Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
Terve!
"Ryntäytysmittauksen" tavoitteena on saada moottori käyttämään niin paljon ilmaa kuin se yleensä voi sisäänsä imeä. Tällöin im-anturin signaalijännitteen tulisi olla selvästi yli 4 V, tavallisesti noin 4,5 tai hieman yli.
Järkevin tapa tehdä mittaus on ryntäyttää moottoria, muita keinoja ovat esim. tehodynamometri tai mittalaitteiston installointi liikkuvaan autoon ja mittaus ajaen. Mutta miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikea?
Minun tietoni tai kokemukseni eivät kerro, että ryntäysmittaus olisi jotenkin sielunvihollisen keksintö, vaan normaali mittaustapa monessa asiassa (savutus, inertiaan perustuva tehon vertailumittaus ym.). Kuormattoman nelitahtimoottorin ryntäyttäminen ei rasita osia sitäkään vähää kuin kuormallisen. Kaasunvaihtoyläkuolokohdassa (siis poistotahdin ja imutahdin välissä) ovat edestakaisin liikkuvien osien massavoimat joka tapauksessa kaasuvoimia suurempia, jos sitä seikkaa ajattelit. Kaksitahtiset ovat sitten eri juttu.
***
Ajatuksesi oskilloskoopin käytöstä on mielestäni täysin OK.
***
Rengaskokoasia selittää suuren mittarivirheen. Samarassa on vakiona ollut ainakin 155R13 ja mainitsemasi 165/70R13. 175/65R14 on myös käypäinen.
menestystä
SvS
"Ryntäytysmittauksen" tavoitteena on saada moottori käyttämään niin paljon ilmaa kuin se yleensä voi sisäänsä imeä. Tällöin im-anturin signaalijännitteen tulisi olla selvästi yli 4 V, tavallisesti noin 4,5 tai hieman yli.
Järkevin tapa tehdä mittaus on ryntäyttää moottoria, muita keinoja ovat esim. tehodynamometri tai mittalaitteiston installointi liikkuvaan autoon ja mittaus ajaen. Mutta miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikea?
Minun tietoni tai kokemukseni eivät kerro, että ryntäysmittaus olisi jotenkin sielunvihollisen keksintö, vaan normaali mittaustapa monessa asiassa (savutus, inertiaan perustuva tehon vertailumittaus ym.). Kuormattoman nelitahtimoottorin ryntäyttäminen ei rasita osia sitäkään vähää kuin kuormallisen. Kaasunvaihtoyläkuolokohdassa (siis poistotahdin ja imutahdin välissä) ovat edestakaisin liikkuvien osien massavoimat joka tapauksessa kaasuvoimia suurempia, jos sitä seikkaa ajattelit. Kaksitahtiset ovat sitten eri juttu.
***
Ajatuksesi oskilloskoopin käytöstä on mielestäni täysin OK.
***
Rengaskokoasia selittää suuren mittarivirheen. Samarassa on vakiona ollut ainakin 155R13 ja mainitsemasi 165/70R13. 175/65R14 on myös käypäinen.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
Uutta ja vanhaa anturaa on nyt sitten kokeiltu.
Tyhjävirtauksen jännite oli myös uudella anturilla luokkaa 1,45V. Kokeilin varmuudenksi painaa vielä kytkimen pohjaan poistamaan turhat kuormat, jos vaikka loota olis jotenkin tahmee (auto oli käyntilämpöinen). Auttoi ehkä noin 0,025 Voltin verran.
Myös nollavirtauksen arvo oli samaa luokkaa kuin vanhalla eli 1,045V.
Jännitteen nousuajat nollavirtaukselle olivat vanhalla anturilla 4,5ms ja uudella 1,2ms (noin). Näin siis parin skooppikuvan mukaan... Nämä arvot ovat siis osapuilleen kunnossa.
Ryntäytin moottori korvakuulolta, mutta en rajoitinta vasten. Mulle pitää olla kyllä rautainen perustelu (pyssy ohimolla, on esimerkiksi tarpeeksi rautainen) että tyhjäkäynnillä polkaisisin kierrokset tappiin. Miksi muuten diesel-autoista on sitten kilahtanut koneita savutusmittauksessa, jos kerran mitään vaaraa ei ole? Siinä käy aina omaa Poloa sääliksi kun katsastussetä polkee sieltä savutusarvon
Mutta takaisin asiaan. Sain uudella anturalla arvon, joka nousi yli 4 Voltin. Se lienee ok.
Kuvat ovat vielä kaverin tikulla, joten niitä en voi vielä tarjota. Käytännössä tuntui että uudella anturilla kaasun herkkyys parani hieman. Myöskään edelle mainittua sammumis taipumusta ei ole (vielä) esiintynyt. Sen huomasin myös, että moottorijarrutettaessa p-a:n syöttö katkeaa aiemmin kuin ennen. Mutta mistä johtuvat nuo edeleen korkeat nolla ja tyhjäkäyntivirtauksen arvot? No oli niin samaa luokkaa vanhan kanssa että tuntui siltä kuin ne olis kiveen veistyt. Edellinen omistajan aikana on deltan huollossa koitettu myös uutta ohjainaskia apuna johonkin vaivaan, mutta se ei ole auttanut.
Pitänee varmaan avata se jakopää ja katsoa sen hihnapyörän kunto sieltä kampiakselin alapäästä.
Tyhjävirtauksen jännite oli myös uudella anturilla luokkaa 1,45V. Kokeilin varmuudenksi painaa vielä kytkimen pohjaan poistamaan turhat kuormat, jos vaikka loota olis jotenkin tahmee (auto oli käyntilämpöinen). Auttoi ehkä noin 0,025 Voltin verran.
Myös nollavirtauksen arvo oli samaa luokkaa kuin vanhalla eli 1,045V.
Jännitteen nousuajat nollavirtaukselle olivat vanhalla anturilla 4,5ms ja uudella 1,2ms (noin). Näin siis parin skooppikuvan mukaan... Nämä arvot ovat siis osapuilleen kunnossa.
Ryntäytin moottori korvakuulolta, mutta en rajoitinta vasten. Mulle pitää olla kyllä rautainen perustelu (pyssy ohimolla, on esimerkiksi tarpeeksi rautainen) että tyhjäkäynnillä polkaisisin kierrokset tappiin. Miksi muuten diesel-autoista on sitten kilahtanut koneita savutusmittauksessa, jos kerran mitään vaaraa ei ole? Siinä käy aina omaa Poloa sääliksi kun katsastussetä polkee sieltä savutusarvon

Kuvat ovat vielä kaverin tikulla, joten niitä en voi vielä tarjota. Käytännössä tuntui että uudella anturilla kaasun herkkyys parani hieman. Myöskään edelle mainittua sammumis taipumusta ei ole (vielä) esiintynyt. Sen huomasin myös, että moottorijarrutettaessa p-a:n syöttö katkeaa aiemmin kuin ennen. Mutta mistä johtuvat nuo edeleen korkeat nolla ja tyhjäkäyntivirtauksen arvot? No oli niin samaa luokkaa vanhan kanssa että tuntui siltä kuin ne olis kiveen veistyt. Edellinen omistajan aikana on deltan huollossa koitettu myös uutta ohjainaskia apuna johonkin vaivaan, mutta se ei ole auttanut.
Pitänee varmaan avata se jakopää ja katsoa sen hihnapyörän kunto sieltä kampiakselin alapäästä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
Kunnossa oleva moottori kestää omat kierroksensa ilman ongelmia, vaaraa tai riskiä. Mutta jokainen käsittelee omia koneitaan tietysti omien käsitystensä mukaan.THI-900 kirjoitti: Ryntäytin moottori korvakuulolta, mutta en rajoitinta vasten. Mulle pitää olla kyllä rautainen perustelu (pyssy ohimolla, on esimerkiksi tarpeeksi rautainen) että tyhjäkäynnillä polkaisisin kierrokset tappiin. Miksi muuten diesel-autoista on sitten kilahtanut koneita savutusmittauksessa, jos kerran mitään vaaraa ei ole? Siinä käy aina omaa Poloa sääliksi kun katsastussetä polkee sieltä savutusarvon.
Savutusmittauksissa on moottoreita rikkoutunut tietääkseni lähinnä kahdesta syystä: 1) hammashihnarikon vuoksi 2) voiteluöljyn palotilaan pääsyn vuoksi (ahdin, venttiilivarren tiivistys, liian suuri öljymäärä, rikkonaiset männänrenkaat tms.), jolloin moottoriöljy alkaa toimia polttoaineena ja moottori on sammutettavissa lähinnä vain estämällä moottorin ilmansaanti.
Se yli 4 voltin jännite viittaisi siihen, ettei im-anturissa ainakaan mitään totaalivikaa ole.
Enempää on näin netin välityksellä vaikea sanoa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- LADA 112 T.T
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 148
- Liittynyt: 7.11.2005 15:44
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
mikä bosch vm 03 xta2112003012289 ?bosch numero 0 280 218 037 made in germany.
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
Nyt pääsin 6,7l/100km aivan sairaanloiselle pihistelyllä. Kahdeksaakymppiä ajettiin ja ketään ei ohiteltu. 95% maantietä. Lienee tuokin vielä hiukka paljon ku kerran Jokarin ja Maran takapotkutkin menee vähemmällä 
Miten muuten vaikuttaa, jos jakohihna on yhden hampaan pielessä? Menisikö esim. päästöistä läpi, jos vaikka näin olisi? LadaJussin kanssa pohdittiin mahtaisiko se olla vika, kun sellainen tietty terävyys puuttuu ja kulutus on hiukka korkean lainen...

Miten muuten vaikuttaa, jos jakohihna on yhden hampaan pielessä? Menisikö esim. päästöistä läpi, jos vaikka näin olisi? LadaJussin kanssa pohdittiin mahtaisiko se olla vika, kun sellainen tietty terävyys puuttuu ja kulutus on hiukka korkean lainen...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Alipaineletkuvuotoja + muuta Bosch Euro2 samaran kanssa
Näin ½ ajon jälkeen tuli mieleen, että mitä jos lambdan lämmitys on p*skana. Sehän selittäisi sen että kulutus pätkäajossa olisi julmettu ja matka-ajossa tolkullinen kun pakokaasu pitää lambdan lämpöisenä. Version numero tossa autossa on P 020 138 - mikähän lambda siihen kuuluisi ostaa?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
Anyone? Katselin varaosakirjasta oikeaa lambdaa ja mun mielelstä se pitäisi sitten olla 2112-3850010-20 ja sitä vastaava bosch numero on sitten 0 258 005 133 ja sitä vastaava Bosch yleislambda on sitten 0 258 986 505. Olenko oikeilla jäljillä? Saako näitä venäjältä?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
Mites toi infossa oleva vikakooditaulu joko on euro3 koneelle. Euro2 mallissa on vähemmän vikakohteita kuin euro3 mallissa, mutta onko itse koodit samat?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
joo kyl samoilla koodeilla pärjäilee Euro-2:n kanssa
mites sulla, onko asennettuna BK-16 ajotietsikka? mua pelottaa, ei tiedä uskaltaako laittaa tietsikkaa kiinni, kun noissa Euro-2 malleissa on ajonestoja menny rikki sen takia.
mä mittasin kovassa käytössä 7,3 litraa/100 km kulutuksen tolla Euro-2 Boschilaisella
mites sulla, onko asennettuna BK-16 ajotietsikka? mua pelottaa, ei tiedä uskaltaako laittaa tietsikkaa kiinni, kun noissa Euro-2 malleissa on ajonestoja menny rikki sen takia.
mä mittasin kovassa käytössä 7,3 litraa/100 km kulutuksen tolla Euro-2 Boschilaisella

Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
On siellä BK16 kiinni. Voit lukea kulun pätkimisestä tuolta kokemuksia osastolta...
Mittailin sitä lambdan lämmityspiiriä. Pihtivirtamittari antoi lukemaa 2-3A eli vaikuutaisi ok:lta kun mittailin toisesta ok kuntoisesta lambdasta lämmitysvastuksen resistanssiksi 4,5 ohmia ja se vastaisi 13,5V:n jännitteellä juurikin 3A:ta. Mikä piru?
Mittailin sitä lambdan lämmityspiiriä. Pihtivirtamittari antoi lukemaa 2-3A eli vaikuutaisi ok:lta kun mittailin toisesta ok kuntoisesta lambdasta lämmitysvastuksen resistanssiksi 4,5 ohmia ja se vastaisi 13,5V:n jännitteellä juurikin 3A:ta. Mikä piru?

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
Lada jussille oli tullut jo toinen lada eteen jossa alahihnapyörän kiila oli lähes sökö = jako pielessä.
Toimii kyllä mutta heittelee jakoa sinne sun tänne ja parhaimmillaan syö polttoainetta reilusti yli 10l/100km.
Ittellä 110 nyt kaikki kunnossa ja kulutus 5,7L/100km.
Toimii kyllä mutta heittelee jakoa sinne sun tänne ja parhaimmillaan syö polttoainetta reilusti yli 10l/100km.
Ittellä 110 nyt kaikki kunnossa ja kulutus 5,7L/100km.
Lada rules
Re: Bosch Euro2 samara & kova kulutus - taivastelua...
Tämä tarkistettiin kun vaihdettiin hihna ja kiristin. Mitään vikaa ei ollut. Tosin varastossa on nyt kiila ja pyörä.RTJN65 kirjoitti:Lada jussille oli tullut jo toinen lada eteen jossa alahihnapyörän kiila oli lähes sökö = jako pielessä.

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne