Kun flekti ei toimi
Kun flekti ei toimi
Ruiskusamaran 2000 flekti ei käynnisty normaalisti, antaisi vaikka keittää, lämmöt n.105 astetta. Kuitenkin kun anturin johdon irroittaa, käynnistyy puhallin ja sammuu taas kun johdon laittaa kiinni, minusta aika outoa? Onko kukaan törmännyt vastaavaan ja mikä neuvoksi?!? Sulake, rele ja anturi kunnossa. Onko ohjausyksikköä miten saatavissa ja mihin hintaan, asennuksineen?
Kone pelaa muuten ihan hyvin, mutta olettaa sopii, että keittää helteillä viimeistään liikennevaloissa - olisiko kenelläkään tietoa moisesta ongelmasta, erillistä katkaisijaa en haluaisi hetimmiten laittaa. Miten ohjainyksikköä muuten 'korjataan'; saataisiin flekti toimimaan? Lämpömittari näyttää asiallisesti. Miten voi suojata konetta keittämiseltä, rikkoutumiselta jos ei kerran edes puhallin pyöri?, ohjainyksikkö ei lue oikein dataa.
Kiitoksia hyvistä vastauksista, jatketaan harjoituksia.
Tosi hyviä huomioita ja neuvoja, jatketaan samaan malliin, niin eiköhän aina löydy konstit - asia nyt ok(pitkälti omaa hötkyilyä, mutta varmaan auttaa toisiakin eteenpäin), luottoa ladaan edelleen.
Kone pelaa muuten ihan hyvin, mutta olettaa sopii, että keittää helteillä viimeistään liikennevaloissa - olisiko kenelläkään tietoa moisesta ongelmasta, erillistä katkaisijaa en haluaisi hetimmiten laittaa. Miten ohjainyksikköä muuten 'korjataan'; saataisiin flekti toimimaan? Lämpömittari näyttää asiallisesti. Miten voi suojata konetta keittämiseltä, rikkoutumiselta jos ei kerran edes puhallin pyöri?, ohjainyksikkö ei lue oikein dataa.
Kiitoksia hyvistä vastauksista, jatketaan harjoituksia.
Tosi hyviä huomioita ja neuvoja, jatketaan samaan malliin, niin eiköhän aina löydy konstit - asia nyt ok(pitkälti omaa hötkyilyä, mutta varmaan auttaa toisiakin eteenpäin), luottoa ladaan edelleen.
Viimeksi muokannut latain, 27.4.2009 18:26. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: Kun flekti ei toimi
Näyttääkö jäähdytysnesteen lämpömittari tolkullisia lukemia? Onko kulutus noussut?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kun flekti ei toimi
Mitenkähän lämpöanturin johdot? Hyvin kiinni? Ottaako Samara eripaikasta moottorilämpötilasingnaalin kuin flektisingnaalin? TakaPotkuRuuttahan muistaakseni tekee näin. Korjatkaa jälleen jos mäntphärssiillee.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kun flekti ei toimi
Terve!
Ensimmäiseksi tulee epäilys, että onko autossasi oikeasti jokin vika.
Nestepinnan nousu paisuntasäiliössä lienee normaalia lämpölaajenemista, eikä suinkaan välttämättä merkki nesteen kiehumisen lähestymisestä.
Normaali jäähdytinpuhaltimen kytkeytymislämpötila on 102 C, puhallin sammuu, kun lämpötila on pudonnut 95:een.
Noin taustatiedoksi, että 50/50-vesi-pakkasnesteseos kiehuu normaali-ilmanpaineessa noin 106...108 asteessa ja jäähdyttimen ylipaineessa 120...124 asteessa. Suojajärjestelmä sammuttaa moottorin 118 asteessa.
***
Jos vikaa pitäisi varsinaisesti etsiä, aloittaisin jäähdytinnesteen lämpötila-anturista mittaamalla sen resistanssin.
Nimellisresistanssit ovat
+20 C, 3520 Ohm
+50 C, 973 ohm
+100 C, 177 Ohm
Samanaikaisesti kannattaa mitata anturin liittimelle tulevat johtimet.
Toiselle pitää tulla 5 V jännite, kun virta on päällä. Toisesta on oltava yhteys maahan (resistanssi alle 1 Ohm).
***
Jäähdytinpuhaltimen pitäisi näillä keväisillä ulkolämpötiloilla lähteä käyntiin, kun valmiiksi lämpimäksi ajettua moottoria käyttää paikallaan 10...15 min, lämmityslaite tietysti pois päältä.
***
Lämpömittarilla ja moottorinohjausjärjestelmällä on eri anturit.
Anturin löytää katsomalla UKK-osiosta löytyvää kuvaa.
menestystä
SvS
Ensimmäiseksi tulee epäilys, että onko autossasi oikeasti jokin vika.
Nestepinnan nousu paisuntasäiliössä lienee normaalia lämpölaajenemista, eikä suinkaan välttämättä merkki nesteen kiehumisen lähestymisestä.
Normaali jäähdytinpuhaltimen kytkeytymislämpötila on 102 C, puhallin sammuu, kun lämpötila on pudonnut 95:een.
Noin taustatiedoksi, että 50/50-vesi-pakkasnesteseos kiehuu normaali-ilmanpaineessa noin 106...108 asteessa ja jäähdyttimen ylipaineessa 120...124 asteessa. Suojajärjestelmä sammuttaa moottorin 118 asteessa.
***
Jos vikaa pitäisi varsinaisesti etsiä, aloittaisin jäähdytinnesteen lämpötila-anturista mittaamalla sen resistanssin.
Nimellisresistanssit ovat
+20 C, 3520 Ohm
+50 C, 973 ohm
+100 C, 177 Ohm
Samanaikaisesti kannattaa mitata anturin liittimelle tulevat johtimet.
Toiselle pitää tulla 5 V jännite, kun virta on päällä. Toisesta on oltava yhteys maahan (resistanssi alle 1 Ohm).
***
Jäähdytinpuhaltimen pitäisi näillä keväisillä ulkolämpötiloilla lähteä käyntiin, kun valmiiksi lämpimäksi ajettua moottoria käyttää paikallaan 10...15 min, lämmityslaite tietysti pois päältä.
***
Lämpömittarilla ja moottorinohjausjärjestelmällä on eri anturit.
Anturin löytää katsomalla UKK-osiosta löytyvää kuvaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kun flekti ei toimi
Todennäköisesti lämpömittari näyttää väärin ja lämmöt on ihan normaalit oikeesti. Mitäs lämpömittari näyttää kun termostaatti aukeaa?
Mitä lämpömittari näyttää normaaliajossa?
Yleensä ladoissa flekti lähtee turhan myöhään pyörimään, jos nesteen seossuhde ei ole oikea ja jos paisuntasäiliön korkki laskee paineet pois niin keittäminen on mahollista vaikka flekti toimis.. Paisuntasäiliön korkeissa on monesti tuota vikaa, etenkin 110:ssä huomaa hyvin siitä kun paisarin puolelta tulee konehuoneesta höyryä.
Mitä lämpömittari näyttää normaaliajossa?
Yleensä ladoissa flekti lähtee turhan myöhään pyörimään, jos nesteen seossuhde ei ole oikea ja jos paisuntasäiliön korkki laskee paineet pois niin keittäminen on mahollista vaikka flekti toimis.. Paisuntasäiliön korkeissa on monesti tuota vikaa, etenkin 110:ssä huomaa hyvin siitä kun paisarin puolelta tulee konehuoneesta höyryä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kun flekti ei toimi
Terve!
Menee alkuperäisen aiheen ohi, mutta:
Onko mahdollista, että paisuntasäiliön korkkien viat voisivat aiheutua liiasta kiristämisestä tms?
Tuttavillani ja itselläni on nimittäin yhteensä ollut korkkeja (Samarat ja 110-srj) varmaan tusinoittain, eikä koskaan ole tullut viallista vastaan.
Rikkoutuneita säiliöitäkään ei ole ollut kuin yksi, sekin 15 vuotta vanhassa ja 250.000 km ajetussa autossa.
SvS
Menee alkuperäisen aiheen ohi, mutta:
Onko mahdollista, että paisuntasäiliön korkkien viat voisivat aiheutua liiasta kiristämisestä tms?
Tuttavillani ja itselläni on nimittäin yhteensä ollut korkkeja (Samarat ja 110-srj) varmaan tusinoittain, eikä koskaan ole tullut viallista vastaan.
Rikkoutuneita säiliöitäkään ei ole ollut kuin yksi, sekin 15 vuotta vanhassa ja 250.000 km ajetussa autossa.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kun flekti ei toimi
En tuota tiedä miten se korkki hajoaa kun en ole tutkinut asiaa mutta meillä oli farkussa jo uutena sellainen korkki joka ei pitänyt painetta yhtään. En aluksi edes tajunnu että se on vika mutta kyllähän tuolla jäähdytysjärjestelmässä kuuluu paine olla.
Oletko sdelano tutkinu että minkälainen tuo korkki on idealtaan? Kai senkin pitää jossain vaiheessa laskea painetta ettei ihan älyttömäksi nouse? Kai siellä joku venttiili on sisällä? Muuten alkaa muut komponentit joustamaan..
Noita hajonneita korkkeja olen nähnyt ainakin 5 kappaletta. Yksi itsellä, yksi tutulla ja muutama on tullut vastaan töiden kautta.
Oletko sdelano tutkinu että minkälainen tuo korkki on idealtaan? Kai senkin pitää jossain vaiheessa laskea painetta ettei ihan älyttömäksi nouse? Kai siellä joku venttiili on sisällä? Muuten alkaa muut komponentit joustamaan..
Noita hajonneita korkkeja olen nähnyt ainakin 5 kappaletta. Yksi itsellä, yksi tutulla ja muutama on tullut vastaan töiden kautta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Kun flekti ei toimi
Moi,
En tiedä ymmärsinkö vian oikein ja liittyykö tämä tähän vikaan. Silloin kerran kun mulla oli GM ruiskussa ruiskun lämpöanturi totaalisen rikki (väitti jääh. veden lämpötilaksi -40 astetta), eli antoi ruisku kai liikaa poltto-ainetta, alkoi pitkällä tyhjäkäynnillä moottori yllättäen keittämään. Flekti ei siinäkään lähtenyt pyörimään. Sattui olemaan ainakin sama ajankohta eli huhtikuu pari vuotta sitten.
En tiedä ymmärsinkö vian oikein ja liittyykö tämä tähän vikaan. Silloin kerran kun mulla oli GM ruiskussa ruiskun lämpöanturi totaalisen rikki (väitti jääh. veden lämpötilaksi -40 astetta), eli antoi ruisku kai liikaa poltto-ainetta, alkoi pitkällä tyhjäkäynnillä moottori yllättäen keittämään. Flekti ei siinäkään lähtenyt pyörimään. Sattui olemaan ainakin sama ajankohta eli huhtikuu pari vuotta sitten.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kun flekti ei toimi
Moi,
Tiedoksi että nyt taisi Latain päästä jäljille. Oireita taisi olla muutakin kuin vaan hiljainen flekti.
Tiedoksi että nyt taisi Latain päästä jäljille. Oireita taisi olla muutakin kuin vaan hiljainen flekti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kun flekti ei toimi
Kyllä täläisessä viestiketjussa jossa vikaa haetaan tai oireita tutkitaan voisi ketjuun vastatakkin. Pelkkä alkuperäisen viestin muokkaus saa vastaukset näyttämään "vääriltä" kun tietoa lisätään vasta vastauksen jälkeen.latain kirjoitti:Viimeksi muokannut latain päivämäärä 27 Huhti 2009 18:26, muokattu yhteensä 7 kertaa
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kun flekti ei toimi
Terve!larssi21074 kirjoitti:En tuota tiedä miten se korkki hajoaa kun en ole tutkinut asiaa mutta meillä oli farkussa jo uutena sellainen korkki joka ei pitänyt painetta yhtään. En aluksi edes tajunnu että se on vika mutta kyllähän tuolla jäähdytysjärjestelmässä kuuluu paine olla.
Oletko sdelano tutkinu että minkälainen tuo korkki on idealtaan? Kai senkin pitää jossain vaiheessa laskea painetta ettei ihan älyttömäksi nouse? Kai siellä joku venttiili on sisällä? Muuten alkaa muut komponentit joustamaan..
Noita hajonneita korkkeja olen nähnyt ainakin 5 kappaletta. Yksi itsellä, yksi tutulla ja muutama on tullut vastaan töiden kautta.
On kaksi venttiiliä. Ylipaineventtiili avautuu 110 kPa:ssa (siis nimenomaan ylipainetta). Alipaineventtiili hyvin vähällä paine-erolla, en muista tarkkoja arvoja.
Yksi mahdollisuus noin teoriassa on, että venttiiliin kulkeutuu vierasesine (liian nesteen pursuessa ulos?)
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!