Samaran happianturi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Jokoll-1

Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja Jokoll-1 »

RuiskuSamara 2002. OBD-valo palaa, kaikki kuitenkin O.K. Polttoaineenkulutus ei ole noussut (ehkä laskenut) Kiihtyy hyvin, käy tasaisesti. Tämä ei mene katsastuksesta läpi kun toi valo palaa, vaikka kaikki toimii oikein.
Oli kerran aikaisemmin - pari vuotta sitten - sama juttu, ja Delta-Autossa vaihtoivat siihen L-antureita monta päivää, ennenkuin sammui valo mittaritaulussa. Ei käynyt ilmeisesti mikä tahansa?
Mitä tehdään, en halua taas maksaa 600 € yhden happianturin vaihdosta.
Hullu systeemi toi muutenkin, kun vaaditaan jotain valoa sammumaan, vaikka on päästöt kohillaan. Silloin pari vuotta sittenkin oli pakokaasuarvot mitä parhaimmat, mutta kun valo paloi... otanko johdot irti ledistä katsastuksen ajaksi?
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja sasu »

Jokoll-1 kirjoitti:otanko johdot irti ledistä katsastuksen ajaksi?
Näin ainakin itse tekisin, jos ei auton päästöihin/muuhun toimintaan vaikuta millään tavalla.
Peuhu

Re: Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Jokoll-1 kirjoitti:RuiskuSamara 2002. OBD-valo palaa, kaikki kuitenkin O.K... otanko johdot irti ledistä katsastuksen ajaksi?
Jos mahdollista, lue vikakoodit esim. Ladan ajotietokoneella tai jonkin kaverin avulla ko. toimenpiteeseen sopivalla laitteella tai luetuta jollain korjaamolla, jolla on siihen sopivat laitteet, samalla vikakoodien nollaus ja suoraan konttorille. Ei ehdi tallettaa vikakoodeja muistiin.
Onnistuneen katsastuksen jälkeen analysoi vikatesterin antamat vikakoodit ja tee tarvittavat korjaukset tai kerro koodit näillä sivuilla, niin varmaan joku osaa antaa ohjeet asian korjaamiseksi.

Vikavalon johtojen irrottaminen ei tuo toivottua tulosta, koska tallentuneet viat eivät poistu muistista, vaan näkyvät OBD- mittauksessa, vaikka valo ei palaisikaan.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jokoll-1 kirjoitti: Hullu systeemi toi muutenkin, kun vaaditaan jotain valoa sammumaan, vaikka on päästöt kohillaan.
Terve!

Systeemi on ihan fiksu, jos kerran halutaan, että autot ovat puhtaampia. OBD-järjestelmä valvoo paljon muutakin, kuin mihin katsastuksen - sinällään vielä hyvin väljät -pakokaasutestit pystyvät.

Esimerkkinä vaikkapa bensiinihöyryjen talteenottojärjestelmä toiminta, joka katsastuksessa tarkistetaan silmämääräisesti, eli todellisuudessa ei mitenkään.

***

Jos MIL-valo ei pala kytkettäessä virta päälle, katsastuspäätös on "hylätty".

Lisäksi järjestelmään ilmestyy yksi vikakoodi lisää: "MIL-valo epäkunnossa".

***

Jos suhteellisen yksinkertaisen järjestelmän diagnosointi ja korjaaminen vie merkkikorjaamolla päiviä, on kyse joko ammattitaidon tai yrittämishalun puutteesta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Jokoll-1

Re: Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja Jokoll-1 »

Toi on vaan sitä mallii Ladaa, ettei kukaan muu pysty koodeja lukemaan, kun Delta-auto.
Peuhu

Re: Samaran happianturi

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Eikös se ole bosch 7.0 ja euro 3? Tarkista tyyppikilvestä ja Lada-infosta. Pitäisi onnistua vikakoodien luku muuallakin, kuin Deltassa.
Vastaa Viestiin