Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
ELT-Samara

Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja ELT-Samara »

'90 Lada Samara 1500 EuroKat

malli: 21093
moottori: 21083 / 1.5 kaasutin

ensk.rek.: 24.05.1990
(ajettu: 90 000 km)

Mitä tapahtui ?

Vesipumppu hirtti kiinni -> jakohihna suistui pois paikoiltaan.
Tapahtui ajossa, mutta jakohihna ei katkennut. Ajo loppui
siihen paikkaan, luonnollisesti.
Tämä tapahtui viime vuoden kesäkuussa, seisonut siitä saakka.

Nyt hommattu uus pumppu, tarkotus olis laittaa se paikoilleen
jakohihnan kera ja kattoa että onko tapahtunut sen suurempia
vaurioita. Kun kukaan ei varmaksi osaa sanoa että onko tuo
1500 kone nyt vapaastipyörivä vai ei... ei osannu varmaksi
sanoa edes Deltalla.

Foorumin hakua ON käytetty ja paljon informaatiota löydetty.
Parhaimpana ehkä ohje Samara 1500i:n jakohihnan vaihdosta.
-> http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=10377

"Nokka-akselin merkki kohdistetaan sellaiseen "peltiliuskan kärkeen"."
Minkä ihmeen "peltiliuskan kärkeen" ??!! En löytyny sellaista.

Ja miten tämmösessä tapauksessa yleensä pitäisi edetä ?
Pyöritetäänkö ensin kampiakseli kohdalleen ja sitten nokka-akseli...
vai miten ?

Jakohihnan kiristämiseen kannattanee palata vasta sitten kun
nyt ensin sais tämän homman jotekin "kohdilleen".

JuhaP
Viimeksi muokannut ELT-Samara, 10.6.2009 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuossa se "peltiliuskan kärki":
http://pic.ipicture.ru/uploads/090518/YfZywMP1Wr.jpg

1500 8V kone on vapaasti pyörivä, joten merkit vaan paikalleen.
Kannattaa vielä hihna päällä pyörittää pari kierrosta käsin, että näkee varmaan merkkien täsmäävän toisiinsa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ELT-Samara

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja ELT-Samara »

OK. Eli se oli se... no hyvä.

Luottokorjaamo printtas mulle vielä Autodatan jakohihnan asennusohjeen kuvineen
ja samaa kohtaa se näytti.

Nokka olikin valmiiksi oikeassa kohdassa, kampiaksilaa joutu pyörittää
vajaan kierroksen.

Sitte pistin hihnan takas, pyörittelin konetta käsin, vaikutti hyvältä ja
merkitki pysy kohdillaan. Pyöritin sitten vielä startilla (ilman sytytystulppia)
eikä kuulunut ainakaan ronksetta ja rohinaa. Tämä rohkaisi laittaan tulpat takas.
Kuinkas kävi ? Sehän lähti käyntiin!! Uskomatonta...

Tältä se nyt kuulostaa: http://www.youtube.com/watch?v=Q6eMHp8xghI

Eipä kait se noin nätisti kävisi jos siellä jotain
olis oikein pahoin pielessä ?!

Ainoa oire on laturin ajoittainen narina/kitinä. Laturi heittää latauksen täysille
eli sinne kuuteentoista ja samalla alkaa kuulua se ääni. Tais ottaa pitkästä
seisomisesta siipeensä ?

Muuta ? En tiedä tuliko se jakoremeli vähän turhankin tiukalle. Hihnan saa nyt
siitä kohdasta mistä pitääkin käännettyä just ja just 90 astetta.
Hihnapyörien pultitkin pitää vielä kiristää jne. VP ei ainakaan vuoda!

Jatkoja jos ajattelee niin voishan ne puristukset mittauttaa ja tarkistuttaa
venan välykset. Sen verran monasti on mainostettu että 8 venasissa
se venttiilien säätö on tärkeää JA sitä ei tälle masiinalle liene tehty
kovinkaan montaa kertaa. :(

Anyway, tämä on kuitenkin jo voitto. Kits.

JP
ELT-Samara

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja ELT-Samara »

Tästähän vois joku väsätä sellasen pysyvän ohjeen
tuonne Usein kysytyt kysymykset osioon ?

Ei tarvis kenenkään jatkossa ihmetellä miltä ne ajotusmerkit
näyttää ja mistä löytää. Esim. siis se jo olemassa oleva
vaihto-ohje noiden kuvien kera. Mä skannaisin ne Autodatan
printit jos mulla olis skanneri.

Kuvia on edelleen käytössä tuolla Kuvaboksin kansiossa.
Mä lisäsin niihin kuviin tekstit, alkuperäset isot
versiot on siellä myös. Saa vapaasti käyttää.
Mä poistan tuon Kuvaboksi kansion jossain vaiheessa ja
sit noita fotoja ei enään ole, ainakaan siellä.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Vaan ei paljon tarvi venttiilissä olla karstaa että taittuu jos pääsee pyörimään vikatahtiin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
ELT-Samara

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja ELT-Samara »

Näin varmasti on. Eli jokainen käyttäköön omaa harkintaansa.

Tässä tapauksessa kone käy ja kukkuu, se riittää. On ajettukin,
leimattukin jo ja kaikkea. Tärkeintä oli että sain sen omin kätösin
ja hyvin neuvoin takaisin elävien kirjoihin. En tiedä sitten, joku
kait on pielessä koska se motti ei oo koskaan käyny tuon nätimmin.
Niinhän se oli että mitä nätimmin Laada käy, sen pahemmin asiat on ?? :lol:

Lauhdutuksen kanssa ollu lieviä ongelmia, se kuuluisa meltdown
ja kiinailmiö lienee ollu lähellä. No, mitäpä nämä ei kestäisi.

:D
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Omasta työstä ja onnistumisesta saa olla tyytyväinen, jopa hieman ylpeäkin. :D

Tähän samaan asiaan liitän kysymyksen, mikä on Samaran virallinen jakohihnan vaihtoväli kilometreinä ja tai kuinka monta vuotta, jos kilometrejä tulee vähän?
Avatar
pressa
Viestit: 10423
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja pressa »

60tkm 48kk
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Samara 1500 vp hirtti - jakohihna luisti

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitos Pressa.
Vastaa Viestiin