Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Marko kirjoitti:Joo ja autol,mikä kulkee vaikka 100/kmh ja autol,mikä kulkee 300/kmh,ei bensan kulutuksen ero 100/kmh nopeudes oo juuri mitää.Iso moottori vaa sattuu jostain syyst pääsemää vähä helpommalla.
Näinhän se menee. On se minusta aika paljon jos joku 1200 Lada haukkaa noin ysiä satkun vauhdissa ja samaan pääsee uusien ja uudehkojen euroautojen n. 4 litran kasikoneilla joissa tehoa kuitenkin noin kuusi kertaa enemmän. Menee aika pienillä jengoilla kuitenkin satasen vauhdissa monet isokoneiset autot siinä missä Lada kiljuu yli neljää tonnia.

Ja niinkuin jo aiemmin mainittu, ripeä kulkeminen ei aina ole tehoista kiinni. Nykyaikana kun näitä taloudellisuusvouhoja riittää, joiden mielestä maksimaaliset säästöt polttoaineessa saavutetaan kiihdyttämällä mahdollisimman hitaasti kilometrien matkalla, niin on ilmiselvää että on aivan sama onko siellä pellin alla 75 vai 300 heppaa. Molemmat haukkaavat soppaa paljon enemmän kuin oikeilla, bensaa säästävillä ajotavoilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Nimenomaa.Esim töissä rekalla laitetaa KAIKKI,mitä ikinä löytyy paikaltaa lähettäessä sen sijaa,että sitä kiihytystä harrastettas kilometritolkul maisemii katelles.Kiihdyttäminen mahdollisemman nopeasti pidettävää ajonopeutee säästää polttoainetta,olikohan tää liian monimutkasest sanottu?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
jta
Viestit: 4439
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja jta »

Markon viestiin viitaten niin käytännössä poljin pohjassahan sitä vedetään kunhan vaan pysytään oikealla kierrosalueella (n.800-1700rpm) eli ei kuitenkaan huudateta täysillä kierroksilla. Tosin väliinhän se kiihdytys kyllä tuntuu kilometrien mittaisilta kun on kantavuuskuormat päällänsä ja sopevaa loivaakin ylämäkeä. :lol:
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Nopealla kiihdytyksellä säästetään, en oikein usko, mutta pappamaisella ajotavalla kylläkin.
Työautoni kulutus on mielestäni suuri.
Tankkaan tankin aina täyteen ja viime kertaisen tankkauksen jälkeen on kilometrejä kertynyt 324.
Tänään tankkasin täyteen ja Dieseliä meni tankkiin 60 litraa.
Pystyykö näiden lukujen perusteella laskemaan suurinpiirtein kulutuksen?
Tai miten?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada Scandinavia kirjoitti:Nopealla kiihdytyksellä säästetään, en oikein usko, mutta pappamaisella ajotavalla kylläkin.
mitä nopeemmin ajetaan kovalla kulutuksella sen nopeemmin päästään pappa-ajoon ja bensaa säästyy
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Ei kait se niin mene, kun tuolla aikaisemmissa viesteissä poristiin, että pienitehoinen ja kokoinen moottori kuluttaisi polttoainetta yhtä paljon tai enemmän. Kumpi vaatii enemmän energiaa vaikkapa tyhjäkäynnillä 80kg kampikseli vai 20kg kampiakseli pyörimiseensä vaikkapa 700r/min. Sitten niiden laitteiden massat, jotka sitä akselia pyörittävät. Tämä pelkästään tyhjäkäynillä jolloin akselilta ei oteta tehoa ulos ollenkaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lada Scandinavia kirjoitti:Tankkaan tankin aina täyteen ja viime kertaisen tankkauksen jälkeen on kilometrejä kertynyt 324.
Tänään tankkasin täyteen ja Dieseliä meni tankkiin 60 litraa.
Pystyykö näiden lukujen perusteella laskemaan suurinpiirtein kulutuksen?
Tai miten?
Jaa nuo litrat (60) sadoilla kilometreillä (3,24) niin saat kulutuksen sataa kilometriä kohti. Tässä tapauksessa huikeat 18,52 litraa.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja START »

ei se tyhjäkäynnillä kuluta yhtään enempää se 80kg vauhtis verrattuna 20kg vauhtikseen.
se missä se ero tulee on siinä kun se kiihdytetään siihen tyhjäkäyntiin. (esim käynnistyksessä) se on sitä fysiikkaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Lada Scandinavia kirjoitti: Työautoni kulutus on mielestäni suuri.
Tankkaan tankin aina täyteen ja viime kertaisen tankkauksen jälkeen on kilometrejä kertynyt 324.
Tänään tankkasin täyteen ja Dieseliä meni tankkiin 60 litraa.
Pystyykö näiden lukujen perusteella laskemaan suurinpiirtein kulutuksen?
Tai miten?
Mikä auto pakettiauto vai muu sekä merkki? :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

START kirjoitti:ei se tyhjäkäynnillä kuluta yhtään enempää se 80kg vauhtis verrattuna 20kg vauhtikseen.
se missä se ero tulee on siinä kun se kiihdytetään siihen tyhjäkäyntiin. (esim käynnistyksessä) se on sitä fysiikkaa
Tervehdykset toivottelen.
Muistaakseni sellainen termi kuin kitkakerroin sekä gravitaation aiheuttama hidastuvuus vastavoima kiihtyvyydelle,joiden suureista yksi on massa. Sinulta taisi olla unohduksissa. Samoin mäntien/kiertokankien vaatimat kiihtyvyydet/hidastuvuudet taas se massa. Erilaisia ja erikokoisia massoja löytyy vielä lisää, jos nämä eivät riitä perusteluiksi kulutuksien eroon. Vai oletko keksinyt Ikiliikkujan :-) Nobeli on sinun jos näin on asia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nythän oli jotain suunnitelmia, että nuorille kuljettajille tehorajat, se on sinänsä ihan kätevä ratkaisu ja helppo valvoa kun rekisteriotteessa lukee tehot. onhan nykyvehkeet perusmalleinakin tosi hätäisiä lähtemään ja kulkemaan eikä tarvii hurjana polkea. minun nuoruudessa hurjimmat ajeli jollain B-Asconalla jossa oli vakionakin vaan noin 100 hv ja korimuotoilu ei mitään parasta aerodynamiikaltaan ja kaasuun vastaavuus ei ollenkaan samaa luokkaa kuin vääntävissä nykylaitteissa. Kovimmat tuunaajat tietysti viritti noista 200 hv tai ylikin, mutta ne olikin ihan omaporukkansa ja saattoi usein sitten osatakin hallita luomuksensa. Nyt kun kuka tahansa isin ja äitin oma talttahammas saa käsiinsä uudemman jo perustaltaan tehokkaamman ja kulkevamman pelin, eikä mitään hajua siitä miten se hallitaan, niin pahaa jälkeä siitä seuraa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja START »

oli miten oli, mutta kyllä se painavakin auto (iso, hieno ja tehokas) menee pienellä kun vauhtiin saa.
jussi vissin rupee jo ymmärtämään, kun se puhuu että virittelijät on oma porukkansa ja saattavat jopa hallitakkin luomuksensa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Lada-Jussi kirjoitti:Nyt kun kuka tahansa isin ja äitin oma talttahammas saa käsiinsä uudemman jo perustaltaan tehokkaamman ja kulkevamman pelin, eikä mitään hajua siitä miten se hallitaan, niin pahaa jälkeä siitä seuraa.
Muovilla peitettyine ruosteineen :? http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/12/28985
Ei taida Ladassa olla liiaksi muovi hupatuksia onneksi vai onko?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ladan etu on juuri nämä vanhahtavat rakenteet, vielä ei olla menty täydelliseen auton kotelointiin muovilla, uudessa Kalinassakin on monet kohteet vielä hyvin käsillä, ei mitään ylimääräistä. käsittääkseni materiaalivahvuudet on vielä eri luokkaa kuin muissa, tämä tekee autosta laadukkaamman ja se perustelee hinta eroa vastaavan kokoisiin "paremmin" varusteltuihin muihin pikkuautoihin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Lada-Jussi kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti:Nopealla kiihdytyksellä säästetään, en oikein usko, mutta pappamaisella ajotavalla kylläkin.
mitä nopeemmin ajetaan kovalla kulutuksella sen nopeemmin päästään pappa-ajoon ja bensaa säästyy
Tämä ajotyyli on täysin väärin, se voi olla polttoainekauppiaiden valhe autoilijoille, tai vain teoriaa.
Perustelen.
Viime alkusyksystä ajoin Volvo V70 bensa ja automat,laatikko.
Autossa ajotietokone. Kun kiihdytin ripeästi risteyksestä, ajotietokone näyttää huimaa kulutusta. Seuraavassa risteyksestä lähdin kevyesti kiihtyen, niin kulutus kohtalainen.
Jos jokaisesta risteyksestä lähetään kaasu pohjassa ja hellätään kaasua, kun esim, 50km/h saavutettu ja taas hetken päästä ollaan risteyksessä ja sama tyyli jatkuu, koko kaupunki osuuden ajan.
Niin kyllä bensaa palaa.
Myöskin ajonopeudella on merkitystä kulutukseen, eli ajaako 100 tai 80 kymppiä. Tämä pätee maantieajossa.
Vastaa Viestiin