SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja selvisihän se. Ei siellä takajarrut laahaa vaan oikea etujarru. Nyt kun oli kirkast keli ja tuuletonta, niin pikkuisen haiskahti. Oikea etuvanne oli kuuma 4km ajon jälkeen. Ja tuntee sen selvästi. Kun on ajeltu aikansa niin kai se jotenkin sitten irrottaa, koska ei laahaa enää 20km ajon jälkeen.

Viitsineekö tuolle tehdä mitään? Katastukseen, jos sellainen ikinä tulee, se täytyy aukoa kuitenkin. Jos nyt vaan ajelisi.

No, paitsi jos vaihdan joskus sen viallisen renkaan ja vanteen siitä pois niin samalla kai noille jonkun pienen herkistelyn tekee.

Muuten toiminta edelleen erittäin hyvää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pahasti jumii oikea etujarru. Jotain on keksittävä. Olen yrittänyt poljeskella väkivaltaisesti jarruja ennen ajoa. Auttaa jonkin verran. Ei kestä jumi niin kauan.

Nyt ymmärrän miksi kulku tuntui niin nihkeältä toisinaan lähdettäessä. Epäilin tietysti itse Axtecia, mutta kyse onkin jarrusta. Ja syyttelinhän aluksi jumivia takajarruja, mutta se onkin tuo etujarru.

Pitäisi päästä joskus jarruttelemaan oikein kunnolla. No, kunhan tulee taas lumet niin Joensuun raviradan parkkiin taas rääkkäämään jarruja.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Edelleen toimii moottori. Käynnistettäessä laitetaan kaasu vähän auki ja puoliautomaattinen tyhjäkäynnistyslaite säätää kierrokset hyvin ryyppymäisiksi.

Ryyppy lähtee itsekseen ajossa pois moottorin lämmetessä. Sitä ei tarvitse poljeskella mihinkään suuntaa. Lämmin moottori asettuu ehkä vähän ripeää tyhjäkäyntiin. Korvakuulolta arvioiden 1000r/min. Voi olla hiukan ylikin. Olisi kiva mitata kun olisi sellainen ProStrobo.

Ja nämä tyhjäkäyntikierrokset pysyvät olkoon moottori sitten jonkun verran jäähtynyt tai aivan kuuma, jos käynnistetään uudelleen.

Hemmetin oikea etujarru on hankala. Kylmällä sylinterillä ei parane jarrutella kovinkaan paljon tai ainakaan ei saa pitää autoa paikallaan jarrulla. On käytettävä käsijarrua. Näin sylinteri ei junttaa mitenkään pahasti laahaamaan. Jos jarru jää kunnolla laahaamaan niin on jarruteltava hevisti tai annettava rummun satulan ja levyn kuumeta. Muu ei auta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Melkoista meininkiä. Hyvin tultiin taas Joensuuhun. Pivangalla tankkasin kanisterista. Auto kävi. Ja heti alkoi pörpöttää. Joku näissä Samaran tankkauksissa on. Tuollahan joku muu valittaa RuuttaSamaran tankkausongelmia.

Ajeltu on nyt n. 120 000km eli olen itse ajanut 11tuhatta kilometriä. Lasketaanpa.

Varaosineen 250e / 11 000km = 0.023e/km eli n. 2,5senttiä km.

Jos SÄMPY veisi 8litraa sadalla niin: 11 000km x 8litraa / 100km = 110 x 8litraa = 880 litraa

Laitetaan Venäjän kävijän litrahinnaksi 0,8 e / litra. Tämä koska alussa ajettiin ilman Venäjän hintoja. Nykyään pelkällä Venäjäpensalla.

Siis polttoainekustannukset: 880 litraa x 0,8 e / litra = 88 x 8e = 704e

Käyttökustannukset: 2,5 senttiä / km + 704e / 11 000 km = 2,5 + 6,4 x senttiä / km = 9,1 senttiä / km eli 10 senttiä / km.

Ovatko nämä HALPOJA KILOMETREJÄ?

Harrastajahan ei voi laskea työlleen hintaa, koska silloin hän ei olisi harrastaja. Ja kilometrien halpuus juuri perustuu juuri siihen, että työtunnteja ei lasketa eikä niille hintoja laiteta.

Noissa laskelmissa on mukana muutamat öljyt, lasinpesunesteet, suodatin, vespumppu, hihna, kiristin.

Hitsauskustannuksia ei ole kovinkaan tarkasti pystytty lisäämään. Mutta jos lisättäisiin vaikka nekin niin yli 15sentin ei kilometri tulisi maksamaan.

No, vakuutukset piäisi laskea, verot ja olisihan sitä vikka mitä laskettavaa. Mutta nuo juoksevat kulut on jätettävä pois. Näin laskien voi verrata sitten omia vekottimia keskenään. edes jotenkin.

Eli tässä tällainen puutteellinen lasklma.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Puutteellinenhan tuo sinun laskelma on. Sinulta unohtui monessa tapauksessa suurin kuluerä, auton arvon aleneminen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Paljonkohan tuo 200e SÄMPY olisi menettänyt arvoaan tähän mennessä? Pannaan vaikka, että sen arvo on alentunut 200e eli hinta tällä hetkellä vain noiden uusien osien hinta eli 50e.

Mitenkäs tämä liitettäisiin tuohon laskelmaan? 200e/11 000km = 1/55 e/km. Tämä sitten lisätään kilometrikuluun.

1/55 e/km = 0,018 e/km eli 1,8Senttiä/km = 2senttiä/km.

Tämä lisättynä aiempaan laskelmaan: 10senttiä/km + 2senttiä/km = 12senttiä/km.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Laskelmissasi on välyksiä, veli hyvä.

Uusien osien hintaa EI ynnätä auton kokonaisarvoon, vaikka monet tämmöistä yrittävät kärryä myydessään väittää. Autoon asennettujen osien hinta lasketaan käyttökustannuksiin samalla tavalla kuin bensa tai öljyt. Samoin vakuutukset ja käyttöverot on laskettava, koska muuten et pääse lähellekään oikeaa kustannusta.

Ja mihin perustuu arvio 200 euron pääomahäviöstä? Sehän on 100% hankintahinnasta, eikö niin? Yleensä käytetyn auton arvonalennukseksi lasketaan 10-15% vuodessa. Ja tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä markkina-arvon kanssa, vaan kyseessä on laskennallinen toimenpide.

Tarkkana nyt! Kyseessä voi olla vuositasolla monen kympin heitto!
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Täytynee tänään laskea Saunassa nuo puuttuvat Vakuutus- ja Verokustannukset tuohon käyttökustannuksiin.

Ja sitten onkin yksi todella pohtimista tarvitseva asia. Ja sillä on nimittäin varmasti vaikutusta Axteciin.

Nimittäin tuo polttoainetankin paine, alipaine ja huohotus eli polttoainehöyryjen kierrättelyyn.

Tämä Laitos on GRAVITAATIOVENTTIILI. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lähtökohdaksi saatiin 12senttiä/km ilman veroja ja vakuutuksia.

Vakuutukset: 350e/Vuosi. Tässähän lasketaan 4kuukauden käyttökuluja.

350e/3 = Neljänkuukauden vakuutushinta = 117e

Verot: 12e kuukaudessa vai olisiko enemmän: 48e

Vakuutukset ja Verot 4kuukautta 165e

Ja kilometrille: 165e / 11000km = 1,5senttiä/km.

Ylöspäinpyöristellen nämä kaikki siis tekevät korkeintaan 15senttiä / km.

Pääomakustannuksia tästä Sämpystä ei ole. Kuten ei mistään Laivastoni vekottimesta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Nythän sinä lasket kuin pullopersesika kirkonmäkeä!

Antamiesi tietojen mukaan SÄMPYN käyttökustannukset neljän kuukauden aikana ovat:

Arvonalennus (eli pääomakustannus) 4kk 200e-5%= 10e
Verot&vakuutus 165e
Huolto 50e
Polttoaine 704e
Yht. 929e

Kustannus kilometriä kohden 949e/11000km= 0,084e/km. Eli pyöreästi 8 senttiä kilometrille.

Tuohon pitää vielä lisätä renkaiden kulumista ja räjähtelyä ilmentävät luvut. Plus se tuning-spoileri ja antistatic-hännät. Loppusumma saattaa kohota aina 9 senttiin kilometriltä!

Fillarilla pääsisit halvemmalla. Tai reidellä.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos tähän pitää vielä laskea jotain muuta mukaan niin minä lasken sen vaatijasta IlmatPihalle.

Nämä laskelmat on tehty siten, että kaikkia välisummia pyöristetään ylöspäin, jottei voitaisi sanoa että siellä Vähätellään tuon Romun käyytökustannuksia. Esim. Polttonestehän ei minulle maksele tuota 80senttiä/litra vaan jotain ihan muuta.

Ja romurenkaita, joita on tullut ilmaiseksi kaikkien romujen mukana ei lasketa. Jos ne saa jättää ilmaiseksi Venäjälle, niin siinä säästää. Ja jos Ruosteen puhkirevittämä vanne jää sinne niin siinäkin säästää.

Tuninkiproileri ei liity mitenkään käyttäkustannuksiin kuten eivät viuhakkeet, kerhotarrat, tankin suojana olevat kumimatot, perätunaukset, Nimmarirekisterikilpi eikä NeitiHauHau joka istuu etupenkillä.

Eihän sitä Röökiäkään, jota palaa kun ajan, lasketa käyttökustannuksiin. Eikä venäläistä limpparia tai nakkipullia.

Enkä laske niiden Liftarien painoa ja penkin kuluttavaa vaikutusta joita siis otan kyytiin Venäjällä.

Eli kyllä tuo 15Ruplaa/km on ihan OIKEA summa. Vai pannaanko Rupiaa eli Shillinkiä eli Taaleria?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taas välillä Immeisille nagramista. Ei TOIMI juuri ollenkaan tyhjäkäynti. Kaasari tulvii ihan hemmetisti. Kauheat hajut.

Minulla on tosiaan ne vedenpoistoaukot täysin auki sieltä ilmanottokaukalosta, jotta saan moottoritilasta heti kaikki akuutit hajut lämppärinpuhaltimen kautta neneuun :lol:

Ja tosiaan tulvii ainakin pensan hajusta päätellen.

Hemmetti se koho tilttailee tai sitten neula tekee mitä huvittaa. En hemmetti jaksa ennen kevätkelejä tehdä aisialle mitään. Ei huvita. Täytyy kärsiä.

Sain taas tänään pikku pommin siihen samaan oikeaan eturenkaaseen jossa on jo pikku pullistelu. Nyt siihen tuli toinen ihan pieni pikkupikkupojan pikkupikkurillin kokoinen murkula.

Oli köntti tiellä. Luulin tieraksi eli Hevosen kaviosta irronneeksi kohvaköntiksi. Olikin KIVI. Muuten ei mitään tiellä. Väistin vähän, mutten osuntu tai siis en osunut ohi 8) Murhaa Menoo taas tänää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olihan se jotakin SÄMPYlle tehtävä, muuta kuin vain Rääkättävä raadannassa.

Eilen tullessani Joensuusta Kuusaalle Kouvostoliittoon päätin, että Suolakurakuormaa on kevennettävä SÄMPYn kyljistä ja mahdollisesti muualtakin.

Tässähän on Nesteen TI- eli TeeSeItse -halli aivan lähellä. Sinne siis suuntailemaan. Ensin oli ostettava vähän tarvikkeita.

Oli muuten vilsekettä niin hallissa kuin 2autopesurissakin. Minulle sattui tuuri. 2jonotti minua ennen 12 paikkaiseen halliin ja sieltä lähti pikapikaa 3 autoa puunattuna ulos.

Mukaan otettiin NeitiHauHau, työkalut, AutoGLYM -talviliutointa, CRC, Vähän vastaava voiteluaine ja AseÖljy. Sitten kaikkea muuta pientä tarviketta.

Vietin hallissa vajaa 2 ja puoli tuntia. No, ei siinä pelkkiä pesuja ollut. Täytyi ennen pakkasia tehdä muutama säätö ja hienovarasisempi puhdistusoperaatio.

Täytyy taas hehkuttaa. Tyhjäkäynti saatiin palaamaan ja pelaamaan. 2viikkoa se oli enemmän ja vähemmän kateissa. Tätä tämä tulee olemaan eli jatkuvaa taistelua tyhjäkäynnin kanssa. Nyt en tehnyt mitään kevyttä jippoa vaan tein Axtecille ihan oikeasti jotakin.

No, täytyy kertoa jotakin vähän myöhemmin. Ja tulihan siitä ulkokuorestakin aika toisen näköinen. Saati alustasta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ensinpä siis suihkuteltiin karmea kurakuorrutus pinnasta ja valmistettiin LokaLiuotin panos.

Lilluttelin harjalla reippaan vahvuista liotinvettä muhimaan ulkokuoreen. Kävin konehuoneen kimppuun ja sumuttelin letkun sumuasennolla vettä konetilaan. Muistin peitellä virranjakajan ja laturin kunnolla.

Antelin sitten moottorin jäähtyillä, ettei liuotteluliuos olisi heti menettänyt nesteitään ja palanut kiinni koneeseen.

Lisää liuotinta keveiden harjailujen kanssa kuoreen ja näytti lähtevän kamaa aivan käsittämättömsti. Ja tuollaisella liuottimella ei tarvitse kovin kovasti harjailla. Vaikka mitään väliä maalin naarmuuntumisella ei olekaan. Jätin vielä vaikuttamaan kaman.

Sittenpä moottoritilaan samaa kamaa muhimaan. Ihan vain harjalla roiskin ja levittelin tavaraa sinne ja tänne. En kuitenkaan harjaillut mitään. Alipaineletkujen solmujen selvittely ei oikein huvittanut. En myöskään riuhtonut kaasarin ympärillä muuten, kuin että yritin sinne mekanismeihin ruiskia liuotinta. Sumutinpullo olisi ollut hyvä, mutte jäipi moinen kotiin.

Niin ja aivan aluksi tuhosin CRCtä kaasarin mekanismeihin noin niin kuin alkuliuottimeksi.

Siinähän sitä tuhrattiin ja pällistelijöitä kertyi ihailemaan SÄMPYn paviaanipärssiitä. Ja miksipäs ei. Jonoa oli kuulemma 7-10 autoa. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Liuottimet leviteltyäni kävin alustan kimppuun. Kuminen lattiamatto poliven alle ja konttailemaan. Kyllä valui hiekkakurasuolamössöä järjettömiä määriä varsinkin perästä ja pensatankin tietämistä. Suihkuttelin joka suunnasta kiertäen hitaasti auton ympäri. Ja tein huolellista työtä.

Sittenpä oli aika paineistaa liuottimen työt lattialle. Moottoritilaa ruuttailin varsin varovasti.

Homman valmistuttua otin ilmanputsarikotelon pois ja kävin kaasarin kimppuun. CRCtä niin hemmetisti kehiin. Liikuttelemaan kaikkia vipuja ja vipstaakseja sekä ruikkimaan yhä uudestaan kamaa jousiin ja hässäköihin. Kun vipstaakit mielestäni liikkuivat hyvin, aloittelin aseöljyilyn. Tämä operatsioni täytyy vielä toistaa tässä eräänä päivänä.

Ilmanottohan minulla oli kokonaan pakosarjalta. Lisäksi kylmäsuutin oli käännetty moottoritilan sivupellin suuntaan. Muuten ottoa niin, että ainakin puolet tulee viileältä puolelta ja puolet pakosarjalta.

Jos vekotin kerran saa liikaa pensaa, niin ilmaahan sille on myös tarjottava. Käänsin ilmanottoputken normaaliasentoon eteen päin.

Tuloksista siis vielä. Helmojen huonot kiveniskumassat lähtivät pois ruosteiden päältä. Karmeat kasat hiekkaa ja mössöä saatiin irti. Paviaaniperästä meinasivat punat karista pois ainakin niiltä osin, jotka oli vedetty kirkaan maalipinnan päälle.

Sitten kaasari kassan. Lypsin kaiken polttoaineen letkusta suuttimien kautta tuuttiin ja venkoilutin vielä kaikkia vipstaakkeja.

Muutama rukous. Maksaminen (23e) ja kokeilua käyntiin. Lähti Ensimmäisellä). Ja mikä tyhjäkäynti. Aivan loistava. Kulkukin oli kuin unelmaa. Käväisin Ropinhuutissa ja ihan vain kokeeksi pysäytin moottorin. Ja käynnistyi laakista ja helposti.

Ajelin auto kuumaksi ja kuivaksi ja kaikki toimi pirun hyvin kunnes...

Kunnes sammui totaalisesti Kokoraaton monttuun. Ei elettäkään käynnistymisestä.

Pysähtyipä siihen Pilkanmaan EuroSamara ja ehdotteli hinaamista. Liinoja jo kaiveli vaikkei löytänyt kun kekkasin. Pensa loppui tietenkin. Hurmassani en huomannut litkun vähyyksiä. Olin liruttanut tankiin jonkin verran ennen pesulle lähtöä.

Ei taas tehnyt Axtecille kutaa pensan höräisy loppuun. Ensin todella vaikeaa ja tyhjäkäynti takkusi.

Käytyäni Lihiksellä ja tultuani kotiin annoin vekottimen rupsuttaa pihassa kuumapuhallukset täysillä jonkun 25min. Hyvin kävi kone, joskin tyhjäkäynti huononi ajan lopulla jonkin verran.

Tänään sitten taas uusi testi ja rasti kun on 20raatia pakkasta. Mielenkiintoista kyllä.

Täytyy kokeilla sellaista, että lypsää kaasupolkimella kaiken kaman letkusta kaasariin ennen kuin käynnistää. Joku lopullinen patenttitapa tuohon käynnistykseen on saatava.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin