Samaran keskuslukko

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
SAMARA2003

Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja SAMARA2003 »

Samara 2003 kuskin puoleinen takaoven keskuslukko lopetti toimimisen, vaihdoin lukkoon uuden "moottorin" mutta ei ruvennut toimimaan. Jossain liittimissä todennäköisesti hapettumaa, yritin seurata johdotuksia mutta ei onnistunut olisi pitänyt repiä kaikki matot lattiasta . Olisiko kellään tietoa missä ko. johdotuksissa on liittimiä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noissa sähkökaavioissa ei näy sähkölukkoja. Kun se ohjaava moottori on kuskin ovessa, luulisi johtojen kulkevan vasenta kynnyskoteloa seuraillen. Jos vielä muistat sen vaihtamasi moottorin johtojen värit, ja tuo ovipahvien irrotus sujuu jo rutiinilla, voisit tietysti katsoa etuovesta vastaavan lähtevän johdon, ja jos sieltä lähtee virta, niin sitten vain etsimään katkosta.

Minulla odottaa vaihtamista tuo Vennäältä tuotu kuskin lukko. Siinä on viisi pyöreää liitintä. On olemassa myös sellainen lukko, jossa on neliskulmaiset 2+3 liittimet. Saa nähdä kummat tuossa ovat nuo alkuperäiset. 2003 tuo minunkin Samara on.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

110-sarjan keskuslukituksen kytkentäkaavio (joka lienee Samaran kanssa yhtenevä), löytyy korjaamokäsikirjan sivulta 141, kuva nro 7-33.

Kirjan saa pdf:nä http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... A_2110.pdf.

Kirjan koko noin 8 Mt.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuossa Satakympissä näyttäisi olevan se ohjaava moottori molemmissa etuovissa. Samarassa on vain kuskilla (tai sitten minulla on ollut se repsikan puoli koko ajan epäkunnossa).
Minä kuvittelin siitä kuskin puolen moottorista käskyn menevän suoraan muihin oviin, mutta tuossa näkyy vielä olevan Steuergerät välissä. Sijainnee kai jossain kojelaudan alla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ainakaan omassa 111:ssä ei ole ohjaavaa moottoria kuin kuljettajan puolella. Eikä ole korjaamokäsikirjan kuvassakaan; kun kuvaa katsoo tarkkaan, huomaa, että varsinainen kytkin puuttuu oikealta puolen.

Kyse lienee "piirrostekniikasta", samaa kuvapohjaa käytettäneen myös oikealta ohjattavien mallien sähkökaavioihin.

Ohjainyksikkö on keskikonsolissa, suurinpiirtein kaasupolkimen oikealla puolen. Lienee Samarassa samoilla seuduin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Olisikohan parempi kun minä en tulkitsisi noita sähkökuvia.
Ainoita asioita, mitä minä sähköstä ymmärrän on, että sukkapuikolla ei saa sorkkia pistorasioita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Samarassa (vm.2000) yksikkö on konepellin avauskahvan yläpuolella koelaudan alla.
Avensis stw
Ex.21093 -00
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Hieman OT, Mikähän olisi tuon ohjainyksikön varaosa numero, Limo tarttee moista osaa :) .
Lada rules
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

110-sarjan keskuslukituksen kytkentäkaavio (joka lienee Samaran kanssa yhtenevä), löytyy korjaamokäsikirjan sivulta 141, kuva nro 7-33.

Kirjan saa pdf:nä http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... A_2110.pdf.

Kirjan koko noin 8 Mt.

menestystä

SvS
Kiitos korjaamokäsikirjasta,no menihän tuon lataamiseen 12 sekuntia :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

RTJN65 kirjoitti:Hieman OT, Mikähän olisi tuon ohjainyksikön varaosa numero, Limo tarttee moista osaa :) .
Terve!

Osa on 21093-6512010, löytyy 110-sarjan vo-kirjan kuvataulusta M330.

Mutta, jos nyt rohkenet vähän tinkiä 100-prosenttisesta originalismi-iivanismista, eikö kannattaisi hankkia jokin kaukokäytettävä jälkiasennuskeskuslukitussarja, jolloin ohjainyksiköt, ovimoottorit ja kaukokäytöt tulisivat kerralla.

Sen kaukokäyttöpainikevekottimen voi sitten päällystää ruskeaksi värjätyllä epoksimassalla (muistuttaa ns. bakeliittia) lähes Belomorkanal-tupakkiaskin kokoiseksi ja väittää, että niitä tehtiin Neuvostoliitossa jo ensimmäisellä viisivuotiskaudella ja että koko keskuslukituksen on keksinyt itse G. P. Upravlenije ;)

menestystä Limo-hankkeelle

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sain viimein aikaiseksi kuskinpuolen ovipahvin irrotuksen. Vanhassa lukossa on kaksi liitintä. Toisessa on punainen ja keltainen johto. Lienee moottorille tuleva virta ja maa.
Toisessa on harmaa, musta ja valkoinen johto.
Uudessa lukossa on viisi pyöreää töpseliä, reunasta lukien musta, valkoinen, harmaa, sininen ja vihreä. Voikohan olettaa, että nuo harmaa, musta ja valkoinen ovat sinne muille oville (sen ohjausyksikön kautta) meneviä virtajohtoja. Mahtaneeko niiden keskinäisellä järjestyksellä olla väliä?
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Oletus on oikea, Vihreä ja sininen on lukkomoottorin tehopiuhat. Nuo musta, harmaa ja valkoinen taasen signaali johdot ohjaimelle.

On väliä: Ovi lukossa-> musta ja valkoinen yhdistettynä, Ovi ei lukossa-> Musta ja harmaa yhdistettyinä.

Mittaisin entisestä lukosta miten signaalit menee ja yhdistäisin sen mukaan. Eli etsisin noista 3 piuhasta sen "yhteisen " piuhan joka jommalla kummalla (tässä lukossa valkoinen ja harmaa) johdolla on vaikutettuna.

Jos taasen valkoinen ja harmaa menee väärin (vaihtavat paikkaa) silloin lukkoa suljettaessa muut ovet avautuvat ja päinvastoin (kokeiltaessa voi nuo tehopiuhat vihreä ja sininen olla irti). Silloin vaihdetaan johtojen paikkaa keskenään.
Viimeksi muokannut RTJN65, 15.7.2009 18:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ja vihreä ja sininen: Tehopiuhoja: Niisä +12v ja maa vaihtaa paikkaa sen mukaan avataako lukkoa tai suljetaanko sitä. Tämän tekee se ohjainyksikkö Master lukolta tulevien sgnaalien mukaan.
Lada rules
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nyt sain sen ohjausmoottorin irti, ja se on näköjään jo kertaalleen vaihdettu, koska siitä löytyi vielä lisää värejä.
Sain nyt selvitettyä tuon kolmen johdon logiikan ja siitä uudesta moottorista niiden oikeat värit. Eipä kuitenkaan löytynyt oikeanlaisia liittimiä kotoa, joten kokeilin sen vanhan moottorin toimintaa irrallaan. Vaikka ne kaksi moottoriin tulevaa virtajohtoa olivat irrotettuina, kuului sieltä kojelaudan alta hurinaa kun sitä ohjausmoottorin käyttövipua liikutteli ylös ja alas.
Voiko siis vika olla muualla kuin siinä ohjausmoottorissa? Vika alkoi toistuen silloin tällöin ja kaikkien ovien lukot joko toimivat tai sitten ei
Se vanha moottori on kytketty pyöreillä Abiko-liittimillä ennen niitä alkuperäisiä neliskulmaisia 3+2 liittimiä, mutta nämä uuden moottorin johtojen päät ovai ohuempia. Pitänee hommata niitä Abikoja ja yrittää sitten.
Vaikka yllä olikin hyviä ohjeita. piti niitä pähkäillä kauan ennenkuin asia (luultavasti )valkeni.
Sitten jos pitää mennä siihen ohjausyksikköön. meneekin taas sormi suuhun. Kai sielläkin jonkinlainen moottori on kun sieltä hurina kuuluu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Pavlovits kirjoitti:Voiko siis vika olla muualla kuin siinä ohjausmoottorissa? Vika alkoi toistuen silloin tällöin ja kaikkien ovien lukot joko toimivat tai sitten ei.
Terve!

Ainakin 110-sarjassa on keskuslukitukselle erillinen 8 A sulake välillä sulake- ja relekombinaatti - keskuslukituksen ohjain.

Sulake on vähän jemmassa suurin piirtein kytkinjalan polven edessä, löytyy, kun avaa "kombinaatin" ja kurkistelee sen etupuolelle. Voisi olla kontakti- tai muuta häiriötä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin