jotkut on käyttäneet opelin mäntää 1600ccm3 kisa koneissaan:
Mäntä OPEL 011 69 01 (mahle)
79,250mm
kanki ilmeisemmin menee uusiksi tuolla männällä....tuo lienee varmaan se fiksuin (järkevä hintataso suhteutettuna kestävyyteen/saatavuuteen) tapa tehdä homma.
ISOLOHKOT 1700ccm3
Jos 82,5mm männän kokoon mennään (isolohkot) niin itsellä on tulossa vw 2,0T TSFI:in turbo koneen (EA888) matalat männät 21mm tapilla. Mäntien tulisi kestää ok, kun viripajat puhuvat niitten olevan ok aina 300-350hp saakka ahdetussa volkkarin koneessa.
https://www.ebay.com/itm/4x-Engine-Pist ... Sw32lYx~hR
Siihen kaveriksi 144mm renault clio williamsin kanget, ja 0,25 renun oman ylikoon kiertokangen laakerin kun ottaa kangelle, niin ladan kampuran kaula menee kiilloituksella tuolle laakerille.
Laskujen ja mittailujen mukaan 21213 lohkossa dekkitaso sattuu aika mukavasti männän pään kanssa samalle tasolle, eli lohkon kansi tasoa ei pitäisi tarvita höyläillä.
https://www.aliexpress.com/item/Connect ... 52413.html
Kiinan romppeilla kasaillaan kone, alibaban ja ebayn kautta osat.... joten h-profiili kanget ja +300hp kestävät männät saa nappi 400-500e hintaan....ei paha! Nyt jos tuota pakettia olisi alkanut kasata suomalaisten nettifirmojen vastaavien osien hinnoilla homman olisi voinut unohtaa saman tein....
HOX!! TAKOMÄNNISTÄ !!!
Kattelin ja yritin saada käsiini järkevään hintaan takomäntää ladan koneeseen niin venäjältä kuin länsituotteena, ei onnistu helposti halvalla....prkl...
Helpompi oli loikata moderneihin mataliin turbokoneitten massatuotetuihin mäntiin, ja etsiä kombinaatiolle sopiva halpa kiinan h-profiili kanki...
Homman etuna on myös se, että jos tehot sattuisivat lähtämään kohti kuuta, Volkswagenin/Seatin/Audin EA888 mäntää on helposti saatavilla usealtakin takomäntää myyvältä pajalta.
ps. kankea oli saatavilla nyt euroopasta, ilma mitään alveja... eli postit 12e + kanki 220e....suomessa tahtovat pyytää +400e satsilla
