VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Minun idänihmeeni alkaa vaivata minua hetkihetkeltä enempi ja enempi ja alkaa olla hermot sekä ymmärrys melkolailla loppuun käytettyjä.
Ongelmahan on minun vuoden 2001 sotaratsussani tyhjäkäynnin tasaisen epätasaisuus, eli esim tänään toimii aamulla vallanmainiosti kun taas illasta saattaapi heittäytyä pyörimättömäksi.
Taustatietona kerrottakoon että ajoestolaite on poistettu käytöstä eikä koodiavaimia ole, sekä tullessaan minulle oli myös tulpattu ruiskunpaineensäätimen alipaineletku imusarjanletkusta.
"Orion" ajotietokone näyttää vikaa E-1-0102 ja sytyttelee sitten jonkinajan kuluttua CEn valon. Luin ohjeista että vika ilmamassa-anturissa joten uusin sen samanlaisella (Boschin 037 loppuisia molemmat, ADlta, 95jöröä). Oli myös alipainevuotoa kaasuläpän alapuolella olevassa morkkulassa, lie ollut se tyhjäkäyntimoottori/säädin. samalla kun tiivistelin ulkopuolelta pampulaa, purin irti koko kaasuläppäkotelon ja puhdistelin kys.om kanavat laittelin paikoilleen. ONGELMA EI POISTUNUT... Tyhjäkäynti muuttui aaltoilevaksi alkaen soutaa 1000sta 540neen kierrokseen.
Auto siis pyörii ja vetää painettaessa kaasua ja pidettäessä kierrokset yli tonnissa... Oi suuret kanssa-autoilijat auttakaa veljeänne hädässä...
Ongelmahan on minun vuoden 2001 sotaratsussani tyhjäkäynnin tasaisen epätasaisuus, eli esim tänään toimii aamulla vallanmainiosti kun taas illasta saattaapi heittäytyä pyörimättömäksi.
Taustatietona kerrottakoon että ajoestolaite on poistettu käytöstä eikä koodiavaimia ole, sekä tullessaan minulle oli myös tulpattu ruiskunpaineensäätimen alipaineletku imusarjanletkusta.
"Orion" ajotietokone näyttää vikaa E-1-0102 ja sytyttelee sitten jonkinajan kuluttua CEn valon. Luin ohjeista että vika ilmamassa-anturissa joten uusin sen samanlaisella (Boschin 037 loppuisia molemmat, ADlta, 95jöröä). Oli myös alipainevuotoa kaasuläpän alapuolella olevassa morkkulassa, lie ollut se tyhjäkäyntimoottori/säädin. samalla kun tiivistelin ulkopuolelta pampulaa, purin irti koko kaasuläppäkotelon ja puhdistelin kys.om kanavat laittelin paikoilleen. ONGELMA EI POISTUNUT... Tyhjäkäynti muuttui aaltoilevaksi alkaen soutaa 1000sta 540neen kierrokseen.
Auto siis pyörii ja vetää painettaessa kaasua ja pidettäessä kierrokset yli tonnissa... Oi suuret kanssa-autoilijat auttakaa veljeänne hädässä...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Tänään tullessa töistä toimi moitteitta, pihassa pysäytin ja avasin konepellin että tarkastan onko alipaine/tms vuotoja.
palasin kabiiniin ja perskeles oli hivunnut lämmöt 100 asteeseen... virrat pois ja sulakepoksi auki.
- sulakkeet olivat ehyet -
Ei ole hyvä tämä...
palasin kabiiniin ja perskeles oli hivunnut lämmöt 100 asteeseen... virrat pois ja sulakepoksi auki.
- sulakkeet olivat ehyet -
Ei ole hyvä tämä...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Oletko tarkistanut keskikonsolissa olevan jäähdyttimen puhaltimen releen ja sulakkeen?
Putsasitko tyhjäkäyntimoottorin karan(sen kärkiosan)?
Putsasitko tyhjäkäyntimoottorin karan(sen kärkiosan)?
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Suzuki SX4 -13
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Terve!
Koodi P0102 ei tarkoita, että ilmamassa-anturissa olisi (välttämättä) vikaa, vaan sitä, että im-anturi ilmoittaa ilmankulutukseksi alle 0,5 kg/h, kun moottorin käyntinopeus on yli 560 r/min.
Kuulostaa ehkä saivartelulta, mutta ei ole sitä. Ensimmäiseksi tarkistaisin johdotuksen, sekä ilmavuodot (mukaanlukien kampikammion tuuletusjärjestelmä sekä jarrutehostin).
Jäähdytysnesteen lämpötilana 100 degC on täysin normaali.
menestystä
SvS
Koodi P0102 ei tarkoita, että ilmamassa-anturissa olisi (välttämättä) vikaa, vaan sitä, että im-anturi ilmoittaa ilmankulutukseksi alle 0,5 kg/h, kun moottorin käyntinopeus on yli 560 r/min.
Kuulostaa ehkä saivartelulta, mutta ei ole sitä. Ensimmäiseksi tarkistaisin johdotuksen, sekä ilmavuodot (mukaanlukien kampikammion tuuletusjärjestelmä sekä jarrutehostin).
Jäähdytysnesteen lämpötilana 100 degC on täysin normaali.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Tilanne kehittyy:
-Ilmavuodot saatu kuriin: vuoto oli siellä "häkäpöntön" päällä olevassa letkussa. Letkun suuhun lisätty toinen klemmari ja klimppi moottorisilikooni-tiivistettä. Mönjän kuivettua tuli suuri ja mahtava tyhjäkäynti taas takaisin.
-Releet ja sulakkeet on ehyet, niin sulakekaapissa kuin levyjen takana keskikonsolissa. Löytyi muuten lisää kolme muuta relettä. kaksi sulakerasian luota ja yksi keskikonsolista. Konsolin "neljäs" rele paljastui sumuvalojen releeksi. kaksi muuta sankaria vielä hieman epämääräisiä. Toinen näistä on tehdasasenteinen ja muiden releiden takana omassa alustassa ja toinen klikkaa startatessa.
-Flekti lähtee päälle kun irroittaa lämpöanturin piuhan. Tällöin ajotietokone näyttää 110 astetta ja mittariston viisari siinä 90 hujakoilla.
Liekkö osoittimella oma anturi jossain hyvässä pikku sopukassa. Sakemanni ohjeen mukaan pitäisi olla samasta anturista molemmat näyttämät.
Laatokan Lamborghini siis pyörii, ja ajossa lämmöt pysyy siellä 85-90 asteen tuntumassa, mutta kuinkas sitten kaupunki oloissa?
Pitää virittää varalta lisärele, joka vaihtaa nappia painettaessa flektin elämään omaa elämää - siis säätöelektroniikasta huolimatta.
-Ilmavuodot saatu kuriin: vuoto oli siellä "häkäpöntön" päällä olevassa letkussa. Letkun suuhun lisätty toinen klemmari ja klimppi moottorisilikooni-tiivistettä. Mönjän kuivettua tuli suuri ja mahtava tyhjäkäynti taas takaisin.
-Releet ja sulakkeet on ehyet, niin sulakekaapissa kuin levyjen takana keskikonsolissa. Löytyi muuten lisää kolme muuta relettä. kaksi sulakerasian luota ja yksi keskikonsolista. Konsolin "neljäs" rele paljastui sumuvalojen releeksi. kaksi muuta sankaria vielä hieman epämääräisiä. Toinen näistä on tehdasasenteinen ja muiden releiden takana omassa alustassa ja toinen klikkaa startatessa.
-Flekti lähtee päälle kun irroittaa lämpöanturin piuhan. Tällöin ajotietokone näyttää 110 astetta ja mittariston viisari siinä 90 hujakoilla.
Liekkö osoittimella oma anturi jossain hyvässä pikku sopukassa. Sakemanni ohjeen mukaan pitäisi olla samasta anturista molemmat näyttämät.
Laatokan Lamborghini siis pyörii, ja ajossa lämmöt pysyy siellä 85-90 asteen tuntumassa, mutta kuinkas sitten kaupunki oloissa?
Pitää virittää varalta lisärele, joka vaihtaa nappia painettaessa flektin elämään omaa elämää - siis säätöelektroniikasta huolimatta.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Lämpöantureita lienee kaksi, toinen moottorinohjausjärjestelmälle ja toinen mittarille.khj-582 kirjoitti: -Flekti lähtee päälle kun irroittaa lämpöanturin piuhan. Tällöin ajotietokone näyttää 110 astetta ja mittariston viisari siinä 90 hujakoilla.
Liekkö osoittimella oma anturi jossain hyvässä pikku sopukassa. Sakemanni ohjeen mukaan pitäisi olla samasta anturista molemmat näyttämät.
Laatokan Lamborghini siis pyörii, ja ajossa lämmöt pysyy siellä 85-90 asteen tuntumassa, mutta kuinkas sitten kaupunki oloissa?
Pitää virittää varalta lisärele, joka vaihtaa nappia painettaessa flektin elämään omaa elämää - siis säätöelektroniikasta huolimatta.
Jos moottorinohjausjärjestelmän anturijohtimen irrottaa, käynnistyy jäähdytinpuhallin varotoimena, sillä järjestelmä ei enää voi tietää nesteen todellista lämpötilaa.
***
Miksi ihmeessä järjestelmään pitäisi vielä lisätä jokin rele? Ohjausjärjestelmä käynnistää puhaltimen 105 asteessa ja sammuttaa sen, kun lämpötila on laskenut 101 asteeseen.
(Ilmastoinnilla varustetuissa malleissa puhallin toimii aina, kun ilmastointi on päällä.)
Noin taustatiedoksi, että normaali 50/50-vesi-glykoliseos kiehuu jäähdytysjärjestelmän ylipaineessa (110 kPa) vasta yli 120 asteessa ja normaali-ilmanpaineessakin vasta noin 106...108 asteessa.
Moottorinohjausjärjestelmä sammuttaa moottorin varotoimena, jos lämpötila jostain syystä kohoaisi 118 asteeseen.
***
Jostain muinaisajalta on autoväen keskuudessa jäänteenä suuri pelko, että jäähdytinnesteen lämpötila nousee lähelle sataa astetta. Siksi monessa autossa (onneksi ei sentään Ladassa) on lämpömittarin näyttämä "stabiloitu". Esimerkiksi saksalainen koulukunta suosii menettelyä, jossa mittari näyttää tasaista 90 astetta, olipa todellinen lämpötila mitä tahansa 75 ja 115 asteen välillä.
Japanilainen oppisuunta on, ettei mittariin merkitä autoilijaa häiritseviä lukemia, vaan käytetään taustaväriä (ja silti mittarit usein "betonoidaan").
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Jahas että omat kokemukset arvostetaan täälläkin
Eipäs vaineskaan, se lisänappi on releineen vaan varalla - jo kymmenen vuotta sitten totesin että jäähdytyssutju voi todellakin kiehua jo alle 100 asteen, huolimatta glykolista ja paineesta. (Joo tiedän ettei pitäisi pystyä kiehummaan kiitos kemian, mutta kiehuupa silti. Koska en ole insinööri tai muuten aatteellinen sain siis tämänkin lehmän lentämään
)
Tiedänpä muuten senkin ettei ladat ole aina sitä mitä papereissa lukee, esim. uutena iisalmesta ostettu, isäukon -01 stw oli ensimmäisiä 1,6 litraisia koneita. Niin, 1,6 tuli tosiaan markkinoille myöhemmin, tässä yksilössä vaan sattui näköjään vastaan tällainen. Huoltomies nauroi muuten kuopion autosommassa jonkun aikaa, kun oli avannut kannen ja ryhtynyt vaihtamaan tiivistettä kanteen. Takuuhuollossa korjattiin muuten tämän jälkeenkin tätä yksilöä jokunen kerta. Milloin oli nokanasentoanturi ihmeissään, milloin höyrypuolen magneettiventtiili juukelissa. Parasta oli kun akku lopsahti kesken ajon, minnekkäs muualle kuin volttikadulle

Eipäs vaineskaan, se lisänappi on releineen vaan varalla - jo kymmenen vuotta sitten totesin että jäähdytyssutju voi todellakin kiehua jo alle 100 asteen, huolimatta glykolista ja paineesta. (Joo tiedän ettei pitäisi pystyä kiehummaan kiitos kemian, mutta kiehuupa silti. Koska en ole insinööri tai muuten aatteellinen sain siis tämänkin lehmän lentämään

Tiedänpä muuten senkin ettei ladat ole aina sitä mitä papereissa lukee, esim. uutena iisalmesta ostettu, isäukon -01 stw oli ensimmäisiä 1,6 litraisia koneita. Niin, 1,6 tuli tosiaan markkinoille myöhemmin, tässä yksilössä vaan sattui näköjään vastaan tällainen. Huoltomies nauroi muuten kuopion autosommassa jonkun aikaa, kun oli avannut kannen ja ryhtynyt vaihtamaan tiivistettä kanteen. Takuuhuollossa korjattiin muuten tämän jälkeenkin tätä yksilöä jokunen kerta. Milloin oli nokanasentoanturi ihmeissään, milloin höyrypuolen magneettiventtiili juukelissa. Parasta oli kun akku lopsahti kesken ajon, minnekkäs muualle kuin volttikadulle

LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Kiehuuhan se, jos järjestelmän paine on tarpeeksi pieni. Itse asiassa paineistettujen järjestelmien tärkeä kehityspotku tulikin aikanaan kiehumisongelmista vuoristoissa, missä ilmanpaine on normaalia alempi.khj-582 kirjoitti:Eipäs vaineskaan, se lisänappi on releineen vaan varalla - jo kymmenen vuotta sitten totesin että jäähdytyssutju voi todellakin kiehua jo alle 100 asteen, huolimatta glykolista ja paineesta.
Muussa tapauksessa normaalin jäädytysnesteen kiehuminen alle 100 asteessa on harhanäky tai lämpötilamittauksen virhe.
Harhanäky voi syntyä myös siitä, että järjestelmässä mahdollisesti olevassa ilmataskussa oleva ilma laajenee lämmetessään ja kuplii sitten paisuntasäliössä.
menestystä joka tapauksessa
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: VAZ 2111 1,5li stw ei tasaista tyhjäkäyntiä!
Minusta olisi 90 astetta sopiva max. normaalilämpötila jäähdytysnesteelle, sitten jäisi se 30 astetta varaa lämmetä jos tulee ongelmia kuten raskas kuormitus lämpöisessä, paineen katoaminen järjestelmästä, glykoolin olemattomuus tai syylärin tukkeutuminen.