SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Noita kuvia kun katsoo, ajattelee, että onpas hyväkuntoisen näköinen Samara.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Sehän tässä vekotiimessa juuri kiehtoo, kun se on nyt niin hyvässä kunnossa niin Kopaltaan kuin apulaitteiltaan. Vikojahan on, mutta tuo Sedani jotenkin kiehtoo.
Nyt sitten möyritään SÄMIn alla ja irrotetaan pakoputken lähtöpätkää. Ennen kuin sen saa irti oli irrotettava alkupätkän tulilaipat. Sen jälkeen on käännettävä lukituspeltikulmat mutterien edestä. Myös EGR -venttiilille menevä pilli on irrotettava sekä pakoputken- että EGR -venttiilin päästä.
Tässäpä pari kuvaa TyöKohteesta:
Työkohde kuvattuna takaoikealta:

Nyt sitten möyritään SÄMIn alla ja irrotetaan pakoputken lähtöpätkää. Ennen kuin sen saa irti oli irrotettava alkupätkän tulilaipat. Sen jälkeen on käännettävä lukituspeltikulmat mutterien edestä. Myös EGR -venttiilille menevä pilli on irrotettava sekä pakoputken- että EGR -venttiilin päästä.
Tässäpä pari kuvaa TyöKohteesta:
Työkohde kuvattuna takaoikealta:

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Sielläpä ne nyt ovat lelut irti. Katti, EGR -venttiili pilleineen, pakoputken alkupätkä ja Samaran Axtec -kaasari.
Aivan helpolla eivät pakokaasulelut irtoilleet. EGR -pilli oli tiellä niin, ettei yhtä laippamutteria saanut irti. EGR -pillin alalaipasta mutterit sai irti, mutta ylälaipan vasemmanpuoliseen ei päässty käsiksi alhaalta. Tai olisi päässyt, jos olisi ollut pikkuräikkäsarjassa kapeita jatkoja vähän yli 40cm pituudelta.
Ylhäältä pillin ylälaippaan ei myöskään päässty kunnolla käsiksi. No, jos olisi purkanut toidella paljon kaikkea rintapellissä kiinni olevaan niin mikäs siinä. Parhaiten pillin ja venttiilin saa purettua ottamalla irti EGR -venttiilin imusarjasta. Pilli ja venttiili tulee hyvin alakautta pois ja näin pääsee käsiksi pakoputken alkupään oikeassa yläkulmassa olevaan mutteriin.
Tässä TyöMaaKuva:

Aivan helpolla eivät pakokaasulelut irtoilleet. EGR -pilli oli tiellä niin, ettei yhtä laippamutteria saanut irti. EGR -pillin alalaipasta mutterit sai irti, mutta ylälaipan vasemmanpuoliseen ei päässty käsiksi alhaalta. Tai olisi päässyt, jos olisi ollut pikkuräikkäsarjassa kapeita jatkoja vähän yli 40cm pituudelta.
Ylhäältä pillin ylälaippaan ei myöskään päässty kunnolla käsiksi. No, jos olisi purkanut toidella paljon kaikkea rintapellissä kiinni olevaan niin mikäs siinä. Parhaiten pillin ja venttiilin saa purettua ottamalla irti EGR -venttiilin imusarjasta. Pilli ja venttiili tulee hyvin alakautta pois ja näin pääsee käsiksi pakoputken alkupään oikeassa yläkulmassa olevaan mutteriin.
Tässä TyöMaaKuva:


Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Mistäs Pojat se semmonen johtuikaan, että kun käynnistää kylmää konetta niin potkii vähän kaasarista takaisin meinatessaan käynnistyä, mutta kun ei käynnistykään?
Sytkästä?
Kuumana taas käynnistytään kivasti.
Mihinkäänhän tämä SÄMPY ei nyt näillä säädoillä kyllä kulje. Eli jos ei kulkua saada paremmaksi niin päästötuloksilla ei ole mitään väliä.
Sytkästä?
Kuumana taas käynnistytään kivasti.
Mihinkäänhän tämä SÄMPY ei nyt näillä säädoillä kyllä kulje. Eli jos ei kulkua saada paremmaksi niin päästötuloksilla ei ole mitään väliä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Kokeilin tänään vähän käyntiä ilman lambdaa eli otin liittimen irti. Ei käy tyhjäkäyntiä niin juuri ollenkaan.
Huomenna on tarkoitus koittaa käyntiä ja ajoa ilman pääannostelupiirin solenoidisuutinta eli ottaa piuha siitä irti.
Tyhjäkäyntisolenoidin johdon ottaminen irti hävitti tyhjäkäynnin kokonaan.
Rompulla kerrotaan, että vaikka Lambdan johto katkeasisikin, autolla pystyy ajamaan joskin ajo-ominaisuudet huononevat. No, eivät ne paljon tuon huonommat voi olla.
Sitten enne Joensuuhun lähtöä vaihdan vielä solenoidit kertaalleen. En ollut näköjään muistanut jättää niitä Uusia solenoideja kiinni. Ihme säätöä.
No, on tässä Axtecia opeteltu ja opetellaan edelleen. Olisi se kyllä hurja homma jos tuon saisi toimimaan. Osaisipahan jotkin Axtecista.
Huomenna on tarkoitus koittaa käyntiä ja ajoa ilman pääannostelupiirin solenoidisuutinta eli ottaa piuha siitä irti.
Tyhjäkäyntisolenoidin johdon ottaminen irti hävitti tyhjäkäynnin kokonaan.
Rompulla kerrotaan, että vaikka Lambdan johto katkeasisikin, autolla pystyy ajamaan joskin ajo-ominaisuudet huononevat. No, eivät ne paljon tuon huonommat voi olla.
Sitten enne Joensuuhun lähtöä vaihdan vielä solenoidit kertaalleen. En ollut näköjään muistanut jättää niitä Uusia solenoideja kiinni. Ihme säätöä.
No, on tässä Axtecia opeteltu ja opetellaan edelleen. Olisi se kyllä hurja homma jos tuon saisi toimimaan. Osaisipahan jotkin Axtecista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Tulta Usein Kysytyistä noita Axtec -ohjeita lukiessani huomasin, että melkein kaikki on tehty, paitsi Lambdan vaihto. Harmi että se lambda on niin hankala vaihtaa.
Tietysti nyt on hankalaa kun en ole aivan varma miten kaasuttimen pienin jousi, joka vaikuttaa 2kurkun avautumiseen on asennettu. En ole aivan varma ovatko päästömittaajat menneet ronkkimaan sitä. Vaikuttaa nimittäin nyt siltä että 2kurkku ei aukea kunnolla eikä varsinkaan tasaisesti.
Tässä on vielä kuukausi aikaa Syyniin. No, saahan sieltä ehkä sen kuukauden vielä lisäaikaa jos haluaa, mutta vetopuoli on kyllä laitettava ennen sitä kuntoon. Siitähän tuli jo huomautus syksyllä.
Tietysti nyt on hankalaa kun en ole aivan varma miten kaasuttimen pienin jousi, joka vaikuttaa 2kurkun avautumiseen on asennettu. En ole aivan varma ovatko päästömittaajat menneet ronkkimaan sitä. Vaikuttaa nimittäin nyt siltä että 2kurkku ei aukea kunnolla eikä varsinkaan tasaisesti.
Tässä on vielä kuukausi aikaa Syyniin. No, saahan sieltä ehkä sen kuukauden vielä lisäaikaa jos haluaa, mutta vetopuoli on kyllä laitettava ennen sitä kuntoon. Siitähän tuli jo huomautus syksyllä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Hetkonen, Ootko nyt viimein ostanut kameran?? 

autoton.. vielä
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Ei ole kameraa vielä. Ihan vaan lähipiiri käyttelee omia vehkeitä välillä. Voihan se olla, että joskus TikittävänKameran hankinkin.
Tänään olisi taas suunnattava Joensuuhun. Pitää tarkastaa 2kurkun aukeaminen. Kokeillen tosiaan vaihtaa solenoidit vielä.
Jos päädyn Katin ja Lambdan vaihtamiseen, niin aion vuokrata nosturipaikan eräältä puolitutulta korjaamolta. Vaikka kyllähän tuo näyttää onnistuvan pihassakin. Hemmetti jos ne päästömittaajat ovat sählänneet sen 2kurkun aukeilua säätävän jousen liian tiukalle. Se oli juuri viritetty hyvin toimimaan.
Tänään olisi taas suunnattava Joensuuhun. Pitää tarkastaa 2kurkun aukeaminen. Kokeillen tosiaan vaihtaa solenoidit vielä.
Jos päädyn Katin ja Lambdan vaihtamiseen, niin aion vuokrata nosturipaikan eräältä puolitutulta korjaamolta. Vaikka kyllähän tuo näyttää onnistuvan pihassakin. Hemmetti jos ne päästömittaajat ovat sählänneet sen 2kurkun aukeilua säätävän jousen liian tiukalle. Se oli juuri viritetty hyvin toimimaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Arvasin. 2kurkun rajoitin- ja palautinjousi oli "säädetty" ja se oli liian tiukalla. 2kurkku ei auennut kun vasta lähes kaasun ääriasennossa.
Tämän saattoi huomata siitä, että pintakaasun ja täyskaasun välillä ajossa ei juuri tapahtunut mitään. Kun poljettiin pedaali lähelle lattiaa kesti jonkin aikaa ennen kuin auto hyökkäsi. Tämä hyökkäys oli hetkellinen ja kun hellitti kaasua, auto kulki jonkin matkaa hyvin. Sitten taas totaali puutumista.
Vaihdoin Pääannostelupiirin solenoidin suuttiminen. Tyhjäkäyntihän pelaa hienosti.
Saa nähdä vaikuttaako tuo jousen Viritys nyt sitten myös käynnistymiseen.
Joskus täytyy katsoa se Usein Kysytyissä neuvottu keino kohon toiminnan tarkastamiseen. Eli näkyykö kohon yläpinnalla polttoainetta. Ja tietysti katson vielä tuon tulvimisen visuaalisesti, vaikka pakokaasumittaajat kyllä sen olivat jo katsoneet ja todenneet uuden kohon toimivan hyvin.
Eli kaasarissa ei nyt enää ihan hirveän paljon ole sellaista, mitä voisi räpeltää. Vaikka onhan siellä kyllä vaikka minkälaisia kanavia, jossa voisi jotain roskia olla. Sain kuitenkin sellaisen käsityksen että päästömittaajat ovat puhallelleet kaasaria puhtaaksi.
Tämän saattoi huomata siitä, että pintakaasun ja täyskaasun välillä ajossa ei juuri tapahtunut mitään. Kun poljettiin pedaali lähelle lattiaa kesti jonkin aikaa ennen kuin auto hyökkäsi. Tämä hyökkäys oli hetkellinen ja kun hellitti kaasua, auto kulki jonkin matkaa hyvin. Sitten taas totaali puutumista.
Vaihdoin Pääannostelupiirin solenoidin suuttiminen. Tyhjäkäyntihän pelaa hienosti.
Saa nähdä vaikuttaako tuo jousen Viritys nyt sitten myös käynnistymiseen.
Joskus täytyy katsoa se Usein Kysytyissä neuvottu keino kohon toiminnan tarkastamiseen. Eli näkyykö kohon yläpinnalla polttoainetta. Ja tietysti katson vielä tuon tulvimisen visuaalisesti, vaikka pakokaasumittaajat kyllä sen olivat jo katsoneet ja todenneet uuden kohon toimivan hyvin.
Eli kaasarissa ei nyt enää ihan hirveän paljon ole sellaista, mitä voisi räpeltää. Vaikka onhan siellä kyllä vaikka minkälaisia kanavia, jossa voisi jotain roskia olla. Sain kuitenkin sellaisen käsityksen että päästömittaajat ovat puhallelleet kaasaria puhtaaksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
SÄMPYhän pelaa!
Näyttää siis siltä, että 2kurkkuun vaikuttava jousi on todella tärkeä ja sen asentaminen väärin on vähän liiankin helppoa. Myös Pääannostelupiirin Solenoidin vaihto saattoi tehdä kutaa.
Nyt Sämpyllä siis pystyy ajaa kuten autolla yleensä. Eihän Axtec tietenkään ole mitään monipisteruiskuihin ja muihin uusiin vekottimiin verrattuna tai vanhoihin kunnon kaasarivehkeisiin, mutta jos tuo noin kulkee niin kyllä minä sen katsastuskuntoon laitan.
Kaasutin ei tulvi. Kyyläsin sen tarkkaan. Tyhjäkäynti on tasainen, joskin vähän liian ripeä hieman liian aikaiselle säädetystä sytkästä johtuen. Kokeilen vielä matkalla Joensuuhun vetää sytkän siihen Viralliseen oikeaan kohtaan jonka merkitsimme virranjakajaan monien kokeilujen ja epäonnistumisien jälkeen.
On tässä Axtecissa jotain Palkitsevaa kuten RTJN kirjoitti tuolla Usein Kysytyissä. Siis tämän kanssa saa epätoivon jälkeen aina välillä todella hyviä onnistumisfiiliksiä. Josko joskus tulisi se ISO ONNISTUMINEN jolloin saataisiin Syyni läpi ja auto olisi vielä kohtuullisen hyvin ajettavakin.
Ajeltuhan on nyt 123 110km.

Näyttää siis siltä, että 2kurkkuun vaikuttava jousi on todella tärkeä ja sen asentaminen väärin on vähän liiankin helppoa. Myös Pääannostelupiirin Solenoidin vaihto saattoi tehdä kutaa.
Nyt Sämpyllä siis pystyy ajaa kuten autolla yleensä. Eihän Axtec tietenkään ole mitään monipisteruiskuihin ja muihin uusiin vekottimiin verrattuna tai vanhoihin kunnon kaasarivehkeisiin, mutta jos tuo noin kulkee niin kyllä minä sen katsastuskuntoon laitan.
Kaasutin ei tulvi. Kyyläsin sen tarkkaan. Tyhjäkäynti on tasainen, joskin vähän liian ripeä hieman liian aikaiselle säädetystä sytkästä johtuen. Kokeilen vielä matkalla Joensuuhun vetää sytkän siihen Viralliseen oikeaan kohtaan jonka merkitsimme virranjakajaan monien kokeilujen ja epäonnistumisien jälkeen.
On tässä Axtecissa jotain Palkitsevaa kuten RTJN kirjoitti tuolla Usein Kysytyissä. Siis tämän kanssa saa epätoivon jälkeen aina välillä todella hyviä onnistumisfiiliksiä. Josko joskus tulisi se ISO ONNISTUMINEN jolloin saataisiin Syyni läpi ja auto olisi vielä kohtuullisen hyvin ajettavakin.
Ajeltuhan on nyt 123 110km.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
TYÖN SANKARI
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Thumbs up!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
mahtavaa
saapa nähä mitä itellä tulee tuosta samarankanssa turaamisesta, on tosin juurise monipiste ruuttaa

lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Satu päättyy näin ja Samarat käyvät
jo nukkumaan siis Hyvää Yötä.
Niin siinä sitten kävi viimeinkin.
Kertaakaan SÄMPY ei ole jättänyt tielle ja kun se nyt sen teki, niin uskon ettei se halua enää leikkiä tieliikenneautoa. Huomenna pois tieliikennekäytöstä.
jo nukkumaan siis Hyvää Yötä.
Niin siinä sitten kävi viimeinkin.

Kertaakaan SÄMPY ei ole jättänyt tielle ja kun se nyt sen teki, niin uskon ettei se halua enää leikkiä tieliikenneautoa. Huomenna pois tieliikennekäytöstä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Eli SÄMPY toimi hyvin. Tein niitä säätöjä ja koeajoja ennen lähtöä.
Lähdin ajelemaan siinä kolmelta iltapäivällä. Väänsin vielä enne kutostietä sytkää aikaisemmalle ja muistin, että irrottamani romut jäivät Markiksen. Takaisin.
Ajelu oli pääasiassa ihan asiallista, toiminta kohtuullista ja no siinä se meni.
Muutamaan otteeseen oli pahaa ravistusta ja nylkytystä vetareissa. No, olihan noita ollut ennenkin.
Matka katkesi sitten 500m ennen kotipihaa. 6. tieltä noustaessa Kajaanintielle on liikennevalot ja siihen sitten loppui matka omin voimin. Vasen vetari tai varmaankin uloin vetonivel hajosi sitten lopullisesti.
Puhelimesta oli loppunut virta. Sain kuitenkin sen käyntiin ja soitin ToivoElmerille. Ei vastata. Onneksi samassa taloudessa Lesnaja Sobaka vastasi ja lupasi tulla hinailemaan. Annoin auton käydä ja vilkuttelin hätävilkkuja.
Yksikään auto ei pysähtynyt kysymään, että mikäs on ropleemi. Tätä se nykyään on. Onneksi toimin itse toisin.
Eli tieliikennetarina päättyy ainakin toistaiseksi. Ei maha mitää mahottomalle. Tuossahan se saa jonkin aikaa olla JulkisivuLautakuntaa varten odottelemassa. Koristehan SÄMPY on. Vai voiko joku väittää muuta.
Nyt sitten miettimään mistä kulkine alle.

Lähdin ajelemaan siinä kolmelta iltapäivällä. Väänsin vielä enne kutostietä sytkää aikaisemmalle ja muistin, että irrottamani romut jäivät Markiksen. Takaisin.
Ajelu oli pääasiassa ihan asiallista, toiminta kohtuullista ja no siinä se meni.
Muutamaan otteeseen oli pahaa ravistusta ja nylkytystä vetareissa. No, olihan noita ollut ennenkin.
Matka katkesi sitten 500m ennen kotipihaa. 6. tieltä noustaessa Kajaanintielle on liikennevalot ja siihen sitten loppui matka omin voimin. Vasen vetari tai varmaankin uloin vetonivel hajosi sitten lopullisesti.
Puhelimesta oli loppunut virta. Sain kuitenkin sen käyntiin ja soitin ToivoElmerille. Ei vastata. Onneksi samassa taloudessa Lesnaja Sobaka vastasi ja lupasi tulla hinailemaan. Annoin auton käydä ja vilkuttelin hätävilkkuja.
Yksikään auto ei pysähtynyt kysymään, että mikäs on ropleemi. Tätä se nykyään on. Onneksi toimin itse toisin.
Eli tieliikennetarina päättyy ainakin toistaiseksi. Ei maha mitää mahottomalle. Tuossahan se saa jonkin aikaa olla JulkisivuLautakuntaa varten odottelemassa. Koristehan SÄMPY on. Vai voiko joku väittää muuta.
Nyt sitten miettimään mistä kulkine alle.



Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?