Venttiilien kiilloitus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Ladspot

Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

Uusi aihe aloittettu, vanhaa ei tainnut olla :) . Venttiilien kiilloituksesta tarvisi kysellä, elikkäs mitä hyötyä/haittaa on venttiilien kiilloittamisessa. Itse kun teen kansiviritystä niin auttaako kiilloitus virtauksessa vai huonontaako, entä lämmönjohtavuus? :D Kertokaa te kokeneemmat hyödyt ja haitat.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

tuskimpa pelkkä kiillotus vaikuttaa juurikaan mitään mutta varren muotoilu ja ohennus onkin sitten eriasia sitten kun hierotaan viimmesiä virtauksia.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

Varsien muotoilu on tekeillään jo mutta ei varmaankaan haittaa ole kiilloittamisesta. :) Voi laittaa ranskalaisilla viivoilla hyvät/huonot puolet. Kansi on portattu, virinokka tulossa, tasohionta tehty.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

hyötyjä:
-mahdolliset ainevauriot tulenee paremmin esiin.
-karstaa kertyy ehkä hitaammin(?)

Ja nitraus saattaisi saada aikaan jotain oleellista kestävyyden kannalta...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja START »

tuskin siitä haittaa on mutta varsinaisesta hyödystä en pysty sanomaan.
mulle joskus opastettiin ettei vakio venoja kannata alkaa muotoileen, siinä vaiheessa kun semmosta rupee ajattelemaan kannattaa vaihtaa isompiin venttiileihin saman tien ja sitten ehkä se muotoilukin jos siltä tuntuu.
joissain koneissa sanovat että vettiilien "tiiviste" pintojen kulmat vaikuttaa virtaavuuteen huomattavasti. oikeilla kulmilla saadaan kuulemma useiden hevosvoimien tehon lisäys.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

joissain koneissa sanovat että vettiilien "tiiviste" pintojen kulmat vaikuttaa virtaavuuteen huomattavasti. oikeilla kulmilla saadaan kuulemma useiden hevosvoimien tehon lisäys.


Tämä pitää paikkansa, todistettu virtauspenkissä useasti. Itellä on täysin kulmattomaksi hiotut seetit. Ainoa haitta oikeastaan että joutuu säätämään aika usein. Venttiilin pito on todella hyvä.
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ainakin Ladan korjausopas kehottaa kiillottamaan männänpäät jos moottori on avattu. Onhan se selvä ettei liukkaaseen kiiillotettuun pintaan
tartu karsta eikä muu moska kovin herkästi. Maalaisjärjellä ajateltuna ei siitä venttiilienkään kohdalla haittaa ole. Mutta älä pidä
mielipidettäni kovin painavana koska en ole koskaan ( vielä ) yhtään moottoria viritellyt.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

Vielä venttilien kiilloituksen lisäksi... Kuinka paljon saa vakioventtiilileistä ottaa tavaraa pois että kestää?
Kansi on portattu, kantta laskettu 0.5mm, virinokka tulossa samaten 40 weberit, peltisatsi hommattu.. :D Kannattaako laittaa enään vakio venoja, vai pitäiskö laittaa isovenat? Sanokaa te mielipiteenne :)
Jossain vaiheessa tulee projekti osa erikseen :lol: .
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Missä välissä tossa sitä tehoa nyt pitäisi ilmestyä kun 0,5 mm kannesta ei lisää puristuksia käytännössä yhtään, porttaus vielä suurentaa palotilaa eli laskee puristusta ja lohkoa et ilmeisesti ole höylännyt? Missä vaiheessa tossa nyt hyödytään isoista venoista?

Saahan noin kätevästi koneen jossa alhaalla ei tapahdu enää mitään ja ylhäälläkin hyvin vähän vakiota enemmän.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

Lohkosta höylätty sama 0.5mm, mutta halusin vain kansivirkkejä.. Onhan kiertokanget kevennetty ja samaten vauhtipyörä :) Vauhtis 4.9kg ja kiertokanget 0.5g tarkkuudella mitattu samanpainoisiksi.
Mutta näähän ei kuulu tähän osioon :lol: .
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

*Ja vielä lisäys tuohon edelliseen että on täälä sentään joku joka kirjoittelee foorumille :lol: .. on ollut aika hiljaista :)
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Jaa on hiljanen voorumi vai?
Eikös ne parhaat koneetkin ole hiljaisia? :lol:

Kirjoittelit että kiertokanget olisi "puolen ramman sisällä", entäs esim. männät?
Jos tuosta keventämisestä ja tasapainoituksesta tahtoo saada kestoa ja tehoa, niin miksipä ei tasata kaikkia mootin vipottavia osia?
Onhan noita, kampi, nokka...
Jos sitä lohkoa ja kantta on lähennetty millillä, niin miksei kertoa sitten siitäkin?
No mutta semmosiahan nämä jutun_viritttelyt on. :)

Tuosta porttauksesta:
Oukohan ihan väärin älynnä, vai voidaanko siihen kanteen vaikka lisätä tavarata kys. om. operaatiossa?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

:lol: . Itelläni, kun otan vaa-an ja katon kankien painon ilman mäntää..ok sama kaikissa. :) sitten mäntien kanssa.. ihan eri :lol: ei niitä ihan tarkkaan tarvitse kattoo kun tulee jääautoon.. ensimmäistä projektia tekemässä ja ikää 16v :lol: ei sitä tässä vaiheessa tarvitse kaikkia tietää ja osata. :D
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja START »

ää, ihan turhaa hifistelyä toi keventäminen ja tasapainotus. vauhtiksesta kamaa pois ja kampuran kanssa tasapainotus, lohkosta männät tasalle tai himpun yli, ja kansi niin paljon matalaks kun pystyy.
sitten se nenä, tuplat, kannen avarrus, venat, peltisarja...
kannattaa budjettilaitteissa keskittyä olennaiseen :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

totta. Mutta koitan mahdollisimman vähän laittaa rahaa kun vielä opiskelen :) teen miltei kaikki mitkä pystyy ja kannattaa itse, koneistamo tekee loput.. Moottoriinhan tässä eniten panostetaan, se olisi tarkoitus.. auto hankitaan kesällä ja taas siihen panostetaan eniten kun moottori on valmis :D . ens talveks olis tarkoitus valmistua..
Tää ei kyllä kuulunut aiheeseen :lol:
Venojen kiilloituksesta puheenollen, olen kiilloittanut venat ja pikkasen hionutkin.. seetit on myös hiottu kunnollisiksi.. Teen jossain vaiheessa projekti osion.. :D
Vastaa Viestiin