Tuli ostettua ensimmäinen Samara nettiauton kautta, edullinen, 90-mallinen. Auto ei ole vähäpäästöinen, eli ihan perinteinen kaasari. En ole vielä kerennyt syventyä ongelmaan tarkemmin, kunhan kelit järkevöityy niin olisi tarkoitus ottaa vähän auki, mutta ajattelin kysyä mistähän lähtisi edes liikkeelle.
Suurin käytössä näkyvä ongelma on se, että pintakaasulla vetää hyvin, mutta pikkasen enemmän painaa kaasua niin meno hyytyy, vasta kun runttaa kaasun pohjaan, alkaa taas meno maistua. Lisäksi tuntuu hieman laiskalta, vitosella vetää vasta yli satasen nopeudessa, ylämäkeen tuppaa hyytymään melkein vihteella kun vaihteella. Jälkikäyntiäkin harrastaa kohtalaisen useasti.
Bensaa menee kympin verran sataselle, joka lienee yläkanttiin näin talvikelillekin?
Viime katsastuksessa näkyi olleen päästöjen kanssa jälkitarkastus (tarkistan arvot mitä siellä oli ollut), liekö kaasari säädetty nenälleen, jotta on saatu päästöistä läpi?
Sitten ohi ongelman, ihan mielenkiinnosta, onko korinväriset puskurit, puuratti, verhoilut, penkilämmittimet, yms. varusteet Konelan tekosia? Alkuperäisiltä eivät ainkaan vaikuta, mutta siistiä työtä.
Samaran kaasutinongelma
Samaran kaasutinongelma
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samaran kaasutinongelma
Kuvailemasi vika voisi olla ensiokurkun pääsuuttimessa oleva roska,pääsuutin löytyy kun kansi avataan ja ensiokurkun (pienempi) kohdalla oleva seosputki (ruuvikannassa reikä keskellä)ruuvataan irti ja poistetaan,putken alla samassa kanavassa on pääsuutin joka irroitetaan ja voi nostaa kanavasta teräväpäisellä puutikulla.suutin kannattaa tarkistaa esim ohuella kuparilangalla (puhaltaminen ei riitä mikäli siihen on tarttunut metallilastu).lisäksi kannattaa tarkistaa virranjakajan alipainesäätimen kalvo (vaihtamalla eri letkun jota voi imeä )ja seurata likkuuko jakajan kannen alla oleva anturi jos ei niin kalvo vuotaa ja säädin menee vaihtoon.että työn iloa.
Re: Samaran kaasutinongelma
Noniin, kiitoksia vinkeistä, nyt on kaasutin purettu ja kasattu... ja siinä välissä putsattu.
Moskaa oli kohokammioiden pohjalla ihan riittävästi, ja todistettavasti ainakin ensiökurkun kiihdytyspumpun putki oli totaalisen tukossa. Eli ei ihmekään jos oli puutumista kaasua painettaessa, kun kiihdytyspumpulta meni tavaraa vain suljettuun toisioon.
Siivosin muutkin moskat pois kaasarista, puhaltelin kanavat läpi ja pistin takaisin nippuun. Vaihtoon meni vielä bensan paluuletku, joka oli totaalisen hapertunut (leima kyljessä 89/02, eli alkuperäinen) ja kampikammion tuuletuspuolen letkuja.
Nyt vetää jo aivan toisella tavalla, ja liikennevaloista lähtökin onnistuu paljon sujuvammin. Vielä pitää käydä sytyspuoli läpi, sekä vaihtaa filtterit ja öljyt, niin eiköhän se siitä. Pitää seurata vielä tuota kulutusta, josko se näillä toiminpiteillä jo vähän laskisi.
Millä olette muuten korjanneet ilmanputsarin kiinnityspultit? taas kerran oli valmiiksi kolmesta kierteet vedetty kaasuttimen kannesta pilalle ja yksi oli jo hukassa. Jotenkin ei houkuttele ajatus tuosta pinnapultista venttiilin välissä.
Moskaa oli kohokammioiden pohjalla ihan riittävästi, ja todistettavasti ainakin ensiökurkun kiihdytyspumpun putki oli totaalisen tukossa. Eli ei ihmekään jos oli puutumista kaasua painettaessa, kun kiihdytyspumpulta meni tavaraa vain suljettuun toisioon.
Siivosin muutkin moskat pois kaasarista, puhaltelin kanavat läpi ja pistin takaisin nippuun. Vaihtoon meni vielä bensan paluuletku, joka oli totaalisen hapertunut (leima kyljessä 89/02, eli alkuperäinen) ja kampikammion tuuletuspuolen letkuja.
Nyt vetää jo aivan toisella tavalla, ja liikennevaloista lähtökin onnistuu paljon sujuvammin. Vielä pitää käydä sytyspuoli läpi, sekä vaihtaa filtterit ja öljyt, niin eiköhän se siitä. Pitää seurata vielä tuota kulutusta, josko se näillä toiminpiteillä jo vähän laskisi.
Millä olette muuten korjanneet ilmanputsarin kiinnityspultit? taas kerran oli valmiiksi kolmesta kierteet vedetty kaasuttimen kannesta pilalle ja yksi oli jo hukassa. Jotenkin ei houkuttele ajatus tuosta pinnapultista venttiilin välissä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Minulla on ainakin yhteen takavetoisen kaasariin joku joskus vääntänyt uudet kierteet M6 ruuveille, alkuperäinen pinnapulttihan on viisimillinen.mush kirjoitti:Millä olette muuten korjanneet ilmanputsarin kiinnityspultit? taas kerran oli valmiiksi kolmesta kierteet vedetty kaasuttimen kannesta pilalle ja yksi oli jo hukassa. Jotenkin ei houkuttele ajatus tuosta pinnapultista venttiilin välissä.
Re: Samaran kaasutinongelma
Jos kierteet kestää niin voisi myös laittaa jotain lukitetta ettei pyörisi matkassa. Pystyikö jopa laittamaan läpi pultin ja mutterin toiselle puolelle sitä en muista
. Tuota lukitetta olen ainakin laittanut.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samaran kaasutinongelma
uudet pitemmät pinnapultit ja laipan alle mutterit.