Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Löytyiskö neuvoja mistä löytyisi jännitteensäädin Samaran ilmeisesti 94.3701 laturiin? Nykyinen lataa maksimissaan kaikkien liitosten puhdistuksen jälkeen 13,75v akulta mitattuna, joka on mielestäni liian vähän. Hiiletkään eivät ole liian pitkät enää.
Motonetissä myivät sitä kuuluisaa ei-oota jos laturi ei ole Iskra - ja sitähän se ei ole. Mutta nyt kotona aloin ihmettelemään Motonetin luetteloa ja siellä on tuommoinen: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/113013/0
Mikäs tuo sitten on? Listattu takapotkujen listassa, Samaran listassa ei ole tuota mallia listattu lainkaan.
Vai osaako joku heittää mistä löytyy pk-seudulla tuota säädintä? Ryöstääkö Delta sikahinnan jos sinne uskaltautuu kysymään?
Motonetissä myivät sitä kuuluisaa ei-oota jos laturi ei ole Iskra - ja sitähän se ei ole. Mutta nyt kotona aloin ihmettelemään Motonetin luetteloa ja siellä on tuommoinen: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/113013/0
Mikäs tuo sitten on? Listattu takapotkujen listassa, Samaran listassa ei ole tuota mallia listattu lainkaan.
Vai osaako joku heittää mistä löytyy pk-seudulla tuota säädintä? Ryöstääkö Delta sikahinnan jos sinne uskaltautuu kysymään?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Paljonko jännite on mitattuna siitä laturin päästä?? Mikäli laturin päässä on yli 13,9 niin säädin on kunnossa. Samaroissa on aina joskus laturin ja akun välisen johdon virrankuljetus kyky heikentynyt, eli vaihda uusi paksumpi johto laturin ja akun väliin. Anopin euron kanssa tapeltiin yksi talvi ennekuin tämä johdon "huonontuminen" huomattiin.....
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
13,88v näyttää yleismittari suoraan laturilta mitattaessa ilman kuormaa. Kun pistää ajovalot ja puhaltimen päälle, tippuu jännite 13,55v.
Kiitos vinkistä, nyt kun tarkemmin katsoin niin tosiaan aika ohkaisilta nuo laturilta lähtevät johdotkin näyttävät. Vaihto paksumpaan tekee hyvää varmaan joka tapauksessa, vaikkei enempää jännitettä jääkään matkalle (vielä).
Kiitos vinkistä, nyt kun tarkemmin katsoin niin tosiaan aika ohkaisilta nuo laturilta lähtevät johdotkin näyttävät. Vaihto paksumpaan tekee hyvää varmaan joka tapauksessa, vaikkei enempää jännitettä jääkään matkalle (vielä).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Voi olla ehjä laturi silti...
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Ok, kattellaan miten se pelaa. Toinen hiili oli sen verran jo lyhkänen, että sen takia voi olla ennenpitkää laturin huoltoa edessä joka tapauksessa.
Yritin alunperin tulkita tuota UKK:n kuvaa ruiskujen latausjännitteestä

ja siitä tulin lähinnä tulokseen, että pitäisi olla yli 14v kylmänä.
Seurataan tilannetta.
Yritin alunperin tulkita tuota UKK:n kuvaa ruiskujen latausjännitteestä

ja siitä tulin lähinnä tulokseen, että pitäisi olla yli 14v kylmänä.
Seurataan tilannetta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Terve!
Motonetin säätimestä epäilen, että se on vanhemman mallisen, 55-ampeerisen laturin säädin, joka ei sovi uudempiin ruiskupeleihin, joissa 80 A ns. compact-mallinen laturi.
Mittaamasi jännitelukemat ovat normaaleja. Valitettavasti asia on niin, että nykyiset kalsium-akut vaativat täyteen latautuakseen noin 14,3...14,4 voltin jännitteen ns. kesälämpötiloissa. Ilmeisesti siitä syystä AvtoVAZ vaihtoi säätöjännitettä muutama vuosi sitten.
Kirjoitan tähän jatkokertomuksen ensi viikolla, jossa yritän selvittää, miten yksinkertaisella diodikytkennällä latausjännitettä voi nostaa.
menestystä
SvS
Motonetin säätimestä epäilen, että se on vanhemman mallisen, 55-ampeerisen laturin säädin, joka ei sovi uudempiin ruiskupeleihin, joissa 80 A ns. compact-mallinen laturi.
Mittaamasi jännitelukemat ovat normaaleja. Valitettavasti asia on niin, että nykyiset kalsium-akut vaativat täyteen latautuakseen noin 14,3...14,4 voltin jännitteen ns. kesälämpötiloissa. Ilmeisesti siitä syystä AvtoVAZ vaihtoi säätöjännitettä muutama vuosi sitten.
Kirjoitan tähän jatkokertomuksen ensi viikolla, jossa yritän selvittää, miten yksinkertaisella diodikytkennällä latausjännitettä voi nostaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Terve!
Oheisella nettisivulla on kytkentä, jolla generaattorin jännitettä voidaan nostaa, joko yhden tai kahden diodin kynnysjänniteen verran.
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745
Diodi(t) kyketään sarjaan jännitesäätimen kanssa, jolloin säädin toimii ikään kuin generaattorijännite olisi kynnysjännitteen varran todellista alempi. Diodit voi asentaa joko säätimen "syöttö"- tai maapuolelle.
Yhden diodin kytkennän voi mielestäni jättää "kiinteäksi", siis ilman ohituskytkintä.
Kahden diodin kytkennän tekisin ilman muuta kolmiasentoisella kytkimellä.
Omassa 111:ni on kahdella piidiodilla (kynnysjännite noin 0,6 V / diodi)toteutettu ratkaisu, jolloin nimellisjännitteeksi voi valita (noin) 14/14,5/15 volttia. Diodien virrankesto on oltava vähintään 5 A. Omani toteutin lattaliittimistä tasasuuntausyksikköä käyttäen. (Diodisilta MB 3510, ks. esim. http://www.partco.fi, à-hinta alle 3 euroa)
Normaaliajossa käytän keskimmäistä jännitetasoa, pitkillä taipaleilla kesäkuumalla alinta ja poikkeustapauksessa (akku tyhjähkö ja ladattava lyhytajossa) korkeinta tasoa.
menestystä
SvS
Tässä vielä kaksi variaatiota kytkimettömästä yhden diodin systeemistä


Oheisella nettisivulla on kytkentä, jolla generaattorin jännitettä voidaan nostaa, joko yhden tai kahden diodin kynnysjänniteen verran.
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745
Diodi(t) kyketään sarjaan jännitesäätimen kanssa, jolloin säädin toimii ikään kuin generaattorijännite olisi kynnysjännitteen varran todellista alempi. Diodit voi asentaa joko säätimen "syöttö"- tai maapuolelle.
Yhden diodin kytkennän voi mielestäni jättää "kiinteäksi", siis ilman ohituskytkintä.
Kahden diodin kytkennän tekisin ilman muuta kolmiasentoisella kytkimellä.
Omassa 111:ni on kahdella piidiodilla (kynnysjännite noin 0,6 V / diodi)toteutettu ratkaisu, jolloin nimellisjännitteeksi voi valita (noin) 14/14,5/15 volttia. Diodien virrankesto on oltava vähintään 5 A. Omani toteutin lattaliittimistä tasasuuntausyksikköä käyttäen. (Diodisilta MB 3510, ks. esim. http://www.partco.fi, à-hinta alle 3 euroa)
Normaaliajossa käytän keskimmäistä jännitetasoa, pitkillä taipaleilla kesäkuumalla alinta ja poikkeustapauksessa (akku tyhjähkö ja ladattava lyhytajossa) korkeinta tasoa.
menestystä
SvS
Tässä vielä kaksi variaatiota kytkimettömästä yhden diodin systeemistä


Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Kiitoksia, tuohan voisikin olla asiallinen kytkentä. Eihän muuten 13,5v jännitteellä saa akkua täyteen talvella ikinä.
Tarkennan vielä, että ymmärsin oikein tuosta kuvasta sisäisen kytkennän:

Menikö oikein?
Tarkennan vielä, että ymmärsin oikein tuosta kuvasta sisäisen kytkennän:

Menikö oikein?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Terve!
Meni aivan oikein.
Oman diodisiltani kytkimineen olen sijoittanut aivan tavalliseen 230 V kytkentärasiaan ja kytkenyt säätimen maapuolelle.
Kiinnitysruuvin alle tulevaa maadoitusliuskaa piti hieman taivutella, valoin sitten liitoksen päälle epoksimassaa.
Maapuolella olevan diodisysteemin etu - noin teoreettisesti - on se, että mahdollinen oikusulku johtaa vain alimman mahdollisen jännitetason kytkeytymiseen.
Noin muuten: tiedossani ei ole, että Suomesta saisi 80 A generaattorin säätimiä tarvikeosana.
SvS
Meni aivan oikein.
Oman diodisiltani kytkimineen olen sijoittanut aivan tavalliseen 230 V kytkentärasiaan ja kytkenyt säätimen maapuolelle.
Kiinnitysruuvin alle tulevaa maadoitusliuskaa piti hieman taivutella, valoin sitten liitoksen päälle epoksimassaa.
Maapuolella olevan diodisysteemin etu - noin teoreettisesti - on se, että mahdollinen oikusulku johtaa vain alimman mahdollisen jännitetason kytkeytymiseen.
Noin muuten: tiedossani ei ole, että Suomesta saisi 80 A generaattorin säätimiä tarvikeosana.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Kiitoksia vinkeistä, tuollainen tehdään talveksi, jos muilla keinoin ei jännite nouse!
Ruuvinreiät on oikealla kohdalla, hiilet oikealla etäisyydellä liukurenkaista, muutenkin ihan ok, mutta hiilet tulee ehkä 5mm liian taakse ja Boschista puuttuu se lattaliitin, koska se on jonkinlaisella liuskalla toteutettu. Tuosta tulee tosi helpolla käypänen Samaraan, kun joko muokkaa hieman laturia tai säädintä.
Siis esim. tuollaisen Boschilaisen säädin:
http://www.rangerovers.net/repairdetail ... repair.htm
Nappasin motonetistä mukaan tänään Boschin laturin säätimen (90-lukuinen, 14mm liukurenkaat) kun se noin nettikuvissa näytti aika samanlaiselta.Sdelano v SSSR kirjoitti: Noin muuten: tiedossani ei ole, että Suomesta saisi 80 A generaattorin säätimiä tarvikeosana.
Ruuvinreiät on oikealla kohdalla, hiilet oikealla etäisyydellä liukurenkaista, muutenkin ihan ok, mutta hiilet tulee ehkä 5mm liian taakse ja Boschista puuttuu se lattaliitin, koska se on jonkinlaisella liuskalla toteutettu. Tuosta tulee tosi helpolla käypänen Samaraan, kun joko muokkaa hieman laturia tai säädintä.
Siis esim. tuollaisen Boschilaisen säädin:
http://www.rangerovers.net/repairdetail ... repair.htm
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Hitto syö miestä. Faijan Samaran lataus on ollut koko kesän hiukka heikon laista. Kylmänä valot päällä mittarilla siinä 13,3V. Nyt ajettelin, että talven tullen laitan kaksi diodia jännitesäätimeen ja nostan vähän jännitettä. Auto kun tahtoo starta niinkuin sairaan pieru...
No rakentelin kahdesta 6A perus diodista johdon palan ja laitoin sen lattaliitin liitoksen väliin joka on säätimessä. Kokeilin diodeita molemmin päin, hain uusia diodeita jos vaikka edelliset olisivat viallisia, mutta ei. Ei lataa ollenkaan tällä virityksellä. Laturin valo vain alkaa kuultaa ja jännite alle 12 voltin... Sitten kun laittaa pistokkeen suoraan kiinni säätimeen, niin taas lataa lussuisen 13,3V. Mikä ihme. Ei tämän nyt niin vaikeaa pitänyt olla... Yleismittarilla totesin, että tekemäni liitokset ovat kurantteja.
No rakentelin kahdesta 6A perus diodista johdon palan ja laitoin sen lattaliitin liitoksen väliin joka on säätimessä. Kokeilin diodeita molemmin päin, hain uusia diodeita jos vaikka edelliset olisivat viallisia, mutta ei. Ei lataa ollenkaan tällä virityksellä. Laturin valo vain alkaa kuultaa ja jännite alle 12 voltin... Sitten kun laittaa pistokkeen suoraan kiinni säätimeen, niin taas lataa lussuisen 13,3V. Mikä ihme. Ei tämän nyt niin vaikeaa pitänyt olla... Yleismittarilla totesin, että tekemäni liitokset ovat kurantteja.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Anopin samaraan laitoin juuri tasasuuntaussillan josta kytkin yhden diodin siihen kulmalattaliittimellä tulevaan johtoon, jännite nousi 0,62 volttia. Tarkistappas nyt että säädin on ehjä. Säädin ei ilmeisesti päästä virtaa hiilille ja lataus tapahtuu itsemagnetoitumalla.
Re: Jännitteensäädin Euro-Samaraan
Pitää kokeilla kun kotiudun. Siihen asti vanhennos tod näk pärjää näkyisellään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne