Alkuhäiriö. 111:ssä.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Alkuhäiriö. 111:ssä.
Kyseessä Lada 111(8v) ja 2000 mallinen.(aj. 115tkm.)
Kun starttaan käyntiin, niin käy hetken ja sitten kierrokset tippuu ja sammuu kone.
Taas starttaan käyntiin ja käy hetken ja kierrokset tippuu ja sammuu kone.
Kolmannella yrityksellä, kun alkaa kierrokset tipahtaa, painankin kaasupoljinta ja pidän kierroksia noin 2500 ja odottelen noin 2 minuuttia ja kun päästän jalan kaasupolkimesta, niin jää käymään tyhjäkäyntiä.
Mikä aiheuttaa tämän sammumisen?
Kun starttaan käyntiin, niin käy hetken ja sitten kierrokset tippuu ja sammuu kone.
Taas starttaan käyntiin ja käy hetken ja kierrokset tippuu ja sammuu kone.
Kolmannella yrityksellä, kun alkaa kierrokset tipahtaa, painankin kaasupoljinta ja pidän kierroksia noin 2500 ja odottelen noin 2 minuuttia ja kun päästän jalan kaasupolkimesta, niin jää käymään tyhjäkäyntiä.
Mikä aiheuttaa tämän sammumisen?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Terve!
Etädiagnoosit hankalia - niinkuin tosin lähidiagnoositkin usein - mutta arvauksena:
Jäädytysnesteen lämpötila-anturi väittää, että moottori on lämpimämpi kuin onkaan. Kylmäkäyntirikastus ja kylmän moottorin tyhjäkäynnin nopeuden nosto putoavat pois päältä.
Lämpömittari saa tietonsa samalta anturilta. Jos mittari näyttää liikaa, vahvistaa se em. arvausta.
menestystä
SvS
Etädiagnoosit hankalia - niinkuin tosin lähidiagnoositkin usein - mutta arvauksena:
Jäädytysnesteen lämpötila-anturi väittää, että moottori on lämpimämpi kuin onkaan. Kylmäkäyntirikastus ja kylmän moottorin tyhjäkäynnin nopeuden nosto putoavat pois päältä.
Lämpömittari saa tietonsa samalta anturilta. Jos mittari näyttää liikaa, vahvistaa se em. arvausta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Kiitos tiedosta, muuten en muistanut mainita, että ajotietokoneessa palaa jäähdytysnestevalo ja nestettä on kyllä tarpeeksi järjestelmässä.
Lämpömittari nousee 90 saakka.
Missä tämä kyseinen jäähdytysnesteen anturi sijaitsee?
Lämpömittari nousee 90 saakka.
Missä tämä kyseinen jäähdytysnesteen anturi sijaitsee?
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Tuo nestemäärän anturi sijaitsee siinä paisuntasäiliön päällä. Se on siis kiinni sinä toisessa korkissa mihin menee piuhat. Siinä anturissa on semmoinen koho, jonka kuluisi kellua nesteessä ja vajota silloin kun nestemäärä laskee. Minulla oli joskus tuo koho jotenkin vettynyt ja pysyi aina alhaalla. Älysin kuitenkin, että pissapojan säiliössä on vastaavanlainen (tarpeettomampi) koho ja vaihdoin sen tuonne pilalle menneen tilalle. Ja hyvin on toiminut jo 4 vuotta.
Tässä ei siis ollut kyse siitä lämpötila-anturista, mikä puolestaan sijaitsee siellä jossain termostaatin läheisyydessä.
Tässä ei siis ollut kyse siitä lämpötila-anturista, mikä puolestaan sijaitsee siellä jossain termostaatin läheisyydessä.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Suuret kiitokset.
Tuo onkin kätevää, että voi vaihtaa kohot päittäin, eikä heti tarvii ostaa uutta osaa. Sitten näen sammuuko vesivalo.
Ladani on 8v vanha ja projekti, harvemmin näin uudehko auto on projekti kuntoinen.
Tuo onkin kätevää, että voi vaihtaa kohot päittäin, eikä heti tarvii ostaa uutta osaa. Sitten näen sammuuko vesivalo.
Ladani on 8v vanha ja projekti, harvemmin näin uudehko auto on projekti kuntoinen.
jäähdytysvesimäärän merkkivalo; moottorin käynti
Itsellä on ollut satakympissä (8 ventt., vm. 2002) vähän samoja ongelmia kuin Lada Scandinavialla.
Vastauksissa oli varmaan päteviä selityksiä ongelmiin. - Vähän täydennystä.
Meikäläiselläkin palaa jäähdytysvesimäärän merkkivalo. Kokeilin anturin toimintaa vedessä, ja osoittautui, että koho nousee kirkkaasti pinnalle. Ilmeisesti anturin varren sisässä on jokin magneetin tapainen järjestelmä, jonka pitäisi nousta ja laskeutua kohoa vastaavasti, mutta se ei niin tee. Tästä johtunee aiheeton merkkivalo. Anturille ei kai voi tehdä paljoa mitään - muuta kuin vaihtaa pesimen anturin kanssa, kuten nokkela neuvo kuului..
Sitten varsinaiseen kysymykseen:
Kyseinen auto käynnistyy hyvin, mutta muutaman minuutin kuluttua lähdöstä, jos joudutaan seisomaan paikalla ja on kaasu vapaana, moottori alkaa käydä raskaasti ja tärisee voimakkaasti. Ongelma menee ohi, kun painaa vähän kaasua paikalla oltaessa tai lähtee liikkeelle. Parin kolmen minuutin kuluttua pysähdyttäessä ongelmaa ei enää esiinny. - Mistä mahtaa olla kyse?
Vastauksissa oli varmaan päteviä selityksiä ongelmiin. - Vähän täydennystä.
Meikäläiselläkin palaa jäähdytysvesimäärän merkkivalo. Kokeilin anturin toimintaa vedessä, ja osoittautui, että koho nousee kirkkaasti pinnalle. Ilmeisesti anturin varren sisässä on jokin magneetin tapainen järjestelmä, jonka pitäisi nousta ja laskeutua kohoa vastaavasti, mutta se ei niin tee. Tästä johtunee aiheeton merkkivalo. Anturille ei kai voi tehdä paljoa mitään - muuta kuin vaihtaa pesimen anturin kanssa, kuten nokkela neuvo kuului..
Sitten varsinaiseen kysymykseen:
Kyseinen auto käynnistyy hyvin, mutta muutaman minuutin kuluttua lähdöstä, jos joudutaan seisomaan paikalla ja on kaasu vapaana, moottori alkaa käydä raskaasti ja tärisee voimakkaasti. Ongelma menee ohi, kun painaa vähän kaasua paikalla oltaessa tai lähtee liikkeelle. Parin kolmen minuutin kuluttua pysähdyttäessä ongelmaa ei enää esiinny. - Mistä mahtaa olla kyse?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
jäähdytysvesimäärän merkkivalon erikoisuutta
Täydennykseksi jäähdytyksen merkkivaloasiaan:
Jos irrotti anturin johdot käynnistyksen ajaksi ja sitten yhdisti ne moottorin käydessä, merkkivalo ei enää syttynytkään.
Jos irrotti anturin johdot käynnistyksen ajaksi ja sitten yhdisti ne moottorin käydessä, merkkivalo ei enää syttynytkään.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Itse epäilisin myös tuota lämpötila anturia. MUTTA HUOM!! Mittariston lämpömittarille on oma anturi ja se ei kerro onko ruiskun lämpötila-anturi kunnossa!!
Ja noista tasoantureista.. Paisuntasäiliössä kuuluisi olla lyhyempi anturi kuin pissapojan pytyssä. Niissä yleinen vika on se että korkista vuotaa vettä itse anturin sisälle ja elekroniikka hajoaa ja joskus on jäätyny halki koko anturin alapää. Auttaa kun tiivistää anturista sen yläsauman.
Ja noista tasoantureista.. Paisuntasäiliössä kuuluisi olla lyhyempi anturi kuin pissapojan pytyssä. Niissä yleinen vika on se että korkista vuotaa vettä itse anturin sisälle ja elekroniikka hajoaa ja joskus on jäätyny halki koko anturin alapää. Auttaa kun tiivistää anturista sen yläsauman.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Onko se ruiskun lämpötila-anturi nyt sitten tuo tuossa kuvassa oleva yksinapainen, vaiko sen lähiseudulla oleva kaksinapainen? Omassa 16V:ssä on tyhjäkäynti ollut hyvin aaltomaista ja ehkä vetokin hieman ponnetonta, joten aloin tuumailla olisko tuo anturi syytä uusia. Testasin auton käyntiä kuvan anturin piuha irrotettuna mutta mitään eroa ei käynnissä kyllä huomannut ja ajotietokonekkaan ei mitään vikoja herjannut.


Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Valokuvan kun ottaa vielä lähempää niin on vastaaminen täysin mahdotonta. Tekstistä päätellen ei ole tuo, vaan se kaksinapainen...
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Eipä oikein kauempaa tuota otosta oisi pystynyt ottamaan, kun oli sen verran ahdas paikka kaiken maailman letkujen ja piuhojen alla. Tuo kuvan anturi on siis kiinni moottorin kupeessa vaaka-asennossa ja luettelon kuvan mukaan osan numero on 2101-3808600 eli "Water temperature sensor". Kumpaa tuo sitten tarkoittaa. Johdon pois nappaaminen ei kyllä vaikuttanut ainakaan ajotietokoneen lämpömittariin:roll:
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
1 napainen on mittarille ja 2 napainen ruiskulle.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
OK! Kiitos!
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Venäjältä tuli uusi veden lämpötila-anturi. Siinä on oikein pistoke ja kahdella johdolla.
Vaihdoin anturin, mutta ei parantunut. Eli moottori kylmänä käy hetken ja sammuu. Moottori lämmin, niin käy ihan hyvin ja ajoin eilen 200m ja Lada toimi ihan hyvin.
Tänään tulee Viktor ja tutkimme Venäjänkielisen korjauskirjan kanssa, tilannetta. Tarvii vaihtaa pissapojan anturi vielä ja sitten suoritta käynnistys. Kerron sitten mitä kuuluu.
Unohdin mainita, että lämpömittarin viisari on tullut hulluksi, kun se heiluu villisti, koko mittarin alueen. Rahoittuu, kun kone lämmin ja jää näyttämään sitten 90 astetta.
Vaihdoin anturin, mutta ei parantunut. Eli moottori kylmänä käy hetken ja sammuu. Moottori lämmin, niin käy ihan hyvin ja ajoin eilen 200m ja Lada toimi ihan hyvin.
Tänään tulee Viktor ja tutkimme Venäjänkielisen korjauskirjan kanssa, tilannetta. Tarvii vaihtaa pissapojan anturi vielä ja sitten suoritta käynnistys. Kerron sitten mitä kuuluu.
Unohdin mainita, että lämpömittarin viisari on tullut hulluksi, kun se heiluu villisti, koko mittarin alueen. Rahoittuu, kun kone lämmin ja jää näyttämään sitten 90 astetta.
Re: Alkuhäiriö. 111:ssä.
Olisiko tyhjäkäynnin säätömoottorissa putsaamisen tarvetta?
Siihen mahtuu uskomaton määtä möhnää vaikka pikavilkaisulla näyttäisi puhtaalta.
Entä ilmamäärämittari ja kaasuläpän asentoanturin kunto?
Siihen mahtuu uskomaton määtä möhnää vaikka pikavilkaisulla näyttäisi puhtaalta.
Entä ilmamäärämittari ja kaasuläpän asentoanturin kunto?