112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ilmeisesti vikakoodina on ollut P1602 (ei jännitettä moottorinohjaimelle napaan 18, jolle pitäisi aina tulla akkujännite).

Tarkista sulake Z. Se on apumiehen jalkatilan vasemmalla puolen keskikonsolissa. Sulake Z on se, jonka molemmin puolin punainen johdin. Kyseinen sulake syöttää moottorinohjaimen napaa 18.

Kyseiselle sulakkeelle Z pitää aina tulla jännite. Ennen sulaketta Z on punaisessa johtimessa 1 mm2 musta johdinsulake, joka saattaa myös olla vian syy.

Moottorinohjaimen saksankielisen oppaan saa täältä http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... expag.html

Klikkaa "Motorsteuerung".

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Joo kuten Sledano jo mainitsi että niitä sulakkeita on todellakin myös piilopaikoissa. Eli keskikonsolin molemmin puolin on jalkatilassa sellaiset ruuvilla kiinni olevat lätkät. Niiden alta paljastuu sulakkeita ja releitä. Johtojen värejä/paikkoja en muista nyt, mutta velipoika laitteli jostain syystä sinne uudet liittimet kaikkiin piuhoihin.
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

^
tinuri, olikohan sun veljelläs jotain vikaa siellä vai varmistelikohan ettei tule mitään vikaa? Tilasin "uuden" käytetyn sulakerasian romikselta 45e ouluun toimitettuna, uusi noin 250e delta-autolla.. Meinasivat siellä delta-autossa että ilmamassamittari saattais temppuilla. Joskus kuulemma ilmamassamittari sekottaa pakkaa sen verran että antaa vikakoodeja muille laitteille vaikka vika olisikin ilmamassamittarilla. Ei ihan huvikseen perse kestä kokeilla onko vika sitten ilmamassamittarissa kun se pelkkä osa olis taas n 250 euroa. tuossa iltapimeällä taskulampun kans ryömin auton jalkatilassa iso taskulamppu suussa ja tarkastelin niitä sulakkeita ja johtoja sieltä keskikonsolista. Oli aika turhaa yrittää sillä konstilla. Täytyy tarkistella johtoja kun saa auton halliin sisälle.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ilmamassamittariin saa myös sen pelkän sisäosan (oliko ~50€ pintaan). Harvemmin noissa kuoret on rikki :roll: .
Tarvikeliikkeistä noita löytyy tiedä sitten minkä maalainen, mutta kärsii vaihtaa tuohon hintaan jo useammin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

Moro taas!

onko alan miehillä kokemusta ilmamassamittarin puhistuksesta? Mikä kohta siellä on se kun likaantuu/aiheuttaa vikoja eniten?

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus

tuommonen löyty ja ajattelin tuossa huomenissa(keskiviikkona) kokeilla josko oliski pienellä hommalla toimiva Lada!:) Ja vielä semmonen että mitä sieltä sisuskaluista tulee vaihtaa jos meinaa niitä vaihdella seuraavaksi jos ei puhdistus auta...
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ilmamassa-anturin likaantuminen koskee ensisijaisesti sen kuumafilmisensoria. Sensori on anturin ilmakanavassa, eikä ole näkyvillä.

Likaantuminen voi johtua huonosta ilmansuodatuksesta (pöly, vesi) tai esimerkiksi liian suuresta öljymäärästä moottorissa (voiteluöljyä pääsee anturiin).

Puhdistusaineita voi kokeilla, mutta eiväthän nekään ihmeitä tee, varsinkaan, jos vika on aivan muualla.

***

Jos autosi on ilmoittanut vikakoodin P1602, en kyllä näe mitään mahdollisuutta siihen, että vika johtuisi im-anturista.

***

Joka tapauksessa:

Älä puhalla im-anturia voimakkaasti paineilmalla.

Älä irrota im-anturin ilmanohjainritilää.

***

Tuulilasin juttuun kannattaa suhtautua varauksin, on tainnut mennä mm. kuumalangat
ja -filmit sekaisin.

menestystä joka tapauksessa

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

Löytyi tuommonen jossa vika korjaantu ilmamassamittarilla. Varaosaliikkeessä osan hinta n.100 euroa, pitäsköhän vaan hakia uus... Romiksella 50 €, ei varmaan kannata enää romis tavaraa miettiä siihen rahaan.

Tupolev kirjoitti:Testerissä käynti maksaa Teltassa 56 euroa, ei kannata. Kannattaa ostaa ajotietokone BK-10 LadaShopista 50€ hintaan. Siitä on paljon iloa.

Minulla oli tyhjäkäynnin aaltoilua ja sammumista. Kiihdyttäessä oli pientä nykymistä. Ajotietokone näytti vikakoodit: P0101 ja P1602. Näihin vikoihin auttoi ilmamäärämittarin vaihto: ilmamäärämittari Bosch-0280218004 (88€). Tällä hetkellä auto käy tasaisesti ja kiihtyy normaalisti. Ensin tietysti kannattaa yrittää puhdistaa ilmamäärämittarin liitin mahdollisista hapettumista.


puhistin sen ilmamassa-anturin. Tämän jälkeen auto käyntiin, kävi kyllä hyvin. Muttei pysyny käynnissä kuitenkaan yli 5 minuttia tyhjäkäynnillä. prkl. Sekavaa tekstiä saattaa olla mutta alan olla jo itekki aika sekava tämän kans.
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

uusi päivä uudet kujeilut. Tänään yhtä Delta-auto vierailua viisaampi.. :) Löytyyi 4 vikakoodia, muttei mitään vikaa päällä. Ja ajoin delta-autoon ja takaisin, pelas ihan normaalisti. Ei sammunu eikä mitään. JA matkaa tuli vajaa pari kymmentä kilometriä.

Vikakoodit oli:

-joutokäyntimoottori(osa maksaa 130€ ja miksi auto sammuu vauhdista)
-canister valve; tästä olikin jo mainintaa
tinuri kirjoitti:Ei kai vain joku niistä vikakoodeista viitannut aktiivihilisuodattimeen. Ukolla oli käyntihäröjä omassa 110 ja viaksi paljastui lopulta takaisinkierto säiliö (sijaitsee kuljettajan puolella takapyörän yläpuolella.). Olevinaan rosteria, mutta se pönttö ei ole ruostumatonta terästä nähnyt, tai edes kuullut. Eli oli puhki ruostunut. Ei välttämättä sama vika kuin sinulla mutta siihen suuntaan oli oireet myös siis isän autossa.
-voltage problem; meinas se mies siellä deltan tiskillä että ohjainlaitteen maa reistailis. Mutten ole löytäny niitä johtoja josta Sdelano v SSSR mainitsi eli sulake z yms. Tai siis varmaanki löysin mutten tiedä mikä se niistä on....
-Tietunnistin

Onko autossa olemassa jotain joka olisi yhteydessä näihin jollain tavalla? Ehkäpä se on tuo ohjainlaitteen sähköhomma....!?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Tietunnistin??? En kyllä aikasemmin kuullut mutta nyt olen.

Joo eli tuon takaisinkiertosäiliön lahoaminen tuli ilmi kun ukko rupesi massailemaan omaansa. Lokareita massatessa ihmetteli että mikäs se tämä on ja irrotti pois. Hokattiin että joku säiliöhän se on kun sai alas sen, mutta en muista että miten se on kiinni. Uusimmissa tuo säiliö on muovia, että tarkasta onko näin myös sinulla ( kirkas = teräksinen, musta = muovinen ). Tietty kannattaa vaikka varovasti koputella sitä ja raaputella jos vaikka alkuperäinen väri paljastuisi. Ja jos on teräksinen, mutta haluat korjata sen niin hitsaus hommat kannattaa tehdä todella hyvän huuhtelun jälkeen. Ja jos mahdollista paine-ilma juoksemaan läpi. En kyllä suosittele hitsausta tähän kohteeseen.

Kehoittaisin myös putsaamaan kaasuläpän rungon ja tyhjäkäyntimoottorin. Eivät ole mikään ylitse pääsemätön homma, mutta voivat likaantuessaan aiheuttaa käyntihäiriöitä.
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

Liekö tämä se huonon tien tunnistin, tai jotain sinne päin. Vaikkakaan en ole ennen vastaavaan törmänny. Huoltomieskin ihmetteli sitä.(ei Deltalla vaan toinen huoltomies jolla käytin edellisen kerran) Olispa mielenkiintosta nähdä kyseinen toiminta tekemässä sitä mitä sitten ikinä tekeekin. Ainakaan vielä ei ole ilmoitellut itestään.

Täytyypäs ottaa se pönttö irti sieltä lokarista ja katella tarkemmin. Onneksi alkoi tunti sitten viikonloppu.

Torstaina 50 kilometriä ongelmitta ajoa. Tosin todella nättiä ajoa mutta silti ajoa sammumatta.

Tinuri tuossa mainitsi kaasuläpän rungon ja tyhjäkäyntimoottorin puhistelusta, olisko vinkkejä miten kannattaa nämä hoitaa?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tyhjäkäyntimoottoriin (tk.) tarttuu mustaa "pölyä" jota tulee aktiivihiilisäiliöstä johon se letku siitä tk:n vierestä lähtee.
Pöly ahdistaa karan liikettä ja aiheuttaa tiivistys ongelmia vastapinnassa johon karan kartio osa vastaa. Jollain puhdistusaineella/irroitusöljyllä pöly irtoaa parhaiten. Vanupuikolla tai muulla vastaavalla saa pyyhittyä sen vastapinnan kaasuläppäkotelon puolelta.

Ne aktiivihiilisäiliöltä takaisinkierto säiliölle :? (onko tuo oikea nimitys?) lähtevät putket kannattaa katsoa onko ehjät. Ainakin samarassa kun pönttö on takasen takana niin muoviputket oli murtuneet ja silloinhan se ei ole tiivis. Voihan olla että putkien/letkujen materiaali on vaihtunut samarassa oli sellaista sinistä putkea joka oli kovonut luonnollisesti. Materiaali taitaa olla pöntössä kyllä niin olematonta että ei toinna rueta hitsailemaan jostain vaan muovinen pönttö niin ei ruostu.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

vennamo kirjoitti:Liekö tämä se huonon tien tunnistin, tai jotain sinne päin. Vaikkakaan en ole ennen vastaavaan törmänny. Huoltomieskin ihmetteli sitä.(ei Deltalla vaan toinen huoltomies jolla käytin edellisen kerran) Olispa mielenkiintosta nähdä kyseinen toiminta tekemässä sitä mitä sitten ikinä tekeekin. Ainakaan vielä ei ole ilmoitellut itestään.
Terve!

Kyse on todellakin huonon tien tunnistimesta. Se sijaitsee vasemman etujousitolpan lähistöllä konetilassa.

Vehkeen tehtävä on kytkeä moottorin epätasaisen käynnin (palamis- ja sytytyskatkojen) valvonta pois toiminnasta, kun ajoalustana on nimismiehenkihara tms. Näin siksi, ettei moottorinohjausjärjestelmä tekisi vääriä vikailmoituksia.

Kuva

***

Tarkasta, että ko. tunnistin on kunnolla kiinni. Löysä kiinnitys saattaa antaa vikailmoituksen. Tarkasta myös, ettei pesunestesäiliön takakiinnike ole murtunut; myös se saattaa aiheuttaa vikailmoituksen.

***

Jos joudut uusimaan aktiivihiilipytyn tyhjennysventtiilin (alkuperäisosanro 21103-1164200-01 tai 21103-1164200-02), suosittelen käyttämään länsimaista osaa.

Samanlainen venttiili on ainakin Opel Astrassa, Opel/GM-numero : 1#1997199 807446

***

Jos käyt luettamassa vikakoodeja, pyydä ne myös koodimuodossa (siis esimerkiksi P1602), jolloin asiaa tarvitsee paljon vähemmän arvailla. Sama komponentti saattaa nimittäin eri tilanteissa antaa eri koodin, joten pelkän vialliseksi epäillyn komponentin tietäminen johtaa arvailuun.

***

Ymmärrykseni mukaan moottorinohjaimen virtakatkosta (P1602) ei voi korjata ilmamassa-anturin vaihdolla, eikä im-anturi vaikuta kyseiseen asiaan millään tavoin.

***

Sulakkeet X, Y, ja Z löytyvät kaikki apumiehen jalkatilan vasemmalta puolen. Jos et löydä oikeaa, tarkasta kaikki, niitä on vain kolme.

Moottorinohjausyksikön maadoitus löytyy puolestaan kuljettajan jalkatilan oikealta puolen.

Tarkasta myös sylinterinkannen vauhtipyörän puoleisen pään maadoituspiste.

Luonnollisesti on syytä tarkastaa myös moottorin (generaattorin) ja auton korin välinen maadoitus sekä akun maajohdin, myös sieltä toisesta päästä.

***

Itse aktiivihiilisäiliö on moottoritilassa, musta sylinterimäinen noin kaksilitrainen pytty. Takapyöräkotelossa oleva säiliö on bensiinihöyryjen tiivistymistä varten. Nestemäinen bensiini valuu siitä sitten takaisin tankkiin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Joo kiitän itsekin Sdelanoa selventämisestä. Olen luullut tätä tunnistinta joksikin lukupistokkeeksi, mutta tiedänpä nyt mikä on kyseessä.

Bensiinihöyryjen takaisinkierto säiliön letkut ainakin 110 sarjalaisissa meidän taloudessa kumia, totta kai myös poikkeamia voi olla.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

On voineet muuttua juuri tuon kovomisen takia. Samara on kuitenkin vm.2000 ja onhan tuosta uudempiin malleihin tullut parissa vuodessa muitakin uudistuksia.
Avensis stw
Ex.21093 -00
vennamo

Re: 112 1,5i -03 sammuilee ajossa

Viesti Kirjoittaja vennamo »

heh heh. On tapahtunut jotain omituista. En tiedä missä vika oli/on, mutta tällä hetkellä ladalla ajettu jo 2-300 kilometriä ja pelittää kyllä ihan totaalisesti. Hankala etsiä nyt vikaa kun se ei enää sammuile. Käytin kyllä antureita irti mitä löysin konepellin alta. JA konttailin nuita sulakkeita jalkatiloista. Ehkäpä vika oli jokin hapettunut anturi joka puhdistui sen verran kun niitä irrotteli. Sepä ei selviä ennen kuin vika taas iskee päälle... Jos iskee!

Kiitos kaikille neuvoista ja vastauksista tähänastisen lada-elämäni aikana(2 viikkoa), palaan ihan varmasti vielä vikojeni kera tänne.. :D Täältä kyllä löytyy asiaa!
Vastaa Viestiin