larssi21074 kirjoitti:Just jouduin ostaa satakymppiin uuden akun kun alkoi pakkaset. Miten lie pyssyy latingissa kun latausjännite on vaan 13,5v.. Ostin kyllä ihan perinteisen akun enkä calsium seos akkua. Laturi on uusi kalinan laturi ja tehoakin on vakiota 80a enemmän, oisko 90a 14 voltilla. Mut ei tuo nosta akun navoille edes tuohon..
Hei!
Onko tuo 13,5 V mitattu laturista vai akun navoista? Jokatapauksessa kovin alhainen
tuo arvo on akun latautumista ja valojen tehoa ajatellen.
Lainaus netistä:
"Akun nimellisjännite on täyteen varatulla akulla 12,81V ja jos latauslaitteella ylläpidetään suurempaa jännitettä akku latautuu, tai yhtä suurta jännitettä, ei akku purkaannu eli tyhjene."
.................................................................................................................
Seuraava Wikipediasta:
Lyijyakun varaustilaa voi mitata myös areometrillä. Nestettä imetään akkukennosta laitteen sisään. 100 % varaustilaa vastava akkunesteen ominaispaino on noin 1,265 g/cm³. Lämpötila vaikuttaa lukemaan.
Volttimittarilla voi karkeasti arvioida akun varaustilaa. Tavallisessa kuusikennoisessa lyijyakusssa 100 % varaustilaa vastaa noin 12,65 V ja 0 % vastaava jännite on 11,89 V.
Ominaispaino, g/cm³ Lepojännite, V Varaustila, %
1,265 12,65 100
1,225 12,45 75
1,190 12,24 50
1,155 12,06 25
1,120 11,89 0
.................................................................................................................
Tuo lepojännite mitattuna n.5 tuntia pitkähkön ajon päättymisestä.
Netissä oleva tieto lyijyakun lataamisesta ja hoidosta on melkoisen etsimisen takana
ja lisäksi osin ristiriitaista. Johonkin on kuitenkin uskottava...
Jos haluat vaikuttaa laturin jännitteeseen, vaihtoehtoina on j-säätimen vaihto tai
jännitteen nostaminen tuolla kytkennällä. Säätimien löytäminen vaikeaa, jopa mahdotonta
useimpiin latureihin.