Weber 32/36 DGV

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
thecrazed

Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Onhan täällä paljon puhuttu weberistä mutta en silti löytänyt haulla tietoa muutamasta asiasta.

Eli kun laittaa weberin niin voiko alkuperäiskaasarille menevän vesiletkun yhdistää imusarjaan? Ilmeisesti vesi vain kiertää kaasarin kautta ja menee imusarjaan joten kaasarin voisi kai jättää pois välistä kun weberissä ei vesikiertoa ole?

Toinen asia, tuolla oli puhetta virranjakajan alipainesäädöstä? Onko semmoinen joka ladan koneessa, kun itse en ainakaan muista että olisin nähnyt kun muutama päivä sitten sovittelin weberiä paikoilleen? Weberillä kone lähti käyntiin, mutta ei tahtonut pysyä käynnissä, vaan piti käydä aina pumppaamassa käsipumpulla bensaa ja taas kävi jonkin aikaa? En kerennyt silloin alkaa kokeilemaan mitään säätämistä joten eiköhä se selviä ajan kanssa. Kaasun palautuminen vaikutti myös hitaalta, tosin weber ei ole ollut käytössä aikoihin ja vivustot voivat olla vähän jämähtäneet, tai sitten ladan oma palautin jousi ei ole tarpeeksi vahva? Ainakin joku täällä oli näyttänyt vaihtaneen jousen eri paikkaan.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Joo jos on se vanha mekaaninen kaasari niin letkuttaa vaan niin että kaasari jää välistä, ei sen kummempaa.
Eikai tuon mekaanisen kaasarin kanssa kai pitäisi ollakaan koko alipainesäädintä.
Saahan siihen istutettua sellaisenkin jakajan jos haluaa, makuasioita.

Ladan oma kaasun palautusjousi on ihan överijäykkä normaalille weberille, en ole sitä käyttänyt. Tekee kaasun turhan jähmeäksi ja kuormittaa ihan turhaan ykköskurkun läppäakselia.

http://xs.to/xs.php?h=xs136&d=09076&f=kuva151252.jpg

Mulla on nykyään tuollainen löysä palautusjousi käytössä. Siis paino sanalle löysä :lol:

Ylipäätänsä jos meinaa Wanhan kaasarin käyttöön, merkistä ja mallista riippumatta, niin sen huoltaminen huoltosarjalla ja putsailu on se ensimmäinen asia.
Ei pidä olettaa että mikään wanha ja paljon ajettu kaasari toimii suoraan sellaisenaan. Todennäköisesti ei häävisti toimikkaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
thecrazed

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Juu aattelinki ettei siellä semmosia näkyny, vaikutti muutenki sopivan yksinkertaselta tuo ladan omaki kaasari, mut kokeillaan josko tuosta weberistä ois niin paljon iloa kuin on kehuttu täällä :)

Juu näyttää hyvältä patentilta ja pitää alkaa viritteleen samantapasta varmaan jos tuntuu että se jousi siellä kirraa liikaa. Kiitos selventävästä vastauksesta!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja START »

hyödystä en tiiä, jotkut on huomannut jotain eroakin. ihtelle ostasin tuplat heti kun olis rahaa. tuossa versiossa rupee weeberi ja vakio imusarja ahistaan. mutta niin kuin täällä on sanottu kyllä se aina ryssän oman hakkaa 6-0
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
thecrazed

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Noni weberi on kiinni ja hyvin tuntuu kulkevan. Mutta tyhjäkäyntiä ei saa tarpeeks matalaks kun loppu säätövara tyhjäkäyntiruuvista, seosruuvia saa aika paljon väännellä auki ja käynti vaan paranee, eli pitäiskö vaihtaa sitten isompi suutin? Ja jos se käynti vaan paranee suutinta vaihtamalla edelleen niin sittenhän se tyhjäkäynti huutaa vielä enemmän? Eli millä sitä sais pienemälle (muutaku laittamalla seosta liian laihalle..)

Ja kun jokarilla näytti ainaki olevan ilmeisesti freetechnicsiltä tai jostain vapari niin kuin korkea suodatin sinne mahtuu? Virittelin ladan oman suodattimen siihen päälle, mutta oishan semmonen kunnon kromiputsari hienompiki 8) Tarvikerikastinvaijeri osottautu todella huonoks, mutta kun ladan oma oli pikkusen liian lyhyt niin pakko oli vaihtaa. :shock:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://www.freetechnics.fi/ILMANPUHDISTINEMPIDGVi.jpg

No mulla oli tuollainen 65 mm korkea pönttö omassa ja jäihän sinne tilaa vaikka kuinka. Nykyään ei ole edes sitä konepellin riepua siellä hiertämässä.
Nykyisin paikoillaan kuitenkin sovitepalikalla Ladan oma putsarikoppa, lähinnä siksi ettei tuo halpa filtteri suodata yhtään mitään, aina kromilaatikko sisältä täynnää hiekkaa yms. roskaa ja loput koneessa.
Ja suotta tuonne kaasariin kuumaa konehuoneen ilmaa tunkea, lampun takaa tulee viileämpää.

Mitä tulee noihin tyhjäkäyntijuttuihin, niin vakiokuntoisessa Ladassa tyhjäkäyntisuutin saisi olla 50 tai 55, itsellä 55. Suositus seosruuvi 0.5 - 2 kierrosta pohjasta. Omassa webrussa muistaakseni noin 3/4 pohjasta.
Jos yli 2 kiekkaa niin liian pieni suutin, jos taas saa vetää melkein kiinni niin liian suuri.

Kaasuläpän rajoitinruuvilla ei sitten ruuvata kuin viimeinen hienosäätö tyhjäkäyntikierroksiin. Tyhjäkäyntipiiri hoitaa tyhjäkäynnin eikä avoin kaasuläppä. Siksi tyhjäkäyntisuutin pitää olla sopivan iso että jaksaa käydä tyhjäkäyntiä kaasuläppä vain karvan verran raotettuna.
Tälle ruuville max. 1,5 kierrosta kosketuksesta kaasuvipuun, muuten vetää progressioreikien kautta soppaa ja sitten tyhjäkäyntiin ja pieniin ajokierroksiin ei saa mitään tolkkua.

Ite olen korvakuulolta hakenut parhaimmat tyhjäkäynnin ruuvamalla seosruuvia niin kiinni kunnes ei meinaa jaksaa käydä, sitten haetaan siitä takaisinpäin pienin käännöksin laihin kohta jossa käy nätisti ja tasaiseen.
Sen jälkeen sitten kierrosten hienosäätö rajoitinruuvilla, pysyen tuossa 1,5 kierroksen sisällä.

Btw. katoitko mitä suuttimia ja seosputkia kaasari oli syönyt? :D Nämä kun ei ole mitään bolt-on kamaa jotka otetaan paketista ja sitten vaan hanat kaakkoon.
Apuja löytyy tähänkin, on sitä muutama tankillinen tullut jo poltettua optimaalisia säätöjä laajakaistalla hakiessa..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja START »

mulla on redlinen pyöreä kromi putsari. sopii hyvin ja puhistaakin jo jotain
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
thecrazed

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

En tietenkään tarkistanu mitä kaasari oli syönyt ku aattelin kokeilla aluks ihan sokkona ja katella sitten jos ilmenee ongelmia (melko optimistinen ajattelutapa ehkä :lol: ) Yllättävän hyvinhän tuo tuntuu toimivan kuitenkin vallitsivilla säädöilläkin, weber on ilmeisesti jostakin 1,6l sierrasta napattu, joten vois luulla että suuttimet ois vähä ylimitottetuja 1,3l ladan koneelle, mutta kone käy kyllä hyvin kaikilla kierroksilla ja kiihtyy ehkä hitusen paremmin (voi olla myös psyykkistä harhaa :D )

Pitääpä alkaa ruuvaileen vielä seosruuvia ja yrittään säätää sitä tyhjäkäyntiä, vaikka ei se nytkään oo ku jossain 1500rpm paikkeilla, eli ihan kohtuullisen siedettävä vielä kuitenkin.
START kirjoitti:mulla on redlinen pyöreä kromi putsari. sopii hyvin ja puhistaakin jo jotain
Tuo näytti aika tyylikkäältäkin, mut hintaaki kyllä oli se 75e, jospa sen joskus vielä raskis tilata sitten :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Jokari »

thecrazed kirjoitti:weber on ilmeisesti jostakin 1,6l sierrasta napattu, joten vois luulla että suuttimet ois vähä ylimitottetuja 1,3l ladan koneelle, mutta kone käy kyllä hyvin kaikilla kierroksilla ja kiihtyy ehkä hitusen paremmin (voi olla myös psyykkistä harhaa :D )
Niinno, jos lukee jotain summittaisia suosituksia eri suuttimista eri iskutilavuuksille, niin meilläpäin säädetyt weberit kävisi lähinnä johonkin 2- 2,2 l koneisiin :lol:
Mut kuitenkin niiden toiminta on erittäin hyvää luokkaa ladan 1500cc ja 1600cc koneissa.

Btw taas. onko siinä weberissä millainen kaasuvipu? Jos siinä on alla olevan kuvan mukainen vipu mitä näissä usein näkee, niin kaasu ei aukea kokonaan ladan vivustoilla.
Joutuu lyhentämään koko tuon taitetun osan pois ja vähän enemmänkin jonka jälkeen hitsaten vipu taas kasaan. Sitten aukeaa kaasu kokonaan.

Kuva
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Krisse

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mä otin tosta orkkiskaasarista (se wanha mekaanisella kakkosella) sen vivun ja vähän vingutin akselinreikää suuremmaksi ja sitten se kävi veeperiin ja kaasuttaa täysille saakka.
thecrazed

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Niinno nää suutinasiat taitaaki olla niitä henkimaailmanjuttuja, jotka selviää kokeilemalla :lol:
Krisse kirjoitti:Mä otin tosta orkkiskaasarista (se wanha mekaanisella kakkosella) sen vivun ja vähän vingutin akselinreikää suuremmaksi ja sitten se kävi veeperiin ja kaasuttaa täysille saakka.
Tein juuri samallalailla
Vilunki

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Vilunki »

Seosmittari on kyllä ihan jees jos aikoo kaasuttimen ruuvailla viimeisen päälle iskuun. Itellä tuollainen weeberi länsitraktorissa ja arvailemiseksi ois mennyt ilman mittaria.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vilunki kirjoitti:Seosmittari on kyllä ihan jees jos aikoo kaasuttimen ruuvailla viimeisen päälle iskuun. Itellä tuollainen weeberi länsitraktorissa ja arvailemiseksi ois mennyt ilman mittaria.
Juu laajakaistalla täälläpäin operoitu, ei tule turhaan mutuiltua enää.

Esimerkiksi persdynolla ei voinut arvata että kaasu pohjassa ajaessa silloisilla suuttimilla meni yli 4000 rpm aivan töykeän rikkaalle (AFR siinä 11 ja joskus allekkin). Tuntui ettei meinaa ottaa kierroksia mutta ei tiennyt yhtään pitäisikö laihentaa vai rikastaa.
Tästä sai sitten suurentaa 40 numeroa kakkosen lisäilmaa että sai jotain järkevääkin ulos tulemaan (AFR 12.2 - 12,7) :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin