Nostin 110:n latausjännitettä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Nostin 110:n latausjännitettä

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Autooni vaihdettiin tehdaskunnostettu Iskra AAK5102 laturi, jossa oleva jännitteensäätäjä
on asetettu 14 volttiin. Akun lataustila ei tuolla arvolla pysynyt kuin n. 75% (akun navalla 13,9 V) joten jotakin
ajattelin tehdä.

Asiaa käsitelleen

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... di#p255752

jutun pohjalta toteutin homman. Säätäjä on tämännäköinen:

Kuva

Laturissa ei liikoja tiloja ole joten lisäykset johdoilla muualle:

Kuva

Siinä se nyt on, latausjännitteen nosto mahdollinen vipukatkaisijalla 0V - 0,6V - 1V.

Kuva

Nyt käytän 0,6:n asentoa jolloin akku latautuu n.14.5 Voltin jännitteellä ja vastaava
jännitelisä tulee ajovaloillekin - ja sen huomaa.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Nostin 110:n latausjännitettä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Alkuperäisellä akulla mennään,akun ikä 6 vuotta 4kk.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nostin 110:n latausjännitettä

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Jaska HKI kirjoitti:Alkuperäisellä akulla mennään,akun ikä 6 vuotta 4kk.
Onneksi olkoon! Tietysti on olemassa akkuja ja AKKUJA, niissäkin lienee eroja
valmistuserästä/vuodesta johtuen.
Minun akkuni (3v 2kk) ei ole enää hyvä, alkuperäinen se kuitenkin on.
Niin on että olipa akku uusi tai vanha, sen toimintakunnon varmistaa riittävä
latautuminen. Ja latautumiseen tarvittavan virran antaa laturi, senvuoksi tulin
tehneeksi tuon kytkennän joka toivoakseni jatkaa akun ikää ainakin kolmella vuodella! :)
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nostin 110:n latausjännitettä

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Just jouduin ostaa satakymppiin uuden akun kun alkoi pakkaset. Miten lie pyssyy latingissa kun latausjännite on vaan 13,5v.. Ostin kyllä ihan perinteisen akun enkä calsium seos akkua. Laturi on uusi kalinan laturi ja tehoakin on vakiota 80a enemmän, oisko 90a 14 voltilla. Mut ei tuo nosta akun navoille edes tuohon..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nostin 110:n latausjännitettä

Viesti Kirjoittaja pinpate »

larssi21074 kirjoitti:Just jouduin ostaa satakymppiin uuden akun kun alkoi pakkaset. Miten lie pyssyy latingissa kun latausjännite on vaan 13,5v.. Ostin kyllä ihan perinteisen akun enkä calsium seos akkua. Laturi on uusi kalinan laturi ja tehoakin on vakiota 80a enemmän, oisko 90a 14 voltilla. Mut ei tuo nosta akun navoille edes tuohon..
Hei!

Onko tuo 13,5 V mitattu laturista vai akun navoista? Jokatapauksessa kovin alhainen
tuo arvo on akun latautumista ja valojen tehoa ajatellen.

Lainaus netistä:
"Akun nimellisjännite on täyteen varatulla akulla 12,81V ja jos latauslaitteella ylläpidetään suurempaa jännitettä akku latautuu, tai yhtä suurta jännitettä, ei akku purkaannu eli tyhjene."
.................................................................................................................
Seuraava Wikipediasta:
Lyijyakun varaustilaa voi mitata myös areometrillä. Nestettä imetään akkukennosta laitteen sisään. 100 % varaustilaa vastava akkunesteen ominaispaino on noin 1,265 g/cm³. Lämpötila vaikuttaa lukemaan.

Volttimittarilla voi karkeasti arvioida akun varaustilaa. Tavallisessa kuusikennoisessa lyijyakusssa 100 % varaustilaa vastaa noin 12,65 V ja 0 % vastaava jännite on 11,89 V.

Ominaispaino, g/cm³ Lepojännite, V Varaustila, %
1,265 12,65 100
1,225 12,45 75
1,190 12,24 50
1,155 12,06 25
1,120 11,89 0
.................................................................................................................
Tuo lepojännite mitattuna n.5 tuntia pitkähkön ajon päättymisestä.

Netissä oleva tieto lyijyakun lataamisesta ja hoidosta on melkoisen etsimisen takana
ja lisäksi osin ristiriitaista. Johonkin on kuitenkin uskottava... :?

Jos haluat vaikuttaa laturin jännitteeseen, vaihtoehtoina on j-säätimen vaihto tai
jännitteen nostaminen tuolla kytkennällä. Säätimien löytäminen vaikeaa, jopa mahdotonta
useimpiin latureihin.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Vastaa Viestiin