Samaran nokkahihnan vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re:

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pari kommenttia:
samarai kirjoitti: Irroitetaan jakopään koppa. Irroitetaan laturin hihna ja kampuran laturin kiilahihnapyörä (vaatii muistaakseni 34mm).
Ei ole niin jyry. AV 19 mm, kiristysmomentti 100 Nm.

Säätöpyörän kiristysmomentti on muuten 40 Nm.
samarai kirjoitti:Tästä kiilahihnapyörän irrotuksesta oli joskus täällä juttua ja väitettiin ettei sitä tarvitse irrottaa- voi olla kaasarimallissa-en tiedä :roll: Tosta en ainakaan itse saanut hihnaa ehjänä pois/paikalleen ilman irrotusta. Tässä on se hammaskehä lisänä kiilahihnapyörän ympärillä!

Samoin väitettiin, että vesipumpun irrotuksessa (hyvä vaihtaa samalla) -ei tarvitse etukumityynyä irrottaa ja konetta tunkata, että vesipumppu lähtee irti osumatta peltiin- tätä en usko vieläkään. Samoinkuin sitä, että hihnanvaihto onnistuu pelkästään yläkautta pyörää ja pohjapeltiä irrottamatta.
Kyllä se hihnapyörä on irrotettava.

Vesipumppuasiassa on omissa Samaroissani ollut molemmat vaihtoehdot: 1500i m/1995:ssä vaihto onnistui "heittäen". 1300 m/1986 vaati moottorin osittaisen irrotuksen ja siirtämisen, jotta pumppu mahtui irti ja kiinni.

Se hihnan kireyden säätö on yksinkertaisempi kuin asiasta annettavat ohjeet. Hihnan on pisimmältä väliltään kierryttävä 90 astetta melko kevyellä etusormi-peukalo-otteella. Jos kiertyy noin 150 astetta, on liian löysä. Sopiva sormivoima on se, jolla nostaa 1,5 litran limupullon tms.
samarai kirjoitti:jaa, toi oli mulle kyllä ihan uutta, että muistakin autoista kuin Ladoista löytyy "säädettävä hihna"? :roll: Olen kyllä muutamaan "länsiautoonkin" niitä vaihtanut, mutta ei ole vielä tullut vasta yhtäkään. Niissä on ollut oma "säätöjousi" sitä varten.

====
En ole vielä nähnyt mitään mittaria, jolla noita hihnakireyksiä mitataan vaikka niitä ohjekirjoissa tarjotaan esim. laturinhihnalla. Kyllä ne yleensä maalaisjärjellä kiristetään "sopivaksi". :wink:

Diesel Transitin laturin hihna on kuitenkin vedettävä "viulunkieleksi", muuten alkaa kiljuminen, vaikka olisi Bilteman hihnasprayt. :lol:
Vaikka kuinka monessa ns. länsivehkeessä on samantyyppinen säätö kuin Samarassa. Priorassa onkin muuten sitten jo jousisäätö.

Mittareita on periaatteessa kahta tyyppiä: hihnan taipumaa jousen tms. avulla mittaavia sekä uudempia, hihnan värähtelytaajuutta mittaavia (mitä tiukempi, sen suurempi värähtelytaajuus).

Transitissa taitaa olla (pienin) hihnapyörä niin kulunut, että hihna ei kiristy kyljistään, vaan pohjastaan, jolloin hihna toimii (hyvin kapean) lattahihnan tavoin, eikä mikään kiristys tahdo riittää.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin