän löylyä saada irti tosta koneesta, ja vähän myös luotettavuutta.
Toi GM:n ruisku nyt on mitä on, miltei ainoat viat omassa ladassa koskee juuri moottorinohjausta (map-anturi, kaasuläpän asentoanturi yms.)
Ajattelinpa siis tossa yks ilta että mitä jos siihen vaihtais kokonaan uuden moottorinohjauksen, megasquirttiin päädyin lähinnä hyvien kokemusten ja kilpailukykysen hinnan vuoksi.
Mitenkäs sit ladan "omat" anturit rokkaa ton squirtin kanssa? Jostain löysin moisen tekstin, lähinnä vain jäi mietityttämään termien nimitykset:
Täydellinen Megasquirtjärjestelmä vaatii tietysti vähä oheislaitteita että Megasquirt osaa toimittaa moitteeton määrä polttoaine kaikilla kuormituksilla, lämpötilalla, kierrosluvulla jne. Tähän tarvitaan ainakin seuraavat:
- Megasquirt ohjausyksikkö
- IAT anturi
- CLT anturi
- TPS anturi
- Elektrooniset suuttimet
- Elektrooninen korkeapaine-polttoainepumppu
- Sulaketeline
- Sekä vähä pikkuosia esim. Polttoaineletkut, klemmarit jne
Lähinnä nyt lambda-anturi, ja kampiakselin asentotunnistin mietityttävät.
Olisi myös mukavaa, jos joku joka on operaation omaan ladaansa tehnyt voisi hieman auttaa asian kanssa...
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Jos katsastusinssillä on silmät päässä, niin varma hylky. HYVIN naamioituna vois ehkä onnistua. Vähäpäästöistä autoa kun ei moottoriltaan ja sen ohjaukselta muuttaa lain mukaan mitenkään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Eipä pidä paikkaansa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Perustelu?toktornivako kirjoitti:Eipä pidä paikkaansa!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Eipä niin, nimittäin olikohan 94 vuoteen asti (saattoi olla myös 93) moottorin polttoainelaitteiston saa muuttaa ruiskuksi ja sen ruiskun ohjain poksia saa muuttaa, kunhan se alittaa jotkut päästönormit, ja niitten alitukseen riittää moottorille sopivan katalysaattorin asennus, eli laillista puuhaa on kyllä, vaikka asentaa se 4piste ruisku.
Ja jos haluat halvimmalla/helpoimmalla vain saada siihen säädettävän moottorinohjauksen (yksi piste ruiskuna) niin tarvitset:
-Megasquirt boksin (sisältää MAP anturin)
-Imuilman lämpötila anturi (eiköhän ladan romppeet sisällä ton, ja anturi kuin anturi toimii megan kanssa, kunhan sen vastus arvot mittailee ja sen mukaan muokkaa megan tiedostoja)
-Kaasuläpän asento anturi eli TPS (Ladan oma EI passaa)
-Korkeapaine polttoaine pumpun (ton 1700 oma varmaan toimii tuon oman suuttimenkin kanssa)
-Paineen säätäjän (ladan oma toimii)
-Moottorin nesteen lämpötila anturi (eiköhän 1700 oma toimi, kunhan tekee samat kun imulämpöanturin kanssa)
Tosiaan, jos ykspiste ruutana pelaa, niin ei osia kovin mahoton tartte vaihellakkaan, mega osaa ohjata niin 1 kuin 4piste ruiskuakin.
Tuosta sytkänohjauksesta en mene sanomaan mittään, kun en varmaksi tiedä, mutta eiköhän tuo mega osaa sitäkin ohjata kun tekee oikeat muutokset. Opelistit varmasti tietävät tuonkin ohjauksesta ehkä jotain, kun eikös tuo GM:n valmistetta ole?
Ja jos haluat halvimmalla/helpoimmalla vain saada siihen säädettävän moottorinohjauksen (yksi piste ruiskuna) niin tarvitset:
-Megasquirt boksin (sisältää MAP anturin)
-Imuilman lämpötila anturi (eiköhän ladan romppeet sisällä ton, ja anturi kuin anturi toimii megan kanssa, kunhan sen vastus arvot mittailee ja sen mukaan muokkaa megan tiedostoja)
-Kaasuläpän asento anturi eli TPS (Ladan oma EI passaa)
-Korkeapaine polttoaine pumpun (ton 1700 oma varmaan toimii tuon oman suuttimenkin kanssa)
-Paineen säätäjän (ladan oma toimii)
-Moottorin nesteen lämpötila anturi (eiköhän 1700 oma toimi, kunhan tekee samat kun imulämpöanturin kanssa)
Tosiaan, jos ykspiste ruutana pelaa, niin ei osia kovin mahoton tartte vaihellakkaan, mega osaa ohjata niin 1 kuin 4piste ruiskuakin.
Tuosta sytkänohjauksesta en mene sanomaan mittään, kun en varmaksi tiedä, mutta eiköhän tuo mega osaa sitäkin ohjata kun tekee oikeat muutokset. Opelistit varmasti tietävät tuonkin ohjauksesta ehkä jotain, kun eikös tuo GM:n valmistetta ole?
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
THI-900 kirjoitti:Perustelu?toktornivako kirjoitti:Eipä pidä paikkaansa!
Aken sivuja tavaamalla taitaa löytyä vastaus

Re: Megasquirt 1.7i:hin?
No jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin tämän kaverin auto on vuosimallia 96, koska rekisterinumero eroaa ainoastaan viimeisen numeron osalta omasta vastaavaasta 96 mallisesta. Mut ton mitä edellä sanot kuulen ihan ekaa kertaa...IlkkaHe kirjoitti:Eipä niin, nimittäin olikohan 94 vuoteen asti (saattoi olla myös 93) moottorin polttoainelaitteiston saa muuttaa ruiskuksi ja sen ruiskun ohjain poksia saa muuttaa, kunhan se alittaa jotkut päästönormit, ja niitten alitukseen riittää moottorille sopivan katalysaattorin asennus, eli laillista puuhaa on kyllä, vaikka asentaa se 4piste ruisku.
Tietty jos ykspiste ruutan tekee ohjaamaan megaa, niin sitä ei kyllä huomaa sitten millään.
Mutta virallisesti kun katsotaan niin, olen sitä mieltä että edelleenkään ei saa vähäpäästöistä muutta mitenkään:
EDIT: Tai siis saa, mutta kuka haluaa mennä tonne VTT:n testiin?UKK kirjoitti:Eli vähäpäästöistä ei saisi muuttaa mitenkään, paitsi kasvattamalla iskutilavuutta 10%. Vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin. Eli axtekkiin saa laittaa 1700i:n tai vaikka 110:n 1,6 16V:n kaikkine saastevermeineen. Moottoria voi myös muuttaa, mutta vaatii sen jälkeen käynnin ns. pussitestissä VTT:llä tai TCT:llä, maksaa parin kiloeuron luokkaa meni läpi tai ei.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Test-sentter tekee testin n:1000€?! onko se nyt paljon?!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Kyllä kaikki nuo ladan gm ruiskuisen anturit käy megan kanssa, ja koska se on usa gm niin ne on juuri ne oikeat anturit megaan eli lämpökarttojakaan ei tarvitse muokata. Eli konetilan puolella ei tarvitse välttämättä tehdä yhtään muutosta, kaikki asennukset pystyy tekemään ohjaamon puolelta jos löytää riittävät kaaviot ettei tavitse mittailla mikä johto menee minnekin. Orkkis sytkääkin saa ohjattua megalla ohjeet
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Joop, -96 on auton vuosimalli, taitaa jopa olla melkolailla yksi uusimmista suomeentuoduista?
Ja jos kaiken tarvittavan voi tehdä ohjaamon puolelta, ja kaikki alkuperäiset anturit käyvät, niin toihan on melko helppo rasti. Ja jos sen megasquirtin ohjauspoksin laittaa sen gm:n orkkiksen tilalle, niin tuskin sitä vakiosta kovin helposti erottaa...
Ja joo, yksipisteruiskua oon ajatellut nyt aluksi, pitänee jossainvaiheessa alkaa tekemään nelipisteruiskulle imusarjaa ja sensellasta.
Ja jos kaiken tarvittavan voi tehdä ohjaamon puolelta, ja kaikki alkuperäiset anturit käyvät, niin toihan on melko helppo rasti. Ja jos sen megasquirtin ohjauspoksin laittaa sen gm:n orkkiksen tilalle, niin tuskin sitä vakiosta kovin helposti erottaa...
Ja joo, yksipisteruiskua oon ajatellut nyt aluksi, pitänee jossainvaiheessa alkaa tekemään nelipisteruiskulle imusarjaa ja sensellasta.
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Semmosta tuolla finsquirtin sivuilla tosiaan puhuttiin, että myös nuita vanhimpia vähäpäästösiä saapi muutella vaikka 4piste ruiskuiksi, kunhan laittaa sen katalysaattorin ja päästöt on katastuksessa lain sallimissa rajoissa. Pitäis taas availla lakikirjaa, ja katsoa. En tiiä miten siellä lukee, mutta olipas nuo tosiaan kyselleet niin kuulemma se päästöjen alituksen perustelu onnistuis katalysaattorilla, ilman noita mittauksiakin? mutta mitäpä minä tietäisin.
Ja tosiaan, jos ei kiinnosta tuo laillisuus, niin voi nuihin tota ohojainpurkkia helepolla vaihellakin. Näin vanhassa ei tietokonettakaan tökätä poksiin kiinni (niinkuin ilmeisesti joissain 2000---> autoissa?) joten kunhan päästöt kohillaan (jotka saa megalla laitettua) niin tuskin ongelmaa katsastuksessa.
Ja tosiaan, GM:määhän nuokin anturit ovat, niin toimivat megan kanssa
Mutta mielestäni silti tässä on tuo TPS sensori väärä, joka pitää vaihtaa megan kanssa pelaavaksi? siis kaasunasento tunnistin.
Ja tosiaan, jos ei kiinnosta tuo laillisuus, niin voi nuihin tota ohojainpurkkia helepolla vaihellakin. Näin vanhassa ei tietokonettakaan tökätä poksiin kiinni (niinkuin ilmeisesti joissain 2000---> autoissa?) joten kunhan päästöt kohillaan (jotka saa megalla laitettua) niin tuskin ongelmaa katsastuksessa.
Ja tosiaan, GM:määhän nuokin anturit ovat, niin toimivat megan kanssa

Re: Megasquirt 1.7i:hin?
ei auta vaikka toisen katalysaattorin lisäisikin silti päästöt joutuu todistamaan, mikä tarkoittaa vtt tai tct tai jotain muuta kohtuu hintavaa tukimuslaitosta. viimeisiä ei vähäpäästöisiä 1.7.87-> alkaen sai ilman tuota mittausta muuttaa koska päästöjen katsotaan täyttyvän jos konttorilla mitattavat arvot on kelvolliset ja putkeen on asennettu katalysaattori, mutta jos on vähäpäästöinen niin oikotietä ei ole.IlkkaHe kirjoitti:Semmosta tuolla finsquirtin sivuilla tosiaan puhuttiin, että myös nuita vanhimpia vähäpäästösiä saapi muutella vaikka 4piste ruiskuiksi, kunhan laittaa sen katalysaattorin ja päästöt on katastuksessa lain sallimissa rajoissa.
Tps on ladassa potentiometri tyyppinen eli juuri oikea esim bosch L-jetronikissä on pelkkä joutokäynti/täyskaasukytkin paketti joka ei käy.Ja tosiaan, GM:määhän nuokin anturit ovat, niin toimivat megan kanssaMutta mielestäni silti tässä on tuo TPS sensori väärä, joka pitää vaihtaa megan kanssa pelaavaksi? siis kaasunasento tunnistin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Riippuu siitä kuinka monta kertaa testissä joutuu käymään että pääsee läpi.toktornivako kirjoitti:Test-sentter tekee testin n:1000€?! onko se nyt paljon?!
500whp.net
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Niinpä! mutta oma auto säädettiin ja teho-mitattiin ensi jonka jälkeen oli helppo mennä testiin! ja alla 2000 luvun autoilla on niin löysät rajat että ei mitään ongelmia!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Megasquirt 1.7i:hin?
Minkä härvelin käytit mittauksessa?toktornivako kirjoitti:Niinpä! mutta oma auto säädettiin ja teho-mitattiin ensi jonka jälkeen oli helppo mennä testiin! ja alla 2000 luvun autoilla on niin löysät rajat että ei mitään ongelmia!
500whp.net