Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Nyt tarvitsen pikaista apua huomen aamuun mennessä, samarani jäi matkalle eikä startannut. Tähän asti startannut kuin enkeli kunhan ensin opin sen ajonestolaitteen. Starttasi hyvin lähteissäkin ja pysäköin runsaaksi tunniksi. Epäillin ajonestolaitetta, mutta se piippasi ja antoi luvan, mutta avainkaan ei kunnolla kääntynyt starttiin. Toisaalta ajonestovilkku pysyi yrittämisen jälkeen pitkään pimeänä. Myyjä neuvoi jonkun releen sulakkeen vaihtoa, vaihdoin tuttavan kanssa yhden sulakkeen, mutta en ole varma oliko se oikea. Viisaat kokeneet vastatkaa pian.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kerro ihmeessa mistä Samarasta on kyse. Vuosimalli? Moottori? Eli varmaan saat apua kun kerrot tarkemmin mistä autosta on kyse.

Ja jos avain ei käänny niin... Onko virtalukko lukittu jollain sähkösysteemillä näissä? Jos avain ei käänny, niin voisiko vika olla rattilukossa vai onko noissa edes sellaista?

Nämä ovat vain arvailuja ja pähkäilyjä, koska en tunne noita ajonestolaitteellisia vehkeitä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Eikö starttaa=starttimoottori ei pyöritä moottoria, vai eikö käynnisty?
Jos virta-avain tuntuu starttiasentoon käännettäessä oudolta, niin sieltä minä ainakin alkaisin vikaa etsiä. Entä menevätkö virrat päälle, syttyvätkö mittarivalot?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Kyse on Lada-Vaz samara 2000 4D. Sanoin että tuntuu hieman oudolta, mutta ehkä se vaan on hyrähtänyt jo pienestä aiemmin käyntiin. Tarkistin kaiketi sulakkeen väärästä paikasta eli konepellin alta. Ohjaamossa on kai toinen paikka?
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Siis auto ei pihahdakkaan. Merkkivalot näkyvät ja auton valot toimivat, joten akku ei ollut tyhjä
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja mam »

siis tulkitsinko oikein ettei virta-avainkaan kaanny. ohjauslukko tekee joskus avaimen kaantamisen mahdottomaksi. talloin taytyy liikutella rattia jotta virta-avain vapautuu ja starttaaminen onnistuu.

sorry - jostain syysta aakkoset ei toimi eika isot kirjaimet
Vain olennainen on tärkeää.
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja konkelo »

piiirakka kirjoitti: Ohjaamossa on kai toinen paikka?
Kyllä vain pelkääjän puolen jalkatilan tuntumassa.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja Voitto »

piiirakka kirjoitti: mutta avainkaan ei kunnolla kääntynyt starttiin.
Jos avain ei kunnolla käänny starttiin niin starttaaminen ei taida olla mahdollista
koska starttimoottorin elektrodit virtalukossa eivät pääse koskettamaan toisiaan.
Tämän mukaan vika olisi siis virtalukossa.

Ehdotan että hommaat spray-lukkosulaa, otat akun miinusnavan irti (tarvit 10 mm avaimen tai jakoavaimen), ruiskutat lukkosulaa reilusti virtalukkoon, työnnät avaimen lukkoon ja kääntelet avainta edestakaisin moneen kertaan. Akun miinusnapa on irroitettava jotta auto ei turhaan starttailisi avaimen kääntelyn aikana.

Lukkosula sen vuoksi että kovalla talvipakkasella muunlaiset öljyt saattavat jähmettyä ja
avaimen kääntäminen jähmettyneessä virtalukossa lienee ihanaa talvipakkasella...

Virta-avaimen ääriasennossa pitäisi tuntua semmoinen ylimääräinen jousen vastus (samaan tapaan kuin vaihdekepissä tuntuu kun sen laittaa peruutusvaihteelle). Tuon virtalukossa olevan jousen tarkoituksena on kääntää virta-avain automaattisesti pois siitä kohdasta jossa
starttimoottorin elektrodit koskettavat toisiaan. Kun avain kääntyy ääriasennosta hiukan takaisinpäin normaaliin käyntiasentoon, niin virtalukossa pitäisi tuntua semmoinen salpa, joka estää kääntämästä virta-avainta uudestaan ääriasentoon
(muuten kuin siten että avain käännetään vastakkaiseen ääriasentoon jossa moottori
sammuu ja avaimen voi vetää pois).

Edelleen, jos ja kun virtalukko on kankea, niin siinä on semmoinen vaara että avain jumiutuu
ääriasentoon (edellämainittu jousi ei jaksa kääntää avainta pois ääriasennosta)
jolloin starttimoottori on koko ajan päällä ja pitää kovaa ääntä. Tällöin avainta pitää käsin kääntää jotta starttimoottori sammuu.

Jos starttimoottori jää päälle niin arviolta muutaman kilometrin ajon jälkeen se on entinen
ja tulee kallis remontti.
Voitto
Avatar
jta
Viestit: 4425
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja jta »

Voitto kirjoitti:
piiirakka kirjoitti: mutta avainkaan ei kunnolla kääntynyt starttiin.
Lukkosula sen vuoksi että kovalla talvipakkasella muunlaiset öljyt saattavat jähmettyä ja
avaimen kääntäminen jähmettyneessä virtalukossa lienee ihanaa talvipakkasella...
Aseöljy toimii kans hyvin.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Huomaan että olen saanut paljon vastauksia, en enää lukenut, kun tarve oli akutti ja sain autoni käyntiin sitten lopulta. Myyjän neuvojen mukaan, kuin sain puhelimen päähän par kertaa tarvittiin. Samarassa kun on sulakkeita vähän siellä sun täällä. Autossa oli liian pieni sulake ko. käynnistykselle ja etsimme "auttajien" kanssa väärästä kohtaan sulaketta, ensin tietämättömänä ja sitten pimeässä. Sulake oli palanut vielä niin omituisesti, että metallit olivat vielä osittain yhdessä, joten toimintakin oli sen mukainen. Muuten tietääkö kukaan miten samarassa tietää paljonko bensaa on tankissa. Mittari kun näyttää, kun on 8 litraa tankannut välillä puoltatankkia ja muutaman sadan metrin jälkeen nollaa ja taas vähän yli puolta tankkia`?
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tankkaa täyteen ja nollaa trippimittarin. Ajaa neljäsataa kilometriä ja tankkaa taas täyteen....
Voihan sen mittarin anturin vaihtaakkin jos siinä vika olisi.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Näyttääkö teillä muilla tarkempaa lukua. Protestoin jo aikaisempien autojeni tankkimittareiden
"hienosäätöä", joka oli jokseenkin 1/4-1/2-3/4- tankillinen. Tämä Samaran mittari on huippu sillä se heiluu todella koko matkan ajan 0-!/2 tankin väliä kun tankissa todennäköisesti on hieman yli 1/2 tankillista. Se tekee sitä jopa lähes tyhjäksi asti samaa väliä, ehkä yläarvo on lopussa siinä vähän alla 1/2 tankkia.Mittari oli edellisellä omistajalla toiminut samoin. Autoissa on paljon hienouksia, mutta bensamittaria ei osata tehdä ei sitten millään. Sehän voisi mieluimmin olla elektronisten nykykellojen kaltainen ja ihan tarkka.

Se 400km ja tankki täyteen, eikös se kulutus ole vähän liian suuri? Kai pakkasilla sopiva ja pelkässä kaupunkiajossa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voisi olla hyödyllisät ottaa takapenkin alta luukku auki ja katsoa mittari ja sen kunto.

Luukku on helppo avata ja mittari tulee luukun kannen mukana ulos tankista. Näin sen voi ainakin silmämääräisesti tarkastaa. Mittarin toiminta ei ole kovin monimutkainen. Ja uusia mittarilaitteita saa varaosina. Tai ainakin Venäjältä saa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja pressa »

piiirakka kirjoitti: Mittari kun näyttää, kun on 8 litraa tankannut välillä puoltatankkia ja muutaman sadan metrin jälkeen nollaa ja taas vähän yli puolta tankkia`?
Eli siis mitä mittari näyttää paikalla ollessa kun et autoa liikuta? Muuttuuko näyttämä silloin vai pysyykö neula paikalla? Ominaisuuksiinhan kuuluu se että kun käännät vasemmalle niin neula nousee ja kun käännät oikealle niin neula laskee, polttoaineen pinta nimittäin liikkuu tankissa...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Käynnistysapua yökyöpelit hoi

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kuten Pressakin totesi, toimivan mittarin neula kuuluukin liikkua polttoaineliikkeiden mukaan. Lisäksi muistaakseni ainakin SamaraSedanissa ylämäessä neula siirtyy oikealle ja alamäessä vasemmalle.

Mutta holtitonta liike ei saa olla. Tällaisessa tapauksessa mittausmekanismissa on jokin vika. Vika voi olla pieni tai suuri.

Voisi olla kummallisimmassa tapauksessa mahdollista, että Takapenkin alla olevan vinosuorakaideluukun alta löytyykin polttoainetankin kansi,, jossa polttoainepintatunnistimen sähköjohdot ovat jotenkin huonosti kiinni, kontaktit hapettuneet tai johdoissa vikaa muuten vaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin