Venttiilien kiilloitus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tervehdys

Täytteiset venttiilit (nicam) ohjaavat lämpöä pois palotilasta. Samaan tarkoitukseen löytyy myös sangen jötäköitä tulppia.

Seitkyt luvulla, kun viriteltiin moottoria, niin tämänkaltaista osapaljoutta ei löytynyt lainkaan. Jouduttiin käyttämään vakio-osia, joita kevenneltiin ja kavenneltiin. Tuolloin oli tärkeä myös kiilloittaa kiertokanget ja venttiilit aivan peiliksi. Se oli todettu. että kiertokangessa tai venttiilissä oleva naarmu oli se kohta, josta aine murtui. Kanavat puolestaan eivät saaneet olla peilinä, koska bensaseos tiivistyi peilipintaan ja näin huononti virtausta. Kanavat ei peiliksi, mutta hyvin virtaaviksi ja venttiilit ja kiertokanget peiliksi.

Kiilloitus on hyvää iltojenrattoa olohuoneen sohvapöydällä ja koittelee muiden paikallaolijoiden hermoja aivan sopivasti. Varo joutumasta ulkoruokintaan.

Jyrki-boy
Ladspot

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja Ladspot »

asiaa :D Olen varmaan seitkyt luvulla, kun kiillottelen ja muokkaan vakio osista vähän pirteempiä :lol: onhan se hyvää ajanviettoa, paitsi en millään hiomapaperilla ja tahnalla käsin kiilloittele, käytän konetta, näin säästän aikaa..
HTT-Racing

Re: Venttiilien kiilloitus

Viesti Kirjoittaja HTT-Racing »

Kyllä venttiilin "ulkopinnan" sileys vaikuttaa hieman varsinkin pakopuolella, imupuolella siitä ei niinkään hyötyä ole. Pakokaasu pääsee helpommin virtaamaan pois, kun venttiilin pinnalla ei ole esteitä. Sylinteristä lähtiessä kaasun virausnopeushan on valtava, joten pienetkin muutokset vaikuttaa enemmän tai vähemmän. Toisaalta esim pakopuolen kanavaa ei kannata liian sileäksi kiillottaa, koska siinä pieni nokisuus on jopa eduksi, koska tunnetusti nokihan on todella hyvä eriste, jolloin myös kaasu poistuu kuumempana, eli virtaama kovempi. Mutta niinkuin monessa viestissä tuli jo esiin, venttiilin, venttiili/seetikulmien ja kanavien muotoilu vaikuttaa paljon enemmän. Ja joka asia vaikuttaa toiseen, hermothan siinä menee jos alkaa hifistelemään kaikesta ;)
Vastaa Viestiin