Samara, lämmityslaite sökö? - Oli.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Pertti

Samara, lämmityslaite sökö? - Oli.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Näköjään Samarani pelannut hyvin kun en ole täällä aikoihin vieraillut, piti kirjautua uudestaankin kun tunnuksia ei tunnettu...
Mutta asiaan.

Täällä on asiantuntevaa viisasta väkeä, ennenkin olen saanut hyviä neuvoja.

Lämmityslaite yhtäkkiä simahti, niinhän ne taitavat tehdä. Auto -03 mallia. Releet ja sulakkeet olen mittaillut, kunnossa, ja asiantuntemukseni riittää siihen, että taitaa olla lämppärin moottorin henki haihtunut.

Onko se tosiaan niin hankalassa paikkaa vaihtaa?

Englannista löysin sivuston, jossa hyviä piirroskuvia ladasta.
http://www.ladaparts.ru/samara/index.php

Venäläisiltäkin sivuilta niitä löytyy, täälläkin niihin törmää, yhtä paljon apua kummastakin kun ei niistä ymmärrä mitään, muuta kuin sen että ei ymmärrä.

Kuvista sedn ymmärrän että hankalalta vaihto näyttää.

Mites idioottivarmasti voi itse mittailla, huomata, että tosiaan puhaltamattomuuteen syy on moottorin rikkoutuminen?
Hankala itse vaihtaa? (Kätevä tietty tekee mitä haluaa...)
Maksaako paljonkin DeltassA?

Hyvää talven jatkoa
Viimeksi muokannut Pertti, 7.2.2010 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Re: Samara, lämmityslaite sökö?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos lasinpyyhkijätkään eivät toimi, tarkista sulakkeen kontakti uudelleen. Sulakkeen huono kosketus näyttää olevan Samaran lämppärin mykistymisen yleisin syy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä jo 2003 mallisessa voi lämmityslaitteen puhallin mennä.Minulla on 2003 satakymppi ja siinäkin meni(Samaran puhallin) 76tkm kohdalla.Minulla vika ilmeni savun muodostuksena ilmasuuttimista,pyörimisnopeus hiipui,käynnistykseen tarvittiin nyrkiniskua rintatoppauksiin.Hinta muistaakseni 78€ Delta-autosta.Puhaltimen toiminnan ilman jännitemittaria voi testata vetämällä piuha suoraan akusta puhaltimen plussaan niin pitäis pyöriä täysillä.Jos savun hajua ei ole havaittu niin jumittuneet hiiletkin voi olla syynä.Yksi vika Samarassa on myös nämä jänitteenalennusvastukset ja niiden liitokset,mutta tässä tapauksessa epätodennäköinen koska ei toimi missään asennossa.
Pertti

Pyyhkijät yms. saman sulakkeen takana olevat toimivat.

Minkäänlaista savunmuodostusta en ole havainnut, outoa hajuakaan; normaalia valitettavasti näyttää olevan että laiskahko on tuo Samaran puhallin, melkeimpä hönkäilyä vain, pitkään saa ajaa että lämmintä pukkaa.

...voi testata vetämällä piuha suoraan akusta puhaltimen plussaan niin pitäis pyöriä täysillä...

Mitä vähän revin konsolia auki että pääsin katselemaan ja mittaamaan katkaisimen liitokset, siinä samalla sitten piuhalla yhdistelin katkaisimelta meneviin johtoihin, ja mitään ei tapahtunut. Eikös noista jokin ole sitten "puhaltimen plussa"?

Hiilet taitavat tosiaan olla siellä jossain piilossa.
Eli itse en uskalla/osaa alkaa vaihtamaan, taitaa Delta kutsua.

Kuinkahan pitkään tuossa mahtaa siellä mennä?

Kiitos vastauksista.
THI-900

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ei kai tommosta remonttia varten nyt Deltaan tarvi mennä. Joku nyrkkipaja osaa varmaan vaihtaa sen moottorin sinne puolta halvemmalla tuntihinnalla. Jos työn nyt sitten menee 150% aikaa niin hinta on silti vielä vain 75% deltan hinnasta.

Ravistelitko muuten liittimiä, jotka on siellä kuskin jalkatilan kautta tavoitettavissa, puhaltimen kyljessä (käsikopelolla kaasupolkimesta kello kahteen). Itsellä oli kerran siellä vikaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Jaska HKI

Deltan palveluja paljon käyttäneenä epäilisin että paristaa osineen maksaa.Puoleen hintaan pääsee jos johonkin pienkorjaamoon menee vaihto-osa kourassa.Itse tehtynä osan hinta.
Pertti

Kaikkea mihin pääsin käsiksi ravistelin ja kiroilin - otin auki ensimmäisen kuoren, eli sen missä puhaltimen säätövivut ja katkaisin ovat.
Ja teidänkin kommenttien jälkeen näyttää viaksi vahvistuvan tuo moottorin kylmeneminen.

Joo, käyn heti huomenna pari tuttua pajaa läpi, eiköhän jonnekin aikaa löydy. Delta on aina se viimeinen vaihtoehto.
Itse tehtynä se tietty olisi halvin, ja oppisipa samalla tuntemaan autoaankin, mutta näyttää olevan niin hyvin koteloitu etten taida alkaa hajottamaan puolta ohjaamoa.
Tietysti voisi toppatakki päällä kärvistellä kesään, ja sitten kesällä sen korjaus unohtuisi kunnes taas tulisi kylmä talliinkin.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Klikkailehan tästä kuvat isommiksi ja katso osaisitko itse tai joku näppärä kaveri hoitaa homman.
http://translate.google.com/translate?j ... l=ru&tl=en

Eipä tuo linkki mennytkään suoraan sinne kuviin, mutta mene sinne vasemmalle
electrical
heater
removing and installing fan
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
kolli10

Viesti Kirjoittaja kolli10 »

:) Helppo vaihtaa, mutta purkaamista ja kasaamista paljon. Motonetissä moottori 34.90e. On pelannut jo vuoden. :?
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Onko 03 mallisessa Samarassa lämmityslaitteen moottori eri paikassa, kuin esim, 1990 mallisessa.?

Omistamassani Samarassa -90 mallisessa oli lämmityslaitteen moottori konehuoneen ja tuulilasin välissä. Konepelti ylös ja heti näkyy suojakuori, joka otetaan irti, niin pääsee käsiksi moottoriin.
Minun mielestä helppo vaihtaa itse, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä.
Jaska HKI

Lada Scandinavia kirjoitti:Onko 03 mallisessa Samarassa lämmityslaitteen moottori eri paikassa, kuin esim, 1990 mallisessa.?

Omistamassani Samarassa -90 mallisessa oli lämmityslaitteen moottori konehuoneen ja tuulilasin välissä. Konepelti ylös ja heti näkyy suojakuori, joka otetaan irti, niin pääsee käsiksi moottoriin.
Minun mielestä helppo vaihtaa itse, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä.
Samaa minäkin tuumailin,Tuskin Samaran fysiikka 20 vuodessa mihinkään on muuttunut.
kolli10

:( Kyl se on siellä peittojen sisällä on melkoinen homma. Mutta kannattaa aukaista kaikki mitä lähtee irti. Ne kanavat on täynnä paskaa, puunlehtiä ym, ja suodatin on varmasti niin tukossa, ettei minkäänlaista henkäystä tule läpi. Siellä se vika on miksi moottorit palavat. :lol:
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

^Mikä suodatin? Kai sieltä sentään ääni kuuluisi jos pyörisi.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Pertti

Hyvät kuvat Pavlovits'in linkissä, selkeät, varmasti joku osaa niiden perusteella vaihtaa.
Mutta... Kämmen kasvaa peukalosta.
"...purkaamista ja kasaamista paljon", kuten kolli10 ytimekkästi ja sydäntäni lämmittävästi totesi.

Täytyy huomenna tuo moottorin sijainti tarkistaa, tuntuu vain että siellä jalkatilassa jotain outoa koteloituna on.

Noista roskista olen lukenut, että ne saattavat heikentää reippaasti lämmittimen tehoa. Tuleepa nyt sitten putsattua nuokin.

Kiitos, hyvää palautetta on tullut
kolli10

:? En katsonut kuvia, mutta mun 110 2003:ssa on lämppäri konehuoneessa. Toppaukset irti, ritilät muistaakseni tarvii irroittaa niin pääsee purkamaan varsinaisen lämmityslaitteen kotelon. Siellä alhaalla on pirunmoisessa paikassa pari ruuvia, joita ei Delttakaan osannut neuvoa, joten käytin väkivältaa ja Jeesusteippiä tarvii sen jälkeen.

Ilmanottoaukon alla on suodatin. Se ei ääntä pidä!! Kun on tukossa niin vielä vähemmän. Sinne pohjalle kerääntyy kaikki paska mikä tieltä ja puista tulee ja tukkii viemärit. Viemärit tukossa suodattimen kanssa on hyvä yhdistelmä. Olenki suunnitellut, että lämpösten tultua tohon pohjolanliikenteen talliin niin viritän sinne ritilän alle tiuhasilmäisen verkon. niin pääsee halvemmalla ja vaittomammin sen putsaamaan. :lol:
Vastaa Viestiin