Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

On taas olevinaan yksinkertainen auto tuo Lada! Flektille rakentamassa pakkosyöttöä eli kytkintä kojetauluun niin eihän sitä noin vaan tehdäkkään niin kun monessa muussa autossa, eli tuuletinta ohjaavan lämpötila-anturin ohittamalla. Ladassa näkyy tulevan jonkun releen kautta vielä virrat tuonne flektille, eli nähtävästi pitäisi saada jostakin muualta virtaa tulemaan suoraan tuulettimen moottorille, tietysti katkaisimen kautta... Onko ehdotuksia mistä varastetaan virtaa. Mieluusti saisi toimia silloinkin kun ei autossa virrat päällä, eli tulee lähinnä tupakansytytin mieleen? Siitä siis piuha katkaisimeen, joka kojelaudassa ja sieltä toinen tuliseinän läpi konetilaan ja rosvolla tms. sinne tuulettimelle menevään plus-johtoon(sininen ainakin mulla)...

Samalla kertokaas vinkkejä kuinka laitetaan ladassa akku konttiin, eli kuinka paksu plus-johto konetilaan, meinaan laittaa siihen samaan nippuun johon nytkin menee akun plus-napa, ja voiko miinuksen maadoittaa suoraan kontin pohjaan vai pitääkö sekin tuoda johdolla lähemmäs, käytännössä konetilaan? Entä mihin väliin tuossa sitten päävirtakytkin laitetaan? Akulta konetilaan menevään plus-kaapeliin vai akulta mahdollisesti konetilaan vietävään miinus(maa)-kaapeliin?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja Mara »

pvdriver kirjoitti:Flektille rakentamassa pakkosyöttöä eli kytkintä kojetauluun niin eihän sitä noin vaan tehdäkkään niin kun monessa muussa autossa, eli tuuletinta ohjaavan lämpötila-anturin ohittamalla.
No, siinähän se tulikin ja just noin sen voi tehdä. Siihen vaan 2-napaista piuhaa anturin napoihin, johto kabiiniin ja katkaisija väliin. Toimii. Jätä vielä auton omatkin johdot kiinni, niin pelaa sitten automattisestikin. :idea:
pvdriver kirjoitti:Mieluusti saisi toimia silloinkin kun ei autossa virrat päällä, eli tulee lähinnä tupakansytytin mieleen? Siitä siis piuha katkaisimeen, joka kojelaudassa ja sieltä toinen tuliseinän läpi konetilaan ja rosvolla tms. sinne tuulettimelle menevään plus-johtoon(sininen ainakin mulla)...
Älä jum*lauta tee tollaisia kytkentöjä sinne, tai mihinkään muuallekaan. :shock: Miksi sen pitää toimia myös ilman virtoja? Ei nesteetkään silloin kierrä. :wink:
pvdriver kirjoitti:Samalla kertokaas vinkkejä kuinka laitetaan ladassa akku konttiin, eli kuinka paksu plus-johto konetilaan, meinaan laittaa siihen samaan nippuun johon nytkin menee akun plus-napa, ja voiko miinuksen maadoittaa suoraan kontin pohjaan vai pitääkö sekin tuoda johdolla lähemmäs, käytännössä konetilaan? Entä mihin väliin tuossa sitten päävirtakytkin laitetaan? Akulta konetilaan menevään plus-kaapeliin vai akulta mahdollisesti konetilaan vietävään miinus(maa)-kaapeliin?
Joku 50mm2 johto hyvin suojatuilla läpivienneillä ajaa asiansa. Maajohdon voi kytkeä suoraan paksin pohjaankin, hyvin puhdistettuun kirkkaaseen peltiin. Kannattaa sitten samalla laittaa kunnollinen lisämaadoitus koneen ja korin välille. Päävirtakytkin pelaa siviilissä hyvin ihan maapuolella, mutta kone ei sillä sammu.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

25 mm² toimii vielä ihan kohtalaisesti jos vehkeessä ei ole mitään älyttömiä virtoja ottavia komponentteja. Meilläpäin yhdessä ladassa on 25 mm² kaapelilla kontissa ja pelaa hienosti. Tosiaan tohon maadoitukseen kannattaa kyllä panostaa.

Jos sen kipon haluaa oikeasti sammumaankin siitä päävirtakytkimestä niin silloin tarvii tällaisen päävirtakytkimen oikein kytkettynä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Mara kirjoitti:No, siinähän se tulikin ja just noin sen voi tehdä. Siihen vaan 2-napaista piuhaa anturin napoihin, johto kabiiniin ja katkaisija väliin. Toimii. Jätä vielä auton omatkin johdot kiinni, niin pelaa sitten automattisestikin. :idea:

Älä jum*lauta tee tollaisia kytkentöjä sinne, tai mihinkään muuallekaan. :shock: Miksi sen pitää toimia myös ilman virtoja? Ei nesteetkään silloin kierrä. :wink:
Ei onnaa mun mielestä noin, että anturi vain ohitetaan kytkimellä? Onhan se anturi siinä syylarin alareunassa oleva laitos johon kaksi johtoa menee ja liittyy vielä jotenkin flektin moottoriin? Eilen kun pikaseen kokeilin vaihtoehtoja niin kun nuo kaksi piuhaa yhdisti niin alako vaan rele räpsämään eikä mitään muuta tapahtunu...? Pitää vielä lähteä levänneenä ja ajatuksen kanssa tuumaamaan... Pakkohan sen noin on toimia... :)

Juu ajatuskatkos, en tietenkään meinannu että ilman virtoja pitäis pyöriä...

Päävirtakatkaisijasta sen verran, että mitenkäs juuri se päävirtakatkaisin jos akun siirtää sitten konttiin ja vetää 35mm plus-kaapelin sieltä eteen ja maadoittaa suoraan kontin lattiaan? Silloinhan katkaisin pitäisi olla plus-johdossa, vaan kuinkas rakentaa katkaisijalle teline siten että se ei vahingossakaan ota yhteen rungon kanssa...? Turvallisinta lienee katkaisin asentaa miinus-puolelle, vaan silloin pitäisi vetää sekin kontista kaapelilla eteen?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sulla on se flekti paskana tai flektin releessä jotain vikaa jossei se lähde pyörimään kun yhdistät ne anturin johdot. Anturin piuhojen yhdistäminen vastaa samaa kuin sen anturin toiminta kuumassa koneessa, releen käämi vetää ja kytkee virran flektille.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jokari kirjoitti:Sulla on se flekti paskana tai flektin releessä jotain vikaa jossei se lähde pyörimään kun yhdistät ne anturin johdot. Anturin piuhojen yhdistäminen vastaa samaa kuin sen anturin toiminta kuumassa koneessa, releen käämi vetää ja kytkee virran flektille.
Onhan se anturi se siellä syylarin alaosassa, lähellä itse flektiä? Siihen tosiaan kaksi johtoa menee, vaan kun nuo yhdistää niin rele vain napsahtaa, ei tuuletin pyöri? Oletko itse kokeillut että sen pitäisi noin varmasti toimia? Autossa siis oli virta päällä tuota testatessa, ei käyntiin saa koska ei tankkia paikallaan, joten sitä ei voi kokeilla nyt, vaan pitäisihän sen pelkkä virta päällä pyöriä?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu yleensä lämpöanturit on syylärin alaosassa tai alavesiletkussa, ei ne muuten toimi oikein.

Olen asiaa kokeillut ja kun kytkentäkaavionkin tietää niin se toimii silloinkin. Virrat pitää olla päällä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei toimi mulla noin vain? Onkohan rele sitten rikki... Kuuluu vain naps, kun yhdistää ne johdot toisiinsa? Pitääkö kokeilla toisella releellä, jotta toimiiko silläkään?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

No toimiikos se sitten automaattisesti?

Ja tuohon päävirta katkasiaan, jos sulla on asiallisesti kiinni se kytkin, ja asialliset liitokset (eli reikäliitin puristettu ja varmistettu tinaamalla johtoon) niin ei PITÄISI olla mitään pelkoa oikosulusta. Elä tee ollenkaan päävirta kytkintä jos ei kunnollinen asennus onnistu. Ja voihan ne liitokset suojata maadotuksilta vielä varmuuden vuoksi.

Niin ja vaikka ois kuinka päävirtakytkin matkalla, niin ehottomasti mahd lähelle akun kenkää vielä sulake kiinni. On meinaa hienoa kun auton sisällä alkaa 4metrinen loistava punanen käärme savuamaan...
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Toimii toimii automaattisesti se flekti...

Millanen sulake sinne pitää olla? Sanovat jotta se sulake kärähtää ekan starttauksen yhteydessä, eli miten iso sen pitää olla?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja START »

kolmen tuuman naulaa ehdottaisin :lol:
riittäskö joku vahvarille tarkotettu sulake, niin iso kun löytyy?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

60A ei ainakaan nissanissa kestä startata, mutta 70A kestää jo vähän aikaa...
80A oli ainakin jollain kestänyt ihan ongelmitta.
Autostudiolta löytyy 200A automaatti sulakkeita, ainakin pitäisi kestää. Ei vaan välttämättä ole mitään hyötyä järjettömän isosta sulaakkeesta.
21013 2300tic
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihan suotta nysväätte niitä sulakkeita sinne. Ei niitä ole sellaisissakaan autoissa jossa akku on kontissa jo tehtaalta lähtiessään.
Laittaa vaan huolella sen piuhan läpivienneistä ja kattoo ettei se pääse hiertämään mistään muualtakaan. Se riittää eikä koskaan tulla näkemään tätä hohtavaa punaista käärmettä...

Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.

Vielä kun näitä ladoja voi vielä joutua joskus vaikka sahaamaankin niin voipi napsahtaa tuollainen alle 100A nalli. Yleensähän nuo on hitaita sulakkeita, ne kestää jotain 1,5X virtaa muutaman sekunnin mutta kaksinkertainen kuormitus polttaa sen silmänräpäyksessä. Taas se 150-200A kestäisi kyllä starttailut, mutta sen merkitys johdonsuojana on taas ihan olematon. Jos jostain pääsee hankaamaan johdin maata vasten, niin päävirtajohto kyllä kuumenee sopivasti mutta sulake ei pala.

Mut laittakaa sinne vaikka 500A kahvasulakkeet jos siltä tuntuu :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jokari kirjoitti:Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.
Eli suosittelette varmaan vetämään myös miinusnavasta 35mm kaapelin hytin läpi konetilaan, ja siihen se päävirtakatkaisin sitten kiinni? Siis ei maadoitusta suoraan kontissa? Varmaan 35mm riittää hyvin, kun ihan jääautoon, eli ei mitään turhaa sähköä syövää hifistelyä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Flektin pakkosyötön rakentelu!? Päävirtakytkimestä myös...

Viesti Kirjoittaja tramppas »

pvdriver kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Kun tuo auton pelti on johtavuudeltaan melkein lähempänä eristettä kuin johdetta niin hyvää oikosulkua maata vasten on hankala saada aikaiseksi jolloin virratkin jäävät merkittävästi pienemmiksi. Esimerksi puhtaan kuparin sähkönjohtavuus on noin 10 kertaa kertaa parempi kuin tavallisen teräksen.
Eli suosittelette varmaan vetämään myös miinusnavasta 35mm kaapelin hytin läpi konetilaan, ja siihen se päävirtakatkaisin sitten kiinni? Siis ei maadoitusta suoraan kontissa? Varmaan 35mm riittää hyvin, kun ihan jääautoon, eli ei mitään turhaa sähköä syövää hifistelyä...
Teräs on huonompi sähkönjohde kuin kupari, mutta auton korissa sitä on kuitenkin sen verran, että "johtimen" poikkipinta-ala on riittävän suuri. Eli on turhaa vetää enää maajohtoa konehuoneeseen asti.
Vastaa Viestiin