Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Auto: 110tkm ajettu, vm '00 Bosch-Euro2 samara.

Kuten täällä on jo monellakin foorumilla kirjoiteltu, että ko. auto kuluttaa melko paljon. Seuraavaksi pitäisi tutkia varmaan ilmavuodot. Eli suomeksi siis jos vetää ilmaa välistä ja sitä kauttaa sitten moottorinohjaus rikastaa seosta liikaa.

Kaikkikin alipaineletkut voi toki vaihtaa, mutta onko jotain yhtä varmaa paikkaa josta yleensä alkaa hotimaan välistä?

pari tuhatta ajetut tulpat oli kyllä oikein kauniin näköiset, kun tein puristuspainemittauksen, joten vaikea on uskoa että rikkaallaakaan menisi.
Viimeksi muokannut THI-900, 16.11.2009 14:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Onko auton suorituskyky normaali? Nykiikö moottori tai onko sen vedossa "kuolleita" kohtia? Näyttääkö lämpämittari normaaleja lukemia?

Äkikseltä ei kuulosta ilmavuodolta. Villeinä arvauksina tulee mieleen sytytyskatkot (puola, sytytysjohtimet) tai tukkiutunut äänenvaimennin tai katalysaattori. Laahaavat etujarrutkaan eivät ole mahdottomuus.

Niin, ja paljonko se kuluttaa ja millaisessa ajossa?

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Onko auton suorituskyky normaali? Nykiikö moottori tai onko sen vedossa "kuolleita" kohtia? Näyttääkö lämpämittari normaaleja lukemia?
Auto toimii omasta mielestäni normaalisti, mitään katkoja vedossa ei ole.

Lämpömittarin neula nousee nopeasti siihen 90 päälle, eli sielläkin kaikki on kunnossa.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Äkikseltä ei kuulosta ilmavuodolta. Villeinä arvauksina tulee mieleen sytytyskatkot (puola, sytytysjohtimet) tai tukkiutunut äänenvaimennin tai katalysaattori. Laahaavat etujarrutkaan eivät ole mahdottomuus.
Eipä kuulosta itsestäkään, mutta alkaa usko loppua. Kertomasi villit arvaukset saattavat tulla kyseeseen. Toinen etujarru on laahannut aina joskus, mutta esiintymisfrekvenssi on ollut harvenemaan päin. Esim. viime tankillisella ei laahannut kertaakaan.

Edellisen omistajan toimesta autoon on vaidettu kaasuläpän asentoanturi ja ilmamassamittari. Itse siihen olen vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin ajoittain katoavaa tyhjäkäyntiä auttamaan. Vaihdon jälkeen tyhjäkäynti on aina löytynyt. Lisäksi siihen on meidän omistusaikana (viimeiset 4tkm) vaihdettu uudet tulpat, tulpanjohdot (joilla tuli ainakin persdynolla lisää poveria), öljyt ja öljysuodatin. Puolalle ei ole tehty mitään. Mistäs semmosia sais ja mitä ne mahtaa maksaa? Käykö se motonetin myymä mökäles, ainakin näytti samanmoiselta kun katsoin siellä semmoista kerran.

Lisäksi on tehty puristuspainemittaus ja kaikkien sylinterien puristuksissa oli eroa toisiinsa alle 5% paineiden ollessa noin 12,5 kPa.
THI-900 kirjoitti:Nyt siis kulutukset ovat olleet (matkamittarivirhe huomioitu):

10,3l/100km
11,7l/100km
7,3l/100km
9,2l/100km
Isommat kulutuslukemat ovat pätkäajosta koti-kauppa-koti. Sitä väli isäntä ajelee. Pienempi kulutus on Mobilian reissulta. Jokaiseen kulutukseen on sovitettu melkoisen iso mittarivirhe, 9,7%. Tuntuvat kyllä rkeleen isoilta luvuilta ja kun tänään katsoin polttoainemittaria, niin taas ollaan menossa kymmennen lähelle...

Lisää keskustelua autosta löytyy keskustelusta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &sk=t&sd=a
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kulutuslukemat ovat suurenpuoleisia.

Tukkoinen pakojärjestelmä tuntuu selvästi suorituskyvyssä, pahimmillaan huippunopeus putoaa n. 60 km/h:iin.

Motonetin sytytyspuolasta en tiedä sen enempää, valitettavasti.

***

Sitten yksi perinteinen kulutusta nostava juttu: Onko mahdollista, että joku pöllii autostasi bensiiniä?

Lisäksi tulee mieleen mahdollisuus, että bensiiniä vuotaisi tankin ja moottorin välisestä menoputkesta, esimerkiksi suodattimen liitoksista tai mistä tahansa liitoksesta tms. välillä tankki-bensiinisuuuttimet. Niissä on käynnin aikana noin 0,3 MPa ylipaine (3 bar).

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rotsi4

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onkohan ilmassamittari bosch tai intermotor ym. eurooppalainen valmiste..
Merkittömän kiinalaisen mittarin toiminta on yleensä enempi sitä kuin tätä.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Motonetin sytytyspuolasta en tiedä sen enempää, valitettavasti.
Kyseessä tämä tuote: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-1151. Mitäs tämmöinen maksaa esmes Teltasssa? Tai mistä näitä muualta sitten hankitaan?
Sdelano v SSSR kirjoitti: Sitten yksi perinteinen kulutusta nostava juttu: Onko mahdollista, että joku pöllii autostasi bensiiniä?
No tämä lienee mahdotonta ellei juuri silloin kun tämä auto on ilmestynyt talouteen joku olisi alkanut varastaa bentsinaa. Tässä markilla (=pihassa) on asuttu jo ennen kuin olen syntynyt 25 vuotta sitten ja aina on pidetty autot lukitsemattomina pihassa ja yhtään ei oo viety. Nyt tämän paljastuksen jälkeen joutuu kyllä varmaan lukitsemaan :D
Sdelano v SSSR kirjoitti:Lisäksi tulee mieleen mahdollisuus, että bensiiniä vuotaisi tankin ja moottorin välisestä menoputkesta, esimerkiksi suodattimen liitoksista tai mistä tahansa liitoksesta tms. välillä tankki-bensiinisuuuttimet. Niissä on käynnin aikana noin 0,3 MPa ylipaine (3 bar).
Pitää tarkistaa... Ei kyllä ole näkynyt mitään vuotoja missään. Bensasuodattimen voisi vielä muutenkin vaihtaa, sellainen olisi hyllyssä yksi jota on vain kokeiltu takapotkussa paikoilleen...
rotsi4 kirjoitti:Onkohan ilmassamittari bosch tai intermotor ym. eurooppalainen valmiste..
Merkittömän kiinalaisen mittarin toiminta on yleensä enempi sitä kuin tätä.
Käsittääkseni kyseessä on bosch, mutta tarkistetaan nyt vielä. Oli se ainakin ollut muistaakseni ostettaessa stanan kallis, kun katoin kuitteja mitä auton mukana tuli.

***

Tänään muuten ei taas käynnistynyt auto ekalla yrityksellä. Tai käynnistyi, mutta sammui heti. Kolmannella jäi tulille. Mutta tämä oli jotenkin uutta. Auto oli kylmä. Ajoin sitten noin 70m matkan tallista toiseen ja kun pysähdyin toiseen talliin, niin tuulettimen sähköflekti pyöri. Tuntuu perin kummalliselta... Ilmeisesti lämpötila-antureissa on siltikin jotain häikkää? Mutta jos ohjaus luulee konetta lämpimäksi, ei kulutuksen ainakaan omalla logiikalla ajeteltuna pitäis ainakaan nousta.

No kohta tulee ajotietsa, sitten ollaan varmaankin viisaampia!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jos toi pelaa kuten takavetojen ruiskut, on lämpöanturi sökönä tai johto poikki, niissä anturinjohdon irrotus käynnistää flektin.
Anturi voi myös antaa väärää tietoa ECUlle, joka säätää seokset keturalleen :arrow: Bensaa palaa.
2102 16V ex.
2103 -75
AYT126

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja AYT126 »

Vaihdoin viime kesäkuussa tämän Motonetin puolan omaan Samaraan -00.
Toistaiseksi on pelittänyt,paketissa luki Japan.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Aika jännä että eivät ole delta-autossakaan löytäneet vikaa. Testeri kertoo kyllä aika paljon. mm ilmavuodot lähes aina löytyy testerillä. Moottorin ohjausjärjestelmässä on ilmavuotojen korjauskerroin jota tulkitsemalla lähes aina selviää jos autossa on pienikin ilmavuoto, yleensä ei edes heti tunnu missään ennenkuin kasvaa mutta testerillä selviää jo tätä ennen.

Paitsi että jos autossa on kokoelma erilaisia tarvikeantureita niin on testerilläkin vaikeaa tulkita arvoja. Näennäisesti toimiva tarvikeanturi voi "toimia" autossa koska muiden anturisignaalien korjauskertoimet ja itseoppiminen korjaavat tilanteen.. :o
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

larssi21074 kirjoitti:Paitsi että jos autossa on kokoelma erilaisia tarvikeantureita niin on testerilläkin vaikeaa tulkita arvoja. Näennäisesti toimiva tarvikeanturi voi "toimia" autossa koska muiden anturisignaalien korjauskertoimet ja itseoppiminen korjaavat tilanteen.. :o
Kaikki jutut mitä on tsekkailtu ennen mua, on tsekkailtu Deltassa. Mutta kun oon taas kotona niin selvitten lisää niistä auton mukana tulleista papereista ym.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

110 kokemuksesta oppineena ( varmaan käy myös samaraan).

1. Korkea kulutus ja huonoveto = Puola pätkii ja lopult tappaa katalysaattorin joka hajoaa. Lopulta katin osat läytyy takavaimentajan edellää olevasta pukesta.

2. Nokka-akselin hammashihnan kampiakselin ura kulunut ja kiila lähes poikki (myös alahihna pyörän ura kulunut voimakkaasti). Veto heikkenee (normaali ajossa ei huomaa) mutta ajan ja kulumisen edetessä loppuakohden tehot katoaa kokonaan (etenki 16V koneissa).
Kulutus on aluksi alle 6/100km mutta alkaa hiljalleen kasvamaan huomaamattomasti. Lopulta vie yli 12/100 km aivan matka ajossa.
Lada rules
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

RTJN65 kirjoitti:1. Korkea kulutus ja huonoveto = Puola pätkii ja lopult tappaa katalysaattorin joka hajoaa. Lopulta katin osat läytyy takavaimentajan edellää olevasta pukesta.
Haen tässä tänään Tampereen kupeesta ehjän puolan ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturin, jotta voi kokeilla onko siellä vikaa... Vaikea vain uskoa, koskaa auto kyllä lähtee niinkun purkka tukasta.
RTJN65 kirjoitti:2. Nokka-akselin hammashihnan kampiakselin ura kulunut ja kiila lähes poikki (myös alahihna pyörän ura kulunut voimakkaasti). Veto heikkenee (normaali ajossa ei huomaa) mutta ajan ja kulumisen edetessä loppuakohden tehot katoaa kokonaan (etenki 16V koneissa).
Kulutus on aluksi alle 6/100km mutta alkaa hiljalleen kasvamaan huomaamattomasti. Lopulta vie yli 12/100 km aivan matka ajossa.
Mitäs osia tätä vikaa varten sitten saa ja mihin hintaan? Kun mittarissa on nyt nuo em. kilometrit, niin jakohihnan voisi vaihtaa. Samalla vaihtuu mitä ilmeisimmin helposti myös hihnapyörät. Eikai vikaa tule mihinkään sellaiseen osaan, että alakertaa ei tarvi alkaa purkaan? Jos käsitän oikein, niin ei...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tuon huomaa helposti kun vaihtaa jakohihnaa. Alahammashina pyörä ei saa liikkua (pyörähdellä) itsestään lähes käsin vaan on oltava tiukasti kampiakseliin sovitettuna.

Hihnan vaihtoa varten joutuu kumminkin ottamaan tuon laturin trikkeri pyörän poist tieltä. Tämän jälkeen tiukka ote alahammas hinapyörästä ja edestakasita pyörintä liikettä (käsivoimin ilman työkalua). Jos välystä tuntuu on alahammashinapyörä ja kiila vaihdettava.

Noi ehtii hankkimaan naapurista ja hinta siellä on kohtuullinen paikalliseen hintatasoon verrattuna.
Lada rules
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

Voiko tota hammaspyörän/kiilan kuolemaa todeta ilman hihnan irrotusta?

Vähän laiskalta oma lata tuntunu, joskin muuten toimii täydellisesti.

Ainii kylmänä, käynti on 2-3 sek joskus huonoa, ei oo kyl sammunu kertaakaan, tuo tullut nyt kevät talvena, ei tapahdu joka startilla.

CE calo ei ole ikinä palanut 8) Tänään vaihtoon ainakin tulpat, ehkä ilmanputsarin elementti sekä venttiilin välyksiä tiirailemaan :? :D
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Alipaineletkuvuotojako?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Samara87/88 kirjoitti:Voiko tota hammaspyörän/kiilan kuolemaa todeta ilman hihnan irrotusta?

Vähän laiskalta oma lata tuntunu, joskin muuten toimii täydellisesti.
Terve!

Kiilan rikkoutuminen on ymmärtääkseni hyvin harvinaista (tiedossani yksi tapaus), syynä joko virhe kiristettäessä tai mittavirhe tms. osissa (kiinnitysruuvi kiristyy kampiakselin reiän pohjaa vasten).

Jos hammaspyörä on kääntynyt kampiakselilla, ei nokka-akselin kohdistusmerkki ole paikallaan, kun vauhtipyörän yläkuolokohtamerkki on "linjassa". Tätä tarkistusta varten ei hihnaa tarvitse irrottaa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin